Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2013, 14:44   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

OBB 5 Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Jeg blir ofte spurt om jeg han vunnet i lotto når jeg snakker om reise med andre, men det er jo bare snakk om å prioritere. Har laget en liten liste for de som ønsker å prioritere reise:

a) Vær fleksibel på reisemål og reiseperiode. Følg utviklingen på priser for flere destinasjoner og reiseperioder frem til bestilling. Du får oversikt over når du bør bestille og kan gjenbruke de du ikke bestiller frem mot en senere bestilling.

b) Følg med på nyhetsbrev/forum for tilbud. Pass på at alt som kalles tilbud ikke nødvendigvis er gode tilbud.

c) Vær utro med hvem du reiser med, bor hos eller bestiller via om du får bedre tilbud andre steder.

d) Sjekk hva som faktisk er billigste måte å reise til flyplassen. Fra Oslo trenger en med månedskort kun betale 54 kr ekstra i overgang via kuppongkort for å komme seg til Gardermoen og det på 2 minutter mere enn flytoget som koster 170.

e) Bruk kort som gir bonus til så stor andel av innkjøpene som mulig, du kan få bonuspoeng på nesten alt.

f) Sørg for dobbel eller trippel-dipping for bonus. For flyreise og opphold kan du som oftest komme inn under bonusordninger både for de som leverer tjenesten, kortet du betaler med og siten/tjenesten du booker gjennom. Se deg ikke blind på poengene, prisen må fortsatt være konkurransedyktig.

g) Bruk bonuspoeng når du får mest utbytte av dem. Det er tilbud her også. Regn med hva som må til i gebyrer. For enkelte destinasjoner er det så billig å fly at det ikke lønner seg å ta bonusreise dit.

h) Å eie bil er veldig dyrt i Norge. Nye har størst verditap og eldre har flest dyre reparasjoner og dyrt blir det uansett. Kan du klare deg uten eller med en billigere variant? Husk du kan kjøre veldig mye taxi for det du betaler for å ha bil.

i) Å eie båt er veldig dyrt. Sjekk hvor mye du kan spare på istedefor å leie de får gangene du bruker båt.

j) Å eie hytte er veldig dyrt. Sjekk hva alterantiver ville kostet.

k) Alkohol og tobakk er veldig dyrt i Norge. Reduser bruket så mye du kan eller kutt det helt ut.

l) Lotto omtales av mange som en ekstra skatt for de som ikke kan regne. Kun 30-40% av innsatsen fordeles tilbake på de som spiller. Om du absolutt trenger et håp om at du plutselig kan vinne så reduser til minimumsinnsatsen som er 2 rekker istedenfor en full kupong på 10 rekker. Om du spiller både Vikinglotto og vanlig lotto hver uke så er det en besparelse på 3744 kr i året.

m) Trenger du virkelig være fagorganisert? Om ikke er det store penger å spare. Du vil kanskje oppdage at om du tjener gjennomsnittlig eller over så har du i mange år betalt store summer for at noen skal forhandle ned lønnen din.

n) Begrens spill og konkurranser på SMS.

o) Unngå produkter merket "økologisk" eller "fair trade", de har som oftest både dårligere kvalitet og høyere pris.

p) Ikke betal mere for å få merkevarer uten gode rasjonelle grunner

q) Begrens innkjøp av trendy koffeindrikk og løssalgsavis som du uansett ikke har plass til å lese på bussen.

r) Vent litt med oppgradering av TV og annen elektronikk om det ikke er nødvendig. At det finnes noe som er nyere er ingen god grunn til å kjøpe.

s) Begrens bestilling av ferdigmat (levert på døren), lag den selv.

t) Fyll vann på flaska, ikke kjøp ny hver eneste gang.

Om man bare går gjennom listen kan de fleste spare store summer. De fleste i Norge har altså mulighet til å reise hvor som helst i verden og det som oftest flere ganger i året om de bare prioriterer det.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 15-01-2013 at 22:30. Reason: Typos
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 15:20   #2
Hagen
ScanFlyer Blue

Default Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

A-G var fine og nyttige tips..........
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 15:38   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

K, Q og T gjør seg også stort sett til et sunnere menneske.
O, var herlig politisk ukorrekt

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 15:52   #4
Peppep
ScanFlyer Gold

Er enig med nesten alle punktene. Kan legge til et par:

u) Man sparer mye penger på å reise kollektivt i stedet for å ha bil. Men selv å reise kollektivt koster fort rundt 8000 kr i året (660 kr/mnd for billigste månedskort i Bergen), som jeg sparer på å ha gang-/sykkelavstand til jobb.

v) For de eventyrlystne, kan sider som https://www.couchsurfing.org/ gi deg en gratis seng å sove i.

