Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2013, 22:58   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
OBB 19 Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Da var det nok en gang klart for en Mosjø-tur. Høye bookingtall i alle retninger, gjorde at reiserute ble valgt med omhu, men dessverre holdt ikke det til at dette ble en slitsom affære.

Jeg burde allerede under kjøreturen til flyplassen skjønt at det ikke skulle gå smertefritt denne gangen. På vei sydover langs GA-400 sto det varsel om at I-285 hadde 4 felt blokkert for veiarbeid i den retningen jeg skulle. Det som imidlertid ikke sto, var at det også var veiarbeid nede i Atlanta … Dermed kunne jeg legge til nesten en time kjøretid, og første fly til Montreal, dit jeg skulle først, var bare å glemme …

Satte fra meg bilen på Preflight som vanlig, og ble fraktet til den nye internasjonale terminalen. Fikk sjekket inn og levert kofferten, og etter å ha klarert security (null kø), tuslet jeg over til E Concourse, hvor maskinen allerede sto parkert. Den nye terminalen er forbundet med de andre pirene med tog, noe som gjør at det egentlig ikke spiller noen rolle hvilken terminal man bruker så lenge man ikke har bagasje.



Crewet kom forsinket inn fra en annen flight så det ble tidlig klart at vi ville bli litt forsinket. De kom tuslende til slutt og vi gikk ca 20 minutter sent. Kjerra var en CRJ-900 fra ExpressJet, og jeg var så heldig at jeg ble oppgradert til F. I CRJ’en er det 1-2 konfigurasjon, og selv om det ikke kan måle seg med ‘mainline’ F, er det helt greit. Montreal er jo en to timers tur også ..



Siden dette var en ‘internasjonal’ flight, fikk man en redusert pris på 4.95 på Gogo Internet siden tjenesten sluttet øitt før grensen. Siden det var knappe to mintter fra signalet forsvant til vi passerte 10.000 fot, kan man kalle dette en svært god deal ..



Siden man reiste fint, ble det servert lunch, men siden jeg går på antibiotika for tiden, måtte jeg ta det pent med børsten. Dette var imidlertid helt akseptabelt og colaen var som vanlig god!

Etter ankomst Montreal, fulgte jeg skiltene til ‘international’ og etter å ha pratet litt med en hyggelig og særdeles lite overarbeidet grensekontrolldame, ble jeg sluppet inn i gateområdet. Der fant jeg veien over til Swiss, men skjønte fort at dette kunne bli problematisk. Swiss hadde solgt ut maskinen i løpet av dagen, og etter hvert som det nærmet seg avgangstid, ble det klart at jeg ikke ville komme meg med. Bummer – men slik er gamet .. noen ganger går ikke ting etter planen. Så da var det bare å få tak i bagasjen og komme seg ut i avgangshallen for å prøve neste mulighet. Trodde jeg. For nå begynte moroa …

Canada har litt spesielle regler for passering av grensen. Så derfor måtte jeg eskorteres via en ubrukt gate (den MÅ være ubrukt) opp i ankomstområdet, ned til immigrasjonen (hvor jeg tidligere hadde levert fra meg grenseskjemaet i internasjonalskranken). Eskorten min styrte mot korteste kø – handicapskranken – med sikker mine. Siden jeg var under eskorte og allerede hadde passert en gang tidligere, var det ingen mening at jeg/vi skulle stå i den milelange køen. Det var helt greit for dama i skranken, som tilfeldigvis var den samme som hadde ekspedert meg tidligere. Hun glemte imidlertid å gi meg en liten kritisk papirbit for avlevering i tollen …
Kofferten ble funnet, og vi styrte mot tollen, hvor det var laaang kø og ingen snikemuligheter. Ved sperringen ble det spørsmål om det manglende skjemaet, eskorten min prøvde å forklare, men vi ble sent til ‘bakrommet’ og ‘grundig sjekk’ … Og der inne .. skrekk og gru! Stinn brakke med lang, lang kø som ikke rørte seg særlig fort. Eskorten min prøvde å få særbehandling, men nei – her var alle like. Hennes lunchtime forsvant og mitt tidsvindu ble stadig mindre. Etter en times tid kom vi endelig frem, og etter å ha blitt kryssforhørt av tolleren, hennes sjef og hennes sjefs sjef, ristet alle tre oppgitt på hodet og bare sendte oss ut døra …

Eskorten og jeg skilte lag, og jeg fant Air France, som var neste (og siste brukelige) alternativ til Europa. Stasjonssjefen sto og leste avisen ved siden av skrankene deres, og var velvilligheten selv. Jeg ble sjekket inn og det var som lovet, greit med plass om bord. Maskinen (A340-300) sto på fjernparkering, og da det var en del surr med antallet, ble vi siste stående lenge i en svært varm buss før vi ble fraktet ut. Belegget var vel ca 90% bak, 41D ble til 39D og 2 på 4 seter etter at stolleken var ferdig, så det var litt bedre enn utgangspunktet, men setene i Franskbussen var slitte og nedsittede. Ellers var den ren og pen. Vi tuslet av gårde omtrent i rute og vi tok av som A340’er alltid tar av. I svært dårlig vinkel. Men vi kom oss etter hvert opp i trygg høyde, og crewet sprang til arbeid umiddelbart da klokka klang. Tre traller på hver side ble rullet ut bakfra og matserveringen begynte umiddelbart. Før- og etterdrinker ble servert samtidig, og jeg nøyde meg med en liten rødvin siden jeg hadde restriksjoner. Valget var mellom kylling og en form for laksegrateng.



