![]() |
|
![]() |
#1 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Først og fremst:
Av programmer bruker jeg Adobe Photoshop Lightroom v2.5 og Adobe Photoshop CS3 (Det jeg skal forklare er så og si likt på alle redigeringsprogrammer. Det er ikke en veileder til å bruke disse programmene, men kun generelt om redigering.). Av utstyr bruker jeg en Canon EOS 30D med diverse optikk. Når man tar bildet: Det første man skal tenke på er å få riktig eksponering på motivet i forhold til området rundt. Hvis man tar bilde av et hvitt fly som sola skinner på vil det sterke lyset fra sola reflektere mye bedre enn fra området rundt flyet. Velger man da eksponering ut i fra den hvite flykroppen så vil man få et undereksponert bilde. Altså flykroppen vil være riktig, men alt annet vil være mørtk. Det er ikke særlig heldig, med mindre man vil ha det sånn da. Prøv deg frem og ta noen testbilder og finn en mellomting mellom overeksponert flykropp og litt undereksponert området rundt. Når du har funnet en mellomting er det bare å skyte i vei! Første steg i redigeringa - RAW konvertering: Jeg bruker Adobe Photoshop Lightroom v2.5 som laster inn bildene fra kamera/minnebrikke og automatisk sorterer bildene og legger dem i mapper etter dato. Når du har lastet alle bildene inn på maskinen så velger du det bildet du skal redigere og så er det bare å sette i gang. ![]() - Det første jeg gjør er å endre hvitbalansen som på dette bildet er helt borti tåka. Jeg vil påstå at riktig hvitbalanse er noe av det viktigste med hele prosessen. Her som flyet er hvitt kan du bruke White Balance Selector og trykke på et felt du vet er ca. helt hvitt. Ellers må man nesten bare prøve seg frem. ![]() En annen metode med å stille inn WB på kameraet er å prøve seg frem med testskudd, men det beste er hvis du har med deg et hvitt A4 ark eller noe i den duren så kan du ta bilde av det arket mens du er ute og bruke det som et referanseark når du stiller inn WB manuelt. Da vet kameraet at det skal være hvitt og stiller da WB inn etter dette bildet av arket. - Så sjekker jeg eksponeringa om det en riktig. Hvis ikke kan jeg endre den, men vær obs på at bildekvaliteten vil bli dårligere om man justerer for mye. - Det neste er Recovery. Denne gjør lyse deler av bildet mørkere. Kjekt værktøy, men vær obs på at kontrasten og "klarheten" i bildet vil reduseres. - Jeg justerer alltid litt opp på kontrasten, men vær veldig forsiktig med å bruke for mye. - Så kommer vi til yndlingsverktøyet mitt, nemlig Levels (Eller Tone Curve som det heter her). Jeg bruker denne til å justere litt opp på lyse områder og litt ned på mørkere områder, med unntak. ![]() ![]() - Det neste er å justere fargetonene og styrken på enkeltfarger. Her trengs litt mer oransjetonet rødfarge for motorenes skyld og litt sterkere gul og oransjefarger for å få frem stripene på taxebanen og trærne bak. ![]() ![]() - Det siste jeg gjør i Lightroom er å få vekk mest mulig kromatisk abberasjon. Her må man bare prøve seg frem. ![]() Så eksporterer jeg bildet som JPEG i full kvalitet og med sRGB fargerom (VIKTIG! Ellers vil bildene bli "blasse på internett") hvis jeg skal laste bildene opp på internett og vise dem her. Nettleserne støtter kun sRGB. Jeg kan jo selvfølgelig eksportere det i TIFF osv., men det tar sånn plass og jeg ser ikke helt vitsen akkurat her. Andre steg - Photoshop: Her beskjærer jeg, fjerner i enkelte tilfeller støy, fjerner "dust spots" samt skarper opp bildet. ![]() - Førsk beskjærer jeg bildet. - Så leter jeg etter "dust spots" og fjerner dem med Spot Healing Tool. ![]() - Så endrer jeg bildestørrelse til 1024 pixler i på lengste side når jeg skal ha bildene ut på internett. - VIKTIG! Ikke bruk sharpen før du har endret bildestørrelsen, bruk ALLTID sharpen etterpå! Vanligvis bruker jeg bare Sharpen, men det beste er å bruke Unsharp Mask. ![]() ![]() - Og så piffer jeg alltid opp med litt ekstra farger etter oppskarpning. ![]() Til slutt lagrer jeg bildet som JPEG i kvalitet 10 av 12. Nå er bildet ferdig. Dette var kun til generell redigering for å få litt innblikk av hvilke verktøy som er vanlige å bruke. Kommentarer og innspill settes alltid pris på! ![]() Sluttresultatet: ![]()
__________________
You Can, Canon. Last edited by gilera; 26-11-2009 at 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Veldig veldig bra!
![]() *klikk*-*Favoritter*
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Mye gjenkjennbart i prosessen du beskriver.
Jeg kunne godt tenkt meg at du fortalte litt mer om dette med hvitbalansen i starten. Det er faktisk noe av det jeg synes er vanskeligst å vurdere. Både det å stille inn rett hvitbalanse i kameraet, og det å vite hvordan hvitbalansen best skal/kan justeres i photoshop. Bruker du manuell justering av hvitbalansen, jfr teksten din over første bilde?
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Der kom den ja.
Du har vel brukt litt tid på denne, vil jeg tro
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]() Quote:
![]() En annen metode med å stille inn WB på kameraet er å prøve seg frem med testskudd, men det beste er hvis du har med deg et hvitt A4 ark eller noe i den duren så kan du ta bilde av det arket mens du er ute og bruke det som et referanseark når du stiller inn WB manuelt. Da vet kameraet at det skal være hvitt og stiller da WB inn etter dette bildet av arket.
__________________
You Can, Canon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Takk for svar. Ja, jeg kjenner til dette med å bruke hvite ark, det er jo også avhengig av hvilke lysforhold det er, en somemrdag i sol er det jo ikek noe problem.
Siden du brukte et SAS fly som utg punkt, så er det jo ikke mye hvitt å trakte etter der.. Det er veldig lett ved auto-justering å få for blå bilder.. , er min erfaring
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Nei de er ikke helt hvite, men da trekker du bare spaken til hakket varmere farger.
![]()
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flying Norwegian(s)
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
|
![]()
Jeg har bare lyst å tipse dere om et verktøy til i Photoshop som jeg synes er greit å bruke når man først er i gang her.
Jeg tillot meg å laste ned det siste skjermbilde for å vise hva som kan gjøres med skyggen/svarte partiet under hjulene. 1). Klikk på Image i menyen. 2). Adjustments - gå ned til Shadow/highlight. 3). Der kan man også stille på forskjellige menyer etter eget ønske. 4). Jeg vil anbefale å sette (resolution) dpi til 72. Da blir bildene lettere å laste ned. ![]() På dette har jeg kun tatt ok og ikke stilt noe ved bruk av Shadow/highlight. ![]() Det andre viser verkøyet åpnet. Shadow/highlight, gjør arbeide litt lettere siden det har en del menyvalg. Last edited by Scanorama; 26-11-2009 at 23:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Ja Shadows/Highlights er også er verktøy som er verdt å nevne. Her kan man gjøre mye, men det er verdt å merke seg at det fort blir mindre kontrast så ikke gå amok her.
![]() Det lønner seg også å i stedet for å eksportere som JPEG ut fra RAW konverteren så lønner det seg å eksportere som TIFF e.l. da JPEG komprimere og fjerner massa data i bildet som trengs med Shadows/Highlights.
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Finnes det noe fotoredigeringsprogram for Mac hvor shadows/highlights er implementert? Med svart hund er denne funksjonen et vanvittig savn, Pixelmator har ikke dette alternativet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
En annen teknikk for hvitbalanse er å ta bilde av noe nøytralt (hvitt eller grått) og så bruke dette bildet til å egendefinere en hvitbalanse med kameraet. I menyen finner du fram til Whitebalance og velger egendefinert - hva nå enn det ordet var på engelsk - så velger du et bilde med denne hvite eller grå fargen på og vips!
