![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Å bestille rom i Tehran er visst ikke helt som andre steder.
Scene 1: Tripadvisor Bruker ofte starte med Tripadvisor for å se litt hva som kan være interessant, men det er vansligere enn vanlig å finne anmeldelser man kan stole på. Mange ser ut til å være fornøyde bare de får rom med både tak og vegger. Er mannen i resepsjonen i tillegg hyggelig så er de ikke lengere i tvil, "Best hotel in Iran!", og det selv om det ligger usentralt til, har få stjerner og bildesøk kan vise toaletter der som bare er hull i gulvet. Scene 2: Større bokkingsiter Ifølge dem så eksisterer Iran ikke. Scene 3: Obskure bookingsiter Dette er bookingsiter som baserer seg på feilskrivning av navnet til større bookingsiter og gjerne med tvilsomme toppdomener. Man får dem opp på endel portaler med metasøk for hotell. Ifølge dem eksisterer Iran og det er flere hoteller der, men: -de har ingen eller nesten ingen info om rommene og lite om hotellet -hotellene er konsekvent feilplassert på kartet -De blander sammen hoteller med lignende navn -når jeg prøver å søke på når jeg skal reise så er nesten ingen hoteller tilgjengelige. Prøver å se om det skjer noe spesielt i byen da, men finner ikke noe. Scene 4: Kontakte hotellet direkte Søker man på nett etter hjemmesiden til det som ser ut til å være aktuelle hoteller så får man en rekke rare feilmeldinger og stengte kontoer hos hostringsiter. Finner til slutt ett hotel som faktisk har hjemmeside, inkludert pick-up fra flyplassen og de har til om med online booking. Det vil si at man fyller ut et skjema som så skal de kontakte en innen 24 timer. Og de svarer faktisk, men istedenfor bekreftelse forteller de prisen jeg allerede har akseptert og spør om jeg virkelig vil bestille. Joda, jeg sendte ikke inn bestillingen på tull og ønsker bekreftelse på rom og pick-up fra flyplassen. Og så blir det stille.... Kanskje kommer ikke e-mail frem til dem så jeg prøver ringe hotellet: -Reservasjon? Det er ikke nødvendig, vi har nok av rom. Det er bare å komme hit. -Har du bestilt via Internett? Vent så skal jeg sette over til IT-avdelingen. Og man kan ikke bruke internasjonale kredittkort i landet så her er det å ta med en bunke dolares.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hehe
![]() Men altså, sikkert jeg som er akterutseilt her. Men hvorfor i alle dager reise til Tehran i det hele tatt, er du SÅ tom for ferie reise ideer eller er det jobbreise ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Robert samler vel land, gjør du ikke?
Da løper man fort tom for åpenbare destinasjoner, og Teheran er jo et bedre valg enn Mogadishu.
![]() |
#4 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Neida, det er bare årets spennende, eksotiske og litt vanskelige destinasjon.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Husk at det finnes en annen side av et land, enn den man ser på TV ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Brukte finn.no og gjorde et søk nå. Ikke noe problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Joda, finner noe, men når man går videre finner man at det er lite optimalt.
For de som lurer på hvorfor Iran: http://tv.nrk.no/serie/team-bachstad...ng-1/episode-3
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 31-01-2014 at 14:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Støtter også opp om Iran (selv om jeg heller ikke har vært der) Mange av mine kollegaer har vært der mye før sanksjonene startet (vi hadde tre kontorer der hvorav ett i Teheran) Alle sier det er en fantastisk destinasjon også for litt alpin kos. De iranerene man møter her nede er meget gjestfrie og hyggelige mennesker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Helgeturekstremist
|
![]()
De lister prisene i dollar og skal ha betalt i kontanter. Vil tollen ta bunken med dollar?
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du kan bestille dette hotellet på wideroe.no .. ser helt ok ut, men kanskje litt dyrt?
http://www.lalehhotel.com/pgs/en/aboutus.htm http://www.wideroe.no/?utm_source=Tr...r%20AFF%202012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Livsnyter
|
![]()
Kontakt gjerne ´Pars`for hotell o.a. :
Pars Tourist Agency Zand Ave., 71358-18415 Shiraz, Iran www.key2persia.com www.persien-tourismus.com www.cle2perse.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Livsnyter
|
![]()
Av de stedene jeg har besøkt i Iran står Isfahan, Shiraz/Persepolis, Teheran og Kish høyt på anbefalingslista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tar du noen ekstra forholdsregler ved slike turer?
![]() |
#18 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Tips om dagsturer fra Tehran har jeg derimot behov for. Persepolis ser ut til å bli litt for langt unna. ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Nå er det US som boikotter Iran og inke motsatt. Og nettopp derfor er dollar og andre gangbare internasjonale valutaer svært velkommen |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tja, ingen boikott, men er vel ikke akkurat varme følelser andre veien heller. Ser ut som dollar fra turister er fint, men Iran krever vel betaling i euro for olje som selges til bl.a. EU-land, og har vært en pådriver for omstilling av oljemarkedet vekk fra dollar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Varm by, billig hotellrom, hvordan avkjøle seg? | robertaas | Småprat | 34 | 23-07-2019 15:25 |
Mest (gl/h)orete hotellrom? | robertaas | Småprat | 14 | 06-05-2014 14:05 |
God lørdag fra Tehran | robertaas | Flyforum | 14 | 03-05-2014 21:21 |
Røyking på hotellrom | nime | Småprat | 24 | 04-07-2012 12:02 |
Preipaid hotellrom, Overførbart? | VirreVapp | Reiseforum | 2 | 08-04-2011 08:24 |