![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,567
|
![]()
I lys av tidens livlige diskusjoner rund nye IC-ruter og ditto diskusjoner rundt gamle og nye 330'er, leasede 340'er og nye 350'er ramlet dette spørsmålet ned i "pappen":
Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste? Hvilke tidsrom var dette? Og hvilke fly var i flåten? Ser man litt stort på det kan man kanskje trekke in DC8 og andre mindre fly som ble brukt på IC-operasjoner også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]()
Det var vel 16. Jeg tror alle 767'ene var aktive samtidig på det meste. 14 -300'er og 2 -200'er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,127
|
![]()
Det er vanskelig å si sikkert når de hadde flest, pga mange korttids utleie kontrakter for enkeltfly, og det gjaldt særlig med DC-8, med B747 og de første årene med B767.
De hadde aldri 16 767 i trafikk samtidig, pga at to av de første 763 som ble levert (LN-RCB og OY-KDH), ble leiet ut til Air Europe Spa. Innen de var tilbake, var begge de to 762 ute av flåten for godt. Tar man med DC-8 perioden, så var det på 70-tallet de hadde flest fly i IC trafikk samtidig. I 1977 og 1978 hadde de 18 fly i IC-produksjon, inkludert en DC-8-62AF i ren cargo versjon (LN-MOC). Den forsvant etter at de fikk sin andre 747Combi. (For ordens skyld, i disse tallene fra 70-tallet er ikke inkludert de flyene som fløy for Scanair, men de var jo heller ikke i SAS IC-flåte.)
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,567
|
![]()
Takk for morsom info Ole Johan. Imponerende
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,127
|
![]()
Nei det stemmer, men les hva trådstarter skrev, så inkludere det fly som har vært i bruk på IC-ruter også før widebody tiden. Det var det jeg svarte på.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,927
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,446
|
![]()
Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Vask munnen din med sterk såpe!
Med en gang! Kalle søteste musikk for bråk? Verste jeg har lest noen gang.... Hah! ![]() Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,927
|
![]() Quote:
Det var ogsaa en "oddball" som SAS brukte i Europa - en 767-300 med "EuroClass" dvs. ogsaa 7 seter i bredden paa Business - samme setene som turist med noe bedre sete avstand - den var kjoept brukt og var en av betydelig lavere standard enn de andre - en annen sete kvalitet ogsaa. Den gikk som Discus nevner i Europa blant annet LHR-FBU-LHR og kun unntaksvis til USA (kun noen faa ganger - husker selv 1 gang som SK907). Ellers gikk de 2 767-200 endel i Europa etter at rutene de ble kjoept inn for ble lagt ned (CPH-SIN og CPH-RIO / CPH-SAO). Unntaksvis ble disse ogsaa benyttet til USA naar ting gikk aat skogen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]() Quote:
Disse to gikk for det meste ARN-LHR-FBU-LHR-ARN og CPH-LHR-CPH-LHR-CPH med enkelte variasjoner ved behov. SAS -200'er gikk vel også disse slingene i en periode, men husker ikke om de ble omkonfigurert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har dere SAS kredittkort? Blir det mange poeng av det? Hvilket SAS-kort velger man? | gardkarlsen | Reiseforum | 17 | 28-08-2022 12:06 |
Hvor mange flygninger har du hatt på en dag på det meste? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 17 | 01-12-2017 23:50 |
Hvor mange SAS-reiser har du? | kimpe | Småprat | 47 | 24-06-2015 15:07 |
Hvor mange bøter har SAS fått ? | tiemand | Flyforum | 28 | 03-09-2010 09:16 |
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? | CK | Flyforum | 24 | 03-04-2009 18:44 |