Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2009, 03:12   #21
Andre1980
ScanFlyer Blue

Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Farmer:

Nå er vel "oljefondet" Eller Statens pensjonsfon - Utland som det offisielt heter også skattepenger.
Pengene er hentet inn fra skatt og avgift som blir dratt in fra oljeselskapene, både norske og utenlandske. Hvem er staten? og hvem eier det største Oljeselskapet? Jo det er norske skattebetalere.
Andre1980 is offline  
Old 31-12-2009, 03:26   #22
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

.. og Oljefondets oppgave er å investere der de ser muligheter for avkastning. De driver ikke veldedighet, og de må forsvare sine avgjørelser. Og som tidligere nevnt - så langt har norske skattebetalere tjent penger på denne emisjonen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 31-12-2009, 03:50   #23
XPilot
SVG/ENZV

XPilot's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..
Ja!! Nå er det på tide å legge ned denne skakkjørte kjerra!
Det må etterhvert være scandinavias mest stats subsidierte arbeidsplasser! Og attpåtil i konkuranse med andre selskaper.

Sorry SAS folk men nå må det ta slutt, på tide med en konkurs!

Ha ellers et godt nytt år alle sammen
XPilot is offline  
Old 31-12-2009, 04:02   #24
XPilot
SVG/ENZV

XPilot's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
.. og Oljefondets oppgave er å investere der de ser muligheter for avkastning. De driver ikke veldedighet, og de må forsvare sine avgjørelser. Og som tidligere nevnt - så langt har norske skattebetalere tjent penger på denne emisjonen.
Helt FEIL, de har ikke tjent penger før de realiserer ved et salg! Nå har de bare en teoretisk gevinst om de hadde solgt på nevnte kurs. Og tar du med hva de har betalt for de andre aksjene som de hadde før denne emisjonen så..heheh er det ikke måte på hvilket tap de har tatt!

Er det noen selskap som iukke fortjener oljefondspenger så er det vell SAS!!! Men 1 million i utbytte på hele konsernet totalt de siste 10 årene før denne finanskrisen...herregud sier jeg er det mulig!? Staten hadde fått mye mer i renter på ett år enn de har tjent i hele denne peioden så SAS er og blir et massivt tapssluk som virkelig ikke fortjener livets rett, uansett hvor mye folk trives i jobben sin i SAS.
XPilot is offline  
Old 31-12-2009, 07:40   #25
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Helt FEIL, de har ikke tjent penger før de realiserer ved et salg! Nå har de bare en teoretisk gevinst om de hadde solgt på nevnte kurs. Og tar du med hva de har betalt for de andre aksjene som de hadde før denne emisjonen så..heheh er det ikke måte på hvilket tap de har tatt!

Er det noen selskap som iukke fortjener oljefondspenger så er det vell SAS!!! Men 1 million i utbytte på hele konsernet totalt de siste 10 årene før denne finanskrisen...herregud sier jeg er det mulig!? Staten hadde fått mye mer i renter på ett år enn de har tjent i hele denne peioden så SAS er og blir et massivt tapssluk som virkelig ikke fortjener livets rett, uansett hvor mye folk trives i jobben sin i SAS.
hva er scenarioet etter at man har stengt dette arbeidspolitiske sosialkontoret du beskriver?

og må man i så måte også se på å styre mot konkurs for alle nettverksselskaper i verden?

mange!
Jarlabanke Vking is offline  
Old 31-12-2009, 08:01   #26
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:

For hvem sin del mener du det beste for SAS vil være en konkurs? For Staten? For de ansatte? For passasjerene? For konkurrentene? For eierne? Ønsker du at de går konkurs bare fordi butikken går dårlig? Jeg synes det er merkelig å ønske et selskap konkurs...

Og tenk gjerne før du poster. Mange her på forumet jobber i SAS og vil bli direkte berørt, med de følger det vil ha for deres privatliv og familieliv.

Dersom Staten mener det er smart å være med på en ny emisjon i SAS, så gjerne for meg. Og det gjør meg heller ingenting om de sier nei. Det er tross alt de folkevalgte som tar beslutningen. Det er vel slik demokratiet fungerer? Forrige emisjon ble overtegnet, så man kan kanskje regne med at de får inn nødvendige penger uansett om Norge/Sverige/Danmark er med eller ikke. Og det beste vil kanskje være at de ikke er med. Jeg vet ikke, men jeg ønsker uansett ikke SAS konkurs.
TCAS is offline  
Old 31-12-2009, 09:48   #27
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Mange etterlyser jo at det skal brukes mer av dette fondet til samferdsel og andre infrastrukturmessige tiltak innenland i Norge, og man kan vel kanskje si at ved å bruke noen få millioner til emisjon i SAS, så bidrar man jo i det store bildet til å opprettholde, bygge og vedlikeholde en robust flyplasstruktur i Norge.
Halloooo!!

Tror jeg aldri har skrevet innlegg med dobbelt utropstegn tidligere..
Håper og tror at du skiver dette på fleip - alternativet er å bli snarest mulig klar over hvor feil uttalelsen er. Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet.

Har staten det som agenda, vil f.eks ta bort avkastningskrav fra Avinor være et langt bedre virkemiddel. Dette både med tanke på SAS sin konkurransekraft og mekanismene i markedet.

Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
apron is offline  
Old 31-12-2009, 10:01   #28
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Halloooo!!

Tror jeg aldri har skrevet innlegg med dobbelt utropstegn tidligere..
Håper og tror at du skiver dette på fleip - alternativet er å bli snarest mulig klar over hvor feil uttalelsen er. Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet.

Har staten det som agenda, vil f.eks ta bort avkastningskrav fra Avinor være et langt bedre virkemiddel. Dette både med tanke på SAS sin konkurransekraft og mekanismene i markedet.

Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
Da får du bare forstette å være skræmt. Det var nettop dette som var ett av argumentene Sylvia Brustad brukte for emisjonen.

Vil sikre rutenett og arbeidsplasser

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Old 31-12-2009, 10:05   #29
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet. Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
Old 31-12-2009, 10:06   #30
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Børsen.dk er ute med samme sak

Quote:
SAS har allerede brændt de 6 mia. svenske kr. af som selskabet rejste i marts.

Det truer kapitalberedskabet i den nordiske luftfartsgigant og lægger pres på ledelsen for at rejse ny kapital. Det skriver dagbladet Børsen.

SAS skrev i årsrapporten for 2008, at en ny emission på 6 mia. svenske kr. ville nedbringe den justerede nettogæld fra 23 mia. svenske kr. til 17 mia. svenske kr.

Det lykkedes at rejse de 6 mia. svenske kr. i marts, men tal fra SAS viser, at den justerede nettogæld, der er summen af nettogælden og udgifter til flyleasing, er tilbage på niveauet fra før aktiemissionen.

Netop dette nøgletal er af stor vigtighed i SAS og blev fremhævet som et vigtigt pejlemærke i forbindelse med kapitalførslen i marts.

"Vi fokuserer på nettogæld inklusive leasing, og på langt sigt er det ambitionen at nedbringe den justerede nettogæld," siger IR-chef i SAS, Sture Stølen, der samtidigt medgiver, at de seneste tal for den justerede nettogæld er tilbage på niveauet fra før SAS rejste kapital.

De seneste tal, der har kunnet regnes på i forbindelse med den justerede nettogæld var fra udgangen af tredje kvartal, men medregnes tal fra fjerde kvartal kan det gøre totalen endnu værre.

Fjerde kvartal er normalt årets værste med hensyn til pengestrømme i luftfartsbranchen, og derfor kan den justerede nettogæld snildt være et stykke over 23 mia. svenske kr.
http://borsen.dk/transport/nyhed/173328/
Old 31-12-2009, 10:08   #31
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Ja!! Nå er det på tide å legge ned denne skakkjørte kjerra!
Det må etterhvert være scandinavias mest stats subsidierte arbeidsplasser! Og attpåtil i konkuranse med andre selskaper.

Subsidierte arbeidsplasser?? Jeg kan tilby et kurs i planøkonomi for å avklare et par sentrale forhold i dine feilslutninger.
JetBlue is offline  
Old 31-12-2009, 10:13   #32
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Da får du bare forstette å være skræmt. Det var nettop dette som var ett av argumentene Sylvia Brustad brukte for emisjonen.

Vil sikre rutenett og arbeidsplasser
OK - jeg er klar over at den knivskarpe damen benyttet det som argument ved den forrige donasjonen. Både tror og regner med at nye argumenter må på bordet.
Løsningen er nok å kalle en spade for en spade - øse ut milliarder med markedsandel Innenriks Norge som fordelingsnøkkel. Alt annet er konkurransevridende..

Last edited by apron; 31-12-2009 at 10:14. Reason: skriveleif
apron is offline  
Old 31-12-2009, 10:15   #33
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg vil ikke diskutere om den siste emisjon var riktig eller ikke.

En ny emisjon og nye penger fra staten vil likevel skape en fölelse blant SAS ledelse at dersom det brenner, sa kommer staten og lukker fyr. Det kan ikke vaere rett. Man ma vaere forsiktig med slike emisjoner, fordi man lett skaper en mentalitet.

SAS som selskap har bare minsked seg etter emisjonen. "CoreSAS" ble utropt som ny strategi. Da er det ikke mye a finne av. Jeg ser ikke at man fokusserer pa business, istedenfor leser man om re-lansering av leisure ruter. Bravo, dette som ga dem tap i 2009 blir nystarted i 2010.

