Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2025, 11:58   #41
OJB
ScanFlyer Rusty

Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by Henrik C View Post
Vet ikke helt jeg... Her er det en gjeng folk som sitter stille og fredelig på et fly, de er noen meter over bakken og skal straks lande, og så skjer dette.

Det pumper nok ganske bra med adrenalin da og jeg har full forståelse for at man ikke gjør helt rasjonelle valg. I øyeblikket kan det være fantastisk logisk å ta med seg jakke og sekk fra under setet.

Sett i ettertid kan man alltids stille spørsmål ved det, men jeg synes ikke det er berettiget kritikk.

Om man skal kritisere den typen adferd, mener jeg det er litt mer rettferdig å kritisere de som gjør det under sklieevakuering under noe mer kontrollerte former - men ikke de som minutter før bokstavelig talt dinglet opp-ned i et fly skliende langs rullebanen.
Jeg er uenig med deg her. Dersom folk følger med på sikkerhets informasjonen før flighten tar til og ikke sitter med hodet ned i mobil telefonen, bør de absolutt få med seg hvordan man opptrer i en nødsituasjon. Og gjerne reflektere hvordan man hurtigs mulig kommer seg ut av flyet på instruksjoner fra kabin besetningen. De roper jo at man skal la håndbagasjen ligge og komme seg ut kjapt ved en evakuering. Jeg nærmer meg 6000 flighter i jobb og fritids sammenheng, men jeg følger alltid med på sikkerhets demo'en selv om jeg kan den utenat! Det har kanskje noe med at vi som jobber i olje og gas næringen har et annet forhold til sikkerhet enn mange utenfor.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 13:58   #42
oy-viv
ScanFlyer Silver

Thumbs down Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Kabinebags og evakuering:

Jeg er næppe den eneste, som har set fotos af evakueringer, hvor
folk tager deres rullekufferter og andet ragelse med ud af flyet!
Det er bagsiden af trenden med at have bagage med i kabinen,
Og det kommer til at koste liv en dag……

Det vigtige må være have pung/lommebok, pas og mobiltlf. med sig, og
det kan jo være i en jakkelomme eller i en “ pengekat”, som de
poser, man kan hænge om halsen hedder på dansk.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 14:06   #43
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Kabinebags og evakuering:

Jeg er næppe den eneste, som har set fotos af evakueringer, hvor
folk tager deres rullekufferter og andet ragelse med ud af flyet!
Det er bagsiden af trenden med at have bagage med i kabinen,
Og det kommer til at koste liv en dag……

Det vigtige må være have pung/lommebok, pas og mobiltlf. med sig, og
det kan jo være i en jakkelomme eller i en “ pengekat”, som de
poser, man kan hænge om halsen hedder på dansk.
Det er en god idé å vente med å ta skoene av seg, og ha mobilen og lommeboken i lommene helt til etter takeoff. Så trenger man ikke ta med seg noe som helst ut hvis man må evakuere.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 16:15   #44
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det er en god idé å vente med å ta skoene av seg, og ha mobilen og lommeboken i lommene helt til etter takeoff. Så trenger man ikke ta med seg noe som helst ut hvis man må evakuere.
Standard prosedyre. Inkludert bil- og husnøkler. Samme på landing.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 17:04   #45
Henrik C
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg er uenig med deg her. Dersom folk følger med på sikkerhets informasjonen før flighten tar til og ikke sitter med hodet ned i mobil telefonen, bør de absolutt få med seg hvordan man opptrer i en nødsituasjon. Og gjerne reflektere hvordan man hurtigs mulig kommer seg ut av flyet på instruksjoner fra kabin besetningen. De roper jo at man skal la håndbagasjen ligge og komme seg ut kjapt ved en evakuering. Jeg nærmer meg 6000 flighter i jobb og fritids sammenheng, men jeg følger alltid med på sikkerhets demo'en selv om jeg kan den utenat! Det har kanskje noe med at vi som jobber i olje og gas næringen har et annet forhold til sikkerhet enn mange utenfor.
Jeg er helt enig i at man burde følge med, og jeg tror de fleste ville klart å svare ganske korrekt og greit for seg om du hadde spurt de hvordan de ville kommet seg ut av et fly ved en evakuering.

Når det skjer i praksis kan det fort være litt annerledes, og det var hovedpoenget mitt. Mennesker kan opptre irrasjonelt, og uten å være en ekspert på flyulykker, vil jeg påstå at av ulykker man kan "rusle" ut av flyet på, så er dette kanskje en av de mer dramatiske. Det er en særdeles brå landing og en desorientering når flyet ligger opp ned.

Opplever man noe som dette har jeg forståelse for at man ikke handler like rasjonelt i virkeligheten som man ville gjort teoretisk, eller i ettertid skulle ønske at man kunne gjøre.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 17:15   #46
waytogo74
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Henrik C View Post
Vet ikke helt jeg... Her er det en gjeng folk som sitter stille og fredelig på et fly, de er noen meter over bakken og skal straks lande, og så skjer dette.

Det pumper nok ganske bra med adrenalin da og jeg har full forståelse for at man ikke gjør helt rasjonelle valg. I øyeblikket kan det være fantastisk logisk å ta med seg jakke og sekk fra under setet.

Sett i ettertid kan man alltids stille spørsmål ved det, men jeg synes ikke det er berettiget kritikk.
Hensikten med slike regler man uansett ikke kan håndheve er vel at dersom man gjentar de mange nok ganger så øker statistisk sett sjansen for at flere faktisk får de med seg, og dermed bedre utfall for alle. At noen av oss er permanente sulliker og andre er situasjonsbetingede er det lite man kan gjøre med. Og man vet gjerne ikke om man selv er situasjonsbetinget sullik før man står midt i det selv.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2025, 09:05   #47
Edyybru
ScanFlyer Blue

Jeg tror alle kan være enige i, at man skal lade håndbagage og andet ligge i flyet ved en evakuering efter nødlanding.

Men jeg tror til gengæld ikke, at man kan sætte sig ind i, hvilken mental tilstand passagerne er i efter lige at være landet og væltet rundt og set flammer og røg. De allerfleste mennesker vil nok være i en eller anden chok-tilstand og ikke reagere 100% rationelt.

Derfor skal man måske lige trække vejret dybt inden man begynder at kritisere de her mennesker alt for meget hjemme bag computerskærmen i varme og med kaffen ved siden af.
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2025, 10:31   #48
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Derfor skal man måske lige trække vejret dybt inden man begynder at kritisere de her mennesker alt for meget hjemme bag computerskærmen i varme og med kaffen ved siden af.
Nu er det faktisk sådan, at pax skal følge kabinebesætningens instrukser
ved evakueringer! Med mindre crew er slået bevidstløse, sårede eller selv
handler irrationelt og glemmer instrukserne, er der ingen “undskyldning”
for at slæbe bagage med ud af kabinen!
Sådan ser det ud i den ideelle verden!

Jeg ved heller ikke, hvordan jeg ville reagere i situationen, men til en
begyndelse har jeg nu pas, penge og mobil samlet i
en pengekat, når jeg flyver! (iflg. KnutW, skal jeg også huske mine
nøgler!).

For the record: jeg har ikke arbejdet som CC, men som ground staff
hos flere luftfartsselskaber. I min tid hos BA, blev jeg under et
kursus i LHR sammen med mit hold beordret til at deltage i en evakuerings-
øvelse i en mock-up. Røg i kabinen og ned ad slidsken. Det var
faktisk skræmmende, selv UDEN at have noget i hænderne!

Viv ( måske en sofaekspert, men næppe så meget, at det gør noget)

Last edited by oy-viv; 21-02-2025 at 10:52. Reason: corr.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2025, 17:11   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Foreløpig rapport, tyder på en skjev og hard landing, som knakk det ene understellet, før flyet flippet over og knakk vingen.

https://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-r...eliminary.html

Quote:
On 17 February 2025, the MHI RJ Aviation Group. CL-600-2D24 aircraft (CRJ-900LR) (registration N932XJ, serial number 15194) was operating as Endeavor Air flight EDV4819 from Minneapolis-Saint Paul International/Wold-Chamberlain Airport (KMSP), Minnesota, United States, to Toronto/Lester B. Pearson International Airport (CYYZ), Ontario. During the landing on Runway 23, the aircraft impacted the runway, the right wing detached, and a fire ensued. The aircraft overturned and slid down the runway inverted, coming to rest near the intersection of Runway 23 and Runway 15L. Aircraft rescue and fire fighting responded, and all passengers and crew evacuated.
Old 25-03-2025, 10:29   #50
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Foreløpig rapport, tyder på en skjev og hard landing, som knakk det ene understellet, før flyet flippet over og knakk vingen.

https://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-r...eliminary.html
Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil. At man kan fungere som kaptein med så lite operativ erfaring, og i tillegg blir satt til å fly med en FO med restricted ATP er ille.

En normal flight blir til en ulykke pga faktorer som burde vært håndtert uten problemer (windshear på final, mulig medvirkende årsak til hard landing: banen ble ikke brøytet i full bredde, )

Etterpå har samme selskap hatt wingstrike med samme flytype under landing på LGA, uten at jeg kjenner info om pilotene på den aktuelle flygningen.

Last edited by Dag Viking; 25-03-2025 at 10:33.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 11:35   #51
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil. At man kan fungere som kaptein med så lite operativ erfaring, og i tillegg blir satt til å fly med en FO med restricted ATP er ille.
Hvor mange timer er det snakk om for vedkommende kaptein? Har ikke sett det angitt noe sted foreløpig.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 11:40   #52
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Hvor mange timer er det snakk om for vedkommende kaptein? Har ikke sett det angitt noe sted foreløpig.
Står i rapporten

Quote:
The captain has worked for Endeavor Air since October 2007. He holds an airline transport pilot certificate issued by the U.S. Federal Aviation Administration (FAA). He is employed as a flight crew member and a simulator instructor. At the time of the occurrence, he had accumulated about 3570 hours total flight time, including 764 hours on the aircraft type. On the day of the occurrence, the captain began his day at KMSP, and the occurrence flight was his 1st flight of day and his 1st flight in 7 days. In the previous 7 days, the captain had worked 3 days as an instructor. He had flown 3.5 hours in the previous 30 days.
Old 25-03-2025, 14:09   #53
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Dette er ikke unormalt for instruktører, jobben deres er i simulator og ingen burde kjenne flyet og prosedyrer bedre. De som sitter reserve flyr ofte svært lite og, du må ha 3 landinger på 90 dager. Under Covid var det mange som ble sendt i simulator for de landingene.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 14:20   #54
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

"Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil" Jeg skjønner hva du mener - men dette kan leses som det er enten «pilotfeil» eller «systemfeil». Vi ser ofte denne tenkningen i presse og media – var det «menneskelig svikt» eller «systemsvikt»? Fra et sikkerhetsfaglig perspektiv er det nyttig å venne seg til at det stort sett alltid er begge deler – når noe går galt i luftfart, er det alltid noen som har gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort (eller ikke gjorde noe de burde ha gjort). Det utelukker på ingen måte at «systemet» er involvert. Et systemperspektiv på sikkerhet handler jo nettopp om å ta utgangspunkt i det faktum at det er normalt å gjøre feil, og så lage systemer som forebygger, fanger opp og minsker konsekvensene av feilhandlinger.
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 14:27   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
"Her kan man sikkert peke på at det er pilotfeil, men jeg heller mot at det er systemfeil" Jeg skjønner hva du mener - men dette kan leses som det er enten «pilotfeil» eller «systemfeil». Vi ser ofte denne tenkningen i presse og media – var det «menneskelig svikt» eller «systemsvikt»? Fra et sikkerhetsfaglig perspektiv er det nyttig å venne seg til at det stort sett alltid er begge deler – når noe går galt i luftfart, er det alltid noen som har gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort (eller ikke gjorde noe de burde ha gjort). Det utelukker på ingen måte at «systemet» er involvert. Et systemperspektiv på sikkerhet handler jo nettopp om å ta utgangspunkt i det faktum at det er normalt å gjøre feil, og så lage systemer som forebygger, fanger opp og minsker konsekvensene av feilhandlinger.
Ja, det var dette jeg mente, men ser i etterkant at jeg har uttrykt meg litt klønete. Det er aldri enten eller, men en kombinasjon. Det blir spennende å lese den endelige rapporten, men blir ikke overrasket hvis den kan føre til endringer i regelverket.
Old 25-03-2025, 17:04   #56
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Et større problem er de som sitter på kontorene og sjefer. Det brukte og være de med mye erfaring, men det er ikke tilfelle i dag. Noen av de har lite flytid, og er rett og slett r»redde» for og fly.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 17:44   #57
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

Flygesjefen i selskapet jeg jobbet for, fløy skrivebordet sitt mesteparten av tiden. Men han fløy litt og hadde han en standard brief til styrmann: Husk på at jeg ikke flyr så mye, jeg er nok litt rusten. Hvis du ser noe som uroer deg, så vil jeg at du skal si fra. Hvis du ser noe som skremmer deg, så tar du over. Og hvis du ikke gjør det, så rapporterer jeg deg - og jeg lover deg kort behandlingstid» Så lo han godt
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 18:09   #58
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dette er ikke unormalt for instruktører, jobben deres er i simulator og ingen burde kjenne flyet og prosedyrer bedre. De som sitter reserve flyr ofte svært lite og, du må ha 3 landinger på 90 dager. Under Covid var det mange som ble sendt i simulator for de landingene.
Du kjenner ikke flyet ift. håndverket som kreves når det gjelder de siste 150' til du er nede en ruskete dag av å sitte i instruktørsetet i simulatoren. På det tidspunktet er prosedyrer og systemkunnskap strengt tatt ikke så relevant. Ingen av våre instruktører flyr så lite på line som i dette tilfellet. Ikke engang management pilotene.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 19:39   #59
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Du kjenner ikke flyet ift. håndverket som kreves når det gjelder de siste 150' til du er nede en ruskete dag av å sitte i instruktørsetet i simulatoren. På det tidspunktet er prosedyrer og systemkunnskap strengt tatt ikke så relevant. Ingen av våre instruktører flyr så lite på line som i dette tilfellet. Ikke engang management pilotene.

Hos oss varierer det mye. Fløy med en instruktør de siste 4 dagene. Han hadde ikke vært i sim på lenge, siden vi ansetter færre nå enn de siste 2 årene. I fjor sa han det var 2/3 sim og 1/3 flyving. Her har instruktører enten "Flying month" eller "training month", så når de flyr, så flyr de som alle andre hele måneden

Last edited by fjasebase; 25-03-2025 at 19:39. Reason: .
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2025, 21:49   #60
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Hos oss varierer det mye. Fløy med en instruktør de siste 4 dagene. Han hadde ikke vært i sim på lenge, siden vi ansetter færre nå enn de siste 2 årene. I fjor sa han det var 2/3 sim og 1/3 flyving. Her har instruktører enten "Flying month" eller "training month", så når de flyr, så flyr de som alle andre hele måneden
Skjønner. Vet ikke om det er noen selskap i Europa som gjør det på den måten. Her flyr instruktørene mye line training i flyet i tillegg til sim.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules