Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2013, 22:44   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.
Jeg har veldig vanskelig for å se at en slik masseoppsigelse skal være mulig å gjennomføre lovlig

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.
Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.
Old 29-09-2013, 23:24   #2
Trevln
ScanFlyer Silver

Default Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Å skille ut den norske aktiviteta i et eget datterselskap høres derimot ut som det kan være gjennomførbart.
Det ville i så måte være en interessant måte å komme seg unna kravet om å gjeninnføre ytelsespensjon for de ansatte. Jeg skal ikke spekulere mer i det, fra nå av får man vel bare sitte stille på sidelinjen og se hva forhandlingene bringer.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 09:44   #3
RIBRO
ScanFlyer Gold

Når er det forventet at det kommer noe ut av disse forhandlingene? Pågår de nå?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 10:52   #4
Styrmainn
Newcomer

Det er jo ikke bare å overføre alt til et nytt selskap uten at det blir virksomhetsoverdragelse. Da har man krav på å få med seg alt av lønn og vilkår så langt jeg har forstått. Men noe grums er jo på gang. BK har alltid operert litt i gråsonene. Kanskje kan man splitte opp ansattegruppene. Union busting står høyt på to-do-lista inne på FBU.
Styrmainn is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 12:09   #5
Canyon
Newcomer

Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...

Last edited by Canyon; 30-09-2013 at 12:12.
Canyon is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 13:22   #6
Trevln
ScanFlyer Silver

Default Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Canyon View Post
Nye kontraktspiloter som går på kurs hos DY (opptil 15stk i uka) har fått beskjed av ledelsen om at det er de som skal å fly NÅR det blir konflikt i selskapet utover høsten...
Har du dette fra pilotene selv? I så fall er det jo interessant info, men man aner jo ugler i mosen når kontraktspiloter i Spania får utsjekk på winter ops og -300.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 13:29   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by Canyon View Post
Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!

Etter alle problemer med 787 og veldig negative presseomtaler tror jeg Kjos & Co vil gå langt for å unngå konflikter i høst.
Pilotene ønsker selvfølgelig heller ikke konflikt.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 14:20   #8
73H
NorFlyer Front Row

Norwegian Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Kjenner flere som går på kurs hos DY for tiden, dette har ikke jeg hørt noe om!
Jeg stemmer i - dette ikke er noe jeg har sett eller hørt om, og er vel et av mange rykter i miljøet som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten Alle mener at pilotene (norwegian i denne sammenheng) er veldig triggerhappy når det kommer til aksjoner, men det er vel bare å sette seg litt grundigere inn i historikken og se at det ikke er så veldig korrekt... Selvsagt ønsker ikke pilotene å streike hvis det forhandles på rimelige krav fra begge parter! Blir man overkjørt uten noen reell forhandling stiller saken seg helt annerledes! Det er vel bare å oppfordre norwegian og NPU til gjensidig edruelige og moderate kollektivforhandlinger utover høsten!

Last edited by 73H; 30-09-2013 at 14:24.
73H is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules