![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Jeg blir ofte spurt om jeg han vunnet i lotto når jeg snakker om reise med andre, men det er jo bare snakk om å prioritere. Har laget en liten liste for de som ønsker å prioritere reise:
a) Vær fleksibel på reisemål og reiseperiode. Følg utviklingen på priser for flere destinasjoner og reiseperioder frem til bestilling. Du får oversikt over når du bør bestille og kan gjenbruke de du ikke bestiller frem mot en senere bestilling. b) Følg med på nyhetsbrev/forum for tilbud. Pass på at alt som kalles tilbud ikke nødvendigvis er gode tilbud. c) Vær utro med hvem du reiser med, bor hos eller bestiller via om du får bedre tilbud andre steder. d) Sjekk hva som faktisk er billigste måte å reise til flyplassen. Fra Oslo trenger en med månedskort kun betale 54 kr ekstra i overgang via kuppongkort for å komme seg til Gardermoen og det på 2 minutter mere enn flytoget som koster 170. e) Bruk kort som gir bonus til så stor andel av innkjøpene som mulig, du kan få bonuspoeng på nesten alt. f) Sørg for dobbel eller trippel-dipping for bonus. For flyreise og opphold kan du som oftest komme inn under bonusordninger både for de som leverer tjenesten, kortet du betaler med og siten/tjenesten du booker gjennom. Se deg ikke blind på poengene, prisen må fortsatt være konkurransedyktig. g) Bruk bonuspoeng når du får mest utbytte av dem. Det er tilbud her også. Regn med hva som må til i gebyrer. For enkelte destinasjoner er det så billig å fly at det ikke lønner seg å ta bonusreise dit. h) Å eie bil er veldig dyrt i Norge. Nye har størst verditap og eldre har flest dyre reparasjoner og dyrt blir det uansett. Kan du klare deg uten eller med en billigere variant? Husk du kan kjøre veldig mye taxi for det du betaler for å ha bil. i) Å eie båt er veldig dyrt. Sjekk hvor mye du kan spare på istedefor å leie de får gangene du bruker båt. j) Å eie hytte er veldig dyrt. Sjekk hva alterantiver ville kostet. k) Alkohol og tobakk er veldig dyrt i Norge. Reduser bruket så mye du kan eller kutt det helt ut. l) Lotto omtales av mange som en ekstra skatt for de som ikke kan regne. Kun 30-40% av innsatsen fordeles tilbake på de som spiller. Om du absolutt trenger et håp om at du plutselig kan vinne så reduser til minimumsinnsatsen som er 2 rekker istedenfor en full kupong på 10 rekker. Om du spiller både Vikinglotto og vanlig lotto hver uke så er det en besparelse på 3744 kr i året. m) Trenger du virkelig være fagorganisert? Om ikke er det store penger å spare. Du vil kanskje oppdage at om du tjener gjennomsnittlig eller over så har du i mange år betalt store summer for at noen skal forhandle ned lønnen din. n) Begrens spill og konkurranser på SMS. o) Unngå produkter merket "økologisk" eller "fair trade", de har som oftest både dårligere kvalitet og høyere pris. p) Ikke betal mere for å få merkevarer uten gode rasjonelle grunner q) Begrens innkjøp av trendy koffeindrikk og løssalgsavis som du uansett ikke har plass til å lese på bussen. r) Vent litt med oppgradering av TV og annen elektronikk om det ikke er nødvendig. At det finnes noe som er nyere er ingen god grunn til å kjøpe. s) Begrens bestilling av ferdigmat (levert på døren), lag den selv. t) Fyll vann på flaska, ikke kjøp ny hver eneste gang. Om man bare går gjennom listen kan de fleste spare store summer. De fleste i Norge har altså mulighet til å reise hvor som helst i verden og det som oftest flere ganger i året om de bare prioriterer det. ![]()
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 15-01-2013 at 22:30. Reason: Typos |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyselskap tips, hvor får jeg mest igjen for pengene ? | TigerBlack | Reiseforum | 2 | 31-01-2014 22:12 |
Hvordan å reise billigst på business til USA? | Sondbjo | Reiseforum | 41 | 30-12-2010 19:57 |
Hvordan få flest mulig EB-poeng for 5000? :) | jcnorway | Flyforum | 11 | 21-06-2008 12:45 |
Hvordan reise retro i 2007... | Blubird | Flyforum | 6 | 09-01-2007 09:55 |
OT: Hvordan i alle dager kan dette være mulig?? | Bizflyer | Flyforum | 10 | 06-01-2005 19:53 |