![]() |
|
![]() |
#261 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Jeg har allerede luftet hva jeg tenker om den materielle jussen, det vil si resultatet, i denne saken. Men for å få spørsmålet avgjort er det ingen mellomting etter at DY nekter å følge vedtaket i nemnda. Enten får man forsøkt saken i et organ som har avgjørelsesmyndighet med tvangskraft eller så får DY beholde pengene. Simple as that. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
![]() Det tredje alternativet jeg ikke skisserte overfor er at DY tar kontakt med deg og tilbyr en minnelig løsning. Det er vel ut i fra retorikk og handlemåte til nå mer eller mindre utenkelig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Det er helt sant. Men det er en løsning jeg hele tiden har vært åpen for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Jeg skulle gjerne sett at flyselskapene som ikke fulgte opp vedtakene i nemnda ble presset hardere mot at sakene fikk en endelig avgjørelse (utover den sterkestes rett), men vanskeligheten ligger selvsagt i saksomkostninger for den private part. Han el hun så kanskje bare for seg en skriftlig runde, ikke "full pupp" i tingretten (et ikke-rettslig ord, forøvrig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Forlik hvor bare den ene parten er interessert har en tendens til ikke å bli inngått. Spesielt hvordan den forliksvillige er den som har søksmålsrisikoen (enkelt sagt, den som må gå til retten for at noe skal skje).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Den enkle måten å løse denne saken på er klagenemnda. Den er prøvd, men Norwegian vil ikke rette seg etter deres avgjørelse. Hva skal man da gjøre? Vente på at Norwegian ringer og ombestemmer seg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]()
Flyklagenemda har tatt sin avgjørelse.
Norwegian har valgt å ikke følge denne avgjørelsen (som eneste (?) selskap.) Hvorfor går mange her ut og kaller "jalig" en syter og en tulling?? Klart han har en sak, og vi som reisende, og kunder av flyselskap burde støtte ham 100%! Eventuell sympati for selskapet Norwegian, virker temmelig falsk!? Forstår jo at ansatte i selskapet kan ha en negativ holdning til alt av kritikk...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
denne typen kunde, uavhenging av bransje. Eller er det bare jeg som føler det slik ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Er det slitsomt med kunder som vil ha det de har betalt for?
Jeg har selv jobbet i forskjellige bransjer mot privatkunder og det som ofte er saken i min erfaring er at når kunden kommer første gang og er litt misfornøyd kan man gi et lite plaster på såret så er alt mer enn godt nok og de går gjerne å forteller om hvor bra service det er. Når man setter seg på bakbena ser man gjerne ikke kunden igjen. Når jeg jobba på kino var det utrolig hva en gratis popcorn kunne gjøre. Norwegian fikk jo en billig mulighet her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Her må man ikke blande kortene heller. En ting er å holde på kunden, mens en annen ting er å gi kunden hva han har krav på juridisk. Når jeg begynte i SAS så var mantraet ofte gjenkjøp og ikke bare kjøp, og det er fortsatt det til en viss grad. På samme måte så er det forskjell på forbrukermakt (konkurranse) og statsmakt (domstolen).
Det betyr at som kunde så kan man gå til noen andre når man er misfornøyd med en tilbyder, det betyr likevel ikke at man har automatisk rett på kompensasjon fordi man er misfornøyd. Spørsmålet her er også flerleddet. Norwegian har innrømmet at de ikke kan tilby dreamliner-opplevelsen, og dermed gitt alternativet og avbestille reisen og pengene tilbake - det er ganske analogt med hva som er praksis i detaljbransjen. Men det er klart at prising i flybransjen har en annen type beskaffenhet hvor det å velge en annen aktør kort tid før vil føre til en ulempe som kan være vesentlig. Essensen er vel hvorvidt det alternativet som Norwegian har gitt er nok eller ikke. Personlig mener jeg fortsatt at Norwegian burde gitt ut 5-10% som kompensasjon som et alternativ som goodwill med en gang.
__________________
I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Kan se ut som denne saken har fått sine forgreininger til Svergie og long haul-satsningen der:
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/...il-passasjerer Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Da ser det ut som saken/lik sak kommer for retten:
http://www.vg.no/forbruker/saksoeker...er/a/23283769/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]() Quote:
Om jeg har bestilt Swiss business og blir booket om til Lufthansa forventer jeg ikke kompensasjon for det, selvom jeg ikke liker businessetene til LH. Last edited by KristianSk; 29-08-2014 at 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Det som ovverasker er at Norwegian fremdeles selger 787-opplevelsen i selve salgsprosessen. De selger Dreamliner-opplevelsen, noe ingen andre gjør i selve booking-dialogen(?)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Selv booker jeg ofte med selskaper som fremholder punktlighet, hjelp ved irr, osv. som jeg oppfatter å være en vesentlig del av softproduktet, og tenker ikke gå til sak hver gang de ikke holder det de sier de skal levere i reklamen. Last edited by TOS; 30-08-2014 at 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Så at du velger å ikke gå til sak, skal frata alle andre retten til å gjøre det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]()
Når klagenemnda gir enstemmig medhold må jo grunnlaget være nokså solid. Antar de har bedre kompetanse enn de fleste på dette forumet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår kjøpsprosessen i andre selskaper så må man vel kunne si at reklame som sådan er ment å skulle få kundene til å velge selskap sånn & slik. Om det står når man velger avgang eller andre steder ser jeg ikke er spesielt vesentlig. DY/DU har vel i utgangspunktet kun B787, så om du står i bestillingsdialogen til DY så har du vel gjort et valg allerede på samme måte som jeg har gjort et valg når jeg står i bestllingsdialogen til et annet selskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |