![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da var det nok en gang klart for en Mosjø-tur. Høye bookingtall i alle retninger, gjorde at reiserute ble valgt med omhu, men dessverre holdt ikke det til at dette ble en slitsom affære.
Jeg burde allerede under kjøreturen til flyplassen skjønt at det ikke skulle gå smertefritt denne gangen. På vei sydover langs GA-400 sto det varsel om at I-285 hadde 4 felt blokkert for veiarbeid i den retningen jeg skulle. Det som imidlertid ikke sto, var at det også var veiarbeid nede i Atlanta … Dermed kunne jeg legge til nesten en time kjøretid, og første fly til Montreal, dit jeg skulle først, var bare å glemme … Satte fra meg bilen på Preflight som vanlig, og ble fraktet til den nye internasjonale terminalen. Fikk sjekket inn og levert kofferten, og etter å ha klarert security (null kø), tuslet jeg over til E Concourse, hvor maskinen allerede sto parkert. Den nye terminalen er forbundet med de andre pirene med tog, noe som gjør at det egentlig ikke spiller noen rolle hvilken terminal man bruker så lenge man ikke har bagasje. ![]() Crewet kom forsinket inn fra en annen flight så det ble tidlig klart at vi ville bli litt forsinket. De kom tuslende til slutt og vi gikk ca 20 minutter sent. Kjerra var en CRJ-900 fra ExpressJet, og jeg var så heldig at jeg ble oppgradert til F. I CRJ’en er det 1-2 konfigurasjon, og selv om det ikke kan måle seg med ‘mainline’ F, er det helt greit. Montreal er jo en to timers tur også .. ![]() Siden dette var en ‘internasjonal’ flight, fikk man en redusert pris på 4.95 på Gogo Internet siden tjenesten sluttet øitt før grensen. Siden det var knappe to mintter fra signalet forsvant til vi passerte 10.000 fot, kan man kalle dette en svært god deal .. ![]() ![]() Siden man reiste fint, ble det servert lunch, men siden jeg går på antibiotika for tiden, måtte jeg ta det pent med børsten. Dette var imidlertid helt akseptabelt og colaen var som vanlig god! Etter ankomst Montreal, fulgte jeg skiltene til ‘international’ og etter å ha pratet litt med en hyggelig og særdeles lite overarbeidet grensekontrolldame, ble jeg sluppet inn i gateområdet. Der fant jeg veien over til Swiss, men skjønte fort at dette kunne bli problematisk. Swiss hadde solgt ut maskinen i løpet av dagen, og etter hvert som det nærmet seg avgangstid, ble det klart at jeg ikke ville komme meg med. Bummer – men slik er gamet .. noen ganger går ikke ting etter planen. Så da var det bare å få tak i bagasjen og komme seg ut i avgangshallen for å prøve neste mulighet. Trodde jeg. For nå begynte moroa … Canada har litt spesielle regler for passering av grensen. Så derfor måtte jeg eskorteres via en ubrukt gate (den MÅ være ubrukt) opp i ankomstområdet, ned til immigrasjonen (hvor jeg tidligere hadde levert fra meg grenseskjemaet i internasjonalskranken). Eskorten min styrte mot korteste kø – handicapskranken – med sikker mine. Siden jeg var under eskorte og allerede hadde passert en gang tidligere, var det ingen mening at jeg/vi skulle stå i den milelange køen. Det var helt greit for dama i skranken, som tilfeldigvis var den samme som hadde ekspedert meg tidligere. Hun glemte imidlertid å gi meg en liten kritisk papirbit for avlevering i tollen … Kofferten ble funnet, og vi styrte mot tollen, hvor det var laaang kø og ingen snikemuligheter. Ved sperringen ble det spørsmål om det manglende skjemaet, eskorten min prøvde å forklare, men vi ble sent til ‘bakrommet’ og ‘grundig sjekk’ … Og der inne .. skrekk og gru! Stinn brakke med lang, lang kø som ikke rørte seg særlig fort. Eskorten min prøvde å få særbehandling, men nei – her var alle like. Hennes lunchtime forsvant og mitt tidsvindu ble stadig mindre. Etter en times tid kom vi endelig frem, og etter å ha blitt kryssforhørt av tolleren, hennes sjef og hennes sjefs sjef, ristet alle tre oppgitt på hodet og bare sendte oss ut døra … Eskorten og jeg skilte lag, og jeg fant Air France, som var neste (og siste brukelige) alternativ til Europa. Stasjonssjefen sto og leste avisen ved siden av skrankene deres, og var velvilligheten selv. Jeg ble sjekket inn og det var som lovet, greit med plass om bord. Maskinen (A340-300) sto på fjernparkering, og da det var en del surr