Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2013, 22:06   #21
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Default Re: BMI Regional starter rute mellom ABZ og KSU

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Ut i fra tallene fra første fulle driftsmåned har du rett i at det ville ha holdt med en 135, selv om snittet ditt på 11 pax/vei virker være tatt fra fri fantasi.
Om ikke fri fantasi så rett og slett bare antall pax gjennom måneden delt på antall flighter. Etter hva jeg forstår så var det omtrent 500 som benyttet seg av denne ruten i sept og det var 42 flighter. Da skulle det ende opp på omtrent 11, kanskje 12 pax i snitt. Gitt at pax regnes på samme måte på KSU som andre flyplasser...
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 19:14   #22
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Ut i fra tallene fra første fulle driftsmåned har du rett i at det ville ha holdt med en 135, selv om snittet ditt på 11 pax/vei virker være tatt fra fri fantasi.
Vel, Avinor har sluppet tallene for oktober. Totalt 566 utlandspax kommet og reist på KSU. Dersom alle disse reiste med BMI så har ruta et snittbelegg på 12,3 pax per flyvning. Men etter hva jeg forstår så var det også en charter med Atlantic Airways fra KSU også i oktober. Om det stemmer kan det vel være at antall pax per flyvning mellom KSU og ABZ er under 10. Det kan da ikke være liv laga?
Old 11-11-2013, 19:58   #23
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Vel, Avinor har sluppet tallene for oktober. Totalt 566 utlandspax kommet og reist på KSU. Dersom alle disse reiste med BMI så har ruta et snittbelegg på 12,3 pax per flyvning. Men etter hva jeg forstår så var det også en charter med Atlantic Airways fra KSU også i oktober. Om det stemmer kan det vel være at antall pax per flyvning mellom KSU og ABZ er under 10. Det kan da ikke være liv laga?
Vel, for at du skal slippe å lure kan jeg vise til foreløpige septembertall for ruten. Avinor talte 600 utenrikspax over KSU den måneden, og i følge CAA gikk 598 av disse til og fra Aberdeen. Jeg ser de har satt opp 379 av disse som «scheduled passengers», og 219 som charterpax, men skal vi tro punktlighetsstatistikken til Avinor for samme måned gikk det kun rutefly til ABZ, med mulig unntak av en Interflight-biz. Det største flyet i Interflights flåte har plass til 10 pax.

Med andre ord ligger snittet, jamfør disse tallene, på i overkant av 14 pax/flight, gitt at det bare gikk rutefly. Ikke overveldende, men altså litt mer enn hva du gjettet deg til.
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport...nal_Routes.pdf
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 20:20   #24
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

14 pax ja. Ja det er jo betydelig mer enn 12. Tipper det gjør utslaget for at ruta er liv laga.
Kanskje du har en ide om denne RC flighten fra KSU også? Hvor fløy den og hvor mange pax?
Old 11-11-2013, 21:12   #25
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Quote:
14 pax ja. Ja det er jo betydelig mer enn 12. Tipper det gjør utslaget for at ruta er liv laga.
Det vet vel verken du eller jeg noe om. Men jeg håper det, og satser på at de som bruker ruta betaler godt nok for seg til at bmi ser lønnsomhet i den. Jeg håper også selvsagt at de får opp kabinfaktoren etterhvert.

Quote:
Kanskje du har en ide om denne RC flighten fra KSU også? Hvor fløy den og hvor mange pax?
Alt jeg vet er at RC-charterne pleier å komme inn fra SVG, og gå fra KSU videre til FAE. Jeg vet ikke av statistikk som viser pax på enkeltruter til og fra Færøyene, så hvor mange det var om bord har jeg ingen idé om. Men du kan jo tippe...
Old 20-11-2013, 22:01   #26
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Men du kan jo tippe...
Da tipper jeg 12,1 pax per flyvning, siden det var 46 flybevegelser mellom flyplassene.
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport...nal_Routes.pdf
Old 21-11-2013, 01:32   #27
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Er BMI et solid selskap? De har jo omstrukturert det meste siste året, og starter stadig nye ruter. Må være kostbart å innarbeide så mye nytt på engang?! Finns det noen oversikt forresten over britiske selskaper ala proff.no ?

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2013, 12:23   #28
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Er BMI et solid selskap? De har jo omstrukturert det meste siste året, og starter stadig nye ruter. Må være kostbart å innarbeide så mye nytt på engang?! Finns det noen oversikt forresten over britiske selskaper ala proff.no ?
Har ikke peiling på det du spør om, men jeg kan ikke fatte annet enn at pengene må fosse ut av kassa på denne KSU satsningen. Statistikken viser at det ikke er passasjergrunnlag. Hva koster det å fly en slynge ABZ - KSU - ABZ? Hvor mye måtte hver av de 12 pax betalt om dette i det minste skulle gå i balanse?
Old 21-11-2013, 13:36   #29
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Har ikke peiling på det du spør om, men jeg kan ikke fatte annet enn at pengene må fosse ut av kassa på denne KSU satsningen. Statistikken viser at det ikke er passasjergrunnlag. Hva koster det å fly en slynge ABZ - KSU - ABZ? Hvor mye måtte hver av de 12 pax betalt om dette i det minste skulle gå i balanse?
Embraer brenner ca 1500kg/1900liter drivstoff på et slikt leg. I tillegg kommer handling sikkert rundt 3000 så 20.000 går bare her. ACMI pris for en slik maskin ligger på US$2000 og opp i tillegg, men nå produsere de nok et godt stykke under denne prisen. Vil tro at de ligger på en kostnad fra kr 40.000 pr leg.

