Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   West Air skal fly for posten i Norge (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=12731)

Fokker 50 23-05-2006 11:32

West Air skal fly for posten i Norge
 
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790018.ece

Da blir det vel de gamleflyene til West Air å se på stamflyplassene?

Hva vil dette ha å si for SAS Braathens? Er det like greit å ikke fly posten? Bedre regularitet? Bedre plass til annen frakt?

Falcon 23-05-2006 13:20

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Det er jo hyggelig for spotterne å få ATP og HS.748 å se på til en forandring. Jeg har spesielt sans for 748en, selv om fargene til West Air er grusomme.

Jeg lurer på hvordan bortfallet av denne kontrakten vil virke på SAS Cargo, og hva slags eventuelle presonellmessige konskvenser det får.


Edit: Ser ut til av artikkelen under at de bare skal fly ATP for Posten? Og det er jo ikke sant at det "for første gang blir etablert et fraktflynett i Norge",

SK384 23-05-2006 13:27

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Her er litt mer info fra Posten sin webside, blant annet med hvilke strekninger West air skal fly.

http://www.posten.no/Portal/NyheterPresse/Pressemeldinger/23053006pmflyfrakt.htm

Ser ikke ut som dem kommer til Alta nei.

LN-MEH 23-05-2006 13:38

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by SK384

Ser ikke ut som dem kommer til Alta nei.
Kato Air flyr jo post til Alta....:)

SK384 23-05-2006 13:42

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Jepp. Ser stort sett maskinen deres på flyplassen her hver dag.

LN-BRK 23-05-2006 14:29

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Katoair har bare kontrakt på Tromsø - Alta frem til 1.oktober. Tipper det kommer en ny anbudsrunde på smårutene som Katoair og Benair konkurrerer om.

G-COLE 23-05-2006 15:26

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Når på døynet er det de her rutene skal gå da ?

West Air har jo en maskin stående på BGO hele dagen........ -Skal den brukes på noen ruter om dagen da ? Ellers så er det vel på nattestid at posten flyr ,- eller ?

tosfreight 23-05-2006 15:27

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?

TOS 23-05-2006 15:34

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
Det har jo blitt hevdet av flere at SAS Cargo uansett ikke betaler spesielt mye for frakttjenstene de "kjøper" fra airlinedivisjonene, så om dette stemmer og det er de ulike airlines som bestemmer hvilke ruter som skal opprettholdes/opprettes så blir det vel ikke noen forskjell. Om det faktisk er slik er en annen sak, og det er sikkert noen som kan fortelle mer om dette.

tosfreight 23-05-2006 15:47

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by TOS


Quote:

Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
Det har jo blitt hevdet av flere at SAS Cargo uansett ikke betaler spesielt mye for frakttjenstene de "kjøper" fra airlinedivisjonene, så om dette stemmer og det er de ulike airlines som bestemmer hvilke ruter som skal opprettholdes/opprettes så blir det vel ikke noen forskjell. Om det faktisk er slik er en annen sak, og det er sikkert noen som kan fortelle mer om dette.
Jeg tror (og vet til en viss grad) at SAS Braathens har post og frakt med i beregningen når det gjelder drift/oppstart/opprettholdelse/avslutning av ruter. For eksempel ble alle "nattavgangene" fra OSL utsatt ca en time fra i vår på grunn av at posten skulle få sendt mest mulig på disse.

Så jeg holder fremdeles fast på min påstand om at dette vil kunne komme til å få konsekvenser for SAS Braathens (airline), for de får nok uansett betalt gjennom "provisjon" eller lignende. På ruten TOS-LYR tror jeg post har veldig mye å si. Samtidig er jeg spent å se hvordan West Air har tenkt å løse de store mengdene (særlig volum) med post som går på strekningen TOS-LYR.

Hvilke maskiner har de tenkt å fly med forresten?

Desk pilot 23-05-2006 16:10

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
1 Attachment(s)
Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se

TOS 23-05-2006 16:15

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by Desk pilot


Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/

Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?

LN-BRK 23-05-2006 16:35

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Posten skriver i egen pressemelding at West Air setter inn 8 fly for å fly post. Det får jeg ikke til å rime når de bare skal operere 8 ruter. Kanskje 2-4 fly er mer realistisk?

enml 23-05-2006 17:17

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Når en ser på listen over ruter de skal fly... er det tilfeldig i hvilken rekkefølge destinasjonene er satt opp, eller er det slik at Molde får et fly stasjonert? Ser det er satt opp rute Molde - Vigra - Oslo - Vigra - Molde.

Desk pilot 23-05-2006 17:37

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Ifølge en gammel Stortingsmelding gikk det omlag 43 000 pakker til Svalbard i 1998. Det er ikke nevnt noe om volumet.


Redcap 23-05-2006 17:40

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by TOS
Quote:

Originally posted by Desk pilot Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/ Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
Problemet med Longyearbyen er at nærmeste alternate er Tromsø....ca 520 nm unna.

MountainDew 23-05-2006 17:52

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Synd at Ben Air mister OSL-BGO som de nettopp fikk tilbake fra Posten. Vil de fortsette som før på BGO-SVG og BGO-AES? Det må da være for få ruter til at Ben Air kan drive lønnsomt...

LN-MEH 23-05-2006 17:53

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Ja det blir fint med et gjensyn(gjenhør kan man også si,748'en gir jo litt lyd fra seg) med HS.748 og ATP her i Tromsø.Begynner å bli en stund siden man så slike fly her oppe.Sånn sett er det fint med litt variasjon fra B737 og DASH-8 som er de mest hyppige gjestene her. :)

TOS 23-05-2006 18:01

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Quote:

Originally posted by Redcap


Quote:

Originally posted by TOS
Quote:

Originally posted by Desk pilot Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/ Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?
Problemet med Longyearbyen er at nærmeste alternate er Tromsø....ca 520 nm unna.
Kan ATP'en og HS.748 lande på Svea, eller er det for store fly/mye vekt o.l.?

LN-ATC 23-05-2006 18:57

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
 
Både Svea og Ny Ålesund har vel rullebaner av grus med lenge ca 800m... Og ingen av flyplassene er åpen for allmenn ferdsel, så det er nok på ingen måte aktuelt å bruke disse som alternate. I tillegg er det vel krav om visuelle flygeforhold for å bruke flyplassene.


All times are GMT +2. The time now is 09:57.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.