Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2013, 18:14   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Sånn går det når man leker reisebyrå...

http://www.na24.no/article3693054.ece

Bernhard og kona tapte 30.000,- på forsinket fly
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 18:29   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Sånn går det når man leker reisebyrå...

Hvorfor dekker ikke Europeiske dette? De hadde jo 4-5 timers connection ... Sykt crew må da være ekstraordinær omstendighet!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 18:30   #3
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

Her hadde de vel beregnet rikelig med tid, men å skylde på Norwegian og få de til å dekke det blir vel litt feil..
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 19:08   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Med en reiseforsikring skulle man jo tro man var dekket ved en situasjon som dette, men ikke... Lurer på hva andre selskap ville gjort? Selv har jeg Gouda, men dem ser ut til å ha lignende vilkår.
Old 10-10-2013, 19:29   #5
C-klasse
ScanFlyer Blue

Er nok dessverre ikke siste gang vi ser sånne historier. Man leker reisebyrå selv for å spare noen kroner. Hadde man kjøpt en gjennomgående billett hadde man jo bare blitt booket om.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 20:26   #6
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Er nok dessverre ikke siste gang vi ser sånne historier. Man leker reisebyrå selv for å spare noen kroner. Hadde man kjøpt en gjennomgående billett hadde man jo bare blitt booket om.
Det kan jo være at flyet de måtte ta fra Evenes var utsolgt? Eller at det var ekstremt dyrt? Når man legger inn 3-4 timer i transfer så kan ikke passasjeren regne med at det skal gå galt, og i allefall at ikke forsikringen skal dekke det!

Nå vet jeg ikke om du har bodd i nord, men tidvis når man reiser herfra blir man nødt til å ha separate billetter (fordi det er utsolgt, eller fordi en tur EVE-OSL faktisk ikke er verdt 2.000 kroner en vei). Det har vel også vært perioder hvor SAS ikke har hatt flust med avganger fra EVE, spessielt på lørdager.

AIG har samme begrensing ser jeg.

Last edited by matsbg; 10-10-2013 at 20:32.
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 20:53   #7
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by matsbg View Post
Det kan jo være at flyet de måtte ta fra Evenes var utsolgt? Eller at det var ekstremt dyrt? Når man legger inn 3-4 timer i transfer så kan ikke passasjeren regne med at det skal gå galt, og i allefall at ikke forsikringen skal dekke det!

Nå vet jeg ikke om du har bodd i nord, men tidvis når man reiser herfra blir man nødt til å ha separate billetter (fordi det er utsolgt, eller fordi en tur EVE-OSL faktisk ikke er verdt 2.000 kroner en vei). Det har vel også vært perioder hvor SAS ikke har hatt flust med avganger fra EVE, spessielt på lørdager.

AIG har samme begrensing ser jeg.
Hvis man bør så langt nord bør man legge inn en overnatting på OSL hvis man kjøper separate billetter. Hvis man leser kommentarfeltet på E24 var det mange i samme situasjonen. De har lært og har for årets tur bestilt samme reise men med overnatting på Park Inn natten før.
Man lærer av sine feil, kjøper man 2 separate billetter så tar man en risiko.
Har masse kjenninger som flyr fra EVE til BKK og de kjøper alltid gjennomgående med SK/TG/OS/LX/LH.
Old 10-10-2013, 21:55   #8
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Default Sånn går det når man leker reisebyrå...

Merkelig avgrensning av villkårene hos forsikringsselskapet dette.

Om flyet har snag eller det er piloten som har snag burde da ikke ha noe å si for forsikringsdekningen. Det er jo uansett en operativ driftsforstyrrelse som passasjerene er helt uskyldig part i. Mildt sagt på trynet av forsikringsselskapet etter min mening, og for én gangs skyld får disse som har gåt ttil avisen mon sympati.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 23:24   #9
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvorfor dekker ikke Europeiske dette? De hadde jo 4-5 timers connection ... Sykt crew må da være ekstraordinær omstendighet!
Enig at det burde være sånn, men ser tydeligvis ikke sånn ut.

Forsikringen i Diners Club-kortet inneholder f.eks. spesifikt:
Forsikringen gjelder ikke forsinkelse som skyldes streik/lockout eller personalmangel

Selv tar jeg sjansen ganske ofte på mine Thailandturer, riktignok starter jeg i Oslo og har gjennomgående billett til Bangkok. Om videre innenlandsreise i Thailand går i dass koster jo ikke det all verden (og Thai er ganske fleksible).

