![]() |
West Air skal fly for posten i Norge
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790018.ece
Da blir det vel de gamleflyene til West Air å se på stamflyplassene? Hva vil dette ha å si for SAS Braathens? Er det like greit å ikke fly posten? Bedre regularitet? Bedre plass til annen frakt? |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Det er jo hyggelig for spotterne å få ATP og HS.748 å se på til en forandring. Jeg har spesielt sans for 748en, selv om fargene til West Air er grusomme.
Jeg lurer på hvordan bortfallet av denne kontrakten vil virke på SAS Cargo, og hva slags eventuelle presonellmessige konskvenser det får. Edit: Ser ut til av artikkelen under at de bare skal fly ATP for Posten? Og det er jo ikke sant at det "for første gang blir etablert et fraktflynett i Norge", |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Her er litt mer info fra Posten sin webside, blant annet med hvilke strekninger West air skal fly.
http://www.posten.no/Portal/NyheterPresse/Pressemeldinger/23053006pmflyfrakt.htm Ser ikke ut som dem kommer til Alta nei. |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Jepp. Ser stort sett maskinen deres på flyplassen her hver dag.
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Katoair har bare kontrakt på Tromsø - Alta frem til 1.oktober. Tipper det kommer en ny anbudsrunde på smårutene som Katoair og Benair konkurrerer om.
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Når på døynet er det de her rutene skal gå da ?
West Air har jo en maskin stående på BGO hele dagen........ -Skal den brukes på noen ruter om dagen da ? Ellers så er det vel på nattestid at posten flyr ,- eller ? |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
Så jeg holder fremdeles fast på min påstand om at dette vil kunne komme til å få konsekvenser for SAS Braathens (airline), for de får nok uansett betalt gjennom "provisjon" eller lignende. På ruten TOS-LYR tror jeg post har veldig mye å si. Samtidig er jeg spent å se hvordan West Air har tenkt å løse de store mengdene (særlig volum) med post som går på strekningen TOS-LYR. Hvilke maskiner har de tenkt å fly med forresten? |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
1 Attachment(s)
Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind? |
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Posten skriver i egen pressemelding at West Air setter inn 8 fly for å fly post. Det får jeg ikke til å rime når de bare skal operere 8 ruter. Kanskje 2-4 fly er mer realistisk?
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Når en ser på listen over ruter de skal fly... er det tilfeldig i hvilken rekkefølge destinasjonene er satt opp, eller er det slik at Molde får et fly stasjonert? Ser det er satt opp rute Molde - Vigra - Oslo - Vigra - Molde.
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Ifølge en gammel Stortingsmelding gikk det omlag 43 000 pakker til Svalbard i 1998. Det er ikke nevnt noe om volumet.
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Synd at Ben Air mister OSL-BGO som de nettopp fikk tilbake fra Posten. Vil de fortsette som før på BGO-SVG og BGO-AES? Det må da være for få ruter til at Ben Air kan drive lønnsomt...
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Ja det blir fint med et gjensyn(gjenhør kan man også si,748'en gir jo litt lyd fra seg) med HS.748 og ATP her i Tromsø.Begynner å bli en stund siden man så slike fly her oppe.Sånn sett er det fint med litt variasjon fra B737 og DASH-8 som er de mest hyppige gjestene her. :)
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Quote:
|
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'
Både Svea og Ny Ålesund har vel rullebaner av grus med lenge ca 800m... Og ingen av flyplassene er åpen for allmenn ferdsel, så det er nok på ingen måte aktuelt å bruke disse som alternate. I tillegg er det vel krav om visuelle flygeforhold for å bruke flyplassene.
|
All times are GMT +2. The time now is 09:57. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.