![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Farmer:
Nå er vel "oljefondet" Eller Statens pensjonsfon - Utland som det offisielt heter også skattepenger. Pengene er hentet inn fra skatt og avgift som blir dratt in fra oljeselskapene, både norske og utenlandske. Hvem er staten? og hvem eier det største Oljeselskapet? Jo det er norske skattebetalere. |
![]() |
![]() |
#22 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
.. og Oljefondets oppgave er å investere der de ser muligheter for avkastning. De driver ikke veldedighet, og de må forsvare sine avgjørelser. Og som tidligere nevnt - så langt har norske skattebetalere tjent penger på denne emisjonen.
|
![]() |
![]() |
#23 | |
SVG/ENZV
|
![]() Quote:
Det må etterhvert være scandinavias mest stats subsidierte arbeidsplasser! Og attpåtil i konkuranse med andre selskaper. Sorry SAS folk men nå må det ta slutt, på tide med en konkurs! Ha ellers et godt nytt år alle sammen ![]()
![]() |
#24 | |
SVG/ENZV
|
![]() Quote:
Er det noen selskap som iukke fortjener oljefondspenger så er det vell SAS!!! Men 1 million i utbytte på hele konsernet totalt de siste 10 årene før denne finanskrisen...herregud sier jeg er det mulig!? Staten hadde fått mye mer i renter på ett år enn de har tjent i hele denne peioden så SAS er og blir et massivt tapssluk som virkelig ikke fortjener livets rett, uansett hvor mye folk trives i jobben sin i SAS.
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
og må man i så måte også se på å styre mot konkurs for alle nettverksselskaper i verden?
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og tenk gjerne før du poster. Mange her på forumet jobber i SAS og vil bli direkte berørt, med de følger det vil ha for deres privatliv og familieliv. Dersom Staten mener det er smart å være med på en ny emisjon i SAS, så gjerne for meg. Og det gjør meg heller ingenting om de sier nei. Det er tross alt de folkevalgte som tar beslutningen. Det er vel slik demokratiet fungerer? Forrige emisjon ble overtegnet, så man kan kanskje regne med at de får inn nødvendige penger uansett om Norge/Sverige/Danmark er med eller ikke. Og det beste vil kanskje være at de ikke er med. Jeg vet ikke, men jeg ønsker uansett ikke SAS konkurs. |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Tror jeg aldri har skrevet innlegg med dobbelt utropstegn tidligere.. Håper og tror at du skiver dette på fleip - alternativet er å bli snarest mulig klar over hvor feil uttalelsen er. Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet. Har staten det som agenda, vil f.eks ta bort avkastningskrav fra Avinor være et langt bedre virkemiddel. Dette både med tanke på SAS sin konkurransekraft og mekanismene i markedet. Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt ![]() |
|
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vil sikre rutenett og arbeidsplasser
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
|
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Børsen.dk er ute med samme sak
Quote:
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Løsningen er nok å kalle en spade for en spade - øse ut milliarder med markedsandel Innenriks Norge som fordelingsnøkkel. Alt annet er konkurransevridende.. ![]() Last edited by apron; 31-12-2009 at 10:14. Reason: skriveleif |
|
![]() |
![]() |
#33 |
critical mind
|
![]()
Jeg vil ikke diskutere om den siste emisjon var riktig eller ikke.
En ny emisjon og nye penger fra staten vil likevel skape en fölelse blant SAS ledelse at dersom det brenner, sa kommer staten og lukker fyr. Det kan ikke vaere rett. Man ma vaere forsiktig med slike emisjoner, fordi man lett skaper en mentalitet. SAS som selskap har bare minsked seg etter emisjonen. "CoreSAS" ble utropt som ny strategi. Da er det ikke mye a finne av. Jeg ser ikke at man fokusserer pa business, istedenfor leser man om re-lansering av leisure ruter. Bravo, dette som ga dem tap i 2009 blir nystarted i 2010. Det hva virkelig trenges til, kommer ikke. Ingen fokus pa produkt, ikke nye fly i stor stil for a avlöse de 737CL og MD80 flater. Rett og slett fordi man har ikke penger for dette. Ingen ny produkt onboard, ingen ny og konkurranse-verdig business class. Der tilby SAS en minimum av Service i ECO seter. Dette er skrott, dermed vinner man ikke kunder. For a ikke snakke om lh-flygninger. Her har man minsked seg under minimums-grensen. Kostnader er vannvittig höye fordi lh flaten er sa sma. Samtidlig er man ikke inne i fremtids-markeds. India, China bare Peking, mens KLM flyr til Peking, Shanghai, Chendu og snart en 4. by. SAS gleder seg at man gjenapner Bardufoss, men en selskap som SAS skulle bedre gjenapne Singapore, Hong Kong, Shanghai, Delhi. Der vil musikken spille fremtida... Det hva trenges til er först og fremst ledere med en sunn og klart strategi. Janson ble en gigantisk feilgrep og koster SAS millioner over millioner hver dag. Man gjör alt litt annenleders men ingenting virkelig bedre. Kanskje det virker bedre fra inside SAS, men fra kundenes sikt er det ikke slik. Ingen kunde har sa langt forstatt hva er den virkelig nye og store forbedring av CoreSAS i forlik ti för. Eller er faktum at man har 25 fly mindre i drift dette? Har man en strategi klart sa kan man diskuterer hvorfra man henter det nödvendig kapital. Her tror jeg personlig at en 100% privatisert SAS er den bedre opsjon.