Old 21-11-2013, 13:55   #30
Oggi
ScanFlyer Blue

Quote:
Har ikke peiling på det du spør om, men jeg kan ikke fatte annet enn at pengene må fosse ut av kassa på denne KSU satsningen. Statistikken viser at det ikke er passasjergrunnlag.
Jeg har full forståelse for at denne satsingen svir hardt hos noen, og at det er fristende å komme med tidlige konklusjoner. En konklusjon som for all del kan vise seg å bli riktig.

Men gårsdagens nyheter signaliserer iallefall at "Midland" heldigvis har et perspektiv som strekker seg forbi første fulle driftsmåned, og neppe la til grunn høy kabinfaktor fra dag én.

Men som tidligere indikert så er det åpenbart at dette er et relativt lite selskap som ekspanderer, og dermed eksponeres for betydelig risiko. Å de dårligste rutene er ikke de som blir kuttet sist, hvis de skulle begynne å slite.

Det er vel åpenbart hva du håper Wiggo, men jeg håper du tar feil...
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2013, 15:59   #31
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oggi View Post

Det er vel åpenbart hva du håper Wiggo, men jeg håper du tar feil...
Nei, jeg håper ingenting i denne sammenhengen. Jeg bare diskuterer on topic.
Siden du mener det er åpenbart, hva mener du jeg håper på da Oggi?
Old 21-11-2013, 22:35   #32
Tjab
Upgrade me....

Vi orker ikke en Kristiansund vs. Molde diskusjon her vel?

2 totalt forskjellige byer med 2 totalt forskjellige typer folk, som generelt sett er veldig uenig i det meste. Isteden for å glede oss over å vinne i lotto, er det ingen ting som slår det at naboen sliter for å si det slik....

For ordens skyld har jeg ikke brukt penger i Molde siden jeg gjorde en utilgivelig blemme, å glemte å fylle bensin før en tur til Ålesund tilbake i 2001.

Nok om det

Mistenker at det er en del kapasitet som er kjøpt på forhånd på denne ruten.
Håper jeg får tid til å slenge meg avgårde på denne ruten, slik at man vedlikeholder tilbudet.

Nå blir det jo rute til Stavanger også. Men fortsatt mangler vi den direkte ruten herifra til Stavanger klokken litt tidlig, med en retur i 16/17 tiden

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 09:29   #33
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Hvilken Kristansund vs. Molde diskusjon Tjab? Her diskuteres vel ikke annet enn KSU ABZ ruta?
Old 22-11-2013, 12:47   #34
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Hvilken Kristansund vs. Molde diskusjon Tjab? Her diskuteres vel ikke annet enn KSU ABZ ruta?
Ment som en liten spøk oppi det hele
Håper de får den og Stavanger ruta i pluss!

Edit:
Er det realistisk at BMI Regional kan havne i Star Alliance igjen? Med tanke på deres satsing på det Norske markedet?

Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 22-11-2013 at 14:04.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 18:25   #35
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Er det realistisk at BMI Regional kan havne i Star Alliance igjen? Med tanke på deres satsing på det Norske markedet?
Tvilsomt. De er nok for små til at de er interessant for Star Alliance.

Old 22-11-2013, 20:26   #36
Oggi
ScanFlyer Blue

Quote:
Right on!!

Når det er sagt så sier ryktene at Tjab kan være inne på noe når det gjelder de "forhåndskjøpte" setene, og at disse dette gir yield som kan gi enhver Revenue Manager tårer i øyekroken.

Og i forbrødringens ånd ønsker jeg deg lykke til på søndag!
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2013, 01:51   #37
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

BMI Regional har for øvrig fått seg «norsk» nettside, men i reiseguiden deres for Kristiansund tror jeg noen har blingset litt...

Quote:
...Her finner du det norske Klippfisk Muséet, og Kristiansund Dyrepark - en fantastisk eventyrpark med dyr, underholdningsshow og badeland.
http://www.bmiregional.com/norge/fly...-fra-stavanger

Der er riktignok badeland, men dyrene holder vel til litt lengre sørpå.
Old 01-12-2013, 19:55   #38
ohegge
ScanFlyer Blue

At man kan hoppe på sundbåten til Grip, er vel heller ikke så sannsynlig... ;-)
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2013, 23:18   #39
Karasg
Newcomer

Elendige tider for oss som jobber på båt ihvertfall, før hadde vi ihvertfall rukket 1400 hjem, men 1015 er ikke mulig.

Og de gangene jeg har reist har det vært 80% sjøfolk. Sist regner jeg med ca 25 stk ombord.

Vi får vel heller hjelpe Widerøe på Flesland med statistikken..
Karasg is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 18:45   #40
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Karasg View Post
Vi får vel heller hjelpe Widerøe på Flesland med statistikken..
Mulig det er det som er tenkt og gjort av flere?
Ser at det i januar 2014, i følge Avinor sine statistikker, fløy 256 pax til og fra utlandet på KSU. Om alle disse fløy med BMIABZ ruta (lite sannsynlig da det var 3 chartere med RC også) så gir det et snitt på 7,52 pax per flyvning hvis den samme statistikken til Avinor om totalt 34 flybevegelser stemmer.
Desember 2013 ga for øvrig 10 pax i snitt.
Reply

Posting Rules