![]() |
|
![]() |
#601 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det kan bli en gunstig business for Norwegian Det spekuleres i om foreløpig kompensasjon, vil beløpe seg til 3 milliarder kroner. -Aksjen opp over 7% idag.
Last edited by Nona; 02-01-2020 at 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Tilsvarende tall for Norwegian er litt over 30 (basert på tidspunkt) og det burde burde bli rundt 2.5 milliarder NOK. Av dette vil da ca 1/3 ikke bli kompensert som cash, men for dekning av utgifter som crewtrening, reservedeler osv. Dette er kostnader som Boeing i stior grad vil dekke internt. Så for DY vil det, hvis mitt resonnoment er riktig, bety ca 1.7 milliard i direkte kompensasjon mens resten vil gå inn i regnskapet som reduserte kostnader. Men det er jo ikke gitt at alle operatører får samme 'nøkkel', noen er flinkeretil å forhandle enn andre, andre får kanskje større andel i 'fremtidige tjenester' osv .. Så dette blir jo bare spekulasjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det kommer heller ikke frem hvordan kompensasjonen utbetales. Det er jo fort i form av tjenester og rabatter, og ikke cash på konto
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Flyklapper
|
![]()
Ifølge en artikkel jeg leste (burde kanskje ha linket til den men det ligger flere under Google News) så er 2/3 direkte kompensasjon mens resten var som jeg nevnte. Det synes også som at disse er som 'needed' - altså delvis frem i tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det har vært rapportert tidligere at Boeing foreslo rabatter på Dreamliner.. Det ble blankt avvist, for å si det forsiktig. Siden da har mye grums lekket ut så Boeing stiller svakere og svakere.
Hva gjelder Turkish så har Norwegian både tatt imot flere MAX og har flere i ordre så det er mulig de klarer å skvise hardere. Faktisk gjorde Norwegian tidenes største flykjøp i Europa, og de har vært lojale mot Boeing hva egen flåte angår i hvert fall. Alt i alt burde det gi de en bra posisjon for å få ut cash. Flyene er vel heller ikke fullt ut betalt så rabatter på eksisterende ordre er fullgodt som penger i banken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#608 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Litt om hva det jobbes med nå og helt på slutten står det at:
«Still, there are signs that Boeing is making progress toward getting the Max flying again. Regulators from Europe plan to fly to Seattle this week to test the new software in a flight simulator, a sign that international authorities believe the company is far enough along that its fix is ready for serious evaluation, according to two people familiar with the matter.» https://www.nytimes.com/2020/01/05/b...gtype=Homepage Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#609 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Check-in.dk skriver:
Boeing og FAA undersøger problem med kabelføring, som måske kan føre til kortslutning på 737 MAX. Problemet betegnes som potentielt ”katastrofalt”. Problemerne for Boeings 737 MAX-fly synes efterhånden nærmest uendelige. Den nye flytype har haft flyveforbud siden marts sidste år, og bestræbelserne på at få Boeing 737 MAX re-certificeret er løbende trukket ud i takt med, at der er dukket nye problemer op – blandt andet med forskellige software-systemer. https://check-in.dk/ny-alvorlig-udfo...or-max-flyene/ Kunne man forestille sig, rent hypotetisk det ved jeg, at Boeing simpelthen skrotter Max serien ??? Truer dette kaos og også de problemer der har været med B787èrene Boeings eksistens ??? Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
I følge artikkelen linket til i post 608 i denne tråden https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92084&page=31 er det snakk om 1-2 timers arbeid for å fikse dette.
![]() |
#611 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Kan være flere skjær i sjøen
Quote:
Last edited by Discus; 06-01-2020 at 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Med en flåte på 400 fly som har stått på bakken i flere måneder er det garantert ikke bare 1-2 timet det vil ta for å få flyene klare for levering til ventende kunder. Regn med problemer med korrosjon, pakninger som er dårlige, rotter og fugler der de ikke bør være... Dette har jeg hørt fra kusinen til en kompis som jobber med 737MAX for Boeing. Hennes ord. "It's a mess."
![]() |
#614 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tre punkter mot bakken som må rottesikres. Skip klarer det, men ikke flybransjen? Merkelig. Flyene er jo tette foruten hjulbrønnene. Antar motorer er tettet igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Mulig jeg misforstår, men denne 1-2 timers jobben er vel det som var relatert til disse kabel-greiene. Og ikke hva det tar å få flyet i drift igjen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Sikkert ikke i rent arbeid, men biggie i den forstand at det ikke er kjent, ikke kommunisert, og legger seg på toppen av alt annet med flyet og fabrikken.
Hvis dette blir et mønster, så er det jo ikke heldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Så ikke noe å skrike opp om slik jeg ser det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Man kan jo lure på om myndighetene der borte, egentlig er i stand til å vurdere og godkjenne noe som helst innen luftfarten. At et fly i etterkant av godkjenning, viser seg å inneha så mange kritiske feil, er intet mindre enn en fallitterklæring.
![]() |
#620 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Men slike potensielle feil som de fatale her må jo være svært vanskelig for en tredjepart å finne på forhånd? Hvis ikke en gang Boeing fant dette (og alvorlighetsgraden av det) etter massive mengder med testflygninger og simulator.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |