![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]()
DY er imponerende kjapp på å leie inn hjelp for å unngå problemer for kundene sine som vanlig, og dermed sitter jeg med et spørsmål: Har SAS noen sinne gjort samme type grep?
Jeg har vært med på en del 'utfordringer' med SAS gjennom årene, men kan ikke huske at de noen sinne har leid inn andre for å hjelpe til (post BU-fusjon i alle fall). Tar jeg helt feil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,723
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,556
|
![]()
SAS og Braathens drev utstrakt wetlease av hverandres fly i 'gamle dager' når man hadde problemer. Busy Bee's 737 gikk også ofte his begge selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]()
SAS hadde vel også en større runde med wet-lease etter Q400 problemene.
-eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
SAS Norge leide i 2008 inn en MD-83 på wetlease fra Spanair og en 737-400 fra CSA for å dekke deler av ruteprogrammet. I kjølvannet av at Q400-maskinene ble satt på bakken, leide SAS som nevnt inn en rekke maskiner, blant annet ATR 72 fra DAT, BAe 146 fra WDL, BAe 146 fra Atlantic Airways, Avro RJ70 og 85 fra Transwede, ATR 42 fra Cimber og flere CRJ 200 fra Cimber, en avtale de fortsatt har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]()
Husket om BU/SK, men de andre sakene hadde jeg rett og slett glemt (spesielt q400-saken).
Takker ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,723
|
![]()
Uniteds 767 på CPH-IAD var vel også wetlease.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Efter Q400 hade SAS i Sverige ett flertal bolag som flög åt dem.
Bla Transair Sweden flög med Avro, Air Express(?) med F100, Skyways har flugit med EMB-145. Sommaren 2003 hade SAS ett omfattande wetlease avtal med Lufthansa också. LH wetleasade SAS hela sommaren 2003 & SK flög all LH produktion på bla MUC-ARN-MUC & FRA-ARN-FRA |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,556
|
![]()
Det samme var bmi's A330 og Austrians A310.
Wetlease er noe alle bruker. Enkelte operatører baserer store deler av sin virksomhet på å steppe inn for andre operatører på kort varsel. Da jeg jobbet i SITA var jeg med på anbudsforhandlinger for en stor engelsk groundhandler, og et av deres viktigste krav var at man skulle kunne bruke sertifiserte flydata på tvers av selskapsgrenser - f.eks. når Thomson fløy for Monarch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
Austrian - Nei , det var mer et Codeshare enn Wetlease - maskinen startet i Vienna gikk via København til Chicago og hadde OS Flight nummer VIE-ORD-VIE og SK941/942 CPH-ORD-CPH. Det gikk også an å selge den VIE-CPH-VIE. Stasjonsjefen i Chicago var også ansatt i Austrian så lenge denne operasjonen foregikk og kom tilbake til SAS når det ble eget metall på ruten igjen. Det var en form for Codeshare - ikke 100% fordi OS ikke kunne selge F på denne ruten og den ble ikke operert med F - F setene ble vel operert som "SleeperClass"
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]()
1993-94(95?) De fløy ihvertfall i 1994 - muligens startet de høsten 1992. Den gikk et par år mener jeg http://www.airliners.net/photo/Austr...0a0e46c574a3ac
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har SAS noensinne hatt en kjenningsmelodi? | LN-AFG | Småprat | 2 | 03-01-2016 10:39 |
Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste? | TriStar | Flyhistorisk forum | 13 | 21-08-2015 22:58 |
Har SAS hatt mer enn 3 daglige til CDG? | AN0510 | Småprat | 1 | 12-06-2013 19:12 |
Har SAS hatt EuroClass "lounge" i Stavanger? | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 3 | 08-04-2012 22:02 |
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? | CK | Flyforum | 24 | 03-04-2009 18:44 |