Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2017, 14:48   #181
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.
Old 20-02-2017, 15:00   #182
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
HELFO kan bruke mail: sae@flyviking.no eller telefon.
Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.
Old 20-02-2017, 15:01   #183
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.
Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 15:09   #184
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.
Selvfølgelig gjør alle bedriftsavtaler-om mulig.
WF, SAS, Norwegian har bøttevis med avtaler .
Old 20-02-2017, 17:07   #185
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.
Men hvorfor sklle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange som tidligere kun har reist en gang i året eller mindre grunnet kostnadsnivået.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 17:12   #186
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.
Sandnessjøen-Trd har pris på 1748 kr på FF-billettene. Skullegjerne hatt millioninntekt slik at jeg kunne ansett det som lavpris, men
Old 20-02-2017, 18:48   #187
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Men hvorfor skulle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange
Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.

Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 18:56   #188
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.

Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.
WF må nok redusere, men de har en organisasjon det vil bli vanskelig å redusere kostnader på. Husk at de ikke har mer enn 200 mill i overskudd av en omsetning oå 3,8 mrd.

Siden jeg er best kjent med SSJ-TRD tar jeg det som eksempel her selv om det er en FOT-rute og jeg vet at det ikke er aktuelt akkurat nå. De rimeligste billettene her koster 899 kr(utenom kampanje). Hvis et selskap kan fly alle for f.eks 699 kr så vil de nok vinne frem. WF ser ikke ut til å ha økonomi til å ta en CA - uten å ende opp som CA.

Last edited by Flygplan; 20-02-2017 at 21:01.
Old 20-02-2017, 19:54   #189
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Kommer det et FV icon på forumet snart?

Last edited by Trdfly; 20-02-2017 at 22:18. Reason: Splittet post i to.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 00:55   #190
Peri
Newcomer

Spørsmål Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Exnax View Post
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
Peri is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 14:17   #191
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.
Indeed, ny avtale offentliggjort i morges.

http://www.mynewsdesk.com/no/wideroe...arbeid-1816086
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 14:20   #192
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peri View Post
Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 17:23   #193
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
Old 21-02-2017, 18:45   #194
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
For meg ser det da ut som alt er forankret i noe virkelig.
Old 21-02-2017, 18:58   #195
Flygplan
ScanFlyer Blue

Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 landinger, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.

Last edited by Flygplan; 21-02-2017 at 19:19.
Old 21-02-2017, 19:15   #196
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 timer, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.
Vet du eller tror du?

LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 19:21   #197
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Vet du eller tror du?

LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.
Men har vl aldri fløyet rutetrafikk?
Old 21-02-2017, 19:22   #198
Starling
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Vet du eller tror du?

Alder har vel egentlig ingenting å si, det er antall landinger som bestemmer levetiden. LN-FVA har stått lenge i hangar, og flydd lite - mens WF sine maskiner flyr ti legs daglig..
Starling is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 19:30   #199
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 19:35   #200
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.
Og det er det jo ikke noen som har sagt heller?
Reply

Posting Rules