Veldig praktisk om det er ... noe stort og hvitt/grått i nærheten ![]() Polaris - Aperture til Mac har de funksjonene. Og med aperture kan du gjøre det samme som hva trådstarter har vist teknikker for. Aperture er et bra program for arbeidsflyt på lik linje med programmet trådstarter benytter.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 27-11-2009 at 00:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flying Norwegian(s)
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
|
![]()
synes det er en god sikkerhet ved å lagre bildene som TIFF, etter å ha åpnet dem fra Raw filene, slik at Raw filene er en orginal og kun det.
Du jobber i TIFF formatet og lagrer dem deretter i Jpg som er ferdig fil til internett. Da har du både en TIFF fil og en Raw fil som du kan hente opp senere. Det jeg mente med 72 dpi, var når de skal ut på nettet. Du jobber selfølgelig med orginal oppløsning i Photoshop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Man endrer aldri RAW filene, men programmet lager en liten fil med info om instillinger osv. som programmet bruker. Slik er det i hvertfall med Photoshop's RAW konverter og Lightroom.
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Og Aperture
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Kjempebra innføring - dette vil mange komme til å ha nytte av. Takk for jobben!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Man lærer noe nytt hver dag. Dagens AHA opplevelse er bruken av "Horizontal Perspective" som ligger under "Filter -> Distort -> Lens Correction". Som er sammen med den vertikale funksjonen delen også kjent som Tilt/Shift.
Hvis man f. eks tar bilde av et fly på skrå mot rullebanen og holder kameraet (nogenlunde) i vater, vil bildet likevel se skjevt ut, som vist her: ![]() Men, dette kan vi endre på ved å bruke "Horizontal Perspective" som jeg nå ser er en genial funksjon. Ved å dra i glidebryteren og prøve seg litt frem finner man fort ut hva som blir bra. Se gjerne på ting som helst skal være i vater som f. eks rullebaner eller taxebaner. ![]() ![]() Når du er fornøyd trykker du på "OK". Nå gjenstår det å beskjære bildet etter eget ønske. ![]() Bildet slik det var før: ![]() Og slik det ble etterpå: ![]() - Bjørn ![]()
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Nice! Det ble mye bedre den siste versjonen ja : ) Eventuelt kan man jo rette opp horisonten ved å bruke egen tool for dette i LR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Siden jeg fremdeles sitter hjemme med brukket arm og ikke kommer noe sted, blir mye tid brukt på nett. Fant ut at det var på tide å lese denne tråden igjen og da dukket det opp et spørsmål i mitt hode.
I veiledningen skriver gilera at det første man gjør etter å ha endret bildestørrelsen, er å justere skarpheten. Jeg har alltid forstått det slik at å endre skarpheten er det siste man gjør før bildet lagres. Kan noen fortelle hva som er riktig og forklare hvorfor, eller spiller det egentlig ingen rolle når denne prosessen skjer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
|
![]()
Uavhengig av evt tidligere oppskarping (capture/selektiv) vil en siste oppskarping som regel alltid være siste trinn i prosessen før lagring (eller første og siste trinn etter skalering,om du vil..
![]() Årsaken til at man foretar oppskarping etter skalering er at man da har unnagjort alle dyptpløyende justeringer (som i seg selv introduserer en viss softing av bildet) mht toneomfang,fargekorrigering, retusj/kloning osv og at bildet da er tilpasset bruksområdet (web/print).
__________________
__________________________________________________ If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough ~Robert Capa |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Får man dobbelt med poeng når man endrer opp der man kom fra? | Sykkelthor | TripReports | 13 | 05-02-2016 15:53 |
Når man spotter, hva/hvordan fortrekker man å se? | OleC | Flyspotting | 1 | 20-06-2014 06:17 |
Sånn går det når man leker reisebyrå... | sail4fun | Småprat | 58 | 15-10-2013 15:52 |
Modeller - Hvordan skal man begynne? | Twin Otter | Samlerhjørnet | 9 | 28-02-2010 06:46 |
«Hva skal man med Taliban når man har slike som dere?» | LN-KOG | Flyforum | 6 | 08-11-2006 18:18 |