Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2017, 14:20   #1
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Peri View Post
Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 17:23   #2
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 18:45   #3
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
For meg ser det da ut som alt er forankret i noe virkelig.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 20:12   #4
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.

Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.

Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 21:07   #5
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
Regner med at dette er godt nok:

«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.

«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.

«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.

«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.

Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 21:16   #6
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Regner med at dette er godt nok:

«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.

«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.

«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.

«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.

Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.
Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 21:19   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.
Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 21:24   #8
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.
At det er konkurranse i forkant av monopolet gjør det ikke til mindre monopol. Det hadde vært monopol selv om DAT eller FV hadde overtatt.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 21:17   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Exnax View Post
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.

Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.

Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
Jeg har ogsaa vaert med paa deler av prosessene foer og har noen innvendinger til det Exnax legger frem:

Jeg reagerer paa at det legges frem at Wideroe har "kostnader som er hinsides" har man erfaring fra disse prosessene saa finnes beregninger som viser kostnadsforskjellene, og vi ser mange gode innlegg om forskjellene mellom SAS og NAX for eksempel, at WF har hoeyere kostnader enn NAX er det ingen tvil om, det vil ogsaa FV ha. Det er store forskjeller i kostnader pr. sete paa en Dash-8 100 og en 737-800.Saa jkeg etterlyser en bedre begrunnelse og en sammenligning mellom WF kostander med selskaper med tilsvarende operasjoner.

En skal ogsaa huske paa at svaert mange av kostnadene vil vaere helt like for WF og FV (tviler f.eks paa at FV kan kjoepe Fuel billigere enn WF - og dette er en av de store utgiftene).

At det er svaert vanskelig aa faa vekst i markeder med en aktoer (jeg tror det er mer korrekt aa bruke en aktoer enn monopol saa lenge det er fritt frem for andre aktoerer slik som FV faktisk benytter seg av paa 60% av WF rutenett). Det er vel til de grader motbevist selv i Norge - eller mener Exnax at det ikke har vaert vekst i Nord Norge ? Synes vi har hoert det motsatte gjennom hele traaden, og har selv sett hvilken fantastisk vekst Horizon (mitt "Gamle" lokal selskap) som har meget bra vekst og fin snurr paa propellene, til tross for at de er eneste aktoer i stoerste delen av markedene.

Interline avtaler er dyre - og vil oeke kostnadene til FV betraktlig.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 13:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.