Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2013, 20:09   #21
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Avhenger av hvor mange soner du ønsker. 1 sone = 6200 kr (gjelder f.eks kun ut til skøyen).
.
Til Fornebu, tenker jeg vi sier. Skøyen er ikke akkurat noen grense...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 20:21   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Til Fornebu, tenker jeg vi sier. Skøyen er ikke akkurat noen grense...
Hele T-banen er i sone 1, sammen med Fornebu. Grensen går et stykke vest for Lysaker
Old 15-01-2013, 20:24   #23
imm
ScanFlyer Crusty

Flott Robertaas.
Og så er det jo valgfritt om man velger å gjøre hva man vil.
Det er jo ikke snakk om alt eller ikke noe, men å være bevisst i det daglige livet.

Jeg unngår merkeklær. Billige klær holder mer enn lenge nok.
Og har en 30 år gammel båt. Den koster 15.000 i året å eie. Opplag, båtplass, ta ut, ta opp, forsikring. I fjor brukte vi den to ganger.
Dyre turer. Leie, som du sier, kan være et alternativ. Man kommer på vannet da og.

Imm
Old 15-01-2013, 20:28   #24
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Er det virkelig nødvendig å hive seg på personangrep umiddelbart? Hva er latterlig? Jeg prøvde å få fram noe av det Dag Viking nevner her:
Hva var personangrepet? Jeg mener at påstanden var latterlig og frekk, og står ved det. Man kan gjerne mene at det ikke er "verdt det" å leve sparsommelig - noen vil føle at man forsaker noe man egentlig har lyst på, andre ikke. Men synes det er rimelig forkastelig at du skriver ting som "tar jeg det som en selvfølge at om en lever slik, så er man et singelt levende menneske uten så mye som en husmus i spiskammerset. Fullstendig ensom, og trenger ikke ta hensyn til noen andre i livet..." til en annen forumbruker. Og du kritiserer meg for personangrep...?

Slik jeg ser det, handler tråden om å være bevisst på hvor store kostnader man har på ting som man gjerne ikke tenker over. Ting som man gjerne kan kutte ut/redusere el.l uten at det "koster" deg noe, at du synes du har et kjipt liv osv. Som sagt, man tilpasser det sin egen livssituasjon. For noen passer kanskje ett av punktene, for andre alle. For min egen del, sykler jeg ikke til jobb mesteparten av året for å spare penger, men fordi jeg bor nærme nok til å gjøre det - og sparer inn igjen noe av tiden, som Tommy777 nevner, fordi dagens treningsøkt(er) allerede er tatt. At jeg sparer mye penger på det, er selvfølgelig en bonus. Jeg tar buss eller taxi hvis jeg for eksempel skal ut og spise med venner - for ja, jeg kan både reise ekstra mye og spise mer på restaurant/være sosial hjemme, fordi jeg sparer flere titalls tusen kroner på å ikke ha bil.

Quote:
Nemlig at alle punkter sett under ett tilsier et særdeles kjedelig og sparsommelig liv som ikke helt er forenelig med den gjengse oppfatning av et normalt liv. Jeg føler vi ikke var langt unna; "hvorfor stoppe med å kvitte seg med båt, hytte, bil og kollektivkort - kvitt deg med huset og flytt inn i telt! Det eneste som betyr noe er å spare penger for å reise!"
Var rådet å aldri dra på hytte-/båttur, eller å se på om det lønner seg å leie hytte/båt de gangene man trenger det i stedet for å eie?

Quote:
Ville fram til at det er svært vanskelig å følge de punktene om du bor sammens med noen, har familie eller omså har et kjæledyr. Hva er vitsen med å resirkulere kattesand om du ikke unner deg selv noe... Men hver til sin smak, for meg kan en hyttetur være vel så opplevelsesrikt og givende som en tur til Bora Bora, og glad er jeg for at jeg ikke trenger mer for å være fornøyd Jeg har muligheten til å spare til en tur til Bora Bora selv uten å kutte i "unødvendige" livsgleder. Så alt i alt virker "ekstremråd" mest sjokkerende, enn gode ideer.
Jeg spurte konkret om hvilke punkter det var du mente som gjør livet så trist, ensomt, kjedelig og uforenelig med familielivet? Ingen av rådene var i nærheten av "resirkuere kattesand"-nivået som du kommer med.

