Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2014, 00:34   #41
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Å bestille hotellrom i Tehran

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Av de stedene jeg har besøkt i Iran står Isfahan, Shiraz/Persepolis, Teheran og Kish høyt på anbefalingslista.
Vi får mange tips fra deg her. Hva syntes du var verdt å få med seg i Tehran?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2014, 01:40   #42
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Denne TRen kan være av interesse: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=Tehran

Iran virker spennende.
Old 02-02-2014, 02:39   #43
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Å bestille rom i Tehran er visst ikke helt som andre steder.

Scene 1: Tripadvisor
Bruker ofte starte med Tripadvisor for å se litt hva som kan være interessant, men det er vansligere enn vanlig å finne anmeldelser man kan stole på. Mange ser ut til å være fornøyde bare de får rom med både tak og vegger. Er mannen i resepsjonen i tillegg hyggelig så er de ikke lengere i tvil, "Best hotel in Iran!", og det selv om det ligger usentralt til, har få stjerner og bildesøk kan vise toaletter der som bare er hull i gulvet.

Scene 2: Større bokkingsiter
Ifølge dem så eksisterer Iran ikke.

Scene 3: Obskure bookingsiter
Dette er bookingsiter som baserer seg på feilskrivning av navnet til større bookingsiter og gjerne med tvilsomme toppdomener. Man får dem opp på endel portaler med metasøk for hotell. Ifølge dem eksisterer Iran og det er flere hoteller der, men:
-de har ingen eller nesten ingen info om rommene og lite om hotellet
-hotellene er konsekvent feilplassert på kartet
-De blander sammen hoteller med lignende navn
-når jeg prøver å søke på når jeg skal reise så er nesten ingen hoteller tilgjengelige. Prøver å se om det skjer noe spesielt i byen da, men finner ikke noe.

Scene 4: Kontakte hotellet direkte
Søker man på nett etter hjemmesiden til det som ser ut til å være aktuelle hoteller så får man en rekke rare feilmeldinger og stengte kontoer hos hostringsiter. Finner til slutt ett hotel som faktisk har hjemmeside, inkludert pick-up fra flyplassen og de har til om med online booking. Det vil si at man fyller ut et skjema som så skal de kontakte en innen 24 timer. Og de svarer faktisk, men istedenfor bekreftelse forteller de prisen jeg allerede har akseptert og spør om jeg virkelig vil bestille. Joda, jeg sendte ikke inn bestillingen på tull og ønsker bekreftelse på rom og pick-up fra flyplassen. Og så blir det stille.... Kanskje kommer ikke e-mail frem til dem så jeg prøver ringe hotellet:
-Reservasjon? Det er ikke nødvendig, vi har nok av rom. Det er bare å komme hit.
-Har du bestilt via Internett? Vent så skal jeg sette over til IT-avdelingen.

Og man kan ikke bruke internasjonale kredittkort i landet så her er det å ta med en bunke dolares.

D
Du kan IKKE booke via booking.com e.l i Iran,du kan bruke internasjonale kort på noen få hoteller.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2014, 02:43   #44
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Kish er IKKE Iran,det er der folk fra Iran som har for lite penger til å reise utenlands drar for å reise bort fra Iran!!!

Litt som "Toremolinos" (meget rellativt sett),I.FHT" Spania",hvis du skjønner hva jeg mener!!

Last edited by geirfugl; 02-02-2014 at 02:47.
Old 02-02-2014, 02:52   #45
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Teheran er en nesten totalt uinteresant by,omentrent som Ankara i Tyrkia,hvis du ikke driver bussiness i Iran,da!!
Old 02-02-2014, 15:41   #46
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Har vært tre ganger i Iran på besøk til foreldrene mine som var stasjonert der på oppdrag fra staten Bodde selvsagt privat og kan således ikke gi noe tips vedr. hoteller.

Jeg syns det var veldig fascinerende å besøke Iran, utrolige forskjeller fra hjemme og for det meste fantastisk hyggelige mennesker. Mine to største høydepunkter er tur til Esfahan med sine mange historiske severdigheter (Imam Square er høydepunktet) og topptur til Mount Tochal 3964 moh fra foten av fjellet helt nord i Teheran.

Har besøkt alle de tidligere parkene/presidentpalassene til Shah'en i Teheran samt masse flotte parker, markeder m.m.

Last edited by Eriksan; 02-02-2014 at 15:44.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 10:13   #47
Kristia
Newcomer

Quote:
Originally Posted by geirfugl View Post
Du kan IKKE booke via booking.com e.l i Iran,du kan bruke internasjonale kort på noen få hoteller.
Det er dog meget risikabelt å belage seg på å bruke bankkort i Iran, ettersom landet ikke er tilknyttet internasjonale banksystemer. De har minibanker over alt, men du kan kun bruke lokale kort. Ring for all del før du drar, for å forsikre deg om at de tar kort. Uansett må du ha med det du trenger i cash. De har OK vekslingsrate til rialer i annen etasje på IKA.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det som hindrer meg er et stort grønt stempel med Ben Gurion border control på og passet mitt løper ut i 2018, men kan vel skaffe nytt dersom jeg vil.
Det er bare å skaffe seg et ekstrapass. Innreisestempel fra Israel er godkjent årsak, dersom du skal til Tehran.
Kristia is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 10:48   #48
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kristia View Post
Det er bare å skaffe seg et ekstrapass. Innreisestempel fra Israel er godkjent årsak, dersom du skal til Tehran.
Har kontaktet politiet da jeg har vurdert ekstrapass, men av andre grunner. Ekstrapasset har kun ett års varighet så det er mye enklere å bare være våken og be om å få stempelet på et separat ark som legges i passet. De som sitter i passkontrollen liker ikke dette, men ordningen finnes og det fungerer.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 11:44   #49
Peppep
ScanFlyer Gold

Litt på siden, men veldig Iran-relevant: Escape Travel arrangerer tur dit i høst. Programmet kan sikkert være til inspirasjon for noen - se http://escape.no/dagens-iran-og-det-...t-gamle-persia eller PDF-vedlegget.
Attached Files
File Type: pdf tourpdf.pdf (360.3 KB, 15 views)

Last edited by Peppep; 13-02-2014 at 11:58.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2015, 18:02   #50
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Nå hvordan var prosessen med visum etc til Iran og hotellopphold? Regner med at man må ta med solid hardvaluta (les EUR eller USD) da vestlig plastikk ikke går. Grunnen til at jeg spør er at Emirates har billetter til Teheran for 3500 kroner i et salg nå og vurderer å hoppe på det.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2015, 18:28   #51
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Quote:
Ekstrapasset har kun ett års varighet
Korreksjon, ekstrapasset har to års gyldighet. I praksis nesten kun 1,5 år da mangen land krever min 6 mnd gyldighet ved innreise.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2015, 19:01   #52
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nå hvordan var prosessen med visum etc til Iran og hotellopphold? Regner med at man må ta med solid hardvaluta (les EUR eller USD) da vestlig plastikk ikke går. Grunnen til at jeg spør er at Emirates har billetter til Teheran for 3500 kroner i et salg nå og vurderer å hoppe på det.
http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm Her kan man søke om å få visum på ankomst. Jeg vurderte dette selv men syns det ble nok med GYD og TBS. Jeg ville gått for on arrival visa da dem vi ha fingeravtrykk å gamlemetoden på ambasaden i Oslo samt det kan ta noe tid.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2015, 20:59   #53
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm Her kan man søke om å få visum på ankomst. Jeg vurderte dette selv men syns det ble nok med GYD og TBS. Jeg ville gått for on arrival visa da dem vi ha fingeravtrykk å gamlemetoden på ambasaden i Oslo samt det kan ta noe tid.
Wikitravel sier man helst bør ordne før ankomst da VoA fort kan endre seg fra en dag til en annen. Joa er klar over fingeravtrykkene - men dette krever jo også USA og Japan feks, selv om jeg forsåvidt er helt enig i at Iran er et mer "suspekt" land enn begge de to nevnte.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2015, 22:30   #54
ErlA
ScanFlyer Gold

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ir...en/a/23428389/

Denne kan gjøre det langt lettere å reise til å bruke moderne plast i Iran fremover.
ErlA is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules