Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2012, 19:15   #1
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Wizzair Wizz Air - Erfaringer?

Noen som har reist med dem som kan fortelle litt?
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 22:54   #2
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Default Re: Wizz Air - Erfaringer?

Jeg har vært fornøyd de to gangene jeg har flydd med dem. Kan vel på mange måter sammenlignes med Ryanair, men ikke fullt så ekstremt. Gebyr for innsjekking av baggasje, men da kan du til gjengjeld ta med 32 kg i motsetning til 15 kg hos FR. Det er også kortgebyr og checkin gebyr, så ta med dette når du beregner prisen. Wizz opererer en flåte med forholdsvis nye A320. Ingen "gratis" servering ombord, men mat og drikke kan kjøpes. Da jeg fløy med dem betalte jeg 8 euro ekstra for å sitte ved nødutgangen og endte opp med en treseter alene. Det var det verdt.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 22:56   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Wizzair var helt ok. Kjøpte også nødutgang og fikk en 3-seter alene. Fikk et bedre inntrykk enn Ryanair, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Muligens mindre mas om flakslodd osv., men i alle fall et helt kurant selskap å fly med.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 23:11   #4
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Det hjelper litt på inntrykket at FA slipper å svinse ned midtgangen for å selge smokeless cigarettes som ingen gidder å kjøpe uansett. Også pluss for baggasjehyller som ikke er signalgule og pepret med reklame.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 00:22   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Kom dårligst ut i Aftenpostens lavpristest:
http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 09:16   #6
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Takk for svar.

Er check-in gebyret på mye da? Er håndbagasje gratis?

Vurderer en tur fra TRD til GDN, og den turen er jo bare på ca. 2 timer, så comfort betyr egentlig ikke så mye.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 09:37   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Takk for svar.

Er check-in gebyret på mye da? Er håndbagasje gratis?

Vurderer en tur fra TRD til GDN, og den turen er jo bare på ca. 2 timer, så comfort betyr egentlig ikke så mye.
Jeg synes Wizz Air er helt greit å reise med - føles av en eller annen grunn mye bedre enn Ryanair, kanskje fordi de ikke har så mange annonseringer og så mye reklame om bord. Bagasjepolicyen er mye bedre og håndbagasje er selvsagt gratis. Det er gratis å sjekke inn så lenge du skriver ut ombordstigningskort selv. Benplassen er helt elendig, men flyene er i utgangspunktet ganske fine, selv om enkelte begynner å bli veldig slitt. Bagas

I disse tre rapportene har jeg fortalt litt om mine erfaringer:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=65133
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37528
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34555
Old 14-04-2012, 09:42   #8
wizard
Radar man

wizard's Avatar

Jag har flugit med Wizzair minst 40 gånger och det är en mycket bättre produkt än Ryanair. Hemsidan är enklare och tydligare, det är mindre dolda avgifter, servicen är bättre och flygvärdinnorna är snyggare
Old 14-04-2012, 09:59   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kom dårligst ut i Aftenpostens lavpristest:
http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece
Det var den absolutt dårligste testen noen journalist noensinne har skrevet -
Old 21-05-2012, 00:38   #10
Speedman
Newcomer

Reiste med Wizzair i midten av april til Gdansk. Eneste jeg har å utsette på flyturen, som tok 1t 40min, var benplassen. Den var mildt sagt dårlig! Jeg er 186cm høy, og satt med knærne klistret i seteryggen foran meg. Så neste gang jeg reiser med Wizzair skal jeg betale for ekstra benplass, det er helt sikkert
Speedman is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2012, 07:07   #11
EHBK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Speedman View Post
Reiste med Wizzair i midten av april til Gdansk. Eneste jeg har å utsette på flyturen, som tok 1t 40min, var benplassen. Den var mildt sagt dårlig! Jeg er 186cm høy, og satt med knærne klistret i seteryggen foran meg. Så neste gang jeg reiser med Wizzair skal jeg betale for ekstra benplass, det er helt sikkert
Tiltredes, benplassen er så dårlig at det ikke er snakk om ukomfortabelt lenger, men smertefullt, ihvertfall med mine 187 cm. Men dette kan som sagt unngås ved å betale for ekstra benplass, det er det absolutt verdt.

Selv med denne muligheten kommer jeg nok ikke til å fly med dem igjen. Fløy CRL-WAW-CRL med dem i fjor, og på en av flightene (husker desverre ikke om det var i CRL eller WAW, tror det var førstnevnte) ble pushback startet mens midtgangen fortsatt var full av folk som ikke hadde fått satt seg enda. Det behøver ikke å bety så mye og var forhåpentligvis et engangstilfelle, men i mine øyne vitner det om at sikkerhetskulturen kanskje ikke er helt som den burde og det er nok til at jeg vil tenke meg nøye om før jeg setter meg ombord hos de igjen.
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2012, 10:16   #12
darkcho
ScanFlyer Gold

Støtter opp om de andre her som nevner Ryanair som eksempel. Fløy Wizz fra Malmø til Warsaw for noen år siden og syns det var en mer behagelig opplevelse kontra Ryanair som blir litt vel "stressende" for min del. Forvent det samme med seter og benplass, men med mindre mas i kabinen vil jeg si.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2014, 16:33   #13
Futura
ScanFlyer Gold

Vi planlegger en reise med Wizzair om 2 uker. Nå har vi prøvd i flere dager å bestille bilett men får ingen bekreftelse etter at vi har gått gjennom alle steg med å legge inn kortopplysninger. Kan det at vi har Visa Debet være problemet? Føler at dette begynner å haste da vi drar hjemmefra om 2 dager.

Vi lurer også litt på dette med Håndbagasje på 42x32x25cm. Hva viss vi har en liten sekk som er litt for stor, men som enkelt kan dyttes ned til å komme innenfor kravet. Hvor Nazi praktiseres dette regelværket?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2014, 22:27   #14
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Vi planlegger en reise med Wizzair om 2 uker. Nå har vi prøvd i flere dager å bestille bilett men får ingen bekreftelse etter at vi har gått gjennom alle steg med å legge inn kortopplysninger. Kan det at vi har Visa Debet være problemet? Føler at dette begynner å haste da vi drar hjemmefra om 2 dager.

Vi lurer også litt på dette med Håndbagasje på 42x32x25cm. Hva viss vi har en liten sekk som er litt for stor, men som enkelt kan dyttes ned til å komme innenfor kravet. Hvor Nazi praktiseres dette regelværket?
Bestilte senest i dag tidlig, betalte med Master som jeg pleier.
Problemfritt, som det pleier å være.
Jeg vet ikke hva som ikke fungerer hos deg, men det er ingen feil for meg i alle fall :-)

De lar jo en liten håndbagsje etter konkrete mål være inkludert.
Stor håndbagasje er det gebyr på. De sjekker det ganske nøye er min erfaring.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2014, 22:31   #15
apeks
ScanFlyer Silver

Jeg synes også de har funnet på mye gebyr tøv de siste årene.
Kan ikke si jeg synes forskjellen til Ryanair er veldig stor mer.

Uansett helt ok på en time eller to til øst Europa.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 14:36   #16
marekbz
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Jeg synes også de har funnet på mye gebyr tøv de siste årene.
Kan ikke si jeg synes forskjellen til Ryanair er veldig stor mer.

Uansett helt ok på en time eller to til øst Europa.
Det er ikke tøv, bare en (annen) måte å tjene penger på. Synes det er helt greit, det er totalprisen som gjelder. De kommer gang på gang under halv pris av både SK og DY på mine GDN turer fra SVG. Da kjøper jeg som regel også sete helt fremme, for å slippe køen ved boarding. Det er det "verste" med selskapet etter min mening, manglende setetildeling.

Ellers er bakkepersonalet svært strenge i GDN sammenlignet med lånte DY bakkeagenter på SVG, når det gjelder sjekk og overholdelse av regler som betaling for bagasje, betaling for innsjekk osv.

Last edited by marekbz; 01-07-2014 at 11:31.
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2014, 18:08   #17
Are G
EBD

Wizz har etter min mening tapt seg etter de økte gebyr og innførte betalt håndbagasje.
Vi har flydd flere ganger med de og er klart greiere enn Ryan på flyet men på flyplassen føles det relativt likt.
Det hjelper dårlig at våre barns håndbagasje er 1 cm større enn liten bagasje der.. Hvor nøye de er husker jeg ikke, men tror de sjekket bagasje med den kassa de har ved boarding sist.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2014, 20:08   #18
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Fløy TRD-GDN-TRD for et par uker siden med Wizz, og funket veldig bra det. Vi hadde kjøpt nødutgang-seter på vei ned og rad 1 på vei tilbake. Du MÅ ha det, ellers er det veeeeldig trang så det ut til ja..

Spiste ikke noe mat, men drinker øl og vin hadde de, så det var egentlig helt greit. Fløy på 1 time og 20 min hver vei, så gikk lynkjapt det.

Helt greie å fly med på den strekningen synes jeg!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2014, 12:38   #19
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Wow, Wall of Text! Dette var strevsomt å lese. Hadde det vært mulig for deg å dele rapporten opp i avsnitt?

Uansett, takk for rapport! Greit å vite hva man har i vente hvis man skal hive seg på en hundrekronersbillett til Øst-Europa
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2014, 13:31   #20
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Ja da har undertegnede prøvd ut Wizzair. Turen var SVG-GDN-SVG. Dette er også min første reise med det jeg anser som et rent lavkost flyselskap, ser man bort fra DY da.

Aviator hadde checkin og det var smilende og hyggelig. Så noen som hadde glemt å skrive ut bordingkort, eller som ikke hadde kommet inn på nettsiden for bordingkortet som de selv sa. Så ut som de slapp unna gebyret med denne forklaringen.
Ellers spurte de bare oss kjapt om kabinkofferten passet i malen deres, uten å fysisk kontrollere dette selv.

Ombordstigning gikk relativt greit for seg. Jeg og fruen var ett stykke bak i køen, men fikk sete på siden av hverandre. Antar kabinfaktoren var ca 90%. Pushback var 5 min før oppsatt tid, så kan ikke klage.

Ombord var nok seteavstanden ikke all verden, men med mine 176cm så hadde jeg ikke noe å utsette på dette for en flytur på halvannen time.
Kabinpersonalet var ellers smilende og hyggelige. Serveringen utførte de i mine øyne kjapt og effektiv.

Samme opplevelsen på returreisen, selv om avgangen var forsinket med en time. Men dette var nok tåken sin feil og ikke Wizzair.

Kort oppsumert var det som en hvilken som helst flytur i økonomi og fullt på høyde med DY.

Så Wizzair får godkjent og en anbefaling av meg.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules