Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2006, 11:32   #1
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default West Air skal fly for posten i Norge

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790018.ece

Da blir det vel de gamleflyene til West Air å se på stamflyplassene?

Hva vil dette ha å si for SAS Braathens? Er det like greit å ikke fly posten? Bedre regularitet? Bedre plass til annen frakt?
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 13:20   #2
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Det er jo hyggelig for spotterne å få ATP og HS.748 å se på til en forandring. Jeg har spesielt sans for 748en, selv om fargene til West Air er grusomme.

Jeg lurer på hvordan bortfallet av denne kontrakten vil virke på SAS Cargo, og hva slags eventuelle presonellmessige konskvenser det får.


Edit: Ser ut til av artikkelen under at de bare skal fly ATP for Posten? Og det er jo ikke sant at det "for første gang blir etablert et fraktflynett i Norge",
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 13:27   #3
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,977
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Her er litt mer info fra Posten sin webside, blant annet med hvilke strekninger West air skal fly.

http://www.posten.no/Portal/NyheterPresse/Pressemeldinger/23053006pmflyfrakt.htm

Ser ikke ut som dem kommer til Alta nei.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 13:38   #4
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by SK384

Ser ikke ut som dem kommer til Alta nei.
Kato Air flyr jo post til Alta....
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 13:42   #5
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,977
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Jepp. Ser stort sett maskinen deres på flyplassen her hver dag.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 14:29   #6
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Katoair har bare kontrakt på Tromsø - Alta frem til 1.oktober. Tipper det kommer en ny anbudsrunde på smårutene som Katoair og Benair konkurrerer om.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 15:26   #7
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Når på døynet er det de her rutene skal gå da ?

West Air har jo en maskin stående på BGO hele dagen........ -Skal den brukes på noen ruter om dagen da ? Ellers så er det vel på nattestid at posten flyr ,- eller ?
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 15:27   #8
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 15:34   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
Det har jo blitt hevdet av flere at SAS Cargo uansett ikke betaler spesielt mye for frakttjenstene de "kjøper" fra airlinedivisjonene, så om dette stemmer og det er de ulike airlines som bestemmer hvilke ruter som skal opprettholdes/opprettes så blir det vel ikke noen forskjell. Om det faktisk er slik er en annen sak, og det er sikkert noen som kan fortelle mer om dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 15:47   #10
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by TOS


Quote:
Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
Det har jo blitt hevdet av flere at SAS Cargo uansett ikke betaler spesielt mye for frakttjenstene de "kjøper" fra airlinedivisjonene, så om dette stemmer og det er de ulike airlines som bestemmer hvilke ruter som skal opprettholdes/opprettes så blir det vel ikke noen forskjell. Om det faktisk er slik er en annen sak, og det er sikkert noen som kan fortelle mer om dette.
Jeg tror (og vet til en viss grad) at SAS Braathens har post og frakt med i beregningen når det gjelder drift/oppstart/opprettholdelse/avslutning av ruter. For eksempel ble alle "nattavgangene" fra OSL utsatt ca en time fra i vår på grunn av at posten skulle få sendt mest mulig på disse.

Så jeg holder fremdeles fast på min påstand om at dette vil kunne komme til å få konsekvenser for SAS Braathens (airline), for de får nok uansett betalt gjennom "provisjon" eller lignende. På ruten TOS-LYR tror jeg post har veldig mye å si. Samtidig er jeg spent å se hvordan West Air har tenkt å løse de store mengdene (særlig volum) med post som går på strekningen TOS-LYR.

Hvilke maskiner har de tenkt å fly med forresten?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 16:10   #11
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ATP-performance.jpg
Views:	233
Size:	18.9 KB
ID:	3434  
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 16:15   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by Desk pilot


Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/

Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 16:35   #13
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Posten skriver i egen pressemelding at West Air setter inn 8 fly for å fly post. Det får jeg ikke til å rime når de bare skal operere 8 ruter. Kanskje 2-4 fly er mer realistisk?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:17   #14
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Når en ser på listen over ruter de skal fly... er det tilfeldig i hvilken rekkefølge destinasjonene er satt opp, eller er det slik at Molde får et fly stasjonert? Ser det er satt opp rute Molde - Vigra - Oslo - Vigra - Molde.
enml is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:37   #15
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Ifølge en gammel Stortingsmelding gikk det omlag 43 000 pakker til Svalbard i 1998. Det er ikke nevnt noe om volumet.

Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:40   #16
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by Desk pilot Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/ Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
Problemet med Longyearbyen er at nærmeste alternate er Tromsø....ca 520 nm unna.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:52   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Synd at Ben Air mister OSL-BGO som de nettopp fikk tilbake fra Posten. Vil de fortsette som før på BGO-SVG og BGO-AES? Det må da være for få ruter til at Ben Air kan drive lønnsomt...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:53   #18
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Ja det blir fint med et gjensyn(gjenhør kan man også si,748'en gir jo litt lyd fra seg) med HS.748 og ATP her i Tromsø.Begynner å bli en stund siden man så slike fly her oppe.Sånn sett er det fint med litt variasjon fra B737 og DASH-8 som er de mest hyppige gjestene her.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 18:01   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Quote:
Originally posted by Redcap


Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by Desk pilot Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/ Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
Problemet med Longyearbyen er at nærmeste alternate er Tromsø....ca 520 nm unna.
Kan ATP'en og HS.748 lande på Svea, eller er det for store fly/mye vekt o.l.?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 18:57   #20
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Både Svea og Ny Ålesund har vel rullebaner av grus med lenge ca 800m... Og ingen av flyplassene er åpen for allmenn ferdsel, så det er nok på ingen måte aktuelt å bruke disse som alternate. I tillegg er det vel krav om visuelle flygeforhold for å bruke flyplassene.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Posten reduserer kontrakten med West Air Someone Flyforum 11 18-02-2022 21:06
Swiftair skal fly for Posten Norge Trdfly Flyforum 9 25-09-2020 00:45
Skal West Air Sweden bytte navn? sk931 Småprat 1 01-07-2013 09:41
West Air og Air Atlantic slår seg sammen og blir West Atlantic ENGM RAMP Flyforum 4 31-10-2008 12:41
Skal sette vinger på Posten Norge... EB Flyforum 5 29-11-2004 17:19


All times are GMT +2. The time now is 18:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.