Det hva virkelig trenges til, kommer ikke. Ingen fokus pa produkt, ikke nye fly i stor stil for a avlöse de 737CL og MD80 flater. Rett og slett fordi man har ikke penger for dette.
Ingen ny produkt onboard, ingen ny og konkurranse-verdig business class. Der tilby SAS en minimum av Service i ECO seter. Dette er skrott, dermed vinner man ikke kunder.
For a ikke snakke om lh-flygninger. Her har man minsked seg under minimums-grensen. Kostnader er vannvittig höye fordi lh flaten er sa sma. Samtidlig er man ikke inne i fremtids-markeds. India, China bare Peking, mens KLM flyr til Peking, Shanghai, Chendu og snart en 4. by. SAS gleder seg at man gjenapner Bardufoss, men en selskap som SAS skulle bedre gjenapne Singapore, Hong Kong, Shanghai, Delhi. Der vil musikken spille fremtida...

Det hva trenges til er först og fremst ledere med en sunn og klart strategi. Janson ble en gigantisk feilgrep og koster SAS millioner over millioner hver dag. Man gjör alt litt annenleders men ingenting virkelig bedre. Kanskje det virker bedre fra inside SAS, men fra kundenes sikt er det ikke slik. Ingen kunde har sa langt forstatt hva er den virkelig nye og store forbedring av CoreSAS i forlik ti för. Eller er faktum at man har 25 fly mindre i drift dette?

Har man en strategi klart sa kan man diskuterer hvorfra man henter det nödvendig kapital. Her tror jeg personlig at en 100% privatisert SAS er den bedre opsjon.
Old 31-12-2009, 10:34   #34
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Her må jeg stille meg 100% bak deg BU662. Jeg har hatt 140 turer med SAS fly til fjern og nær i 2009, og må virkelig si at jeg ikke ser den store endringen i kundefokus. Når det gjelder rutefokus, så er det nedleggelser som har vært mantraet lenge nå (med unntak av BDU og AGP). Hvis det ikke ligger mer i Core SAS enn det som er kommet frem til nå, så ser jeg overhodet ingen grunn til å endre mitt synspunkt på fremtiden til SAS som dyster.
Hickok is offline  
Old 31-12-2009, 11:18   #35
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Her må jeg stille meg 100% bak deg BU662. Jeg har hatt 140 turer med SAS fly til fjern og nær i 2009, og må virkelig si at jeg ikke ser den store endringen i kundefokus. Når det gjelder rutefokus, så er det nedleggelser som har vært mantraet lenge nå (med unntak av BDU og AGP). Hvis det ikke ligger mer i Core SAS enn det som er kommet frem til nå, så ser jeg overhodet ingen grunn til å endre mitt synspunkt på fremtiden til SAS som dyster.
Jeg ser heller ikke stor endring av kundefokus, men jeg klarer heller ikke se hva som kunne vært så stort annerledes. Fokus rettet mot forretningsreisende kan man vel ellers si er oppfylt gjennom svært god punktlighet. Det kan man vel si er god kundefokus?

Ellers sier SAS selv at de er i god rute, og til og med foran rute, med Core SAS. Slik jeg har skjønt det ligger det ikke så mye mer i det enn at de er i rute med konstnadsbesparelser og strømlinjeforming av organisasjonen. De må kanskje rive ned før de kan bygge opp? Man har kanskje begynt å se de små skritt tilbake, men det er fortsatt mye som gjenstår!
TCAS is offline  
Old 31-12-2009, 11:18   #36
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
Anbudsruter er noe helt annet, forøvrig er det vel den delen av SAS (WF) som driftes godt.

Jeg håper av hele mitt hjerte at SAS klarer seg, men mener bestemt at Staten bør løse inn eierskapet sitt og overlate det til investorer. Rett og slett fordi det hindrer fri konkurranse.
Selv om likhet ikke nødvendigvis er rettferdig bør samme kalkulator og blanke, synlige våpen benyttes.

..forstår jeg deg rett kan et slikt grep være at SAS blir fritatt for pax og landingsavgifter for å sikre konkurranse?

Heia SAS!
apron is offline  
Old 31-12-2009, 11:53   #37
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg ser heller ikke stor endring av kundefokus, men jeg klarer heller ikke se hva som kunne vært så stort annerledes. Fokus rettet mot forretningsreisende kan man vel ellers si er oppfylt gjennom svært god punktlighet. Det kan man vel si er god kundefokus?

Ellers sier SAS selv at de er i god rute, og til og med foran rute, med Core SAS. Slik jeg har skjønt det ligger det ikke så mye mer i det enn at de er i rute med konstnadsbesparelser og strømlinjeforming av organisasjonen. De må kanskje rive ned før de kan bygge opp? Man har kanskje begynt å se de små skritt tilbake, men det er fortsatt mye som gjenstår!
Det er mange enkle grep de kunne ha gjort for å bedre kundefokus. Hvilke incitamenter finnes det for å få forretningskundene til å betale mer for billetten? Det eneste ekstra en får for en fullprisbillett i dag er fleksible avganger. En må stå i samme innsjekkskø, i samme kø i sikkerhetskontrollen, og vente på tur for å boarde flyet. Bagasjen kommer når det passer selskapet, men i hvert fall ikke først. I tillegg må en sitte i de samme trange setene som alle andre (hvis en ikke flyr gamle BU fly, da). Det siste halvannet året har antallet avganger blitt redusert kraftig, noe som igjen gjør verdien av en fleksibel billett mindre.
Hickok is offline  
Old 31-12-2009, 12:30   #38
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er mange enkle grep de kunne ha gjort for å bedre kundefokus. Hvilke incitamenter finnes det for å få forretningskundene til å betale mer for billetten? Det eneste ekstra en får for en fullprisbillett i dag er fleksible avganger. En må stå i samme innsjekkskø, i samme kø i sikkerhetskontrollen, og vente på tur for å boarde flyet. Bagasjen kommer når det passer selskapet, men i hvert fall ikke først. I tillegg må en sitte i de samme trange setene som alle andre (hvis en ikke flyr gamle BU fly, da). Det siste halvannet året har antallet avganger blitt redusert kraftig, noe som igjen gjør verdien av en fleksibel billett mindre.
Helt korrekt! SAS klarer ikke å differensiere seg fra Norwegian, selv om de virkelig forsøker. Fokuset er på pris og ikke på de virkelige konkurranse fordelene til SAS.

Skal de tjene penger må de reisende få en oppfatning om at det er riktige penger å betale mer for biletten hos SAS!
Old 31-12-2009, 12:48   #39
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Helt korrekt! SAS klarer ikke å differensiere seg fra Norwegian, selv om de virkelig forsøker. Fokuset er på pris og ikke på de virkelige konkurranse fordelene til SAS.
Problemet med produktene til SAS er i hovedsak definert best slik: alle unntakene.

- Gebyr-fritt, men gebyr for spesialbaggasje, drivestoff-tillegg på IC,
- Lounge-tilgang i biz, men ikke om det var WF (som SAS eier).
- Lounge-tilgang på bonus-billetter i biz (som ikke er ekte biz, ref nylig tråd)
- Hele kabalen om hvilke flighter man får frokost/kaffe/te på og ikke.
- Ingen Economy Extra innenriks, selger biz men har bare Econ Extra på intra-skandinavisk, etc.

Med noe så enkelt som å strømlinjeforme litt så plutselig er det ikke en faktor om man flyr SKNO/SKDK/SKSE/WF, like klasse hadde gitt like goder, og vips kan man se på det hele som et helhetlig selskap fra kunden sin side.

Så nå har de klart å få noe lunde ro internt, de har klart å få punktligheten på plass, kansje de kan bruke 2010 på å få oss til å tro at de kan operere som ett selskap også?

Kansje om man hadde sluttet å assosiere hver resultatsfremlegging med disse to tingene for kundene:

- Nå skal vi i gang med et nytt sparesprogram, nå begynner vi på en ny runde masse småendringer for å gjøre tin inkonsekvent
- Nå skal vi relansere/satse på nye "nytt" og fikse SAS.

Slutt å prat om å gjøre ting bedre, bare fiks det.

-A
Utflyttet is offline  
Old 31-12-2009, 13:24   #40
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Nå er man vel litt off topic her, poenget her er ikke hvordan SAS skal overleve, men om den norske stat skal fortsette å spytte inn penger i et selskap som for tiden(og de siste årene) kun taper penger. Det virker patetisk av staten å gjemme seg bak "vi er aksjonærer" stemplet, når man tjener noen få millioner i året. Og er som det blir nevnt tidligere her at oljefondet er til for å tjene penger, ikke tape penger. Slik det er blitt i dag er som det også blir sagt, at SAS støtter seg på at de er "statseid" og går det til helvete så kommer staten og redder oss. Staten må komme seg ut, ikke bare for at de skal slutte å tape penger fra oljefondet vårt, men også for at SAS skal komme seg vekk fra den falsketryggheten og faktisk må klare seg selv. Jeg som 95% av alle andre her inne vil heller ikke at SAS skal slå seg konkurs. Vi trenger arbeidsplassene, vi trenger konkurransen mellom DY og SK for å holde priser på reisende nede, holde konkurransen om ruter oppe og ikke minst bare ha to store flyselskap i skandinavia! Men måten dette gjøres på i dag, mener jeg er helt feil. Norge må ut av SAS og SAS må finne en måte å drive sjappa på uten statssøtte. Når man gambler med sine egne penger er ofte avgjørelsene klokere.

Ha et riktig godt nytt år alle forumister

Posting Rules