w) Lignende sider (f.eks. http://www.meetup.com/) har ofte sosiale sammenkomster, arrangerer gratis guidede turer osv. Her kan det være mye å spare.
Old 15-01-2013, 16:03   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
u) Man sparer mye penger på å reise kollektivt i stedet for å ha bil. Men selv å reise kollektivt koster fort rundt 8000 kr i året (660 kr/mnd for billigste månedskort i Bergen), som jeg sparer på å ha gang-/sykkelavstand til jobb.
Målet med å kutte ut bil var selvsagt å reise kollektivt. Det var så selvfølgelig at jeg glemte nevne det. I Oslo er det billigste å kjøpe årskort og det kjøper jeg selvsagt rett før den årlige prisøkningen, og med et betalingskort som jeg får bonuspoeng for å bruke.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 15-01-2013, 16:15   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Årskort i Oslo? Hvor mye koster det?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 16:39   #7
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

He he he bra liste Robert

Mange nyttige tips her...Også for de som ikke bor i Oslo-området(eller verdens navle som noen tror)....

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 16:39   #8
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Målet med å kutte ut bil var selvsagt å reise kollektivt. Det var så selvfølgelig at jeg glemte nevne det. I Oslo er det billigste å kjøpe årskort og det kjøper jeg selvsagt rett før den årlige prisøkningen, og med et betalingskort som jeg får bonuspoeng for å bruke.
Ja, regnet med det, men mente at for spesielt interesserte kan man spare enda mer på å reise for egen maskin. Selv om jeg iblant angrer på det når gradestokken viser -11 om morgenen, som i dag. Men det gir en frisk start på dagen, sunt er det óg.

Ser nå at det faktisk finnes halvårskort i Bergen, så da kommer det på 6600,- for billigste variant (innen kommunen) - man kan få noen flybilletter for det.
Old 15-01-2013, 16:47   #9
Polaris
Free Luigi

Og med alle disse "tipsene", så tar jeg det som en selvfølge at om en lever slik, så er man et singelt levende menneske uten så mye som en husmus i spiskammerset. Fullstendig ensom, og trenger ikke ta hensyn til noen andre i livet...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 16:58   #10
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og med alle disse "tipsene", så tar jeg det som en selvfølge at om en lever slik, så er man et singelt levende menneske uten så mye som en husmus i spiskammerset. Fullstendig ensom, og trenger ikke ta hensyn til noen andre i livet...
Jaha? For en latterlig påstand.

1) Hvilke(t) punkt tilsier at man er asosial/singel/ensom?
2) Er det alt eller ingenting? Kan man ikke velge de punktene som passer til sin egen livssituasjon? De aller fleste kan følge alle eller de fleste av disse tipsene uten problemer. Det vanskeligste er gjerne å droppe bil for familier, men mange klarer seg uten (sykler via barnehagen til jobb o.l.).
Old 15-01-2013, 17:31   #11
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Ad punkt d - Kupongkortet selges ikke etter 1.2.2013, og kan ikke brukes fra 1.5.2013
Old 15-01-2013, 17:39   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg antar at robertaas mener at dette skal være tips, og ikke dogmer. Men man bør også tenke på at er man så bevisst at man bruker flere timer på å finne ut om man kan spare et par hundrelapper, så kanskje man burde bruke tiden på overtid, eller et ekstra oppdrag - som gir større inntekter enn man sparer. Når det gjelder M så er det samme spørsmålet om man trenger forsikring - man kan spare penger der og. Men, man må vite hva men betyr i denne sammenhengen. Jeg kjenner dessverre alt for mange som er blitt utnyttet av kyniske arbeidsgivere, uten kontrakt, manglende lønn osv, og som ikke har ressurser til å ta opp kampen for basisrettigheter som man har etter loven. Når det gjelder fairtrade og økologisk, så er jeg uenig at det som oftest er dårligere - og at det blir dyrere ligger litt i sakens natur. Spørsmålet er hvor kynisk man selv er til å spare penger. Men man bør absolutt være kritisk, så ikke det bare blir tomme ord for store aktører til å kunne selge dårligere varer dyrt. Husk også om man er blitt lurt eller svindlet av noen i utlandet, så er det fordi man tjener mer på det enn hederlig virksomhet, og der kommer fairtrade som en liten brikke for å gjøre det lønnsomt å drive hederlig virksomhet.
Old 15-01-2013, 17:49   #13
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:

m) Trenger du virkelig være fagorganisert? Om ikke er det store penger å spare. Du vil kanskje oppdage at om du tjener gjennomsnittlig eller over så har du i mange år betalt store summer for at noen skal forhandle ned lønnen din.

o) Unngå produkter merket "økologisk" eller "fair trade", de har som oftest både dårligere kvalitet og høyere pris.
Kunne absolut ikke være mere enig. Både m og o er penge lige ud af vinduet.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 17:57   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Fra h) og nedover kunne med en fordel vært postet på No Fly Zone..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 18:08   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Fra h) og nedover kunne med en fordel vært postet på No Fly Zone..
Og i samme åndedrag kan man si
"Hvordan få mest mulig glede ut av pengene -
Ikke vær så gnien at man griner når man driter, penger er til for å brukes"
Old 15-01-2013, 18:20   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Nå anbefaler jeg ingen å redusere levestandarden eller leve uten sikkerhetsnett. Jeg har bare anbefalt folk å tenke gjennom hvordan de bruker pengene og se hva de faktisk har prioritert, for det er alltid mulig å endre prioriteringen.

Å være uten forsikring er ikke særlig lurt, hverken på reise eller hjemme. Da jeg meldte meg ut av fagforeningen fikk jeg beskjed om at nå ville forsikringen bli mye dyrere for meg. Jeg sjekket andre tilbud tilgjengelig for alle, men sjekket også om det var noen familiemedlemmer som var innenfor andre kollektive avtaler jeg også kunne komme under. Resultatet var at jeg fikk billigere og bedre forsikringer med lavere egenandeler enn hva LO kunne tilby sine medlemmer.

Jeg ble oppringt fra Sparebank1 av en selger som var skikkelig høy i hatten som skulle tilby noe som "selvsagt ikke var like billig som før du melde deg ut". Da jeg fortalte hva jeg hadde gjort gikk luften fort ut av personen.

Poenget er uansett at mye kan gjøres anderledes og billigere uten at det blir dårligere.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 15-01-2013, 18:23   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
..til reise.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 15-01-2013, 19:09   #18
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Årskort i Oslo? Hvor mye koster det?
Avhenger av hvor mange soner du ønsker. 1 sone = 6200 kr (gjelder f.eks kun ut til skøyen).

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Jaha? For en latterlig påstand.

1) Hvilke(t) punkt tilsier at man er asosial/singel/ensom?
2) Er det alt eller ingenting? Kan man ikke velge de punktene som passer til sin egen livssituasjon? De aller fleste kan følge alle eller de fleste av disse tipsene uten problemer. Det vanskeligste er gjerne å droppe bil for familier, men mange klarer seg uten (sykler via barnehagen til jobb o.l.).
Er det virkelig nødvendig å hive seg på personangrep umiddelbart? Hva er latterlig? Jeg prøvde å få fram noe av det Dag Viking nevner her:

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nemlig at alle punkter sett under ett tilsier et særdeles kjedelig og sparsommelig liv som ikke helt er forenelig med den gjengse oppfatning av et normalt liv. Jeg føler vi ikke var langt unna; "hvorfor stoppe med å kvitte seg med båt, hytte, bil og kollektivkort - kvitt deg med huset og flytt inn i telt! Det eneste som betyr noe er å spare penger for å reise!"

Ville fram til at det er svært vanskelig å følge de punktene om du bor sammens med noen, har familie eller omså har et kjæledyr. Hva er vitsen med å resirkulere kattesand om du ikke unner deg selv noe... Men hver til sin smak, for meg kan en hyttetur være vel så opplevelsesrikt og givende som en tur til Bora Bora, og glad er jeg for at jeg ikke trenger mer for å være fornøyd Jeg har muligheten til å spare til en tur til Bora Bora selv uten å kutte i "unødvendige" livsgleder. Så alt i alt virker "ekstremråd" mest sjokkerende, enn gode ideer.

Last edited by Polaris; 15-01-2013 at 19:11.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 19:57   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
..til reise.
Som kan defineres paa mange forskjellige maater.

Du har en del gode tips i traaden din, men mange synes kanskje at 70 doegn paa billige hoteller utelukkende paa kjipklasse med godt inntog av Ryanair der man kaster bort dagesvis hvert eneste aar paa aa reise billigst mulig (se lang innsjekktid med LCC, mye lengre innsjekktid uten status, transfer/flybytte. buss vs. tog/taxi etc)

For mange er tid ogsaa veldig viktig. Hvor mye ekstra tid bruker du paa aa reise kollektivt til og fra jobb? Og enda viktigere, hvor lang tid bruker du paa aa reise absolutt billigst mulig?

Saa ved aa reise 50 doegn behagelig og tidsbesparende kan vaere ett alternativ for mange?

Og man kan kanskje vaere smart, lojalitetsraadene dine er jeg ikke 100% enig i

Jeg har selv 5-7 lengre, private turer hvert aar. Alle er i kombinasjon uttatte bonuspoeng, kampanjer (som man ogsaa har i business/first), tips/mistake fares man leser om her, paa milepoint, credit card churn og en del cash.

