![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vet ikke om det korrekt tråd å poste i. Men jeg gjennomførte reise med Norwegians erstatningsfly og valgte i etterkant å sende inn en klage på manglende levering av produkt. Her er teksten jeg sendte, og dere må gjerne bruke teksten om dere også ønsker å klage.
Teksten er er sendt, så dere må gjerne komme med tilbakemeldinger, men det vil ikke ha noe å si før saken eventuelt kommer til flyklagenemda. Hei Jeg har nylig reist med dere tur/retur New York. Jeg søker med dette om delvis refusjon av reisens pris med begrunnelse i manglende underholdnings system som fungerer. Beløpet det søkes om er ikke satt men det søkes om inntil 50% av reisens pris. Lavere beløp kan aksepteres etter forhandling. Begrunnelsen for hvorfor dette kravet er berettiget er som følger. 1. Ved bestillings tidspunktet (samme dag som lansering av langdistanse-flyvninger) var det på nettsider og gjennom bestillings dialogen markedsført at de nye Boeing 787 fly skulle inneholde et avansert underholdnings system i hvert stolsete til bruk for passasjerer. 2. Det annonseres en forsinkelse i leveransen av de nye flyene som gjør at den aktuelle bestilte reise 2-11 juli 2013 ikke kan gjennomføres med den annonserte flymaskinen. 3. Norwegian gir innen rimelig kort tid muligheten for å kansellere eller endre reisen uten kostnad. Norwegian annonserer samtidig at de vil leie inn fly av typen Airbus A340-300 fra selskapet HiFly for å operere de oppsatte flyginger. Samtidig forsikrer Norwegian sine kunder om at underholdnings systemet ombord vil fungere. 4. Når langdistanseflygingene blir startet gir Norwegian etter mye medieomtale kundene mulighet til å avbestille reisen og få beløpet refundert. Dette med bakgrunn i at det annonserte underholdnings systemet ikke fungerer. 5. Kort tid før flyreisen skal gjennomføres gis det beskjed om at det ikke vil være underholdning ombord og at de reisende bes sørge for egen underholdning. 6.Reisen gjennomføres og det er ikke fungerende underholdnings system ombord. Klager har kjøpt nettbrett til bruk ombord. /////////////////////////////////// 7. Gjennom markedsføringen av produktet i bestillings dialogen på nettsiden blir kunden gitt en berettiget forventning om at et avansert personlig underholdnings system skal finnes ombord. 8. Det faktum at Boeing 787 ikke ble benyttet er ikke gjenstand for denne klage da det er anerkjent at dette er utenfor Norwegians kontroll. 9. Ved annonseringen av innleide fly ble det videre bekreftet at underholdnings system er en del av erstatningsproduktet. Dette gjør at bookede passasjerer som ser dette som viktig ikke på dette tidspunkt har behov for å legge alternative planer. 10. Å gi mulighet for å avbestille reise så kort tid før reisen er i praksis lite meningsfylt for reisende, da man har lagt planer som vanskelig kan gjøres om på slik som fastsetting av ferie og forhåndsinnbetaling av varer og tjenester på destinasjonen. 11. Å avbestille og eventuelt kjøpe nye billetter vil på grunn av prissettingen av slike billetter langt overstige verdien som er tapt i det manglende produktet. Det antas derfor at Norwegian spekulerer id et faktum at passasjerer ikke har noen praktisk mulighet til å endre planer for å få det produktet som er bestilt. 12. Innen juridisk teori vil en slik tilbakekalling av avtale falle under "re integra" prinsippet. Kravet for å kunne tilbakekalle en avtale og tilbakestille partene slik at denne ikke har skjedd være at ingen av partene har innrettet seg etter avtalen. Det faller her på Norwegian å bevise at dette er tilfellet. 13. Personlig underholdnings-system er i dagens flyreise produkter ingen sjeldenhet og og finnes og svært mange tilbydere av fly med slikt system. Det vil derfor ikke være urimelig å kreve av Norwegian at produktet som er annonsert i så stor grad som praktisk mulig skal tilbys, når dette bekreftes flere ganger i tiden frem mot reisedato. 14. Norwegian har i sin redegjørelse til kunder for denne mangelen plassert skylden for dette på sin underleverandør HiFly. Det hevdes at Norwegian har bestilt flyene med underholdnings system. Norwegian har derfor fått levert et produkt som ikke er i tråd med det de har bestilt. Det vil derfor være grunnlag for kompensasjon av manglende leveranse. 15. I lik grad vil derfor kunder som har bestilt billett ha krav på en kompensasjon for mangel på det produkt som er levert. 16. Normal vil en flybillett omfatte en transport fra A til B på gitt tidspunkt og dato. Grunnlag for kompensasjon vil det være dersom det avvikes fra de tidligere nevnte punkter. 17. Når transporten også er markedsført ved et visst innhold, herunder servicenivå bør det være grunnlag for kompensasjon. Et eksempel satt på spissen er en reisende som betaler for reise på første klasse og blir henvist til økonomiklasse på reisedato. På samme måte har kunder her fått et produkt som ikke er i tråd med markedsføring og som det ikke er urimelig å forventes levert. 18. Det vil være urimelig å tillate at profesjonell selger ovenfor forbruker som har innrettet seg etter avtale kun kort tid før gjennomføringstidspunkt skal kunne fratre denne uten konsekvens. 