Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2014, 11:52   #101
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.
Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes.
Når det gjelder gjennomgående billetter(innsjekket bagasje står det faktisk ikke på Widerøe, da både Norwegian og andre for den saks skyld kan tegne interlineavtaler med alt det innebærer!
Din påstand her er jo å rette baker for smed .....

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2014, 13:03   #102
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Eller kan det være at realitetene ikke var så rosenrøde?
Innføring av bonusprogram innenlands er jo en del av realitetene.

Dersom Eurobonus overhode har noen verdi for SAS, som er den mest opplagte konkurrenten her, så bør det fungere til å få folk til å velge bort denne ruta. SAS hade et tilbud som ikke er spesielt mye dårligere enn BMI på strekningen, selv med bytte i Oslo, og da er det jobben til Eurobonus å sørge for at kundene er lojale til SAS, i stedet for å velge en konkurrent.
Old 06-04-2014, 14:48   #103
Geir
ScanFlyer Blue

UK Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Poenget med bonuspoeng er sikkert medvirkende, men først og fremst er det avgangstidene som er feil. Jeg jobber i "oljå" og når jeg bestiller flybilett på jobben så betyr pris lite, bonuspoeng betyr litt, men avgangstid og reisetid betyr mest.

Nordmenn sitter gjerne på fly til Syden midt på natta dersom det bare er billig nok - men det er altså når de reiser på ferie - IKKE når de reiser i jobben. På ferie er alle glade dersom billetten er billig, ungene får is og kona får lov til å shoppe tysk hvitvin og solkrem på tax-free. Slik er det ikke når man er på jobb.

Avgangen fra Evenes skulle vært ca. kl. 6:30. Avgang fra Stavanger skulle vært i 16-17-tiden. Så måtte man funnet en kveldstur til flyet - f.eks. Evenes-Trondhjem-Evenes. Om dette er mulig å få til vet jeg ikke - men slik det er nå er det dødfødt.

SAS gikk i samme fella den gangen de startet opp flygninger mellom Stavanger og Trondhjem (med Fokker 50 for leeenge siden). Avgangstiden var dengang ca. kl. 12 og ruta ble raskt lagt ned - ingen fløy på det tidspunktet. Senere ble ruta startet opp igjen med avganger ca. kl. 6 og 17 - det har fungert veldig bra.
Geir is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2014, 04:04   #104
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes.
Poenget er vel at WF kan effektivisere ressursene på markeds- og anbudsrutene siden de har begge.

Som formulert i utredningen "Alternative ruteopplegg for Finnmark og Nord Troms" [sic] som tidligere har vært diskutert her:

"Skulle FOT rutene og de kommersielle rutene vært drevet isolert hver for seg med egne ressurser ville det krevd flere fly og flere mannskaper. Alternativt måtte tidtabellene vært endret. Da ville begge typer ruter fått et dårligere tilbud. Ved å benytte 4 fly i en operasjon kan antallet flymannskaper reduseres. Det er spesielt kostnadene for stand by personell som reduseres når dette kan planlegges felles for 4 fly i forhold til i separate grupper."

Som LN-TIB sier, flyene går ofte videre. Sjekk nedenstående oversikt fra samme utredning (2011), hvor grå felt er anbudsruter og fargede felt er kommersielle ruter.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	wf_2011.jpg
Views:	1772
Size:	15.2 KB
ID:	36582  

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 07-04-2014 at 04:26.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2014, 07:53   #105
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Det er i alle fall tydelig at SAS vil ha BMI på huet og ræva ut av landet. Etablerer seg "plutselig" på de samme rutene, som BMI flyr.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2014, 10:38   #106
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Geir View Post

Avgangen fra Evenes skulle vært ca. kl. 6:30. Avgang fra Stavanger skulle vært i 16-17-tiden. Så måtte man funnet en kveldstur til flyet - f.eks. Evenes-Trondhjem-Evenes. Om dette er mulig å få til vet jeg ikke - men slik det er nå er det dødfødt.
Pga reiseavstanden fra Harstad til EVE ville jeg hatt avgang fra EVE ca 7:30. Returen kan nok gå noe senere, rundt klokka 18, men jeg er enig i at bizpax kanskje ikke ønsker å lande klokka ti om kvelden, slik at flyet bør kunne brukes til noe mellom 20 og 22.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2014, 10:57   #107
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det er i alle fall tydelig at SAS vil ha BMI på huet og ræva ut av landet. Etablerer seg "plutselig" på de samme rutene, som BMI flyr.
Kan bli morsomt med konkurranse mellom SAS og BMI på Kristiansund - Aberdeen ruten 200 passasjerer i måneden og doble daglige avganger, da får man penger for å fly tipper jeg.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2014, 11:34   #108
OJB
ScanFlyer Rusty

I dagens Stavanger Aftenblad går det tydelig frem at ruten henger i en tynn tråd om det ikke skjer noe radikalt kjapt.
Innen 2 måneder vil jeg tro det er "game over".

Last edited by OJB; 10-04-2014 at 11:35. Reason: Stavefeil
OJB is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 08:33   #109
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes..
Så lenge det går hurtigbåt mellom Tromsø og Harstad kommer rutegrunnlaget for å fly den strekningen til å være lite uansett.
Old 11-04-2014, 12:57   #110
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Tar mye heller fly mellom Evenes og Tromsø, enn å sitte rett opp og ned i "hurtigbåten" i x antall timer. Etter min mening, en lite komfortabel tur. Billig er det heller ikke.
Old 11-04-2014, 13:16   #111
LN-TIB
ScanFlyer Molded

BMI har helsides annonse i dagens lokalavis hvor de ber folk om å komme med tips pr mail om hvordan de kan få ruten til å fungere. Aner vi siste halmstråd før ruten avvikles?

Quote:
Tar mye heller fly mellom Evenes og Tromsø, enn å sitte rett opp og ned i "hurtigbåten" i x antall timer. Etter min mening, en lite komfortabel tur. Billig er det heller ikke.
Er vel ikke helt enig med deg her. Anser det som langt mer komfortabelt å reise sentrum-sentrum med hurtigbåt enn buss og taxi i alle ender samt sikkerhetskontroll som er fullpakket med OSL pax på samme tid som WF avgangene. Billetten koster under det halve av hva WF skal ha, samt at man slipper kostnader til og fra flyplass. Tidsmessig er det heller ingenting å spare.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:30   #112
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Har bare dårlige erfaringer med den båten. Rister og bråker/iskaldt eller glovarmt. 25min med Widerøe, er bedre syntes jeg.
Old 12-04-2014, 14:40   #113
vbirk
ScanFlyer Silver

Mye av poenget ved å rykke inn helsidesannonser for å etterspørre forbedringsforslag pr. epost forsvinner jo når epostadressen ikke virker.

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<oljeruten@bmiregional.com>
(reason: 550 Invalid recipient <oljeruten@bmiregional.com> (#5.1.1))

----- Transcript of session follows -----
... while talking to cluster5.eu.messagelabs.com.:
>>> DATA <<< 550 Invalid recipient <oljeruten@bmiregional.com> (#5.1.1)
550 5.1.1 User unknown <<< 503 RCPT first (#5.5.1)

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2014, 22:19   #114
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Har bare dårlige erfaringer med den båten. Rister og bråker/iskaldt eller glovarmt. 25min med Widerøe, er bedre syntes jeg.
Jeg tok båten bare da de "gamle", store kjørte, og da slo de knock out på en hver fly - jeg ukependlet et år. De nye små plastbaljene har fått mye (antakelig fortjent) kjeft for både sjøegenskaper, komfort og regularitet. Men likevel, det er nok verdt å slippe alt hassle med å dra til flyplass, sjekke inn, kontroll, flytur, og den lange bussturen fra EVE.
Old 12-04-2014, 22:38   #115
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Bruker drøye 30min fra Harstad til Evenes, så så veldig lang tur er det ikke
Old 14-04-2014, 16:23   #116
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Bruker drøye 30min fra Harstad til Evenes, så så veldig lang tur er det ikke
Da kjører du fort. Flybussen bruker mer tid, ikke minst pga stoppene inne i byen. Og det er uansett lenge enn nesten null minutter fra sentrum til havna i begge byene. Pluss innsjekk, venting etc.
Old 15-04-2014, 10:42   #117
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Da kjører du fort. Flybussen bruker mer tid, ikke minst pga stoppene inne i byen. Og det er uansett lenge enn nesten null minutter fra sentrum til havna i begge byene. Pluss innsjekk, venting etc.
Det er ikke lov å kjøre fort:-)

Prøvde for gøy oljeruten@bmiregional.com , og det kom ingen feilmelding nå, så det var nok bare litt hikke i systemet.
Old 15-04-2014, 19:37   #118
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Under press tross lysning

Quote:
Så langt har passasjerstatistikkene på den såkalte oljeruta mellom Stavanger og Evenes vært begredelig lesning for det britiske flyselskapet British Midland International (BMI).
Ser ut som de tar en beslutning om et par tre uker.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2014, 14:01   #119
OJB
ScanFlyer Rusty

SAS konsernsjef Eivind Roald hadde et greit innlegg i Stavanger Aftenblad tirsdag denne uke som tilsvar til samme avis sin artikkel om bonuspoeng innenlands som kanskje burde fjernes for at mindre aktører skulle greie å overleve med nisjeruter.
Det lar seg ikke gjøre å linke til leserinnlegget , men jeg skal få tak i en pdf format og legge dette ut her.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 19:32   #120
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Oljeruta legges ned

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.U2kcE35jrNA

Quote:
Siste flyvning av den omtalte flyruten vil lande fredag 9. mai. Nina Handegaard, forretningsutvikler i BMI Regional, bekrefter rutenedleggelsen ovenfor Aftenbladet.

- Det kan jeg bekrefte. Vi har fulgt nøye med på denne flyvningen, og blant annet hatt møter med Avinor. Det er hovedkontoret vårt i Storbritannia som nå har bestemt seg for å legge ned ruten, sier Handegaard, og sier beslutningen mest sannsynlig ble tatt i forrige uke.

Flyruten fra Stavanger lufthavn Sola til Harstad/Narvik lufthavn hadde sin jomfrutur i starten av 2014, etter at rapporten Fly Arctic viste stor etterspørsel for ruten fra næringslivet.

For dårlig passasjergrunnlag
Selskapet har likevel slitt med å få fylt opp flysetene, blant annet grunnet konkurranse med selskaper som SAS og Norwegian. De har også måttet takle kritikk fra både næringsliv og politikere for flyruten, og har blitt kritisert for både flyfrekvens, pris og markedsføring.

En av hovedkritikkene har gått på at reisende ikke kan kommer seg til og fra Harstad eller Stavanger i løpet av samme dag . Handegaard sa allerede i april til Aftenbladet at selskapet ikke kunne fortsette flyruten om setene fortsatte å fly tomme.

- Vi har hatt for lite passasjergrunnlag, og andre flyselskaper har kommet inn med sine tilbud på ruten. Det er dumt, men slik er det, sier hun.

Posting Rules