Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2006, 18:58   #21
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790181.ece

Der står det at 60 millioner går til SAS Cargo og 100 mill til flyselskapet. Tror ikke det blir de store konsekvensene økonomisk for SAS Cargo. Men det utgjør en del for SAS Braathens. Men det gir jo muligheter til å kutte noen avganger på kvelden som normalt er lite passasjerbelegg på og heller åpne nye spennende destinasjoner. Punktligheten til SAS Braathens vil også bli vesentlig bedre på kveldstid. Men jeg tror nok mange seine avganger kommer til å gå tidligere.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 19:02   #22
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
I følge nyhetsendinger på TV ikveld sies det at SAS nå går glipp av 200 millioner kroner i inntekter.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 19:22   #23
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Nå er det vel ikke slik at SASBraathens "taper" 200mill på dette. Det er nok korrekt at de mister 200 mill i inntekter, men kostnadene blir også betydelig lavere. Bare det at de kan framskynde en del av de nattavgangene de har i dag må være EN besparelse,hvis de da ikke rett og slett tar bort disse avgangene. Også på handling og lastesiden må det bli en betydelig besparingm da det blir mindre volum å behandle, og dermed mindre behov for manuelt arbeide som f,eks kabinlast i setecontainere.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:43   #24
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

TV2 opererer med 200 mill i tapte inntekter, mens NRK nevner 160 millioner kroner.

Uansett synd for SAS. Håper dog at man ser på muligheten til å få mer "menneskelige" tidspunkter for de siste avgangene om kveldene ut fra Oslo. Ikke lenge siden SAS Braathens forskjøv avgangene med ca 1 time på de fleste innenlandsavgangene fra Oslo, noe som gjør at en f.eks ikke lander ved midnatt i f.eks Bodø og Harstad/Narvik, men heller kl 0100 på natta. Ikke så veldig kundevennlig, og begrunnelsen til SAS Braathens for å endre avgangene var jo nettopp for å få med seg all posten....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:48   #25
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

For egen del håper jeg de sene maskinene om kvelden blir siden jeg ofte har knapp connection nettopp for siste fly. Må jo kunne være litt egoistisk
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:50   #26
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by Superhai


http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790181.ece

Der står det at 60 millioner går til SAS Cargo og 100 mill til flyselskapet. Tror ikke det blir de store konsekvensene økonomisk for SAS Cargo. Men det utgjør en del for SAS Braathens. Men det gir jo muligheter til å kutte noen avganger på kvelden som normalt er lite passasjerbelegg på og heller åpne nye spennende destinasjoner. Punktligheten til SAS Braathens vil også bli vesentlig bedre på kveldstid. Men jeg tror nok mange seine avganger kommer til å gå tidligere.

Tja, Cargo inntektene har det jo ikke vært å lette i finne i Arlines regnskaper......
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:52   #27
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by CFM


For egen del håper jeg de sene maskinene om kvelden blir siden jeg ofte har knapp connection nettopp for siste fly. Må jo kunne være litt egoistisk
Vil det si at du aldri rakk det siste flyet tidligere altså?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:57   #28
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Det vil si at jeg ikke alltid rakk det siste flyet om kvelden tidligere
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:01   #29
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

OK - synd, men synes rutenettet til SAS er ganske godt....du får høre om du får sitte på med West air
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:12   #30
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

He, he, kanskje det
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:26   #31
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Noen som har bilder av flyene til West air?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:27   #32
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by TOS


Quote:
Originally posted by Desk pilot


Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/

Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
tenkte først og fremst på volumet ja, det er bra mye luft som fraktes oppover, i form av store pakker fra Ellos og anne postordre. De må jo handle de også, og da tyr de tydeligvis til postordre siden utvalget der oppe er så som så....
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:33   #33
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'




Håper bare ikke de skal fly på natta
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:34   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by tosfreight


tenkte først og fremst på volumet ja, det er bra mye luft som fraktes oppover, i form av store pakker fra Ellos og anne postordre. De må jo handle de også, og da tyr de tydeligvis til postordre siden utvalget der oppe er så som så....
Siden man visstnok ofte hører at "vi har ikke fått varer på en stund siden det er fullt på flyene", så order dette kanskje seg nå som SAS BU ikke lenger trenger å bruke plass/kapasitet på post, men kan kanskje heller ta annen frakt (om ikke varer til butikkene der oppe går som post da...). Flere forsyninger til butikkene = mindre postordre..?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 01:10   #35
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by Hurum


TV2 opererer med 200 mill i tapte inntekter, mens NRK nevner 160 millioner kroner.
De har vel ikke tatt med utenlands- og ekspresspostkontrakten som skal være verdt 40 mill.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:13   #36
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 149
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Anybody know which other company's except for SAS and Westair put in a tilbud
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:22   #37
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by captaink


Frøvrig er det visstnok slik at svenskene har gitt anbud på TOS-LYR delen med en CRJ. Har noen sett CRJ i cargo utførelse enda, eller er det noe svenskene skal snekre selv ??
CRJ frakter? Høres i utgangspunktet veldig merkelig ut.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 19:21   #38
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by tosfreight


Noen som har bilder av flyene til West air?
Her skulle vel være noen... ?

http://www1.airpics.com/search/search.php?string=West+Air+&si=0&count=&am p;st=1&ar=2&bcsi_scan_7417C537B9419A1F=oHi zVYbihf4mWYBpo2nENRAAAAC87/sL&bcsi_scan_filename=search.php
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 08:51   #39
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by captaink
Frøvrig er det visstnok slik at svenskene har gitt anbud på TOS-LYR delen med en CRJ. Har noen sett CRJ i cargo utførelse enda, eller er det noe svenskene skal snekre selv ??
Hvordan fungerer dette, dersom de gir anbud med en spesiell flytype er de da bundet opp til den spesielle typen eller kan de bruke hva som helst med tilsvarende kapasitet så lenge det gjør jobben?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2006, 09:21   #40
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by Falcon
CRJ frakter? Høres i utgangspunktet veldig merkelig ut.
"Can the 50-seaters take on the cargo turboprop?", Flight International, 16. mai 2006.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Posten reduserer kontrakten med West Air Someone Flyforum 11 18-02-2022 21:06
Swiftair skal fly for Posten Norge Trdfly Flyforum 9 25-09-2020 00:45
Skal West Air Sweden bytte navn? sk931 Småprat 1 01-07-2013 09:41
West Air og Air Atlantic slår seg sammen og blir West Atlantic ENGM RAMP Flyforum 4 31-10-2008 12:41
Skal sette vinger på Posten Norge... EB Flyforum 5 29-11-2004 17:19


All times are GMT +2. The time now is 20:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.