Hjemover igjen kan det jo skje hvis flyet til Bangkok er forsinket så jeg ikke rekker flyet til Europa, men det har nå gått bra hittil så jeg satser fortsatt på at det går greit i framtiden også. Gjennomgående billett er ofte alt for dyrt, men om det en gang skulle skjære seg overlever jeg nok det også.
Old 11-10-2013, 08:29   #10
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Gjennomgående billett er ofte alt for dyrt, men om det en gang skulle skjære seg overlever jeg nok det også.
Der er jeg helt enig med deg, det går som oftest bra men bommer man en gang må man også ta smellen.
Old 11-10-2013, 10:17   #11
ohegge
ScanFlyer Blue

Bestiller du fra Norwegian, eksempelvis 30. oktober 2013, så sparer du jo den enorme sum av 21 kroner, på å bestille separate billetter fra EVE til BKK! ;-)
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 10:44   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Bestiller du fra Norwegian, eksempelvis 30. oktober 2013, så sparer du jo den enorme sum av 21 kroner, på å bestille separate billetter fra EVE til BKK! ;-)
21 kroner kan brukes til mye. Foreksempel en Japp.

Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 11:48   #13
O_K_
ScanFlyer Silver

Tja, han hadde vel kanskje trodd han var forsikret mot dette. Jeg har til nå også trodd at jeg er forsikret så lenge jeg har lagt inn margin på 2 timer fra annkomst til innsjekk stenger (Det er kravene fra mitt forsikringssellskap), men ser nå at også min forsikring kun dekker mekanisk tekniske årsaker og vær. Står ingen ting om sykt personell, så da vil jeg tro at jeg heller ikke hadde fått dekket noe i et slikt tilfelle.

Dette gjør egentlig denne delen av forsikringen verdiløs i mine øyne. All den tid jeg ikke kan stole på at jeg får dekket kostnader til innenting av reiserute med åpen booking så kan jeg jo ikke ta sjansen på det. Det er ikke noe lettere for meg å planlegge seg unna en syk kaptein enn det er å planlegge seg unna et hjul som må byttes, men om et hjul må byttes eller det blir tåke så dekker ACE alt av innhenting, blir kapteinen syk må jeg betale.
Old 11-10-2013, 12:09   #14
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Der er jeg helt enig med deg, det går som oftest bra men bommer man en gang må man også ta smellen.
Man kan dog begrense størrelsen på smellen en hel del. Ved å ligge unna de flyselskapene som har bygd opp sin forretningsmodell rundt det å r#$kjøre sine kunder så fort noe går galt.

En av grunnene til at forsinkelsen kostet disse over 30.000 er jo at returbilletten måtte kjøpes på nytt. Det er nok også grunnen til at forsikringsselskapene ser seg nødt til å ta en rekke ekstra forbehold.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 13:28   #15
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Tja, han hadde vel kanskje trodd han var forsikret mot dette. Jeg har til nå også trodd at jeg er forsikret så lenge jeg har lagt inn margin på 2 timer fra annkomst til innsjekk stenger (Det er kravene fra mitt forsikringssellskap), men ser nå at også min forsikring kun dekker mekanisk tekniske årsaker og vær. Står ingen ting om sykt personell, så da vil jeg tro at jeg heller ikke hadde fått dekket noe i et slikt tilfelle.

Dette gjør egentlig denne delen av forsikringen verdiløs i mine øyne. All den tid jeg ikke kan stole på at jeg får dekket kostnader til innenting av reiserute med åpen booking så kan jeg jo ikke ta sjansen på det. Det er ikke noe lettere for meg å planlegge seg unna en syk kaptein enn det er å planlegge seg unna et hjul som må byttes, men om et hjul må byttes eller det blir tåke så dekker ACE alt av innhenting, blir kapteinen syk må jeg betale.
Ja, dette har jeg også levd i troen på. Hmm, man har ikke hatt stor nok lupe når man har lest vilkårene.......
Old 11-10-2013, 13:48   #16
viking83
Newcomer

Europeiske dekker kun hvis man har 6 timer eller lengre som connection. Dette er derfor man burde booke sammenhengendes billetter. Dette hadde skjedd det samme med alle selskap.

Og man ser masse løgner i denne art. De sier de brukte 10 min fra innenriks flyet til utenfor schengen området. Det er umulig med å sjekke inn på nytt, sende baggasje, sikkerhet og gå til schengen.
viking83 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 14:21   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det står da vitterlig at de gikk til innsjekk ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 14:37   #18
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by viking83 View Post
Europeiske dekker kun hvis man har 6 timer eller lengre som connection. Dette er derfor man burde booke sammenhengendes billetter. Dette hadde skjedd det samme med alle selskap.
Det står da vitterlig 2 timer i vilkårene til Europeiskes helårsforsikring (§3.2).
Old 11-10-2013, 14:42   #19
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Det står da vitterlig 2 timer i vilkårene til Europeiskes helårsforsikring (§3.2).
Det står fortsatt ikke at de dekker ved sjukdom i crewet
Old 11-10-2013, 14:44   #20
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Det står fortsatt ikke at de dekker ved sjukdom i crewet
Nei, ser ikke at det er dekket under noen omstendighet.

Posting Rules