Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 18-04-2014, 23:56   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Skånvik på farten igjen

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Man kan gjerne hevde at man ikke taper noe på å utradere luftfartsbransjen. Problemet er bare at det som skjer er overførbart til de fleste andre bransjer i Norge.
Tydelig at vi lever i et velstandsland når det brer seg et inntrykk av at vi ikke har så mye behov for arbeidsplasser lengre.

Men, men..om det går den veien så får jeg fremdeles lønn, selv om det er fra Isle of Man. Det forundrer meg imidlertid at ikke interessen for skatter og avgifter fra arbeidsgiver er større.
Jeg tror kanskje det må bero på en misforståelse om noen tror at noen mener at man ikke har behov for arbeidsplasser, eller at betaling av skatter og avgifter ikke er viktig. Jeg tror ikke jeg har lest et eneste innlegg som i god tro kan tolkes dithen. For å holde en noenlunde seriøs diskusjon (som dessverre sjelden er mulig når man kommer inn på disse temaene), så kan det kanskje være greit å ikke overtolke innleggene i verste mening.

Utgangspunktet for akkurat denne delen av diskusjonen var enkeltes påstander om viktigheten av at luftfart forblir norsk/skandinavisk, hvorpå responsen var at det neppe vil ha den helt store samfunnsøkonomiske effekten om alle de flygende flagges ut. Jeg tror man vil slite med å finne belegg for at dette i seg selv fører med seg veldig store negative effekter totalt sett (annet enn for de som direkte rammes).

Overførbarheten til andre bransjer vil også variere nokså betydelig mellom ulike bransjer. For dere som jobber i den flygende delen av luftfarten er det dessverre slik at jobbene er svært mobile, kan ivaretas av en stor pool med interessenter med i alle fall den formelle kompetansen på plass, og at det sannsynligvis ikke betyr nevneverdig for passasjerer flest om pilotene snakker spansk, norsk, dansk, nederlandsk e.l. (og sannsynligvis noe liknende for CA'enes språk). Denne kombinasjonen finner man ikke i så mange andre bransjer, noe som vil gjøre det mindre interessant å flagge ut en del andre bransjer.

Forøvrig så vil det vel fortsatt være slik at i alle fall du er pliktig til å skatte til det landet du er bosatt i, så om du fortsatt bor i Norge og nyter godt av velferdsgodene her så må du nok fortsatt bidra til fellesskapet.

Last edited by TOS; 19-04-2014 at 12:10.
TOS is offline  

Posting Rules