Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2025, 11:58   #1
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,557
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by Henrik C View Post
Vet ikke helt jeg... Her er det en gjeng folk som sitter stille og fredelig på et fly, de er noen meter over bakken og skal straks lande, og så skjer dette.

Det pumper nok ganske bra med adrenalin da og jeg har full forståelse for at man ikke gjør helt rasjonelle valg. I øyeblikket kan det være fantastisk logisk å ta med seg jakke og sekk fra under setet.

Sett i ettertid kan man alltids stille spørsmål ved det, men jeg synes ikke det er berettiget kritikk.

Om man skal kritisere den typen adferd, mener jeg det er litt mer rettferdig å kritisere de som gjør det under sklieevakuering under noe mer kontrollerte former - men ikke de som minutter før bokstavelig talt dinglet opp-ned i et fly skliende langs rullebanen.
Jeg er uenig med deg her. Dersom folk følger med på sikkerhets informasjonen før flighten tar til og ikke sitter med hodet ned i mobil telefonen, bør de absolutt få med seg hvordan man opptrer i en nødsituasjon. Og gjerne reflektere hvordan man hurtigs mulig kommer seg ut av flyet på instruksjoner fra kabin besetningen. De roper jo at man skal la håndbagasjen ligge og komme seg ut kjapt ved en evakuering. Jeg nærmer meg 6000 flighter i jobb og fritids sammenheng, men jeg følger alltid med på sikkerhets demo'en selv om jeg kan den utenat! Det har kanskje noe med at vi som jobber i olje og gas næringen har et annet forhold til sikkerhet enn mange utenfor.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 13:58   #2
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
Thumbs down Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Kabinebags og evakuering:

Jeg er næppe den eneste, som har set fotos af evakueringer, hvor
folk tager deres rullekufferter og andet ragelse med ud af flyet!
Det er bagsiden af trenden med at have bagage med i kabinen,
Og det kommer til at koste liv en dag……

Det vigtige må være have pung/lommebok, pas og mobiltlf. med sig, og
det kan jo være i en jakkelomme eller i en “ pengekat”, som de
poser, man kan hænge om halsen hedder på dansk.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 14:06   #3
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Kabinebags og evakuering:

Jeg er næppe den eneste, som har set fotos af evakueringer, hvor
folk tager deres rullekufferter og andet ragelse med ud af flyet!
Det er bagsiden af trenden med at have bagage med i kabinen,
Og det kommer til at koste liv en dag……

Det vigtige må være have pung/lommebok, pas og mobiltlf. med sig, og
det kan jo være i en jakkelomme eller i en “ pengekat”, som de
poser, man kan hænge om halsen hedder på dansk.
Det er en god idé å vente med å ta skoene av seg, og ha mobilen og lommeboken i lommene helt til etter takeoff. Så trenger man ikke ta med seg noe som helst ut hvis man må evakuere.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 16:15   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det er en god idé å vente med å ta skoene av seg, og ha mobilen og lommeboken i lommene helt til etter takeoff. Så trenger man ikke ta med seg noe som helst ut hvis man må evakuere.
Standard prosedyre. Inkludert bil- og husnøkler. Samme på landing.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 17:04   #5
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 137
Default Re: CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg er uenig med deg her. Dersom folk følger med på sikkerhets informasjonen før flighten tar til og ikke sitter med hodet ned i mobil telefonen, bør de absolutt få med seg hvordan man opptrer i en nødsituasjon. Og gjerne reflektere hvordan man hurtigs mulig kommer seg ut av flyet på instruksjoner fra kabin besetningen. De roper jo at man skal la håndbagasjen ligge og komme seg ut kjapt ved en evakuering. Jeg nærmer meg 6000 flighter i jobb og fritids sammenheng, men jeg følger alltid med på sikkerhets demo'en selv om jeg kan den utenat! Det har kanskje noe med at vi som jobber i olje og gas næringen har et annet forhold til sikkerhet enn mange utenfor.
Jeg er helt enig i at man burde følge med, og jeg tror de fleste ville klart å svare ganske korrekt og greit for seg om du hadde spurt de hvordan de ville kommet seg ut av et fly ved en evakuering.

Når det skjer i praksis kan det fort være litt annerledes, og det var hovedpoenget mitt. Mennesker kan opptre irrasjonelt, og uten å være en ekspert på flyulykker, vil jeg påstå at av ulykker man kan "rusle" ut av flyet på, så er dette kanskje en av de mer dramatiske. Det er en særdeles brå landing og en desorientering når flyet ligger opp ned.

Opplever man noe som dette har jeg forståelse for at man ikke handler like rasjonelt i virkeligheten som man ville gjort teoretisk, eller i ettertid skulle ønske at man kunne gjøre.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24 Bll spotter Flyforum 53 03-04-2025 23:04
Jeju Air krasjet ved landing i Muan 29DES24 Trdfly Flyforum 64 30-01-2025 14:34
SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for SAS) view Flyforum 40 20-11-2017 13:00
Delta vil kjøpe inntil 60x CRJ900 (30+30 options)... Trety Flyforum 0 09-01-2007 15:16


All times are GMT +2. The time now is 08:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.