Som eksempel: Paa torsdagen skal jeg 10 dager til Asia. Reiser med Cathay First til Hong Kong og videre med Dragonair til Shanghai. Kostet meg 5 dollar i skatter og 67.500 AA poeng. I Shanghai bor jeg paa byens beste hotell for 22K Hyatt poeng. Den dyreste billetten kjoept inn paa denne turen var enveis fra Shanghai til Harbin for 268USD en vei. To netter med Priority Club poeng paa Holiday Inn Harbin foer jeg reiser videre i F til Beijing, videre i SQ biz via Singapore til Rangoon (totalt 22.500 United miles kostet det) foer returen gaar i betalt biz til USA for 252 dollar, rangoon- US mistake fare.

Saa totalt out of pocket, maa jeg ut med ca. 1300 daler, inkludert 3 betalte netter paa 5 stjerners hoteller (PH Beijing og GH Singapore), alle flybilletter, visum etc. + 67.500 AA miles og 22.500 United miles, alt minus en flight i Premium cabin. Jeg kunne selvsagt kommet meg unna med 700 daler dersom jeg hadde valgt billigere hoteller, men men.

Saa lojaliteten loenner seg i hoeyeste grad. For aa opptjene det uttatte poeng her, snakker vi om 3 t/r USA Europa paa billigste billett med AA/BA og noen faa transcon med UA.

Som Plat (50K flydd per aar) eller Ex Plat (100K flydd per aar) hos AA, opptjener man minst 100% mer enn man flyr. Saa en t/r til Europa opptjener totalt naermere 20K poeng. Med lojaliteten kommer beloenninger som oppgraderinger (ubegrenset innenlands, 8 internasjonale bekreftet hvert aar bekreftet som EP), minst 100% ekstrapoeng, loungetilgang etc. Det betyr at jeg kan reise 4 t/r til feks Europa eller Asia paa aller billigste kampanjebillett og faa gratis oppgradering til business bekreftet ved bestillingen. Da kan du spoerre deg om det loenner seg..

Saa selv om man langt fra trenger aa vaere millionaer for aa reise 70 doegn i aaret (du lager alltid ett veldig stort poeng om at dette er kun private reiser, du betaler selv, mange som reiser i jobben, reiser ogsaa en masse privat. Se paa Dag Viking, Hickok, Fnate mv.) Men det er utrolig mange som velger aa betale noen grunker ekstra for aa opptjene status, opptjene poeng med videre fordi naar sluttregninga kommer, sitter man garantert igjen med bedre opplevelser gjort paa kortere tid og man tjener mens man reiser.

Saa maar jeg valgte aa betale 102 dollar mer for aa fly ORD-LHR i februar med AA istedetfor AF/KL via AMS, vet jeg at jeg opptjener mer enn en enveis gratisbillett innenriks USA for de 102 dollarene, jeg er i business begge veier, jeg har tilgang til lounge ved ankomst og jeg nesten 50% mot Gold status hos AA neste aar kun med denne reisen, er 1% naermere livstidsstatus etc -- og i tillegg sparer jeg 5 timer av ferien min med aa reise non stop

Naar det gjelder personlig oekonomitipsene dine, hver sin lyst, men som andre har paapekt, ser ikke ut som ett spanande liv de 280 dagene du er hjemme i Oslo

Last edited by Tommy777; 15-01-2013 at 20:01.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2013, 19:59   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Avhenger av hvor mange soner du ønsker. 1 sone = 6200 kr (gjelder f.eks kun ut til skøyen).

Er det virkelig nødvendig å hive seg på personangrep umiddelbart? Hva er latterlig? Jeg prøvde å få fram noe av det Dag Viking nevner her:

Nemlig at alle punkter sett under ett tilsier et særdeles kjedelig og sparsommelig liv som ikke helt er forenelig med den gjengse oppfatning av et normalt liv. Jeg føler vi ikke var langt unna; "hvorfor stoppe med å kvitte seg med båt, hytte, bil og kollektivkort - kvitt deg med huset og flytt inn i telt! Det eneste som betyr noe er å spare penger for å reise!"

Ville fram til at det er svært vanskelig å følge de punktene om du bor sammens med noen, har familie eller omså har et kjæledyr. Hva er vitsen med å resirkulere kattesand om du ikke unner deg selv noe... Men hver til sin smak, for meg kan en hyttetur være vel så opplevelsesrikt og givende som en tur til Bora Bora, og glad er jeg for at jeg ikke trenger mer for å være fornøyd Jeg har muligheten til å spare til en tur til Bora Bora selv uten å kutte i "unødvendige" livsgleder. Så alt i alt virker "ekstremråd" mest sjokkerende, enn gode ideer.
Han nevnte ikke aa kutte kaffebarbesoek, samt si NEI til kaffe som fjoer deg sloev/hyper, der er det mye aa spare
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules