![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Amerikanske flyselskaper har bedt om møter med Obama-administrasjonen for å hindre ekspansjon fra EK, QR og EY til og fra USA.
Det virker som om sidene til Routesonline er nede nå men her er link til artikkelen når de er oppe å går igjen: http://www.routesonline.com/news/29/...mpaign=the-hub |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Fikk endelig lastet siden:
Quote:
Quote:
Ja til konkurranse og Open Skies så lenge mitt selskap ikke blir lidende ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Personlig synes jeg det virker helt OK for land å kunne beskytte sine markeder mot fremmed konkurranse. Hvis alt åpnes opp og frigjøres, så er det om å gjøre å jobbe gratis, tjene minst, skatte minst, bidra med minst, osv osv. Uavhengig av bransje.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Forøvrig er det vel ikke snakk om fullt frislipp, men frislipp innen forhåndsbestemte områder (f.eks. Open Skies mellom ulike regioner, eller EU/EØS-samarbeidet). Last edited by TOS; 02-02-2015 at 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
Folk flest er ganske opprørte over tilstandene ved byggingen av stadion til fotball VM i Qatar, med ukentlige dødsulykker og forhold som sammenlignes med moderne slaveri.
Men når det gjelder flyselskapene og -plassene i området, som bruker de sammme arbeiderne under de samme forhold, er alt greit. Fotballen skal ingen besudle, men vi selger gjerne vår sjel for billige flybilletter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]() Quote:
Jeg sliter litt med og se sammenhengen her? At endel arbeidere i byggebransjen et land arbeider under dårlige vilkår og det er mye dødsfall, er det det samme som at det står dårlig til hos flyselskapene? Ser forresten at JetBlue går ut mot de DL, AA og UA og kaller det hindring av konkurransen som de driver med. Ellers er det jo ironisk at bland de største bidragsyterne til subsidier av utenlandske selskaper er det USA selv som står for gjennom deres flyeksportfinansieringsordningene. Samtidig er disse tre selskapene relativt profitable. At de klager er greit, de gjør bare jobben sin. Men sympati fortjener de ikke mener nå jeg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]()
FedEx virker også være uenig med de DL/UA/AA om open skies, og går nå aktivt inn i kampen sammen med andre lobbygrupper
http://m.atwonline.com/open-skies/tr...n-skies-policy Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Ja, han har ertet på seg Al Baker og hans kumpaner og beleilig unngått å nevne Skyteam-partner Saudi ..... Hva tenker de på ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,986
|
![]()
Helt fri konkurranse er vel ikke nødvendigvis veien å gå i alle bransjer? Se på taxinæringen, for å ta noe utenfor den evige Ryanair greia. Prøv å ta en taxi i Malmø eller på Gardermoen, som turist, uten å bli svindlet herfra til månen.
På den andre siden trenger man ikke være professor i historie for å se at økonomier og samfunn trives og vokser i konkurranse, men krymper og dør i isolasjon. Ref: Sovjetunionen, Nord Korea + + + på den ene siden, og Romerne på den andre (adopt and adjust). Så i mine øyne (særlig nå etter et par øl - disclaimer), er det vanskelig å se noen ulempe i å tillate konkurranse på dette markedet også. Men man kan kanskje ha felles nytte ved å regulere takten. Vi må alle ned i lønn. Du. Jeg. Alle, her i Norge. De i Asia må opp. Om hundre år møtes vi på midten og flyselskap kan enten drives fra hvilket som helst land, eller vi er alle døde.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]()
Glimrende artikkel fra fyren bak viewfromthewing
http://viewfromthewing.boardingarea....hy/#more-30823 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,883
|
![]()
http://www.khaleejtimes.com/kt-artic...ction=aviation
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Er Richard Anderson USAs svar på Per Sandberg?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Richard Anderson er normalt en smart fyr, men her har han bommet stygt. Tydelig bedre på business enn politikk ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Someone!
Leste denne og mange gode poeng her... og et veldig viktig poeng er hvor screwed up og corrupt denne industrien har vaert helt fra starten, saa det er nesten umulig aa si hva som er rett og galt, og hvordan man kan rette dette opp igjen... ![]() ...men poenget som burde fremheves er ikke at amerikanske selskap ikke vil ha konkurranse, men vi vil konkurrere paa samme premisser. Problemet er at vi baerer en enorm avgiftsbyrde som ikke kan males med mange andre industrier, og heller ikke vaare venner i midt-oesten. Jeg har ikke tall paa hvor mange forskjellige bilett avgifter vi har, og mange av de er saa kompliserte at det er umulig aa forstaa, med avgiftsbyrden er naa over 20%, i tillegg til at vi selfoelgelig betaler den vanlige state og federal tax, og det er forslag fra Washington om at det skal oekes enda mer. Her er det sandkasse selskapene har en enorm fordel da de ikke har dette hengene over seg. Det skulle vaere interessant aa se hvor store direkte avgifter Emirates betaler paa en billett fra DXB. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]() Quote:
Ja, men det er ikke Midtøstenselskapene sin skyld at amerikanske myndigheter lesser på med avgifter, og er jo det samme i Europa. Og strengt tatt så betaler vel alle fly som tar av fra USA den samme avgiften uavhengig av hvor selskapet kommer fra. Så ikke bare bommer de på målet, men de skyter på feil skive også. Men det har alltid vært enklest og skylde på eksterne "fiender" ![]() Last edited by Someone; 21-02-2015 at 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei igjen Someone!
Quote:
![]() ...selv om Mr. Richard Anderson fikk dette knotet litt til... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er dessverre vanskelig (utopisk?) å skulle forvente at skatte- og avgiftsnivåer harmoniseres i særlig grad på tvers av alle land hvor man eventuelt har konkurrenter, og det vil være veldig spesielt om man skal ha en slik harmonisering som krav før man evt tillater handel over landegrenser (f.eks. i form av en open skies avtale).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
|
![]() Quote:
Selvsagt, men nå det er sagt så er jo ikke en open skies avtale helt isolert. Det henger også sammen med flykjøp fra Boeing, våpenkjøp fra ymse aktører og tilgang til baser i Midtøsten. Er et par ting der som trumfer de tre store amerikanske flyselskapene. Som jo faktisk i relativt liten grad konkurrerer direkte mot disse selskapene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå har ikke jeg sett spesielt nøye på dette, men det stemmer vel sikkert i forhold til direktetrafikk til/fra Midt-Østen. Det er imidlertid ikke bare slik trafikk som er relevant (jeg synes kanskje artikkelen det vises til like ovenfor her er litt snever i definisjonen av hvilke områder man konkurrerer på). Jeg vet ikke om også 5. frihetstrafikk også vil kunne bli berørt, men vil anta det, noe som også vil kunne spise litt av kaken til de amerikanske selskapene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amerikanske Selskaper Q3 results | LN-AFG | Flyforum | 9 | 29-10-2011 14:32 |
Amerikanske selskaper Q2 2011 | Someone | Flyforum | 10 | 04-08-2011 23:32 |
Amerikanske selskaper Q1 2010 | Someone | Flyforum | 6 | 22-04-2010 18:55 |
Amerikanske selskaper Q2 2009 | Someone | Flyforum | 13 | 23-07-2009 20:51 |
Vil hindre flykanselleringer | TG923 | Flyforum | 5 | 25-10-2006 21:39 |