Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2009, 09:48   #1
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Mange etterlyser jo at det skal brukes mer av dette fondet til samferdsel og andre infrastrukturmessige tiltak innenland i Norge, og man kan vel kanskje si at ved å bruke noen få millioner til emisjon i SAS, så bidrar man jo i det store bildet til å opprettholde, bygge og vedlikeholde en robust flyplasstruktur i Norge.
Halloooo!!

Tror jeg aldri har skrevet innlegg med dobbelt utropstegn tidligere..
Håper og tror at du skiver dette på fleip - alternativet er å bli snarest mulig klar over hvor feil uttalelsen er. Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet.

Har staten det som agenda, vil f.eks ta bort avkastningskrav fra Avinor være et langt bedre virkemiddel. Dette både med tanke på SAS sin konkurransekraft og mekanismene i markedet.

Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
apron is offline  
Old 31-12-2009, 10:01   #2
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Halloooo!!

Tror jeg aldri har skrevet innlegg med dobbelt utropstegn tidligere..
Håper og tror at du skiver dette på fleip - alternativet er å bli snarest mulig klar over hvor feil uttalelsen er. Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet.

Har staten det som agenda, vil f.eks ta bort avkastningskrav fra Avinor være et langt bedre virkemiddel. Dette både med tanke på SAS sin konkurransekraft og mekanismene i markedet.

Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
Da får du bare forstette å være skræmt. Det var nettop dette som var ett av argumentene Sylvia Brustad brukte for emisjonen.

Vil sikre rutenett og arbeidsplasser
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Old 31-12-2009, 10:13   #3
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Da får du bare forstette å være skræmt. Det var nettop dette som var ett av argumentene Sylvia Brustad brukte for emisjonen.

Vil sikre rutenett og arbeidsplasser
OK - jeg er klar over at den knivskarpe damen benyttet det som argument ved den forrige donasjonen. Både tror og regner med at nye argumenter må på bordet.
Løsningen er nok å kalle en spade for en spade - øse ut milliarder med markedsandel Innenriks Norge som fordelingsnøkkel. Alt annet er konkurransevridende..

Last edited by apron; 31-12-2009 at 10:14. Reason: skriveleif
apron is offline  
Old 31-12-2009, 10:05   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Om staten, som investor i et selskap, benytter finansielle muskler på å holde liv "i en robust infrastruktur" er dette svært konkurransevridende og skaper ubalanse i markedet. Æ vart skræmt no.. - skikkelig skræmt
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
__________________
FlightDeck is offline  
Old 31-12-2009, 11:18   #5
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
Anbudsruter er noe helt annet, forøvrig er det vel den delen av SAS (WF) som driftes godt.

Jeg håper av hele mitt hjerte at SAS klarer seg, men mener bestemt at Staten bør løse inn eierskapet sitt og overlate det til investorer. Rett og slett fordi det hindrer fri konkurranse.
Selv om likhet ikke nødvendigvis er rettferdig bør samme kalkulator og blanke, synlige våpen benyttes.

..forstår jeg deg rett kan et slikt grep være at SAS blir fritatt for pax og landingsavgifter for å sikre konkurranse?


Heia SAS!
apron is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathen inn på det norske markedet. catocontrol Flyforum 29 25-09-2013 19:33
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram Desk pilot Flyforum 1 04-09-2007 08:50
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter memphis_belle Flyforum 18 13-06-2006 14:14
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. Herlov Flyforum 11 14-12-2005 18:09
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? Fokker 50 Flyforum 1 24-11-2005 18:10


All times are GMT +2. The time now is 20:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.