Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2016, 23:25   #1
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Det var et ganske ryddig svar, som belyser godt kimen i saken.

Jeg mener allikevel at det er sunt at det blir etterspurt erfaring fra operasjonene før man kan få et anbud både sett ut fra et sikkerhetsaspekt og regulariteten som etterspørres. Ja, det er noe begrenset med kommersielt tilgjengelige ruter som kan gi profitt, men foreløpig har ikke FV flust av fly og neppe heller crew. Man må kunne krabbe før man kan lære å gå.

Det har ikke med å skeddersy å gjøre, men med å etterlyse relevant erfaring fra en krevende årstid i et krevende ruteområde. Tipper de rett og slett vil vite hva det er de kjøper av tjenester.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2016, 23:55   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Jeg mener allikevel at det er sunt at det blir etterspurt erfaring fra operasjonene før man kan få et anbud både sett ut fra et sikkerhetsaspekt og regulariteten som etterspørres. Ja, det er noe begrenset med kommersielt tilgjengelige ruter som kan gi profitt, men foreløpig har ikke FV flust av fly og neppe heller crew. Man må kunne krabbe før man kan lære å gå.
Det er jo et problem FOT-rutene har en tendens til å tiltrekke seg deler av flybransjen som ikke oser seriøsitet. Å sile ut hva som er seriøst og ikke, er ikke lett i en anbudsprosess.

Hva som er naturlig å kreve av erfaring må bli en vurderingssak. Legger man det kravet for høyt, blir det kun Widerøe som kan tilby, samtidig som det kan være viktig for kvaliteten. Hva som er greit her, blir et juridisk spørsmål som ikke har noe enkelt svar. Og jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli mat for jurister.

Når det gjelder akkurat kravet om å ha en sesong vintererfaring, er det som legmann uten noen erfaring som noe annet enn passasjer, litt vanskelig å forstå akkurat hva som er tanken bak. Her vil, så vidt jeg forstår, en sesongs erfaring med å fly mellom stamruteplassene Evenes og Tromsø være kvalifiserende for å fly Hasvik-Hammerfest-Sørkjosen, men ingen utenlandsk erfaring kan kvalifisere til å fly Namsos-Trondheim.

Det er også verdt å merke seg at operatøren ikke behøver å ha erfaringer med flytypen som brukes.

Quote:
Det har ikke med å skeddersy å gjøre, men med å etterlyse relevant erfaring fra en krevende årstid i et krevende ruteområde. Tipper de rett og slett vil vite hva det er de kjøper av tjenester.
Jeg håper dette ikke er gjort for å utelukke andre enn Widerøe, selv om jeg får litt vond smak i munnen når dette kommer etter SCAT-1 historia fra forrige gang. Uansett om hensikten er å utelukke andre, så er denne typen krav ei gavepakke til Widerøe.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 01:59   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Når det gjelder akkurat kravet om å ha en sesong vintererfaring, er det som legmann uten noen erfaring som noe annet enn passasjer, litt vanskelig å forstå akkurat hva som er tanken bak. Her vil, så vidt jeg forstår, en sesongs erfaring med å fly mellom stamruteplassene Evenes og Tromsø være kvalifiserende for å fly Hasvik-Hammerfest-Sørkjosen, men ingen utenlandsk erfaring kan kvalifisere til å fly Namsos-Trondheim.

Det er også verdt å merke seg at operatøren ikke behøver å ha erfaringer med flytypen som brukes.
På meg høres dessverre disse kravene ut til å være litt for mye skreddersydd for et gitt selskap til å gå gjennom nåløyet. Man trenger altså ikke spesiell erfaring om man flyr kommersielt på de samme flyplassene, som når man flyr FOT-ruter. Hvorfor da? Er det spesielle operative forhold som tilsier restriksjoner på hvem som kan operere på gitte flyplasser (og, ja, det er flyplasser som er relevante og ikke destinasjonspar), hvorfor krever så ikke LT slik erfaring fra alle som evt opererer på disse stedene? Jeg kan vanskelig se for meg at dette går lett gjennom hos ESA om saken kommer dit.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 06:24   #4
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
På meg høres dessverre disse kravene ut til å være litt for mye skreddersydd for et gitt selskap til å gå gjennom nåløyet. Man trenger altså ikke spesiell erfaring om man flyr kommersielt på de samme flyplassene, som når man flyr FOT-ruter. Hvorfor da? Er det spesielle operative forhold som tilsier restriksjoner på hvem som kan operere på gitte flyplasser (og, ja, det er flyplasser som er relevante og ikke destinasjonspar), hvorfor krever så ikke LT slik erfaring fra alle som evt opererer på disse stedene? Jeg kan vanskelig se for meg at dette går lett gjennom hos ESA om saken kommer dit.
Fullstendig spekulering, men om krava gir , som nokon her har nemnt, betre regularitet, kan det tenkjast at staten ynskjer seg den regulariteten. På ei evt kommersiell flyging mellom flyplassane, vil då eit selskap bære risikoen om å ikkje oppnå den same regulariteten sjølv. Uten at staten treng å bry seg, sidan dei ikkje står bak kommersielle ruter på same måte som FOT. Om då dei som flyg kommersiellt held seg innanfor grensene for korleis dei kan flyge med den treninga dei har, skal det også i teorien bli like trygt (men ein må pårekne meir kanselleringar).

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 09:48   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Fullstendig spekulering, men om krava gir , som nokon her har nemnt, betre regularitet, kan det tenkjast at staten ynskjer seg den regulariteten. På ei evt kommersiell flyging mellom flyplassane, vil då eit selskap bære risikoen om å ikkje oppnå den same regulariteten sjølv. Uten at staten treng å bry seg, sidan dei ikkje står bak kommersielle ruter på same måte som FOT. Om då dei som flyg kommersiellt held seg innanfor grensene for korleis dei kan flyge med den treninga dei har, skal det også i teorien bli like trygt (men ein må pårekne meir kanselleringar).
Tja, mulig det - jeg ser poenget ditt, men min oppfatning av hvem som pålegges ansvaret er at dette er flyselskapet også for FOT-rutene. Normalt vil selskapet som vinner anbudet bli straffet økonomisk om man ikke leverer i henhold til avtale.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 21:27   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
På meg høres dessverre disse kravene ut til å være litt for mye skreddersydd for et gitt selskap til å gå gjennom nåløyet.
Det ene utelukker ikke det andre. Kravene kan godt være stilt i beste mening, for å sikre regularitet, men allikevel ikke være innenfor regelverket. Offentlige innkjøpere gjør feil hver dag, enten på grunn av uvitenhet, latskap eller for å få et produkt de mener er best egnet.

Jeg er litt overrasket over at SD presser grensene for hva som er akseptabelt enda en gang, vel å merke.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 21:41   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det ene utelukker ikke det andre. Kravene kan godt være stilt i beste mening, for å sikre regularitet, men allikevel ikke være innenfor regelverket. Offentlige innkjøpere gjør feil hver dag, enten på grunn av uvitenhet, latskap eller for å få et produkt de mener er best egnet.

Jeg er litt overrasket over at SD presser grensene for hva som er akseptabelt enda en gang, vel å merke.
Jeg tror nok at dette i utgangspunktet er godt ment (på samme måte som kravet om SCAT-1 nok sikkert også var godt ment), men kanskje ikke helt godt gjennomtenkt. Vi får se hva som skjer i behandlingen av søknadene. Eventuelle klager vil vel komme i etterkant av dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 00:06   #8
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
......men foreløpig har ikke FV flust av fly og neppe heller crew. Man må kunne krabbe før man kan lære å gå..........
De har vel særdeles lite av det man forbinder med et flyselskap. Advokat har de.

DAT, som etter hvert ga opp å finne noe lønnsom bruk for dhc-8, har flydd i Norge lenge, også på FOT rutene, og de har alle egenskapene til et flyselskap.

Det er nok ikke så lett.

PS Ikke det styggeste flyet til DAT, kanskje ikke ferdig "dekorert"
https://www.planespotters.net/photo/...c-8-102-dash-8

Last edited by Pilot1; 23-08-2016 at 00:19. Reason: ps
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye gule Helikoptere på Gardermoen - er dette nye Luftambulanser? ATC-flyradar Flyforum 3 23-07-2018 15:40
Norwegians nye sommerruter fra Oslo og andre nye ruter i 2012 matsbg Flyforum 40 21-06-2012 23:03
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» Twin Otter Flyforum 1 22-07-2011 08:32
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) seatsniffer Flyforum 43 22-05-2009 15:21
CHC utvider kraftig på KSU - 2 nye maskiner og 20 nye flygere/mekanikere fkrlf Flyforum 3 16-02-2007 20:41


All times are GMT +2. The time now is 22:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.