Last edited by Peppep; 15-01-2013 at 21:01.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 20:31   #25
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Tar av meg hatten og bukker Robert
Dette var gode tips, selv om jeg røyker og drikker så bruker jeg mange av rådene dine. Dvs bruker aldri penger på alkohol i Norge.

Har flere ganger hørt fra kompiser hjemme i Norge om hvorfor jeg kan reise så mye som jeg gjør. Men når jeg spør de , hva bruker du på en by tur i helgene, så blir det stille. Går aldri ut når jeg er i Norge og har fått mange reiser igjen for å kutte ut unødvenige ting.

At enkelte angriper deg for å dele gode tips synes jeg bare er tåpelig.
Flere som syter om at det er dyrt å reise langt, mulig de burde se sitt eget forbruk på utyttige ting, så kunne de sett litt mere enn bare en bar i Norge.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 20:34   #26
nime
ScanFlyer Silver

Jeg reiser også endel, og er vel neppe sparsommelig sånn sett, men jeg bruker heller ikke penger på ting, nips og annen drit jeg ikke trenger for å leve. Kjøper jeg noe så kjøper jeg fortrinnsvis kvalitet som varer. Billig blir ofte dyrt i lengden, men det går en grense der også. Å få mest mulig ut av pengene sine er uansett økonomisk fornuftig. Ingen grunn til å kaste bort hardt/lett-tjente penger om man ikke må, eller har for mange av dem. Selv reiser og bor jeg sjelden eller aldri til fullpris, til det er for mange og gode muligheter til å finne tilbud, promotions osv. Av og til er det tilogmed fornuftig å betale for noe du strengt tatt ikke trenger, rett og slett for å utnytte promotions maksimalt for å dra nytte av det senere. Jeg gjorde dette i fjor sommer når Club Carlson ga ut mengder av poeng for en slikk og ingenting. For en utleggskostnad på rundt 1600kr for 3 hotellnetter jeg strengt tatt ikke trengte, får jeg igjen en verdi på 9800kr (verdi på bonusnetter på Radisson Blu Polar i høysesong) Dette er ikke enestående, det finnes mange eksempler på lignende ting man kan gjøre for å få store fordeler senere.

Har man en gitt mengde penger, og faste utgifter hver eneste måned, så koker det ned til hva man prioriterer/synes er viktig i livet. Noen vil alltid ha den nyeste bilen for å imponere naboen, andre bruker penger på klær og sko, og atter andre vil gjerne se og oppleve alt hva vår klode har å tilby. Vi er alle forskjellige, og har derfor forskjellige prioriteringer i livet. Men de aller fleste som er her inne har vel en viss interesse for reising vil jeg tro, og da er det jo fint med tips og idéer som gjør at man kanskje kan reise og oppleve mer uten at man nødvendigvis har eller får et "fattig" liv på hjemmebane...

Når det er sagt, må man ta hensyn til kost/nytte. Ikke noe poeng i å spare seg til fant om man f.eks flyr FR, DY eller andre LCCs til en flyplass langt unna reisemålet, som gjør at du pådrar deg andre kostnader til transport, leiebil, taxi, overnatting osv, eller bruke timer og dager på å finne akkurat den billige billetten. Da er det kanskje bedre å bruke tiden mer fornuftig, og kjøpe billett til dit du skal isteden. For å betale for evt merkostnad kan du jobbe et par timer ekstra, og slippe stresset

Uansett, pengene får alltid bein å gå på... det pleier ikke være noe problem å kvitte seg med dem
nime is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 20:41   #27
Polaris
Free Luigi

Peppep - vi står på hver vår side av jorda og roper på henholdsvis urdu og grønlandsk til hverandre. Du skjønner ikke hvor jeg vil, og jeg skjønner iallefall ikke hva du vil fram til. Så da sier vi oss ferdige nå
Old 15-01-2013, 20:50   #28
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Og med alle disse "tipsene", så tar jeg det som en selvfølge at om en lever slik, så er man et singelt levende menneske uten så mye som en husmus i spiskammerset. Fullstendig ensom, og trenger ikke ta hensyn til noen andre i livet...
Så fullstendig feil at du er ikke bare på jordet , men på feil jorde. Går faktisk ann å bruke hue når det gjelder penger. Har selv unger å prøver å få de til å forstå at hvis de bruker hue så kan de kjøpe seg noe fint.
Som minste mann sa til meg når han var 10 år, storebror er dum som bruker pengene sine på fyrverkeri, jeg skal bruke mine på ny pc... Noe han også gjorde.

Og man må nødvendigvis ikke være singel selv om man prioriterer å bruke pengene på reise.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 15-01-2013, 21:05   #29
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Nemlig at alle punkter sett under ett tilsier et særdeles kjedelig og sparsommelig liv som ikke helt er forenelig med den gjengse oppfatning av et normalt liv. Jeg føler vi ikke var langt unna; "hvorfor stoppe med å kvitte seg med båt, hytte, bil og kollektivkort - kvitt deg med huset og flytt inn i telt! Det eneste som betyr noe er å spare penger for å reise!"
Nå har jeg aldri sagt at noen bør gå ned i levestandard. Jeg bare fortalt hvordan man kan spare penger uten å gå ned i levestandard. Men folk er forskjellige og alt passer ikke for alle.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Du har en del gode tips i traaden din, men mange synes kanskje at 70 doegn paa billige hoteller utelukkende paa kjipklasse med godt inntog av Ryanair der man kaster bort dagesvis hvert eneste aar paa aa reise billigst mulig (se lang innsjekktid med LCC, mye lengre innsjekktid uten status, transfer/flybytte. buss vs. tog/taxi etc)
Det siste året har jeg kun hatt én tur med Ryanair og jeg har faktist aldri bodd på det billigste hotellet på stedet jeg kom til. Jeg setter pris på både lokasjon og standard selv om jeg prøver få det til en best mulig pris. På den siste turen bodde jeg på det beste og dyreste hotellet på reisemålet og jeg betalte også ekstra for å bo på "champagne-avdelingen" med enda bedre service og standard.

Om det er et hotell jeg har lyst til å bo på har jeg ingen problem med å bestille 5-stjerners. Jeg har aldri anbefalt noen om å gå ned i levestandard, men å ha et mere bevisst forhold til hva de bruker pengene på og bevisst forhold til hva de faktisk prioriterer. Jeg har bodd på hverdens høyeste hotellrom i 117. etasje fordi jeg prioriterte å gjøre det.

Quote:
For mange er tid ogsaa veldig viktig. Hvor mye ekstra tid bruker du paa aa reise kollektivt til og fra jobb? Og enda viktigere, hvor lang tid bruker du paa aa reise absolutt billigst mulig?
Jeg har prøvd å kjøre og jeg brukte vel en halvtime mere på å kjøre selv enn hva det tar å reise kollektivt. At jeg i tillegg kan sitte og lese eller slappe av istedenfor hver eneste dag å følge med på avstanden til bilen forran mener jeg er en forbedring av livskvalitet, men folk er selvsagt forskjellige.

Og selv om man er i en situasjon hvor bil er mere nødvendig så er det mulig å velge en modell med 20 hk mindre kom koster 100.000 mindre uten at det betyr at man må redusere livskvalitet eller levestandard.

Quote:
Naar det gjelder personlig oekonomitipsene dine, hver sin lyst, men som andre har paapekt, ser ikke ut som ett spanande liv de 280 dagene du er hjemme i Oslo
Jeg kan ikke se hvilke av tipsene som skulle tilsi et mindre spennende liv, å ha et rasjonelt forhold til pengebruk betyr på ingen måte at man trenger leve mere asketisk eller ha det trist.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 15-01-2013 at 21:14.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 21:10   #30
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og selv om man er i en situasjon for bil er mere nødvendig så er det mulig å velge en modell med 20 hk mindre kom koster 100.000 mindre uten at det betyr at man må redusere livskvalitet eller levestandard.
Nå er ikke du i en situasjon der du kan definere hva som innbærer livskvalitet for folk. For noen er det å dra jorden rundt på kjipeklasse, for noen er det å være sammen med familie og venner. Og for noen er det faktisk å kjøpe den bilen man ønsker, selv om den koster 100 000kr mer enn et fult bruktbart alternativ.
Old 15-01-2013, 21:18   #31
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå er ikke du i en situasjon der du kan definere hva som innbærer livskvalitet for folk. For noen er det å dra jorden rundt på kjipeklasse, for noen er det å være sammen med familie og venner. Og for noen er det faktisk å kjøpe den bilen man ønsker, selv om den koster 100 000kr mer enn et fult bruktbart alternativ.
Jada, han sier da heller ikke at man ikke kan gjøre det. Men at det går ann å velge bort de siste 20 hestekreftene for å spare masse penger, så er det en måte å spare på.
Selv kjøpte jeg en bil til 20.000 kroner (solgt av en bilselger som satt på første rad på Ryanair, mens jeg var ombord med loadsheet). Og valgte å legge 120.000 for en brukt motorsykkel (MV Agusta 1078RR Brutale - derav signaturen "life is Brutale"). Det var MIN prioritering. Jeg går eller sykler på jobben av og til, og sparer på den måten turen på tredemølla.

Synes det kveruleres mye unødvendig her. Robertaas kommer med noen forslag, man må ikke følge de. Det er ikke det han sier.
Old 15-01-2013, 21:20   #32
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Han har vel aldri sagt det heller, men han kom med tips om hvordan man kan få råd til å reise jorda rundt.
Mange syter at de ikke kan reise, men når de kan bruke 100000 ekstra på en bil så , mulig de burde se HVOR penga dems gikk til isteden for å klage på at de ikke har råd til sommerferie?
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 15-01-2013, 21:20   #33
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Er ikke det essensen i tråden? Noen har råd til hus, hytte, bil, båt, røyk og alkohol pluss reise i premiumklasser. Mange har ikke det, og da prioriterer man ulikt.

Trådstarter kommer med velmente råd for de som verdsetter reising fremfor en del annet. Det trenger ikke å være i kjipeklasse, jeg har planlagt en kombinasjon av turer fremover, både foran og bak i bussen. Hadde jeg hatt bil, hadde kanskje alle turene vært i økonomi i stedet. Synes det er underlig at mange tilsynelatende har så sterke meninger om dette, det er vel bare å gå videre til neste tråd om det ikke passer for deg.

Quote:
Peppep - vi står på hver vår side av jorda og roper på henholdsvis urdu og grønlandsk til hverandre. Du skjønner ikke hvor jeg vil, og jeg skjønner iallefall ikke hva du vil fram til. Så da sier vi oss ferdige nå
Jeg ser da klart og tydelig hvor du vil, men synes ikke argumentasjonen holder vann på noen som helst måte. For eksempel at du ikke engang kan vise til et eneste av punktene som skulle tilsi at livet blir kjedelig, eller uforenelig med venner/familie.

Last edited by Peppep; 15-01-2013 at 21:24.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 21:21   #34
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Selvsagt kan å ha noen ekstra bokstaver på modellnavnet til bilen være veldig viktig for enkelte, men da bør de være bevisst på at det er en prioritering de har gjort og de bør være klar over hvor mye de da har prioritert bort.

Og på et reiseforum tar jeg meg faktisk den frihet å si at reising = livskvalitet (Om dette hadde vært et akvarieforum hadde jeg antagelig skrevet at akvarium = livskvalitet)

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 15-01-2013 at 21:27.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 21:25   #35
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

synes Robert har masse bra råd jeg. Selvfølgelig passer ikke alle rådene til all, men mange bekker små...
Man er selvsagt avhengig av enfleksibel jobb eller sjef for å utnytte tilbudene.
Old 15-01-2013, 21:35   #36
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Nå er ikke du i en situasjon der du kan definere hva som innbærer livskvalitet for folk. For noen er det å dra jorden rundt på kjipeklasse,
Synes det er så festlig slik noen av dere slenger rundt ord som kjipklasse o.l. Man føler nesten at man blir sett ned på fordi man reiser bak gardinen. For min del kunne det ikke falle meg inn å bruke mine oppsparte kroner til på å sitte langt fram i kabinen når jeg skal ut å fly for egne penger. Jeg kommer fram til samme sted og tid som de som sitter foran og klarer meg helt godt selv om jeg er litt over middels i størrelse og har alltid nydt hvert minutt av mine flyreiser jorden rundt.
Jeg elsker å fly og reiser heller oftere enn dyrere.
Men, men - hver sin smak. De som ønsker det skal gjerne få sitte foran å kose seg uten at det plager meg eller at jeg ser ned på dem eller prater om stedet der de sitter i kabinen i nedlatende ordelag!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 21:40   #37
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Jeg ser da klart og tydelig hvor du vil, men synes ikke argumentasjonen holder vann på noen som helst måte. For eksempel at du ikke engang kan vise til et eneste av punktene som skulle tilsi at livet blir kjedelig, eller uforenelig med venner/familie.
For meg sier det mer enn nok, at du ikke selv ser hvilket av punktene som tilsier at livet blir slik eller slik, og herunder særlig ifht respekt for familie / venner. Og deg om det, vi er jo alle forskjellige heldigvis
Old 15-01-2013, 21:43   #38
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Synes det er så festlig slik noen av dere slenger rundt ord som kjipklasse o.l. Man føler nesten at man blir sett ned på fordi man reiser bak gardinen. For min del kunne det ikke falle meg inn å bruke mine oppsparte kroner til på å sitte langt fram i kabinen når jeg skal ut å fly for egne penger. Jeg kommer fram til samme sted og tid som de som sitter foran og klarer meg helt godt selv om jeg er litt over middels i størrelse og har alltid nydt hvert minutt av mine flyreiser jorden rundt.
Men, men - hver sin smak. De som ønsker det skal gjerne få sitte foran å kose seg uten at det plager meg eller at jeg ser ned på dem eller prater om stedet der de sitter i kabinen i nedlatende ordelag!

Enig.
Paradoksalt nok, betaler noen av de som sitter der fremme mindre enn mange av de som sitter på økonomi. De reiser på ansattebilletter.
Og ikke nok med det, noen av de som reiser billigst, kritiserer også folk for å velge billigselskaper. Men men, sånn er det.
Takk Robertaas for nok en underholdende tråd. At det skulle bli SÅ mye greier ut av noen velmente råd!
Old 15-01-2013, 21:44   #39
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Merkelig hvor mye man kan lese ut fra et ord.
Kjipeklasse er for meg en måte å transporteres på som er så ukomfortabel at jeg gruer meg i stedet for å glede meg til reisen. Da blir det hele rett og slett kjipt. At du tror det handler om andre passasjerer får stå for din regning. Når jeg er på tur bryr jeg om min egen komfort, ikke hvor andre sitter/står/ligger.

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Han har vel aldri sagt det heller, men han kom med tips om hvordan man kan få råd til å reise jorda rundt.
Tja, jeg leser det som han slår fast at bilvalg ikke vil gå ut over livskvalitet.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og selv om man er i en situasjon hvor bil er mere nødvendig så er det mulig å velge en modell med 20 hk mindre kom koster 100.000 mindre uten at det betyr at man må redusere livskvalitet eller levestandard.
Old 15-01-2013, 21:48   #40
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Men Dag VIking, jeg oppfatter deg som veldig oppegående. Om du har en bil med 109, eller 129 hester, vil det gjøre noe med din livskvalitet?
Eller vil de feks 50k ekstra du hadde spart på å ta den med 109 hk gitt deg råd til noen ekstra flyturer?
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Reply

Posting Rules