19. Situasjonen forbruker blir satt blir da følgende: Aksepter et produkt levert med mangler til full pris. Eventuelt få tilbake innbetalte penger. Med leverandør fullt vitende om at dette vil med høy sannsynlighet påføre forbruker store merkostnader dersom det siste alternativ velges. 20. Prisen passasjerer har betalt for reisen vil i stor grad variere gitt den prismodell Norwegian opererer med. Det er dog Norwegian sitt ansvar å sette en pris de mener at at de kan levere produktet til. Lav billettpris bør således ikke tale mot klager. 21. Bransjepraksis blant de mange flyselskap som tilbyr lignende underholdnings system ombord i sine fly er at kunder tilbys en kompensasjon i varierende form. Herved også aksepteres det faktum at kunden har blitt levert et produkt med mangler og det tilbys kompensasjon. Som nevnt søkes 50% av billettpris refundert i form av kontanter gavekort/kreditt som kompensasjon. Subsidiært kan et lavere beløp eventuelt gavekort/kreditt aksepteres men da kun etter avtale. Ved svar på denne klage kan kompensasjonsbeløp og løsning avtales å behandles konfidensielt. Klager er dog forberedt på å ta saken videre til flyklagenemnda og forliksrådet om nødvendig. Det ønskes en minnelig løsning og jeg ser frem til å motta deres svar. Jeg ber samtidig om bekreftelse på at denne epost er mottatt og antatt behandlingstid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har hatt en treg kveld på jobben, så noe må man jo sysselsette seg med.
På den mer saklige siden så mener jeg det er en prinsipiell side ved dette selv om mangelen i seg selv kan virke liten. Det er at avtaler skal oppfylles slik de er ment. Og da må noen ta på seg oppgaven med å få fastsatt gjeldene rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Legal Eagle
|
![]()
Mye god underholdning, hummer og kanari i det brevet ja.. Håper de skjønner hvor du vil hen
![]() ![]() Last edited by RWY 24; 20-07-2013 at 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Supernova
|
![]()
Dette er vel det som kalles svada? 21 punkter med overformulert snikk snakk. Keep it simple er det noe som heter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva med en gratis kinobilett (uten da inkludert transport til en annem verdendel). Så da er vel reisens mangel overkompansert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Efter min bedste overbevisning skal Norwegian afvise din klage...Som jeg , som dansk, læser den, er det ikke andet en brok , brok og atter brok fra punkt 1...Inden du satte dig ind i flyet, vidste du hvad du gik ind til, idet jeg synes Norwegian til fulde har annonceret de mangler der var...Det her er for mig bare morsom læsning og ikke andet...Men overrasket...nej slet ikke. Du havde muligheden for at aflyse, måske flytte rejsen til senere, men det virker som om du allerede inden ture ville klage over at der ikke var noget underholdningsnings system ombord..Det synes jeg at Norwegian har oplyst mange gange at det ikke var tilstede i fuldt omfang som på B787èren...Så vis du vil have refunderet 50 % af turen, bare fordi der ikke var dette ombord, så ligger det i bagatel enden af klager...Så den skal afvises...
Dem der klager mest,også i Danmark, over bagateller f.ex er desværre vore norske naboer.. hilsen Ole Last edited by Utflyttet; 20-07-2013 at 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
jalig; er det du sendte nøyaktig det samme som du har her?
Litt dumt å ha masse skrivefeil om man skal bli tatt seriøst. Hilsen en 'grammarnazi' med mange års erfaring med kundeservice. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Mens du kaller dette underholdning og andre kaller det svada så mener jeg dere misforstår en del av poenget. Først i det at det å levere lignende system som det er markedsført ikke står og faller på hvorvidt de får levert 787 på tiden, da slikt system er vidt tilgjengelig. Videre så mener jeg Norwegian spekulerer kraftig i å kun tilby avbestilling eller endring. De er vel vitende om at kundene har tilpasset seg avtalen de har ingått. Som det står i brevet så vil det medføre merkostnader og problemer for de fleste å da skulle benytte seg av de alternativer som er gitt. Så da mener dere at man bare skal holde kjeft og akseptere et produkt som ikke samsvarer med det produkt man har kjøpt og betalt? (Som også da er justert for de elementer som faller utenfor leverandør sin kontroll). Så mener visst flere her at det er en bagatell. Jeg kan til en viss grad forstå at enkelte her mener det. Men da vil jeg samtidig stille spørsmålet om hvor mange slike bagateller som må til før du må ta action? Hva om du er lovet en flatbed og får ryanairsete? Gratis alkohol ombord, men må så betale for denne eller det ikke er tilgjengelig? Færre poeng enn det ble markedsført at du skulle få? Essensen i det hele er at du må levere det du lover ellers må du kompensere for det og det går ikke ann å bare løpe fra avtalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det blir nå uansett interessant å se hva utfallet er. Jeg er vel litt i tvil om du når frem med din klage. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
21 punkter for å klage på at du måtte fly A340 uten fungerende IFE?
