![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Tidligere har jeg jo hatt et par reiser med familien på ID billetter som har ført til noen ganske kreative routinger som har endt opp med å ta en del tid, krefter og tålmodighet og man har hatt maks uflaks. Vel, her er det noe nytt fra min kant, en reise på ID-billetter hvor ting faktisk gikk utmerket. Hjalp kanskje på at det kun var pappa og jeg som reiste sammen denne gangen, noe lettere med to enn fem.
Formålet med denne turen, som gikk til USA, var for å "hente hjem"/besøke lillesøster som har vært på utveksling der i år. Forberedelsene mine til denne turen startet vel allerede i juli 2011, da jeg dro inn til førstegangstjeneste, hvor man da har 20 permdager til disposisjon, i tillegg til de fem ekstra jeg fikk av sjefen, da det å besøke lillesøster i USA var visst veldig god grunn. Disse da totalt 25 permdagene, hvorav fem gikk til tvungen overføringsperm midt utenom alle ferier og ingen var hjemme, og 10 gikk til jule/påskeferie. Da satt man igjen med 10 arbeidsdager man kan ta fri, som ville gi to ukes ferie, akkurat like lenge som vi planla å bli der. Passet utmerket! Da jeg ville få med meg en aktivitet i Bodø som blant annet innebar dette: ![]() Og dette: ![]() så kunne ikke jeg reise over før mandag 18. juni, som tilfeldigvis var samme dag ferien til pappa begynte, så jeg slapp å reise over alene. Flyvningen startet kl 2200 søndag kveld, med DY359 BOO-OSL. Hadde på forhånd betalt 50 spenn for nødutgang, som faktisk ikke hadde vært nødvendig, da det var ledige seter der. Nytt fly med Sky og WiFi (sistnevnte virket ikke) men det gjorde meg ikke mye, da jeg var trøtt etter å ha vært relativt tidlig opp hele helgen, med mye aktivitet og arbeid utendørs, så jeg sovnet av ganske fort. Ble møtt på OSL av pappa, sjekket inn på hotell og flyttet om litt bagasje og dumpet uniformen i bilen. Mandag startet man grytidlig, men ikke tidlig nok, da senior hadde sett feil på flytider og check-in strengt tatt hadde stengt da vi dukket opp der, men man fikk ordnet. Hadde prøvd å sjekke inn på automat kvelden før, men disse fungerer sjeldent på ID-billetter. Nuvel, vi fikk da sjekket inn og faktisk tagget bagasje hele veien til LAX, som er greit da vi ikke hadde lang connection i FRA om vi kom oss dit. På forhånd så det ut som at det mest problematiske ville bli å komme seg fra OSL og til Europa. Alt var fullt. Men vi hadde flaks, LH865 hadde plass til oss, såvidt. Her gjorde forøvrig SGS feil, da det var 6 standby pax som håpet å komme med til FRA, 4 av de hadde Economybilletter, mens pappa og jeg hadde biz. Derfor fikk to av eco passasjerene de to siste vanlige setene (de var riktignok gamle pensjonister) mens vi andre ble plassert på klappseter, 3 i bakre galley, så det var rimelig fult der. Flyet var forøvrig en A321 tror jeg, malt i LH sine retro-farger. Man fikk også litt frokost, bestående av varm eplekake, cola og kaffe, som var velsmakende hele pakka. Vel ankommet FRA var det bare å sette i marsj mot neste flight, rakk det akkurat i forhold til original rutetid og befant oss snart i sete 2A og 2C i nesen på en LH744, rutenr LH456. Var forøvrig noe kluss med noe visum/ESTA på noen, så vi endte opp med litt forsinkelse. Det gikk greit da vi fikk utdelt trøste-drikke. ![]() Første gang jeg har sittet så langt framme i jumbo'n men her var det såpass stille at jeg ikke fant det nødvendig å bruke BOSE QC3 kun for støydempingen. Ble også minnet på hvor lang en 11 timers dagflight egentlig er, da jeg hadde sett en film, spist mat og sovet litt så på klokka å fant ut at det fortsatt var seks timer igjen til LAX. Brukte resten av tiden på TV-serier på Acer-tablet og lesing. Fortsettelse følger |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() ![]() Velcome to Los Angeles Ankom LAX og følte seg ganske pigg og rask, sånn sett er det greit å fly biz og ikke economy. Ikke veldig lang kø i immigration, men da det var vår tur, så hang datasystemet seg opp i nærmere 10 minutter. Da vi til slutt kom gjennom uten andre problemer så hadde vi fått en del info fra mamma (hun og broderen ankom et par dager tidligere, om div rimelige bussruter til Las Vegas som var den egentlige destinasjonen, så vi fant en shuttlebuss stasjonen og satte oss inn i en slik en: ![]() En Ford Mustang Convertible. Stasjonen som shuttlebussen stoppet på tilhørte forøvrig AVIS. Ta bussen du liksom. Kostet vel en 100$ for leie i et døgn + enveisavgift. Hadde ikke kjørt så langt fra LA og inn i Mojave Desert før temperaturen steg fra rundt 20 til over 40, og legg på den glovarme vinden som var den dagen, så var det egentlig for varmt til å kjøre uten tak, men det var det ingen av de to frossenpinn-nordmennene som ville inrømme. Jeg endte også opp bak rattet, selv om jeg ifølge reglementet til AVIS er fem år for ung til å kjøre en slik bil, da jeg bare er en liten unge på 20 år, opplært i militære ferdigheter og jobber med jagerfly og høyeksplosiver til daglig. Ble greit tørste av kjøringen i varmen og stoppet for drikke ![]() De hadde heldigvis åpent denne gang Det var egentlig bare meningen at jeg skulle kjøre på motorveiene, så skulle den lovlige sjåføren overta når vi nærmet oss bebyggelse. Sånn gikk det ikke helt, da jeg plutselig kjørte nedover The Strip i solnedgangen. ![]() Fant veien til Holliday Inn Desert Club Resort, hvor vi leide en leilighet og jeg fikk gleden av å se trynet til lillebror da han så oss ankomme i en Mustang og jeg så igjen lillesøster for første gang på 11 mnd. ![]() Desert Club Resort var et greit sted å bo, var vel to kvartal fra The Strip om jeg husker riktig. Utsikt mot The Strip, me litt spolert av et stort, begynnende byggefelt like over gata. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Videre i oppholdet i Las Vegas ble det en del kjøring rundtom, både til Grand Canyon og til Death Valley, som vi dro innom "på veien" tilbake til California og kysten.
![]() ![]() ![]() Diverse veggpynt i en sjappe langs Route 66 ![]() ![]() Grand Canyon ![]() Denne dukket opp uti ørkenen, husker ikke hva det het, men var visst et lite Air Force Museum der. ![]() ![]() Williams, AZ. Trivelig sted. ![]() ![]() ![]() ![]() På vei mot Death Valley. Så også flere dronefly, kjørte forbi en drone-flybase. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
|
![]()
En grei TR, men stressende å lese da bildene var for store.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Pga dårlig nett på kaserna så gidder jeg ikke laste opp i mindre størrelser, men det som kommer neste involverer en del fly fra to flymuseum, så satser på at dere overlever
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bedre med større bilder enn for små, flott rapport hittil
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Som nevnt tidligere er man nå på vei vekk fra Las Vegas og på vei til et hus vi hadde funnet og leid så tidlig som kvelden i forveien.
![]() Det befant seg sånn ganske nøyaktig der Det var egentlig et litt stilig hus som falt godt i smak og det hadde fin beliggenhet. Trekker litt ned på det, da det fine teppegulvet ikke hadde tatt skade av en skikkelig rengjøring. (Bilder lånt fra siden til utleiefirmaet) Huset var vel av typen privateid, men som det ikke bor folk i hele året, da kjøkkenet var meget velutstyrt og barnerommet, som var lett å se med køyeseng og utstyrt med litt leker og barnebøker, riktignok lagt vekk i skuffer. Eneste savn i huset der var et stereoanlegg. Ellers var denne uken en ganske rolig en, for det meste. Prøvde oss på litt surfetimer, og man fikk det da til sånn passe greit inne ved stranda der. Hjalp nok litt på med et brett av god størrelse. ![]() Elegant, både i stilart og full våtdrakt. Noe shopping ble det også litt rundtom. På den ene outlet-mallen var faktisk den Mexicanske grensa tegnet opp, men det var lite medhold for å ta en svipptur innom der (Mexico), hovedsakelig fordi vi ikke hadde pass med da. Ene dagen så var man jo faktisk i aktivitet, på en måte, da det var to stykker som var veldig gira på en tur i Six Flags Magic Mountain, som er den fornøyelsesparken i verden med flest berg-og-dalbaner. Da jeg ikke kunne være noe dårligere enn småsøsknene, så måtte jeg jo pent bli med å kjøre det meste, og holdt lenger enn den ene som fikk hodepine av mye blodforflytning mellom hode og bein. Man ente jo tilslutt opp med å kjøre det som var verdt å kjøre, minus en som hadde lang kø. Her vil jeg fremheve X2 som den heftigeste. Var nok kø den dagen, men det kunne ha vært veldig mye verre, så helt OK egentlig. ![]() Jeg nevnte vel noe om fly tidligere, det kommer |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så, etter en uke med grilling av kropp, surfing og shopping, hvor jeg endte opp med iPad 3, etter å ha gitt Android en sjanse her. På tablets kan de nok ikke måle seg med iPad er min konklusjon. Smartphones er noe annet derimot, og ser ikke noen grunn til å konvertere på det markedet med det første.
Ut av huset måtte vi komme oss innen 10:00 og siden resten av familien skulle ha en natt i San Diego mens pappa og jeg skulle ikke fly fra LAX før sent på kvelden vendte man snuten sydover. Damer ble droppet av på kjøpesenter for noe manikyr og kjolehandling, mens for oss tre andre fristet dette lite. Vi dro heller på USS Midway, et hangarskip som nå er gjort om til museum. For morro skyld spurte man om gratis inngang for aktivt militært personell, det gjaldt vel bare US Military? Neida, "any military" var svaret vi fikk, og en stakkars vernepliktig soldat fra lille Norge kom gratis ombord. Startet å kikke rundt innvendig i skipet, vi kunne konstantere at det ikke alltid var like kjekt å være over 1.90 ombord på et skip. Kan vel si at jeg ikke har like god peiling på fly som enkelte her, så må dere gjerne hjelpe til med identifisering. ![]() Briefing room for F-18 flights ![]() Ikke alle hadde like mye boplass ![]() F-14, gromt fly ![]() F-18 ![]() F-4 Phantom II ![]() ![]() Ukjent, men noen bomber har de da festet på den. ![]() Videre herfra bar det på hotellet for en dusj og rene klær før avreise. ![]() Grei utsikt. Ellers så fikk jeg et positivt inntrykk av San Diego på den lille tiden jeg var der, og kunne nok tenkt meg å dra tilbake dit en gang. Kjøreturen til LAX gikk greit med god flyt og man fikk dumpet bagen og sjekket inn hos Virgin America, som skulle ta oss til Washington Dulles, da mulighetene derfra så best ut. Nattflight med tidlig ankomst IAD. Masse plass på flyet her og vi endte opp på 4A og 4C med ledig midtsete, som er meget behagelig. Virgin America vartet opp med en A319 på VX114 og rosa mood lightning. Beinplassen var god, men plastdeksel, i tillegg til netting over bladlomma stjal et par cm benplass. Som underholdningssystem stiller Virgin America opp med systemet "Red" hvor man blant annet har gratis direktesendt tv og mulighet til å betale for et utvalg filmer. In-flight shopping gjøres også på systemet og betaling skjer ved å dra kortet på bunnen av skjermen. Tror også det bar internett der, men fikk det ikke til å virke og prøvde heller ikke så hardt. Gratis brus, kaffe, te og vann ble servert en gang, kunne kanskje fått mer, men sov mesteparten av turen. Den første biten av turen ble tilbragt med å se på LA i "mørket" og senere fløy man også passe langt til siden for Las Vegas, så man fikk tatt en god titt på alle lysene der nede også. Konkluderte så med at jeg hadde sett nok, plasserte BOSE på hodet og satte på musikk. Sluknet passe fort etter det og sov rimelig jevnt til vi startet på innflyvning til IAD i grålysningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
På IAD hadde vi vel en 9 timer å slå ihjel før neste flight, og da det ikke er noe baggasjeoppbevaring på flyplassen, "for safety reasons" så slepte vi de med oss til LH åpnet innsjekk.
Fikk i seg litt mat og slappet av litt før vi drasset med oss koffertene i en taxi ut til National Air and Space Museum som ligger like ved flyplassen. Der gikk vi inn etter tur, mens den andre satt ute med koffertene i sommervarmen og sola som var der da, var vel oppe i noe og 30 grader om jeg husker riktig. ![]() Dette er vel en F4U Corsair ![]() Lockheed SR-71 Blackbird ![]() Og igjen ![]() F-4 Phantom II. F-4 ser ut til å være populært flynavn. ![]() X-35, som senere ble videreutviklet til F-35 ![]() STOVL-systemet til nevnte fly. ![]() F-14 ![]() Concorde ![]() Constellation, som sikkert ikke kalles det på militært språk ![]() B-29 Superfortress "Enola Gay", kjent for å slippe atombomben "Little Boy" på Hiroshima 6. august 1945. ![]() Space Shuttle Discovery ![]() Litt nærmere titt på Space Shuttle Discovery Etter det var det på tide å komme seg tilbake til flyplassen, ombord en shuttlebus som skulle ha 50 cent pr pers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da man kom tilbake til flyplassen så hadde LH åpnet innsjekk til FRA, men den milelange køen på economy droppet man og gikk nesten rett til biz-skranken og dumpet bagasjen og Mr bak disken regnet med at det ville være plass til oss i ønsket klasse. Nok en gang ble bag tagget hele veien fram.
Man kom seg gjennom de nødvendige sjekker og kontroller og fant et sted med matservering, hvor det også ble vist film. Idag var The Terminal. Ikke sett den før og den virket passe fornøyelig, det jeg så av den. Ble så tid for å finne dette flyet for å se om vi kunne sette oss i det. Nå har det seg slik at ruten mellom Washington Dulles og Frankfurt, operert av Lufthansa for øyeblikket er den eneste passasjerruten som opereres med B747-8i. Det flyet brukes desverre ikke på den avgangen som det var noe som helst plass på, men på den smekkfulle avgangen et par timer senere. Derfor var det en A330-300 som sto ved gaten og ventet på oss, sammen med et par boardingkort med navnene våre og seter i biz. Mens flyet sto ved gate så landet og ankom den andre LH-flighten ved gaten ved siden av. Desverre satt jeg på midtrad med fotoutstyr pakket bort eller skrudd av, så ikke noen bilder, men kult å ha sett den. Ellers en bra flight, god mat og drikke og en grei dose søvn mtp flytid. Ved ankomst FRA ble det forflyttning til Schengen uten noe ny sikkerhetskontroll, til senior sin store overraskelse. Ved riktig gate kunne en skjerm informere oss om at vi hadde fått seter i biz til OSL, og reste av ventetiden ble brukt til ny highscore i Fruit Ninja på iPad. Buss ut til flyet, hvor man på veien fikk tatt en god titt på ANA sin B787 på veien ut til B737-300 maskinen. Var vel en 7 personer i biz denne søndags-morgenen og samtlige hadde vel også sin egen treseter. Godt med plass bakover i flyet også. Fikk i seg mat som smakte godt og brukte resten av tiden på lesing, samt litt dupping av. Ved ankomst OSL fikk pappa SMS om at de kun hadde klart å få med den ene kofferten. Det var selvfølgelig den kofferten som inneholdt toalettsaker, det lille jeg faktisk trengte å ta med tilbake til Bodø. Heldigvis hadde jeg beholdt amniety-kitet fra LH, så hadde i det minste tannbørste og tannkrem. I baggasjehallen møtte vi mamma og lillebror, som akkurat hadde ankommet SAN-EWR-OSL. De manglet også en koffert, men den hadde noen tatt med fra baggasjebåndet og sjekket inn på en flight til SVG. Hva folk får til... De fikk heldigvis interceptet den før den endte opp i Stavanger. Klokka var vel nå blitt rundt 1030 søndagsmorgen og lillesøster ville ikke ankomme fra SAN-LHR-OSL før rundt 2230, altså 12 timer senere, og flighten min til BOO gikk ikke før 2140. Derfor bar det ut til bilen for litt ompakking og skifting, før jeg igjen befant meg i grønne klær med grønn bag i hånda. Familien dro til Oslo på familiebesøk, mens jeg hoppet på flytoget for kameratbesøk i Fetsund. Oppsummering på slutten: Dette er vel andre gang i livet at jeg har en reise med flere segmenter i biz enn economy og det gjør meg ikke så mye. LH er bra på biz, men uten å ha prøvd noen andre enn LH, LX og SK i long-haul biz, så er det ikke store sammenligningsgrunnlaget. IFE til LH er rotete og det er vanskelig å få oversikt syns jeg. Filmer er listet etter kategori, og de fleste filmene står listet flere ganger under forskjellige kategorier. Virgin America er selskap jeg likte og kan godt se for meg å bruke igjen inneriks US, gratis live-tv, drikke og god benplass trekker opp. Ellers var det sånn passe kjipt å stå opp 0600 mandagsmorgen, med romvaks og innspeksjon, men med litt under 3 uker igjen av tjenesten så fikk man bite seg i det. Setter også ny personlig rekord i kort tid mellom to ferier, da det ved ankomst OSL bare var 3 uker før man setter ut på ny tur, men den gangen dropper man familien og tar heller med seg en kamerat til Sør-Afrika. I anledning dimmepenger har jeg også spandert på meg sev å kjøpe vanlige billetter, men har jo selvfølgelig ikke valgt raskeste og enkleste reiserute. Stay tuned |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette var en meget bra beskrevet reiseskildring og tilhørende flotte bilder Henshaw - takk skal du ha! Hyggelig at det kan gå såpass bra med ID-tickets til tider også...
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Arcade mode har jeg vel 801, mens broderen irriterende nok har 803...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Amatør
|
![]()
Flott TR jeg koste meg med her, ser ut til å ha vært en vellykket ferie også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Herlig! Har alltid drømt om å luske litt rundt A51...
Takk for flott rapport! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Kjempeflott rapport. F14 må være det flotteste jagerflyet i historien.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Takk for fin rapport. Det så ikke ut som det var mulig å gå inn i verken Concorde eller Discovery? Kan for øvrig anbefale deg å prøve rad to i 747-800 en gang også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ingen åpne innganger som jeg fant, synd, for det hadde vært virkelig kult. Ellers kunne jeg tenke meg å prøve rad-langt-foran i et selskap med ordentlig flate senger og ikke bare avanserte lenestoler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det går ikke så bra for Skywork heller | RJon | Flyforum | 4 | 13-03-2018 22:10 |
Det går bra för Ryanair | Savipix | Flyforum | 20 | 03-11-2009 06:14 |
Når lønner det seg å kjøpe billetter | ENGM 911 | Reiseforum | 2 | 28-12-2008 22:05 |
Ikke rart det går bra... | EB | Flyforum | 10 | 28-09-2007 12:41 |