Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2015, 21:15   #1
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Travel Pulse melder følgende:

Quote:
Aviation Daily reports that the Dutch government has frozen traffic rights to Etihad, Emirates and Qatar airlines between the two countries, citing the age-old mantra that demand does not equal supply.
http://www.travelpulse.com/news/airl...er-routes.html

EK vil eksempelvis bli nektet en andre daglige rotasjon.

Ettersom jeg forstår så eier ikke den nederlandske stat stort av AFKLM men AMS er derimot 100% eiet av stat/kommune så de har vel sine motiver. Dette blir en interessant utvikling og spent på hvordan EU vil forholde seg til dette.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 21:49   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,197
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Og av trafikkrettigheter utenfor EU og Open Skies avtalen med USA er jo biliteralt mellom hvert enkelt land, så dette har ingenting med hvem som eier flyplass eller flyselskap å gjøre

Edit - ser at EU Har en open skies avtale med Qatar og UAE.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 22:19   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Venter på denne jeg:
Storbritannia vil redusere avgangene til AMS fordi denne flyplassen spekulerer i å redusere britenes APD-inntekter. Dette vil helt klart gå ut over KLM og KLM cityhopper i tillegg til en rekke britiske selskap som easyJet, flybe og BA, men britene liker ikke at en slik hub-flyplass tar inntekter som den britiske stat skal ha.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 23:10   #4
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Venter på denne jeg:
Storbritannia vil redusere avgangene til AMS fordi denne flyplassen spekulerer i å redusere britenes APD-inntekter. Dette vil helt klart gå ut over KLM og KLM cityhopper i tillegg til en rekke britiske selskap som easyJet, flybe og BA, men britene liker ikke at en slik hub-flyplass tar inntekter som den britiske stat skal ha.
Dette er en problemstilling UK må regne med med det avgiftsystemet de har.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 23:55   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Det er jo interessant sett i lys av den motsatte situasjonen der USA ikke vil ha DY inn på markedet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 09:28   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Dette er jo litt ironisk all den tid hele KLM sin suksess jo er bygget på og være en internasjonal hub, og dermed har både flyplass og selskap blitt langt større enn hva Amsterdam sin størrelse skulle si. Akkurat slik EK, EY og QR har gjort nå

Og svært mye av KLM sin vekst er jo nettopp avlet frem pga Nederland har hatt svært liberale luftfartsavtaler med andre land. Såvidt jeg husker var de vel første til og ha open skies med USA?

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post

EK vil eksempelvis bli nektet en andre daglige rotasjon

De har allerede 2x daglig. En A380 og en 77W. Mens såvidt jeg ser har Etihad og Qatar 1x daglig
Det som gjør det litt artig er jo at KLM og Etihad har codeshare på KLM som AMS-AUH flight

I tillegg uttalte en av sjefene i Air France-KLM (husker ikke hvem) denne uken at de tjente penger på sin rute til DXB. Hvilket de neppe hadde gjort hadde den påståtte overkapasiteten vært.




Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Edit - ser at EU Har en open skies avtale med Qatar og UAE.

Det kan ikke stemme da de selskapene har begrensninger til flere EU land, f.eks Tyskland og Frankrike.

Qatar (Air Force) kjøpte også nylig noen Rafael jagerfly fra Frankrike og man regner med QF snart får økte rettigheter derfra
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 13:16   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,197
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det kan ikke stemme da de selskapene har begrensninger til flere EU land, f.eks Tyskland og Frankrike.
Nei bare så på artikkelen jeg . Virket som det var sånn, men om det ikke stemmer så legger jeg meg flat.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 09:46   #8
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/20...anair-nei-takk

Ser ikke ut som flyplassen ønsker Ryanair velkommen heller,

- Vi er en anstendig kvalitetsflyplass, sier en talsperson for Amsterdam Schiphol
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 10:07   #9
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Quote:
Originally Posted by econ View Post
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/20...anair-nei-takk

Ser ikke ut som flyplassen ønsker Ryanair velkommen heller,

- Vi er en anstendig kvalitetsflyplass, sier en talsperson for Amsterdam Schiphol
Ser man på rapporten som omhandlet fremtiden og tiltak for å sikre CPH som fremtidig hub er dette av stor interesse å lese. Her blir nettopp AMS fremhevet som det store forbilde gjennom måten de jobber på og deres rolle som hub.

AMS forsöker å begrense Sandkasse selskapene ved ikke å legge tilrette for vekst og uttaler at FR vil senke kvaliteten på tilbudet flyplassen tilbyr.
Samtid går CPH i den rake motsetning og önsker disse etableringene velkommen
med subsidier og tilrettelegging.

Dette skal det bli spennende å fölge utfallet av!
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 10:17   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
AMS forsöker å begrense Sandkasse selskapene ved ikke å legge tilrette for vekst
Det må også sies at det vil ha begrenset effekt, da selv om det kun rammer O/D trafikken, mens Sandkasseselskapene fortsatt i like stor grad kan stjele potensielle KLM transferpassasjerer fra de andre flyplassene de betjener

Som nevnt tidigere så tror jeg det neppe er helt tilfeldig at KLM f.eks på OSL i langt større grad kommer med E190 istedet for 737 etter Emirates gjorde sin entre her. Og det er det jo lite AMS får gjort noe med
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 09:01   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Default Re: Nederlandske stat neker økte trafikkrettigheter til MEB3

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Qatar (Air Force) kjøpte også nylig noen Rafael jagerfly fra Frankrike og man regner med QF snart får økte rettigheter derfra
Ser ut som et kjøp av 24 Rafael jagerfly var det som skulle til for og få trafikkrettigheter til Nice og Lyon for Qatar

http://www.leprogres.fr/economie/201...s-lyon-et-nice

Så da er det bare legge inn en stor nok bestilling på tullipaner og tresko, og vips så kan de øke på Amsterdam
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ansvaret for anbudsruter overføres fra stat til fylke Someone Flyforum 2 24-11-2017 14:58
Amerikanske selskaper vil hindre MEB3 ekspansjon til/fra USA SQ321 Flyforum 87 14-07-2017 18:15
Primera Air søker om trafikkrettigheter til USA Trdfly Flyforum 3 02-05-2017 17:59
Norwegian søker trafikkrettigheter til USA LN-MOW Flyforum 5 12-05-2012 23:51
SAS-rute til New York har ført til økte flypriser kekker Småprat 4 23-09-2011 18:40


All times are GMT +2. The time now is 17:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.