![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
De beregnet at det ville spare næringslivet for 400 millioner å ha en slik direkterute. Nå forsøker de å holde liv i ruten med å selge skipakker før påske, og forsøke å tiltrekke seg fritidsreisende. Kjenner jeg ikke helt tror på at det er nok for å redde ruta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Oljeruta SVG-EVE står i fare for å bli lagt ned sier Cathal O’Connell i BMI Regional til Aftenbladet.
http://www.aftenbladet.no/energi/Olj...d-3390059.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Ikke grenser for hva konsulenter kan levere av tall og lønnsomhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
BMI har rett og slett ikke gjort hjemmeleksa med når oljefolk reiser nordfra. De drar enten om kvelden (for å nå møter tidlig neste morgen), eller med tidlig morgenfly (a.k.a. pysjamasflyet). Selvsagt reiser også noen sørfra, med samme mønster, men det er vanligst å reise sørover. Dvs at denne ruta ville antakelig gått rundt med en kveldsavgang fra SVG til EVE, og en tidlig morgenavgang fra EVE til SVG. Tilsvarende med en rute fra TOS.
BMI hadde selvsagt pådratt seg overnattingskostnader, men de ville fått mange flere pax. Bergen er også i ferd med å bli en viktigere oljeby, så en kort mellomlanding på BGO ville vært en god ide. TOS-EVE er lite relevant pga hurtigbåtforbindelsen, så de burde hatt to fly, et som fløy TOS-BGO-SVG t/r og et EVE-BGO-SVG t/r. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
If you build it, they will come ...... or not!
Som Isbamse er inne på, i Norge er det viktig å tenke korrespondanse med bakketransport. Det var mange ruteslinger som ikke gikk opp da jeg jobbet med dette i Widerøe pga at de ikke passet med tidene for ferger etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
CK, mulig jeg misforstår deg, men når det gjelder EVE-TOS handler det ikke om korrespondanse, men at det er mye lettere å sette seg på hurtigbåten i Tromsø havn, sitte der i tre timer og gå av i Harstad havn - enn å reise til flyplassen, sjekke inn, fly, og så ta den lange flybussturen fra EVE til Harstad. (Til Narvik er det litt annerledes).
Flyruter sørover fra EVE er også følsomme for bussturen; det er et forholdsvis begrenset tidsvindu: flyet nedover bør ikke gå så tidlig at man må opp og være groggy resten av dagen (ref "pysjamasflyet"; mange reiser kvelden før bare for å slippe morgenterroren), men det må heller ikke gå så sent at dagen forsvinner i reising. Av samme grunn må ikke kveldsflyet gå så tidlig på ettermiddagen sørfra at man mister arbeidstid, men ikke så sent at man kommer hjem langt etter midnatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Det bli vel Widerøe som overtar når BMI legger ned.
Det er pr tiden høy utnyttelse av Q300 og Q400 flåten men en slik rute er vel mest for fly som kan fortsette til TOS og 100/200 serie til HFT. Må nok god ruteplanlegging til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,375
|
![]()
Overta hva da? Den som overtar blir den som tilbyr den beste ruten SVG-xxx-EVE, med mest smidig transfer og kortest reisetid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det blir jo ikke noe å overta hvis det ikke er paxgrunnlag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,375
|
![]()
Tror du misforstod. Det er ikke bmi som vil fly, men som de fleste passasjerene allerede gjør idag vil de fly med SK og DY via deres eksisterende ruter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
I tillegg skal en ikke underslå at en nesten en halv t/r innenlands på privaten i form av bonus (4000-5000) kompliserer et hvert forsøk på å tjene penger på en slik direkterute.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Jeg tror nok det er marked for flyruta, så lenge riktig selskap flyr og/elle folk skjønner at det finnes noe annet enn SK, DY og WF
Hvem hadde f.eks trodd at Evenes - Torp skulle gå så bra som den gjorde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta, eller SAS/WF fløy den selv - og på riktige rutetider, som jeg skrev om over - tror jeg den kunne gå rundt. Siden dette er en businessrute kan det hende det ville lønne seg for SAS å bruke en smågris, fremfor en lang, grønn dæsj, pga spart flytid. Evt, at WF skaffet seg noen mindre jungeljets for de rutene som i dag flys med Q400.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Du kommer nok til å fly til sola før dette skjer basert på hvordan SAS/WF har endret reglene for gjennomgående billetter TOS-HFT. Proteksjonisme står langt langt høyere enn kommersielt fornuftig samarbeid både på Arlanda og i Bodø. Selv Lufthansa konsernet har skjønt dette.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
|
![]()
WF har aldri hatt avtale med BM. Vi hadde avtale med BD - det opprinnelige British Midland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]() Quote:
SAS/WF kan vel ikke noe for at andre selskap ikke vil inngå interliningavtaler, som f.eks. DY? WF er dessuten forpliktet til å inngå interliningavtaler for ruter på anbudsnettet dersom noen vil samarbeide, dette var jo oppe i DAT diskusjonen. Så kanskje det var en ide å være litt etterrettelig i stedet for å spre om seg med påstander om bloddoping og avtaler som ikke eksisterer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Du skal nok ikke se bort fra at denne ruta har blitt et offer for bonuspoeng innenlands, med kunder som heller velger ei ikke-direkte rute der de kan tjene opp bonuspoeng i sitt foretrukne program.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,791
|
![]() Quote:
Mange som kan vri tall til nesten det de vil, kom til å tenke på han karen som ville starte flybuss mellom Sandnes og Sola, han hadde budsjettet på en kassalapp, kanskje ikke rart det ikke gikk rundt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathens flyr ruten EVE-TRD nå for WF | Tarzan | Småprat | 6 | 09-11-2018 17:43 |
BMI Regional starter KSU-SVG og SVG-GOT | Trdfly | Flyforum | 22 | 17-02-2015 12:31 |
De nye rutene fra SVG (BMI Regional) | WestAir | Småprat | 1 | 26-03-2014 21:54 |
OSL BMI regional | LN-RJJ | Spotteralerts | 3 | 14-06-2013 23:55 |
BMI legger ned Kjevik ruten | MartinL | Flyforum | 13 | 29-09-2007 14:38 |