![]() |
|
![]() |
#421 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sabena personalen strejkade väl flygbolaget till konkurs?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er en sannhet med store modifikasjoner. Sabena var i prinsippet konkurs for lengst, men det var den siste streiken som gjorde at besluttingen om å melde oppbud ble tatt. Men å gi den streiken skylden for konkursen alene blir feil
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva er basisen for denne konklusjonen/vurderingen? Hva koster det DY med en dags streik? Hvor mye penger har DY? Hvordan er egenkapitalsituasjonen til DY? osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det ganska enkelt. Står DYs +60 737-800 på backen har man 0 kr i intäkter men fortfarande stora utgifter..bla leasekostnader på flygplan, lönekostnader etc.
Jag vet självklart inte hur många veckor DY kan hålla ut innan konkurs. Jag bara gissar på att det börjar bli kritiskt efter en vecka. Förhoppningsvis blir det ingen pilot strejk alls. Bara allt snack om pilotstrejk i media skadar DY. Man kan ju dra en jämförelse med strejken som drabbade Novair & TUIFly Nordic tidigare i år. Den varade i 3 dagar, hos DY tecknades nytt avtal innan det blev strejk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
...så tenk på et tall som man tror er stort...?
At streik koster selskapene som blir rammet penger er det vel ingen som forsøker å argumentere mot. Når man imidlertid slenger ut påstander om at man tror DY er konkurs innen en uke så bør man muligens ha noe mer håndfast enn en løs tro (eller iallefall være noe mer utfyllende i sine kommentarer enn en linje med utsagnet "jeg tror DY er konkurs innen en uke")... |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Du har konsekvent spådd DY's konkurs ved konflikter, dersom det blir streik. Også før det ble tegnet tariffavtale i Sverige tidligere i år. Synes en dokumentasjon på DY's økonomiske stlling som underbygger dine påstander kan være på sin plass. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Forøvrig er det vel flere som prøver seg med litt gjetning, eller hvertfall argument uten etterfølgende regnestykke: http://www.hegnar.no/bors/article676702.ece Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå har det litt med historie i debatten å gjøre også, tror jeg. Å gjette på at situasjonen er kritisk etter en uke, eller å tro at DY går konkurs hvis streiken varer en uke oppfatter jeg som to litt forskjellige ting. Det er greit at "gjette" og "tro" kanskje ikke er så langt fra hverandre (selv om jeg nok vil si at når jeg "tror" noe i forhold til det som diskuteres her så er det basert på en bakenforliggende "analyse", mens gjetting er litt mer "sleike på fingeren og holde den opp i luften for å se hvor vinden kommer fra"), men til Hegnars forsvar så tror jeg at Hegnar har en viss forståelse av regnskapsprinsipper og økonomi generelt sett, selv om han ofte er litt tabloid. L-1011 kjenner jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Problemet her ble vel at L-1011 uttalte seg på bakgrunn av sin egen enkle analyse (alle fly på bakken=dritdyrt). Den ble imidlertid for enkel for andre forumister. Ellers tenker jeg om forum at det som oftest er "menigmanns" ytringsarena. Det behøver ikke nødvendigvis være faglig tyngde eller analyse bak dem (selv om det selfølgelig er veldig velkomment om så er tilfelle). Man kan poste (i god og normal høflig tone), men har man ikke noen særlig forklaring/begrunnelse så blir det også vektet i henhold til det. Med det i tankene synes jeg faktisk Hegnars uttalelse er vesentlig mere saftig enn det som kom opp her. Akkurat fordi han er kjendisøkonom, men likevel ikke kommer med noen særlig begrunnelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Front section flyer
|
![]()
Hvis det nå skulle bli streik i DY, vil det være noe som regjeringen kan gripe inn med tvungen lønnsnemd i. Eller omfattes ikke DY som kritisk for landet, slik at en evnt streik kan bli langvarig?
![]() |
#435 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er vel heller ikke tenkelig at en regjering som er utgått av et parti som har en faglig- politisk samarbeidsavtale med LO skal bruke tvungen lønnsnemd for å begrense en faglig uenighet som helt klart vil styrke LO medlemmenes stillingvern. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når det er sagt så dømte vel flertallet av forumistene på det gamle Scanairforumet DY til døden innen 6-12 måneder etter oppstart uten nødvendigvis spesielt "tunge" analyser. Det var sikkert også noen som skulle spise hatten sin, men det husker jeg ikke detaljene rundt... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() (Kjenner dog ikke til den delen av forumets historie.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Børsverdien har ihvertfall svekket seg ca. 200 millioner siden uroen startet for et par dager siden.
Iflg. Bjørn Kjos er jo eneste vei å få den opp igjen at flygerene gir seg for ellers går de jo iflg. ham selv konk. At flygerene gir seg ang. dette er vel ikke et alternativ? Finnes det noen kompromiss-lys i tunellen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Vi er vel nå i ferd med å bevege oss noe bort fra tema i tråden, så fint om alle bidrar til å forsøke spore den tilbake igjen ![]() /MOD |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |