![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kabinebags og evakuering:
Jeg er næppe den eneste, som har set fotos af evakueringer, hvor folk tager deres rullekufferter og andet ragelse med ud af flyet! Det er bagsiden af trenden med at have bagage med i kabinen, Og det kommer til at koste liv en dag…… Det vigtige må være have pung/lommebok, pas og mobiltlf. med sig, og det kan jo være i en jakkelomme eller i en “ pengekat”, som de poser, man kan hænge om halsen hedder på dansk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når det skjer i praksis kan det fort være litt annerledes, og det var hovedpoenget mitt. Mennesker kan opptre irrasjonelt, og uten å være en ekspert på flyulykker, vil jeg påstå at av ulykker man kan "rusle" ut av flyet på, så er dette kanskje en av de mer dramatiske. Det er en særdeles brå landing og en desorientering når flyet ligger opp ned. Opplever man noe som dette har jeg forståelse for at man ikke handler like rasjonelt i virkeligheten som man ville gjort teoretisk, eller i ettertid skulle ønske at man kunne gjøre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tror alle kan være enige i, at man skal lade håndbagage og andet ligge i flyet ved en evakuering efter nødlanding.
Men jeg tror til gengæld ikke, at man kan sætte sig ind i, hvilken mental tilstand passagerne er i efter lige at være landet og væltet rundt og set flammer og røg. De allerfleste mennesker vil nok være i en eller anden chok-tilstand og ikke reagere 100% rationelt. Derfor skal man måske lige trække vejret dybt inden man begynder at kritisere de her mennesker alt for meget hjemme bag computerskærmen i varme og med kaffen ved siden af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
ved evakueringer! Med mindre crew er slået bevidstløse, sårede eller selv handler irrationelt og glemmer instrukserne, er der ingen “undskyldning” for at slæbe bagage med ud af kabinen! Sådan ser det ud i den ideelle verden! Jeg ved heller ikke, hvordan jeg ville reagere i situationen, men til en begyndelse har jeg nu pas, penge og mobil samlet i en pengekat, når jeg flyver! (iflg. KnutW, skal jeg også huske mine nøgler!). For the record: jeg har ikke arbejdet som CC, men som ground staff hos flere luftfartsselskaber. I min tid hos BA, blev jeg under et kursus i LHR sammen med mit hold beordret til at deltage i en evakuerings- øvelse i en mock-up. Røg i kabinen og ned ad slidsken. Det var faktisk skræmmende, selv UDEN at have noget i hænderne! Viv ( måske en sofaekspert, men næppe så meget, at det gør noget) Last edited by oy-viv; 21-02-2025 at 10:52. Reason: corr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Foreløpig rapport, tyder på en skjev og hard landing, som knakk det ene understellet, før flyet flippet over og knakk vingen.
https://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-r...eliminary.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
En normal flight blir til en ulykke pga faktorer som burde vært håndtert uten problemer (windshear på final, mulig medvirkende årsak til hard landing: banen ble ikke brøytet i full bredde, ) Etterpå har samme selskap hatt wingstrike med samme flytype under landing på LGA, uten at jeg kjenner info om pilotene på den aktuelle flygningen. Last edited by Dag Viking; 25-03-2025 at 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvor mange timer er det snakk om for vedkommende kaptein? Har ikke sett det angitt noe sted foreløpig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er ikke unormalt for instruktører, jobben deres er i simulator og ingen burde kjenne flyet og prosedyrer bedre. De som sitter reserve flyr ofte svært lite og, du må ha 3 landinger på 90 dager. Under Covid var det mange som ble sendt i simulator for de landingene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
"Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil" Jeg skjønner hva du mener - men dette kan leses som det er enten «pilotfeil» eller «systemfeil». Vi ser ofte denne tenkningen i presse og media – var det «menneskelig svikt» eller «systemsvikt»? Fra et sikkerhetsfaglig perspektiv er det nyttig å venne seg til at det stort sett alltid er begge deler – når noe går galt i luftfart, er det alltid noen som har gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort (eller ikke gjorde noe de burde ha gjort). Det utelukker på ingen måte at «systemet» er involvert. Et systemperspektiv på sikkerhet handler jo nettopp om å ta utgangspunkt i det faktum at det er normalt å gjøre feil, og så lage systemer som forebygger, fanger opp og minsker konsekvensene av feilhandlinger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et større problem er de som sitter på kontorene og sjefer. Det brukte og være de med mye erfaring, men det er ikke tilfelle i dag. Noen av de har lite flytid, og er rett og slett r»redde» for og fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
Flygesjefen i selskapet jeg jobbet for, fløy skrivebordet sitt mesteparten av tiden. Men han fløy litt og hadde han en standard brief til styrmann: Husk på at jeg ikke flyr så mye, jeg er nok litt rusten. Hvis du ser noe som uroer deg, så vil jeg at du skal si fra. Hvis du ser noe som skremmer deg, så tar du over. Og hvis du ikke gjør det, så rapporterer jeg deg - og jeg lover deg kort behandlingstid» Så lo han godt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hos oss varierer det mye. Fløy med en instruktør de siste 4 dagene. Han hadde ikke vært i sim på lenge, siden vi ansetter færre nå enn de siste 2 årene. I fjor sa han det var 2/3 sim og 1/3 flyving. Her har instruktører enten "Flying month" eller "training month", så når de flyr, så flyr de som alle andre hele måneden Last edited by fjasebase; 25-03-2025 at 19:39. Reason: . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24 | Bll spotter | Flyforum | 53 | 03-04-2025 23:04 |
Jeju Air krasjet ved landing i Muan 29DES24 | Trdfly | Flyforum | 64 | 30-01-2025 14:34 |
SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for SAS) | view | Flyforum | 40 | 20-11-2017 13:00 |
Delta vil kjøpe inntil 60x CRJ900 (30+30 options)... | Trety | Flyforum | 0 | 09-01-2007 15:16 |