med antallet, ble vi siste stående lenge i en svært varm buss før vi ble fraktet ut. Belegget var vel ca 90% bak, 41D ble til 39D og 2 på 4 seter etter at stolleken var ferdig, så det var litt bedre enn utgangspunktet, men setene i Franskbussen var slitte og nedsittede. Ellers var den ren og pen. Vi tuslet av gårde omtrent i rute og vi tok av som A340’er alltid tar av. I svært dårlig vinkel. Men vi kom oss etter hvert opp i trygg høyde, og crewet sprang til arbeid umiddelbart da klokka klang. Tre traller på hver side ble rullet ut bakfra og matserveringen begynte umiddelbart. Før- og etterdrinker ble servert samtidig, og jeg nøyde meg med en liten rødvin siden jeg hadde restriksjoner. Valget var mellom kylling og en form for laksegrateng. ![]() Valgte sistnevnte, og det var helt kurant. Faktisk riktig så godt. Så kom tralletoget på nytt, brettene ble samlet inn og vekk var crewet. Ingen krise, for det sto forfriskninger ved toalettene, men jeg så ingen gå rundt med drikkebrett, som man er vant til fra f.eks. SAS. Fikk meg et par timers søvn, tror jeg, og våknet da lyset kom på og frokosten skulle serveres. Samme opplegget med 2 x 3 traller ut i høy hastighet. Denne gangen fikk man bare et lite brett med en muffin, en yogurt og litt juice. Vomfyll. Annet kan neppe sies .. ![]() Landet tidlig – heldigvis. ![]() Satte kursen mot ankomsthallen for å hente bagasjen men ble møtt av en vegg av folk da jeg gikk av toget. Noen hadde satt fra seg en ‘suspekt’ bag nede i kjelleren, så denne måtte klareres først. Så innen jeg fikk tak i bagasjen min og satt kursen mot terminal 1, var det gått nesten to timer. Så da var det på tide med neste overraskelse. SAS til Oslo var kansellert. Og det er ikke noe sjakktrekk på en travel søndag morgen. Heldigvis fikk jeg tak i en kollega og fikk plass via København og derfra direkte til Værnes. Sistnevnte var imidlertid fullbooket, men via Oslo var det ikkeno bedre og via Torp ville jeg ikke rekke siste til Mosjøen. Litt stress for å komme over til T1 i tide, men kjerra var halvtimen sen, så det gikk greit. Bagasjen ble levert, boardingkort mottatt og jeg kunne begi meg ut til 70-78 uten ytterligere mas. Det ble en kjapp turnaround og da jeg kom meg om bord oppdaget jeg at jeg hadde 2AB helt for meg selv. Så da var det å nyte en bratt og god MD-80 takeoff – muligens for siste gang med SAS på en normal flyvning. MD’er kommer jeg sikkert uansett til å fly i minst 10 år til hjemme i Atlanta, hvor vi fortsatt har DC-9’er … ![]() ![]() Siste gang på SAS Business var det sannsynligvis også. Kalvestek, laks og ost sto på programmet – dessverre ikke noe stort høydepunkt. Men det var godt med noe vomfyll og colaen (stor boks) var som vanlig god. Sovnet etter måltidet og våknet da det plinget i 10.000 fot. ![]() Hadde relativt god tid i København, og tuslet rolig over til den nye gaten. Der var det mye folk, to trette og lett oppgitte bakkefolk som ikke virket helt fortrolige med Altea. De hadde også en overbooking å slite med, så det var tidlig klart at det ikke ville bli plass til meg. Så da måtte jeg igjen endre mine planer. Fikk etter hvert kontakt med en kollega, som gjorde om min billett til Widerøe via Torp. Gikk over til denne gaten, og der traff jeg imm med familie, som hadde hatt seg en helg i Kongens By. ![]() Egentlig ikke så mye mer å beskrive herfra .. begge WF’ene var fulle og gikk på tid, servicen var god og rutinert, Torp var en overfylt maurtue, kofferten min åpenbarte seg magisk på Værnes, til tross for at danskene på tro og ære sa at de ikke hadde lastet den … Og puta på Radisson Værnes var himmelsk god … Etter en god natts søvn var det klart at SAS-appen, som hadde sjekket meg trofast inn hele dagen ikke ville mer, og jeg måtte bruke vår egen, som jeg normalt gjør uansett. Siste kjerra TRD-MJF var også sprengfull, og jeg fikk siste setet igjen. Og så var jeg endelig her … nesten to døgn etter at jeg dro hjemmefra. Neste tur blir herfra til Zurich neste mandag. Måtte den turen bli kort og problemfri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for en flott, utfyllende og underholdende rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Wow og tripreport saa raskt etter?? Stort og takk for det!!
Tipper du var ganske saa kokt etter dette, ble helt utslitt av aa lese ![]() Kanskje Bonden burde investere noen lapper i aa sende folket med revenue billetter?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for rapport! Kan virke som om SAS hadde overbooket alle avgangene fra CPH til OSL i går, availability var ihvertfall 0 over hele fjøla. Jeg fløy selv med SK1458, og da etterlyste de fem-seks personer som kunne ta neste fly. Tror ikke de endte opp med å avvise fullt så mange; jeg meldte meg frivillig, men fikk/måtte fly likevel. Hadde nesten begynt å se frem til en travel voucher på €300, men ble hyggelig nok oppgradert til Y+ som takk for hjelpen av en veldig søt SAS-dame i skranken.
Da jeg kom fra BKK til CDG 17/4 var for øvrig SAS-flyet vårt videre til OSL i 11-tiden innstilt, og i følge mademoiselle i security hadde vært innstilt også dagen i forveien. Innstiller SAS ofte disse avgangene?
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 03-06-2013 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, slutt med det, MOW, du setter enkelte av oss andre i et dårlig lys!
![]() ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport, så venter spent på returen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport! Ingenting som å reise ID
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for rapporten! Syns du skulle slått til på inet tilbudet, tatt en liverapport på de få minuttene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Det er mulig de har et mønster, men jeg har isåfall ikke funnet ut av det ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aaah, the wonderful world of ID-travel
![]() Alltid spennende, og litt til. For et ubegripelig kavete opplegg i Canada-tollen, ble nesten sliten av å lese om det. Umiskjennelig amerikansk way of thinking. AF-mannen burde naturligvis has svjusjet dere inn på 5AB sporenstreks! Og det er lov med to rødvin, selv på antibiotika ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
'Dere' var bare meg .. men jeg registrerte at 5AB sto ledig da jeg kom ombord som nesten sistemann, ja ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Tusen takk for en flott og veldkrevet TR herr MOW.
Håper hjemreisen blir litt mindre stress. Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() 5B burde selvsagt ha vært blocked for comfort. Ta bilder turen til ZRH da. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Amerika er jo ikke et land, så det blir vel kanskje litt feil sammenligne. Kanadierne er i utgangspunktet langt mer laidback i sine prosedyrer. Det var jeg som traff The Dark Side, koblet med fransk tankegang ..
![]() I ZRH skal jeg være i tre dager, så jeg håper jeg rekker en tur på spotterterassen. Det kommer forøvrig et knippe flybilder i bildeforumet i kveld en gang. Må bare få redigert litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Interessant rapport Hr. MOW
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Bra rapport Hr MOW, kanskje bra De var medisinert under hendelsen for dette så slitsomt ut
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Atlanta-Mosjøen Juni '12 | LN-MOW | Bilder & foto | 20 | 27-06-2012 21:04 |
Atlanta-Mosjøen Juni 2010 | LN-MOW | TripReports | 18 | 14-06-2010 01:21 |
Atlanta-Mosjøen - november 08 | LN-MOW | TripReports | 31 | 12-11-2008 07:13 |
Trip report | LN-MAH | Flyforum | 1 | 06-05-2007 00:00 |
Ny Trip Report | MountainDew | Flyforum | 0 | 11-07-2006 01:11 |