![]() |
|
![]() |
#101 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, der var der jeg så det. Utifra den teksten kan man tolke det slik at operatøren selv må fastsette visse restriksjoner under LIFUS, noe som ikke er uvanlig andre steder heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så staten kan ikke kreve noe bedre enn det som er regnet som absolutt minimum av et underordnet tilsyn? Jeg aner ikke noe særlig om offentlige anbudsregler, men synes det virker fjollete at man ikke kan gå litt utenpå minimumskravene. Det er jo helt meningsløst. Eller er det noe annet her som er problemet?
Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
For å ta et eksempel med busser som holder seg på bakken: Ruter (kollektivselskapet i Oslo) brukte i et anbud ei brosjyre fra MAN for å spesifisere hvilke busser som kunne brukes, der kravet om at bussene skulle være mellom 1874 cm og 1875 cm lange har blitt det kjente eksempelet. Kravene var generelle, men det var bare MAN som hadde en slik type buss for salg. Ikke overraskende valgte alle som skulle tilby tjenester å kjøpe MAN-busser. (Selv om MAN og Ruter har vært involvert i en av Norges største korrupsjonssaker de siste årene, ble aldri noen dømt for dette, så vidt jeg vet.) Når flere krav legges sammen, så nærmer det seg fort at det like gjerne kunne stått "Selskapet skal hete Widerøe". Da blir hele poenget med å ha et anbud borte, og man man like gjerne be Widerøe si hvor mye penger de har lyst på de neste årene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er alle klar over at de spesielle kravene kun gjelder for 800 meter baner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var et ganske ryddig svar, som belyser godt kimen i saken.
Jeg mener allikevel at det er sunt at det blir etterspurt erfaring fra operasjonene før man kan få et anbud både sett ut fra et sikkerhetsaspekt og regulariteten som etterspørres. Ja, det er noe begrenset med kommersielt tilgjengelige ruter som kan gi profitt, men foreløpig har ikke FV flust av fly og neppe heller crew. Man må kunne krabbe før man kan lære å gå. Det har ikke med å skeddersy å gjøre, men med å etterlyse relevant erfaring fra en krevende årstid i et krevende ruteområde. Tipper de rett og slett vil vite hva det er de kjøper av tjenester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Hva som er naturlig å kreve av erfaring må bli en vurderingssak. Legger man det kravet for høyt, blir det kun Widerøe som kan tilby, samtidig som det kan være viktig for kvaliteten. Hva som er greit her, blir et juridisk spørsmål som ikke har noe enkelt svar. Og jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli mat for jurister. Når det gjelder akkurat kravet om å ha en sesong vintererfaring, er det som legmann uten noen erfaring som noe annet enn passasjer, litt vanskelig å forstå akkurat hva som er tanken bak. Her vil, så vidt jeg forstår, en sesongs erfaring med å fly mellom stamruteplassene Evenes og Tromsø være kvalifiserende for å fly Hasvik-Hammerfest-Sørkjosen, men ingen utenlandsk erfaring kan kvalifisere til å fly Namsos-Trondheim. Det er også verdt å merke seg at operatøren ikke behøver å ha erfaringer med flytypen som brukes. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
DAT, som etter hvert ga opp å finne noe lønnsom bruk for dhc-8, har flydd i Norge lenge, også på FOT rutene, og de har alle egenskapene til et flyselskap. Det er nok ikke så lett. PS Ikke det styggeste flyet til DAT, kanskje ikke ferdig "dekorert" ![]() https://www.planespotters.net/photo/...c-8-102-dash-8 Last edited by Pilot1; 23-08-2016 at 00:19. Reason: ps |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er, så langt jeg kan se, fortsatt ingen som kan fortell hvorfor det er viktig å pålegge restriksjoner for anbudsgivere utover det LT pålegger alle aktører som evt skulle finne på å drive kommersielle operasjoner på akkurat de samme flyplassene... Kan noen forklare dette for en enkel økonom...?
Last edited by TOS; 23-08-2016 at 03:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som står i svarbrevet fra SD er f.eks. følgende: "Kravene gjelder for både nyutsjekkede kapteiner og styrmenn. Dersom kapteinen er uten begrensinger og styrmannen har begrensinger kan innflyging og landing utføres så lenge kapteinen gjennomfører innflyging/landing i værforhold som ligger utenfor styrmannens begrensninger. Motsatt går det ikke." https://www.regjeringen.no/contentas...ysingar-v6.pdf Betyr dette at for å lande med gitte vær- og vindforhold så må enten kapteinen ikke ha slike begrensninger (dvs. ha minimum 300 timer på riktig vær og vind + 1 vintersesong) eller ingen i cockpit, men om FO har begrensninger så må kapteinen lande? Dette pålegger jo visse føringer for eventuelle nye selskaper? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vet ikke hvor dere har det fra at disse begrensningene ikke gjelder alle som flyr kommersielt til disse plassene. Vil du fly kommersiel transport til disse spesielle plassene med litt større fly, tyngre en 5700kg max avgangsvekt, flere enn 10 paxseter, skal man fastsette bla. restriksjoner på bind, baneforhold osv.
Det har meg bekjent aldri vært fritt fram på disse plassene sålenge det ikke er en anbudsrute. Et eksempel fra AIP Quote:
Forøvrig flyr WF meg bekjent med dispensjoner fra endel krav for å operere sine Dash-8 slik de gjør på enkelte passer. For å få slike godkjenninger stilles det gerne høyere krav på både crewtrening og dokumentasjon. Slikt tar gjerne tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er heller ikke unormalt at kapteinen kann lande, mens styrmannen ikke får lov på visse plasser eller sidevind over en viss styrke f.eks. Min personlige mening, er at slike restriksjoner av sikkerhetsmessige grunner burde være i selskapets interesse å overholde. Det er ikke uten grunn at det stilles høyere krav for å fly på disse plassene og noe av det har med topografiske lokale forhold å gjøre, som man ikke kan kjenne til fordi man har fløyet på Grønland eller Island. Derfor er det viktig å starte noe mere restriktivt fram til man har samlet seg lokal operativ erfaring og kunnskap. Ser noe av det samme her når man flyr Innsbruck f.eks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rikstrafiken/Trafikverket valgte med Avies, etter alt å dømme en elendig operatør.
"Skulder, bristande säkerhet och skarp kritik från Statens haverikommission" 36 Artikler: http://www.svt.se/nyheter/2806785 Noe av SD sin begrunnelse for å stille krav er nok å ikke utsette seg selv og Nord-Norge for noe tilsvarende. Noen kan selvfølgelig fortsatt fylle opp sider her med å vedvarende "ikke forstå" at det skal stilles krav. Alle har sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 23-08-2016 at 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye gule Helikoptere på Gardermoen - er dette nye Luftambulanser? | ATC-flyradar | Flyforum | 3 | 23-07-2018 15:40 |
Norwegians nye sommerruter fra Oslo og andre nye ruter i 2012 | matsbg | Flyforum | 40 | 21-06-2012 23:03 |
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» | Twin Otter | Flyforum | 1 | 22-07-2011 08:32 |
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) | seatsniffer | Flyforum | 43 | 22-05-2009 15:21 |
CHC utvider kraftig på KSU - 2 nye maskiner og 20 nye flygere/mekanikere | fkrlf | Flyforum | 3 | 16-02-2007 20:41 |