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Her må jeg stille meg 100% bak deg BU662. Jeg har hatt 140 turer med SAS fly til fjern og nær i 2009, og må virkelig si at jeg ikke ser den store endringen i kundefokus. Når det gjelder rutefokus, så er det nedleggelser som har vært mantraet lenge nå (med unntak av BDU og AGP). Hvis det ikke ligger mer i Core SAS enn det som er kommet frem til nå, så ser jeg overhodet ingen grunn til å endre mitt synspunkt på fremtiden til SAS som dyster.
|
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ellers sier SAS selv at de er i god rute, og til og med foran rute, med Core SAS. Slik jeg har skjønt det ligger det ikke så mye mer i det enn at de er i rute med konstnadsbesparelser og strømlinjeforming av organisasjonen. De må kanskje rive ned før de kan bygge opp? Man har kanskje begynt å se de små skritt tilbake, men det er fortsatt mye som gjenstår! |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg håper av hele mitt hjerte at SAS klarer seg, men mener bestemt at Staten bør løse inn eierskapet sitt og overlate det til investorer. Rett og slett fordi det hindrer fri konkurranse. Selv om likhet ikke nødvendigvis er rettferdig bør samme kalkulator og blanke, synlige våpen benyttes. ..forstår jeg deg rett kan et slikt grep være at SAS blir fritatt for pax og landingsavgifter for å sikre konkurranse? Heia SAS! |
|
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Skal de tjene penger må de reisende få en oppfatning om at det er riktige penger å betale mer for biletten hos SAS!
![]() |
#39 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
- Gebyr-fritt, men gebyr for spesialbaggasje, drivestoff-tillegg på IC, - Lounge-tilgang i biz, men ikke om det var WF (som SAS eier). - Lounge-tilgang på bonus-billetter i biz (som ikke er ekte biz, ref nylig tråd) - Hele kabalen om hvilke flighter man får frokost/kaffe/te på og ikke. - Ingen Economy Extra innenriks, selger biz men har bare Econ Extra på intra-skandinavisk, etc. Med noe så enkelt som å strømlinjeforme litt så plutselig er det ikke en faktor om man flyr SKNO/SKDK/SKSE/WF, like klasse hadde gitt like goder, og vips kan man se på det hele som et helhetlig selskap fra kunden sin side. Så nå har de klart å få noe lunde ro internt, de har klart å få punktligheten på plass, kansje de kan bruke 2010 på å få oss til å tro at de kan operere som ett selskap også? Kansje om man hadde sluttet å assosiere hver resultatsfremlegging med disse to tingene for kundene: - Nå skal vi i gang med et nytt sparesprogram, nå begynner vi på en ny runde masse småendringer for å gjøre tin inkonsekvent - Nå skal vi relansere/satse på nye "nytt" og fikse SAS. Slutt å prat om å gjøre ting bedre, bare fiks det. -A |
|
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er man vel litt off topic her, poenget her er ikke hvordan SAS skal overleve, men om den norske stat skal fortsette å spytte inn penger i et selskap som for tiden(og de siste årene) kun taper penger. Det virker patetisk av staten å gjemme seg bak "vi er aksjonærer" stemplet, når man tjener noen få millioner i året. Og er som det blir nevnt tidligere her at oljefondet er til for å tjene penger, ikke tape penger. Slik det er blitt i dag er som det også blir sagt, at SAS støtter seg på at de er "statseid" og går det til helvete så kommer staten og redder oss. Staten må komme seg ut, ikke bare for at de skal slutte å tape penger fra oljefondet vårt, men også for at SAS skal komme seg vekk fra den falsketryggheten og faktisk må klare seg selv. Jeg som 95% av alle andre her inne vil heller ikke at SAS skal slå seg konkurs. Vi trenger arbeidsplassene, vi trenger konkurransen mellom DY og SK for å holde priser på reisende nede, holde konkurransen om ruter oppe og ikke minst bare ha to store flyselskap i skandinavia! Men måten dette gjøres på i dag, mener jeg er helt feil. Norge må ut av SAS og SAS må finne en måte å drive sjappa på uten statssøtte. Når man gambler med sine egne penger er ofte avgjørelsene klokere.
Ha et riktig godt nytt år alle forumister ![]()
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathen inn på det norske markedet. | catocontrol | Flyforum | 29 | 25-09-2013 19:33 |
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram | Desk pilot | Flyforum | 1 | 04-09-2007 08:50 |
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter | memphis_belle | Flyforum | 18 | 13-06-2006 14:14 |
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. | Herlov | Flyforum | 11 | 14-12-2005 18:09 |
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? | Fokker 50 | Flyforum | 1 | 24-11-2005 18:10 |