Valgte sistnevnte, og det var helt kurant. Faktisk riktig så godt. Så kom tralletoget på nytt, brettene ble samlet inn og vekk var crewet. Ingen krise, for det sto forfriskninger ved toalettene, men jeg så ingen gå rundt med drikkebrett, som man er vant til fra f.eks. SAS.

Fikk meg et par timers søvn, tror jeg, og våknet da lyset kom på og frokosten skulle serveres. Samme opplegget med 2 x 3 traller ut i høy hastighet. Denne gangen fikk man bare et lite brett med en muffin, en yogurt og litt juice. Vomfyll. Annet kan neppe sies ..



Landet tidlig – heldigvis.



Satte kursen mot ankomsthallen for å hente bagasjen men ble møtt av en vegg av folk da jeg gikk av toget. Noen hadde satt fra seg en ‘suspekt’ bag nede i kjelleren, så denne måtte klareres først. Så innen jeg fikk tak i bagasjen min og satt kursen mot terminal 1, var det gått nesten to timer.
Så da var det på tide med neste overraskelse. SAS til Oslo var kansellert. Og det er ikke noe sjakktrekk på en travel søndag morgen. Heldigvis fikk jeg tak i en kollega og fikk plass via København og derfra direkte til Værnes. Sistnevnte var imidlertid fullbooket, men via Oslo var det ikkeno bedre og via Torp ville jeg ikke rekke siste til Mosjøen.

Litt stress for å komme over til T1 i tide, men kjerra var halvtimen sen, så det gikk greit. Bagasjen ble levert, boardingkort mottatt og jeg kunne begi meg ut til 70-78 uten ytterligere mas. Det ble en kjapp turnaround og da jeg kom meg om bord oppdaget jeg at jeg hadde 2AB helt for meg selv. Så da var det å nyte en bratt og god MD-80 takeoff – muligens for siste gang med SAS på en normal flyvning. MD’er kommer jeg sikkert uansett til å fly i minst 10 år til hjemme i Atlanta, hvor vi fortsatt har DC-9’er …



Siste gang på SAS Business var det sannsynligvis også. Kalvestek, laks og ost sto på programmet – dessverre ikke noe stort høydepunkt. Men det var godt med noe vomfyll og colaen (stor boks) var som vanlig god. Sovnet etter måltidet og våknet da det plinget i 10.000 fot.



Hadde relativt god tid i København, og tuslet rolig over til den nye gaten. Der var det mye folk, to trette og lett oppgitte bakkefolk som ikke virket helt fortrolige med Altea. De hadde også en overbooking å slite med, så det var tidlig klart at det ikke ville bli plass til meg. Så da måtte jeg igjen endre mine planer. Fikk etter hvert kontakt med en kollega, som gjorde om min billett til Widerøe via Torp.

Gikk over til denne gaten, og der traff jeg imm med familie, som hadde hatt seg en helg i Kongens By.



Egentlig ikke så mye mer å beskrive herfra .. begge WF’ene var fulle og gikk på tid, servicen var god og rutinert, Torp var en overfylt maurtue, kofferten min åpenbarte seg magisk på Værnes, til tross for at danskene på tro og ære sa at de ikke hadde lastet den … Og puta på Radisson Værnes var himmelsk god …

Etter en god natts søvn var det klart at SAS-appen, som hadde sjekket meg trofast inn hele dagen ikke ville mer, og jeg måtte bruke vår egen, som jeg normalt gjør uansett. Siste kjerra TRD-MJF var også sprengfull, og jeg fikk siste setet igjen.

Og så var jeg endelig her … nesten to døgn etter at jeg dro hjemmefra. Neste tur blir herfra til Zurich neste mandag. Måtte den turen bli kort og problemfri.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:14   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Takk for en flott, utfyllende og underholdende rapport!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:32   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Wow og tripreport saa raskt etter?? Stort og takk for det!!

Tipper du var ganske saa kokt etter dette, ble helt utslitt av aa lese ..

Kanskje Bonden burde investere noen lapper i aa sende folket med revenue billetter??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:42   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Takk for rapport! Kan virke som om SAS hadde overbooket alle avgangene fra CPH til OSL i går, availability var ihvertfall 0 over hele fjøla. Jeg fløy selv med SK1458, og da etterlyste de fem-seks personer som kunne ta neste fly. Tror ikke de endte opp med å avvise fullt så mange; jeg meldte meg frivillig, men fikk/måtte fly likevel. Hadde nesten begynt å se frem til en travel voucher på €300, men ble hyggelig nok oppgradert til Y+ som takk for hjelpen av en veldig søt SAS-dame i skranken.

Da jeg kom fra BKK til CDG 17/4 var for øvrig SAS-flyet vårt videre til OSL i 11-tiden innstilt, og i følge mademoiselle i security hadde vært innstilt også dagen i forveien. Innstiller SAS ofte disse avgangene?
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 03-06-2013 at 23:48.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:44   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Wow og tripreport saa raskt etter?? Stort og takk for det!!
Ja, slutt med det, MOW, du setter enkelte av oss andre i et dårlig lys! Eller hva, robban?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 04:18   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,981
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Flott rapport, så venter spent på returen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 06:52   #7
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Flott rapport! Ingenting som å reise ID

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Litt stress for å komme over til T1 i tide, men kjerra var halvtimen sen, så det gikk greit. Bagasjen ble levert, boardingkort mottatt og jeg kunne begi meg ut til 70-78 uten ytterligere mas. Det ble en kjapp turnaround og da jeg kom meg om bord oppdaget jeg at jeg hadde 2AB helt for meg selv. Så da var det å nyte en bratt og god MD-80 takeoff – muligens for siste gang med SAS på en normal flyvning. MD’er kommer jeg sikkert uansett til å fly i minst 10 år til hjemme i Atlanta, hvor vi fortsatt har DC-9’er …
Fikk veldig lyst på en tur i DC9 i dag. Taxet forbi noe som lignet på N775NC oppe i Asheville, NC. Vet du om det er noen ruter den brukes fast på?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 07:09   #8
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Takk for rapporten! Syns du skulle slått til på inet tilbudet, tatt en liverapport på de få minuttene
__________________
darkcho is online now   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:06   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post

Kanskje Bonden burde investere noen lapper i aa sende folket med revenue billetter??
Tull og tøys - it's a way of life!

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Fikk veldig lyst på en tur i DC9 i dag. Taxet forbi noe som lignet på N775NC oppe i Asheville, NC. Vet du om det er noen ruter den brukes fast på?
Det er mulig de har et mønster, men jeg har isåfall ikke funnet ut av det ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:48   #10
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Aaah, the wonderful world of ID-travel
Alltid spennende, og litt til.

For et ubegripelig kavete opplegg i Canada-tollen, ble nesten sliten av å lese om det. Umiskjennelig amerikansk way of thinking. AF-mannen burde naturligvis has svjusjet dere inn på 5AB sporenstreks! Og det er lov med to rødvin, selv på antibiotika
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:54   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post

For et ubegripelig kavete opplegg i Canada-tollen, ble nesten sliten av å lese om det. Umiskjennelig amerikansk way of thinking. AF-mannen burde naturligvis has svjusjet dere inn på 5AB sporenstreks! Og det er lov med to rødvin, selv på antibiotika
Nei, dette er nok den franske, byråkratiske delen .. sør for grensen er det litt mer praktisk. Har selv gjort tilsvarende på ATL med kunder da jeg jobbet der ..

'Dere' var bare meg .. men jeg registrerte at 5AB sto ledig da jeg kom ombord som nesten sistemann, ja ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 09:53   #12
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Tusen takk for en flott og veldkrevet TR herr MOW.

Håper hjemreisen blir litt mindre stress.

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 10:57   #13
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, dette er nok den franske, byråkratiske delen .. sør for grensen er det litt mer praktisk. Har selv gjort tilsvarende på ATL med kunder da jeg jobbet der ..
'Dere' var bare meg .. men jeg registrerte at 5AB sto ledig da jeg kom ombord som nesten sistemann, ja ...
Takk for leksjon i geografi. Nå ligger vel Quebec fortsatt i Amerika, men de er om mulig enda mer byråkratiske der altså. OK.

5B burde selvsagt ha vært blocked for comfort.

Ta bilder turen til ZRH da. Som ligger i Europa, men har også sine særegenheter.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 11:23   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Amerika er jo ikke et land, så det blir vel kanskje litt feil sammenligne. Kanadierne er i utgangspunktet langt mer laidback i sine prosedyrer. Det var jeg som traff The Dark Side, koblet med fransk tankegang ..

I ZRH skal jeg være i tre dager, så jeg håper jeg rekker en tur på spotterterassen. Det kommer forøvrig et knippe flybilder i bildeforumet i kveld en gang. Må bare få redigert litt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 15:41   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Interessant rapport Hr. MOW
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 22:39   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
Default Re: Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13

Bra rapport Hr MOW, kanskje bra De var medisinert under hendelsen for dette så slitsomt ut
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Atlanta-Mosjøen Juni '12 LN-MOW Bilder & foto 20 27-06-2012 21:04
Atlanta-Mosjøen Juni 2010 LN-MOW TripReports 18 14-06-2010 01:21
Atlanta-Mosjøen - november 08 LN-MOW TripReports 31 12-11-2008 07:13
Trip report LN-MAH Flyforum 1 06-05-2007 00:00
Ny Trip Report MountainDew Flyforum 0 11-07-2006 01:11


All times are GMT +2. The time now is 10:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.