Lykke til.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Har du lest vilkårene i billetten du kjøpte? Så lenge det ikke er brudd på noen punkter her er vel saken din ganske tynn fra et juridisk synspunkt?
Trodde de fleste valgte fly pga rute, tid og pris, og det er dette som selges av flyselskapet? Selv om jeg mener du ikke har krav på noe, så skal jeg støtte deg med at du bør få en form for kompensasjon fra Norwegian her. En eller annen form for goodwill eller lignende, men den må stå i stil med ulempen. Når du krever 50% tilbake pga manglende skjerm så er du rett og slett grådig |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I min verden så har du bestilt en reise fra A til B og du har fått reist i den klassen du var tiltenkt, så du har derfor fått den varen du har bestilt. At flytypen er endret og at enkeltheter rundt reisen ikke er akkurat slik som forventet er skikkelig ergelig, men jeg tviler på om du har rett til noen kompensasjon for dette - du fikk jo faktisk muligheten til å avbestille eller ombooke.
Jeg hadde nok blitt skikkelig skuffet selv, først og fremst over bytte av flytype, men hadde nok ikke gått til det skrittet å klage. De kunne jo ha avlyst hele programmet til Dreamlinerne var i drift og det hadde vært mye værre for deg og dine medreisende. Tenk at man klarte seg tidligere på slike flyvninger uten noen form for underholdning og halve kabinen full av folk som røykte underveis ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal man få noe så man kreve det. Så det å kreve 50% er et tall man ikke trenger å henge seg opp i. Men man kan aldri få mer enn det man ber om. Så da er det greit for forhandlingen sin skyld å starte noe høyt.
Jeg har også sjekket reisevilkårene, og det står ingenting om dette der. Så dette må jo da reguleres av generell avtalerett/forbrukerskjøpsrett. Som nevnt tidligere så hevder Norwegian at deres underleverandør ikke leverte de de bestilte. Da får Norwegian ta kravet videre med de. Men det er strengt tatt ikke mitt problem. Igjen så må jeg trekke frem sammenligningen. Ville noen ha akseptert å bli nedgradert fra biz til eco kjøpt på tilbud for å så bli gitt beskjed om at du kan avbestille eller godta endringen? Dette er en prinsippsak mer enn noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
evig optimist
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Supernova
|
![]() Quote:
Nei. Du ble fløyet fra OSL til BKK som avtalt, desverre uten egen skjerm, men du har sikkert iPad el. du kunne brukt. Du var klar over denne mangelen før du gikk ombord. Når det kommer et slikt brev med 21 punkter full av svada og "lekeadvokatterminologi" som du sikkert ikke forstår en pøkk av selv, om en sak som desverre ikke er en sak, da har du en tynn sak. Sorry Mækk, du burde ha skrevet et enkelt brev på norsk og lagt frem på en enkel og presis måte at du ikke er fornøyd med produktet, og gitt utrykk for at du ønsker en kompensasjon for dette. Ikke "50% i avslag eller kanskje mindre hvis dere synes 50% var litt for mye" Bruk arbeidstiden din på arbeid du. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
To norske familier, som mente, at det IKKE tilkom dem at stå i kø ved iskiosken, men masede sig ind foran.... " bemærkning : Vi har ikke tid til at stå i kø....flyt dig !!!",,,det stod jeg ikke model til, må jeg sige... Det kan godt være at nordmænd lægger mange penge i vores dejlige ferie by,men det giver dem ikke ret ikke til at opføre sig sådan.... Og det er desværre ikke første gang i denne sommer, jeg har oplevet det...sidste lørdag i vores "føtex" var ingen undtagelse... Min bemærkning er ikke ment racistisk...og jeg ved ganske godt at dem der opfører sig sådan tilhører et mindretal, som ikke ved hvordan man skal opføre sig...jeg tror bestemt også at danskeres opførsel i f.ex OSL absolut heller ikke er mønsterværdigt...heldigvis kommer de fleste danske og norske mennesker godt ud af det med hinanden Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Idioter finnes overalt. (ref forrige innlegg, bare så det ikke er tvil om det)
Etter min mening er dette et håpløst krav. Hadde dette skjedd med f.eks. UA eller DL her borte, ville du fått godskrevet 5 eller 10 tusen miles på kontoen din, som en 'customer service' greie. Andre ville kanskje tilbudt en travel voucher på 50 eller 100 dollar. Neppe mer. Men lykke til og keep us posted. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nettbrett eller en bok er langt bedre enn IFE som man får i fly, imho.
Man har kommet seg fra A til B, sikkert til en grei pris. At man da skal ha igjen 50ish% av billetten pga manglende "underholdning" ombord, vil jeg også kalle "brok". For all del: lykke til, men dette virker urealistisk og unødvendig...igjen, imho. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |