Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2014, 21:40   #81
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

De beregnet at det ville spare næringslivet for 400 millioner å ha en slik direkterute. Nå forsøker de å holde liv i ruten med å selge skipakker før påske, og forsøke å tiltrekke seg fritidsreisende. Kjenner jeg ikke helt tror på at det er nok for å redde ruta.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2014, 09:15   #82
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Oljeruta SVG-EVE står i fare for å bli lagt ned sier Cathal O’Connell i BMI Regional til Aftenbladet.
http://www.aftenbladet.no/energi/Olj...d-3390059.html
C130 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2014, 09:50   #83
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Ikke grenser for hva konsulenter kan levere av tall og lønnsomhet.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2014, 09:51   #84
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

BMI har rett og slett ikke gjort hjemmeleksa med når oljefolk reiser nordfra. De drar enten om kvelden (for å nå møter tidlig neste morgen), eller med tidlig morgenfly (a.k.a. pysjamasflyet). Selvsagt reiser også noen sørfra, med samme mønster, men det er vanligst å reise sørover. Dvs at denne ruta ville antakelig gått rundt med en kveldsavgang fra SVG til EVE, og en tidlig morgenavgang fra EVE til SVG. Tilsvarende med en rute fra TOS.
BMI hadde selvsagt pådratt seg overnattingskostnader, men de ville fått mange flere pax.

Bergen er også i ferd med å bli en viktigere oljeby, så en kort mellomlanding på BGO ville vært en god ide. TOS-EVE er lite relevant pga hurtigbåtforbindelsen, så de burde hatt to fly, et som fløy TOS-BGO-SVG t/r og et EVE-BGO-SVG t/r.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2014, 12:07   #85
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

If you build it, they will come ...... or not!
Som Isbamse er inne på, i Norge er det viktig å tenke korrespondanse med bakketransport. Det var mange ruteslinger som ikke gikk opp da jeg jobbet med dette i Widerøe pga at de ikke passet med tidene for ferger etc
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2014, 13:03   #86
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

CK, mulig jeg misforstår deg, men når det gjelder EVE-TOS handler det ikke om korrespondanse, men at det er mye lettere å sette seg på hurtigbåten i Tromsø havn, sitte der i tre timer og gå av i Harstad havn - enn å reise til flyplassen, sjekke inn, fly, og så ta den lange flybussturen fra EVE til Harstad. (Til Narvik er det litt annerledes).

Flyruter sørover fra EVE er også følsomme for bussturen; det er et forholdsvis begrenset tidsvindu: flyet nedover bør ikke gå så tidlig at man må opp og være groggy resten av dagen (ref "pysjamasflyet"; mange reiser kvelden før bare for å slippe morgenterroren), men det må heller ikke gå så sent at dagen forsvinner i reising. Av samme grunn må ikke kveldsflyet gå så tidlig på ettermiddagen sørfra at man mister arbeidstid, men ikke så sent at man kommer hjem langt etter midnatt.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 11:14   #87
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
Widerøe Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Det bli vel Widerøe som overtar når BMI legger ned.
Det er pr tiden høy utnyttelse av Q300 og Q400 flåten men en slik rute er vel mest for fly som kan fortsette til TOS og 100/200 serie til HFT.
Må nok god ruteplanlegging til.
Propell is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 11:58   #88
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,375
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by Propell View Post
Det bli vel Widerøe som overtar når BMI legger ned.
Overta hva da? Den som overtar blir den som tilbyr den beste ruten SVG-xxx-EVE, med mest smidig transfer og kortest reisetid
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 12:58   #89
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Det blir jo ikke noe å overta hvis det ikke er paxgrunnlag
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 13:03   #90
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Overta hva da? Den som overtar blir den som tilbyr den beste ruten SVG-xxx-EVE, med mest smidig transfer og kortest reisetid
Når du nevner SVG-xnxx-EVE, så hadde det jo passet med TRD, SVG-TRD er jo mesteparten bare Olje-"folk" og TRD-EVE er det jo også en del Olje-"folk" reiser, samt at ruta er er underserved.... Så det er jo en mulighet hvis BMI ikke vil gi slipp på EVE...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 13:19   #91
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,375
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Når du nevner SVG-xnxx-EVE, så hadde det jo passet med TRD, SVG-TRD er jo mesteparten bare Olje-"folk" og TRD-EVE er det jo også en del Olje-"folk" reiser, samt at ruta er er underserved.... Så det er jo en mulighet hvis BMI ikke vil gi slipp på EVE...
Tror du misforstod. Det er ikke bmi som vil fly, men som de fleste passasjerene allerede gjør idag vil de fly med SK og DY via deres eksisterende ruter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 17:46   #92
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tror du misforstod. Det er ikke bmi som vil fly, men som de fleste passasjerene allerede gjør idag vil de fly med SK og DY via deres eksisterende ruter
Det er egentlig ikke helt sannheten. De jeg har snakket med i området som flyr mye til Stavanger, trekker mest på skuldrene til hele ruten på grunn av rutetidene. BMI Regional har latt seg blende av Greater Stavanger som i all hovedsak har vært opptatt av gunstige ruter ut fra Stavanger, ikke inn.

I tillegg skal en ikke underslå at en nesten en halv t/r innenlands på privaten i form av bonus (4000-5000) kompliserer et hvert forsøk på å tjene penger på en slik direkterute.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 17:49   #93
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Jeg tror nok det er marked for flyruta, så lenge riktig selskap flyr og/elle folk skjønner at det finnes noe annet enn SK, DY og WF

Hvem hadde f.eks trodd at Evenes - Torp skulle gå så bra som den gjorde?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 20:59   #94
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta, eller SAS/WF fløy den selv - og på riktige rutetider, som jeg skrev om over - tror jeg den kunne gå rundt. Siden dette er en businessrute kan det hende det ville lønne seg for SAS å bruke en smågris, fremfor en lang, grønn dæsj, pga spart flytid. Evt, at WF skaffet seg noen mindre jungeljets for de rutene som i dag flys med Q400.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 21:51   #95
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta...
Du kommer nok til å fly til sola før dette skjer basert på hvordan SAS/WF har endret reglene for gjennomgående billetter TOS-HFT. Proteksjonisme står langt langt høyere enn kommersielt fornuftig samarbeid både på Arlanda og i Bodø. Selv Lufthansa konsernet har skjønt dette.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 22:23   #96
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Du kommer nok til å fly til sola før dette skjer basert på hvordan SAS/WF har endret reglene for gjennomgående billetter TOS-HFT. .
WF har aldri hatt avtale med BM. Vi hadde avtale med BD - det opprinnelige British Midland.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2014, 00:27   #97
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
WF har aldri hatt avtale med BM. Vi hadde avtale med BD - det opprinnelige British Midland.
Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2014, 11:21   #98
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.

SAS/WF kan vel ikke noe for at andre selskap ikke vil inngå interliningavtaler, som f.eks. DY? WF er dessuten forpliktet til å inngå interliningavtaler for ruter på anbudsnettet dersom noen vil samarbeide, dette var jo oppe i DAT diskusjonen. Så kanskje det var en ide å være litt etterrettelig i stedet for å spre om seg med påstander om bloddoping og avtaler som ikke eksisterer.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2014, 12:52   #99
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta, eller SAS/WF fløy den selv - og på riktige rutetider, som jeg skrev om over - tror jeg den kunne gå rundt.
Du skal nok ikke se bort fra at denne ruta har blitt et offer for bonuspoeng innenlands, med kunder som heller velger ei ikke-direkte rute der de kan tjene opp bonuspoeng i sitt foretrukne program.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2014, 19:34   #100
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,791
Default Re: BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Du skal nok ikke se bort fra at denne ruta har blitt et offer for bonuspoeng innenlands, med kunder som heller velger ei ikke-direkte rute der de kan tjene opp bonuspoeng i sitt foretrukne program.
Eller kan det være at realitetene ikke var så rosenrøde?
Mange som kan vri tall til nesten det de vil,
kom til å tenke på han karen som ville starte flybuss mellom Sandnes og Sola,
han hadde budsjettet på en kassalapp, kanskje ikke rart det ikke gikk rundt
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathens flyr ruten EVE-TRD nå for WF Tarzan Småprat 6 09-11-2018 17:43
BMI Regional starter KSU-SVG og SVG-GOT Trdfly Flyforum 22 17-02-2015 12:31
De nye rutene fra SVG (BMI Regional) WestAir Småprat 1 26-03-2014 21:54
OSL BMI regional LN-RJJ Spotteralerts 3 14-06-2013 23:55
BMI legger ned Kjevik ruten MartinL Flyforum 13 29-09-2007 14:38


All times are GMT +2. The time now is 11:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.