Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2013, 06:12   #81
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Den dagen Lufthansa er ferdig med oppgradering av sin flaate til lie flat, har SAS ikke noe valg. Da vil de staa med ett raevva nedoverbakkesete og enn connecting flight som kan vaere i ett midtsete for folk som har en billett helt opp til 50K.

Og de kundene kommer ikke tilbake etter aa bli banket opp nedover en utslitt bakke og faatt kaffe i en pappkopp i ett midtsete paa en 737 fullstappa helt opp til maks tillatt.
Amen.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 06:15   #82
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
De skal vel både ha SAS Plus og SAS Business på langdistanse? I tillegg til SAS Go.

Ellers har jeg hørt at Economy-setene skal byttes ut?
Old 27-03-2013, 07:30   #83
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det tror jeg vil være en bedre investering. Begynner å bli slitt bak i bussene nå... Mye morsomheter som fjernkontroller som ikke sitter fast i huset sitt, bord som kommer ned for egen vilje, og slitt stoff på stolene. Har også lagt merke til at speilet på det ene toalettet har to enorme sprekker som er "reparert" med tape - individet heter Adalstein og fenomenet ble observert både i slutten av februar og slutten av mars. Ellers har matserveringen bak i bussen tatt seg opp betraktelig. Men nok OT fra meg...
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 07:57   #84
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Fløy nylig CPH-BKK t/r i C på SK972/973. På vei til Asia virket ikke min stol 4A, så crewet kom og manuelt la det ned. Dette etter at jeg gjentatte ganger påpekte ovenfor flyvertinnen at det ikke virket. Etter å prøve et par reset sa hun: "jaja, jeg kan ikke gjøre noe". Jeg spurte om hun synes det var ok at jeg skulle ha det slik i 10 timer, og om det ikke kunne gjøres noe, og spurte om hun kunne hente purseren. Sammen med en annen presset de manuelt ned stolen. Det samme skjedde på returen, men da med passasjeren foran meg i 2A. Der fikk de ikke til å ordne, så han måtte bytte til rad 7.
Da jeg spurte crew om det var mye problemer med setene siden jeg også hadde problemer på vei frem, sa det at de var smertelig klar over problemet, og at "det må snart gjøres noe med det". Virker som at de burde legge inn en teknisk service på setene.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 08:05   #85
apeks
ScanFlyer Silver

Etter min mening nok en merkelig beslutning av SAS.
Skjønner oppgradering er svindyrt og at SAS sliter økonomisk.

Men så lenge andre konkurrerende selskaper oppgraderer så vil jo C produktet til SAS bli utdatert. Da kan de ikke konkurrere mer, så enkelt er det.

Så lenge det finnes bedre alternativer så vil SAS slite og bare må følge etter.
Nytter ikke å legge på is og tro at kundene fortsetter å velge et dårligere produkt. Det er ganske naivt.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 09:07   #86
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Jeg tror SAS virkelig vil merke det når lufthansa m flere får nye seter samtidig som at lufthansa har bedret servering og service som jeg må påstå er et stykke foran SAS,
Jeg velger ikke SAS på langdistanse biz lenger etter et par turer med sete som låser seg å dårlig AVOD,ikke fikk jeg noen kompensasjon heller
Enig.

Det er forstatt selskaper som ikke har full flat seter i dag (TG for eksempe), men ikke spesielt mange og de alle fleste har en plan for å oppgradere disse.

Problemet med SK er at siste gang de oppgradert C kabinen var de for konservative. De valgte dagens løsning istedenfor full flat. Etter at de var ferdig med retrofitting av Business Sleeper begynte andre selskaper å oppgradere til full flat. Snakk om dårlig timing!
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 09:36   #87
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Fløy nylig CPH-BKK t/r i C på SK972/973. På vei til Asia virket ikke min stol 4A, så crewet kom og manuelt la det ned. Dette etter at jeg gjentatte ganger påpekte ovenfor flyvertinnen at det ikke virket. Etter å prøve et par reset sa hun: "jaja, jeg kan ikke gjøre noe". Jeg spurte om hun synes det var ok at jeg skulle ha det slik i 10 timer, og om det ikke kunne gjøres noe, og spurte om hun kunne hente purseren. Sammen med en annen presset de manuelt ned stolen. Det samme skjedde på returen, men da med passasjeren foran meg i 2A. Der fikk de ikke til å ordne, så han måtte bytte til rad 7.
Da jeg spurte crew om det var mye problemer med setene siden jeg også hadde problemer på vei frem, sa det at de var smertelig klar over problemet, og at "det må snart gjøres noe med det". Virker som at de burde legge inn en teknisk service på setene.
Det er begrenset hvor lenge en kan flikke på en gammel bil før den bare fremstår som gammel uansett hva du gjør. Setene er utslitt, og er moden for utskifting. Enkelt og greit.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 10:54   #88
Altitude
ScanFlyer Blue

At de tør. Det betyr at SAS i praksis vil bli marginalisert i bussiness class markedet.

AY, LH, KL, AF oppgraderer til full-flat-beds. Austrian, LOT, Iberia, Swiss og Alitalia likeså. For å nevne noen sammenlignbare europeiske selskap.
Som kjent har BA hatt senger på J-class i årevis, og selv BAs gamle business var full-flat.

Det er stusselig å bevitne fraværet av offensiv satsing på produktutvikling i fullpris-segmentet i SAS, som igjen blir fullstendig akterutseilt. Er den kommende konkurransen fra DY som opptar all tankevirksomhet? Er det tenkelig at SAS etter hvert sklir ned til et to-klasse produkt (Economy og Economy Extra) også på langrutene? Altså kopierer DY, som dermed dikterer premissene for det hele...
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 11:31   #89
tommyh
ScanFlyer Blue

Angry Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by CFN_001 View Post
En tur jeg hadde i sommer på OSL-EWR i C så "hengte" stolen min seg opp og ville ikke tilbake i upright position. Det var litt av et syn når to kvinnelige flyvertiner prøvde å løfte opp hele greia å få den tilbake, men det ville den ikke. Fikk beskjed at jeg måtte flyttes før landing. OK for meg sa jeg. Men tenkte med meg selv å la stolen være i fred en times tid før jeg prøvde igjen, og jaggu så fikk jeg den igang igjen

Uansett, håper SK får inn nye stoler om et par års tid. Da er det høyst nødvendig.
Samme skjedde med min stol forrige uke. Elendige greier. Til slutt fikk hun (med min hjelp) slått den litt sammen, men i en veldig ubehagelig posisjon for den som skal sitte i den. Heldigvis var dette ca en time før landing. Ellers var der fullt i business. Om dette hadde skjedd 8 timer før landing, hadde de da plassert meg i economy?
tommyh is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 11:52   #90
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
At de tør. Det betyr at SAS i praksis vil bli marginalisert i bussiness class markedet.

AY, LH, KL, AF oppgraderer til full-flat-beds. Austrian, LOT, Iberia, Swiss og Alitalia likeså. For å nevne noen sammenlignbare europeiske selskap.
Som kjent har BA hatt senger på J-class i årevis, og selv BAs gamle business var full-flat.

Det er stusselig å bevitne fraværet av offensiv satsing på produktutvikling i fullpris-segmentet i SAS, som igjen blir fullstendig akterutseilt. Er den kommende konkurransen fra DY som opptar all tankevirksomhet? Er det tenkelig at SAS etter hvert sklir ned til et to-klasse produkt (Economy og Economy Extra) også på langrutene? Altså kopierer DY, som dermed dikterer premissene for det hele...
Ja, DY skal få skylden for mye, men å tilskrive dem skylden for en eventuell endring av forretningsmodellen til SAS er vel noe i overkant ..

SAS sliter med at DY og andre selskaper tar og vil ta mye fritidspax, mens det i realiteten er for få C klasse pax som betaler godt pr flygning, til at det er økonomisk forsvarlig å bruke 0,5 milliard på å oppgradere C. Gjør de ikke noe på økonomi så har de snart ingen pax der heller, med slitte seter og et underholdingssystem som burde vært på museum.. Det er dyrt og være fattig!
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 12:18   #91
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Er det tenkelig at SAS etter hvert sklir ned til et to-klasse produkt (Economy og Economy Extra) også på langrutene? Altså kopierer DY, som dermed dikterer premissene for det hele...
Det er vel en tendens vi har sett over lang tid i andre bransjer. F.eks. innenfor handelsvirksomhet. Butikkene blir likere og likere og som en følge av det en innskrenking i vareutvalget. Alt for å holde prisene nede. Og lave priser setter fokus på kostnadene, og ikke bare lønnskostnadene. Og den som klarer å holde laveste priser er vinneren. Så får det være så som så med kvalitet og utvalg.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 12:42   #92
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Ja, DY skal få skylden for mye, men å tilskrive dem skylden for en eventuell endring av forretningsmodellen til SAS er vel noe i overkant ..

SAS sliter med at DY og andre selskaper tar og vil ta mye fritidspax, mens det i realiteten er for få C klasse pax som betaler godt pr flygning, til at det er økonomisk forsvarlig å bruke 0,5 milliard på å oppgradere C. Gjør de ikke noe på økonomi så har de snart ingen pax der heller, med slitte seter og et underholdingssystem som burde vært på museum.. Det er dyrt og være fattig!
Selv med all mulig godvilje fikk jeg ikke helt tak i hva du mente her.
At DY har og har hatt betydelig innvirkning på SAS’ veivalg er det jo liten tvil om. Snart vil dette også omfatte langrutesektoren.

At SAS ikke klarer å tiltrekke nok betalende passasjerer til business class på langrutene har du helt rett i – det var mitt poeng. Produktet er akterutseilt og premium-kunder velger andre selskaper. At SAS nå dropper den nødvendige oppgraderingen betyr at de i praksis melder seg av konkurransen om dette markedet.

At SAS ikke finner pengene som trengs til oppgradering nå, og igjen blir hengende etter sine relevante konkurrenter i kampen om business-reisende, betyr at man i realiteten konsentrerer seg om andre konkurrenter og kundesegmenter – som for eksempel DY. At en to-klasse løsning på langrutene vil bli diskutert i SAS er jeg ikke i tvil om. Kanskje har de snust på ideen allerede?

Enig: det er dyrt å være fattig! ☺
Old 27-03-2013, 13:01   #93
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
At SAS ikke klarer å tiltrekke nok betalende passasjerer til business class på langrutene har du helt rett i – det var mitt poeng. Produktet er akterutseilt og premium-kunder velger andre selskaper. At SAS nå dropper den nødvendige oppgraderingen betyr at de i praksis melder seg av konkurransen om dette markedet.
Hvilket grunnlag har du får å si dette? Har du inntrykk av at SAS flyr rundt med tom biz klasse på IC?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 13:18   #94
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hvilket grunnlag har du får å si dette? Har du inntrykk av at SAS flyr rundt med tom biz klasse på IC?
Jeg har ikke sagt at SAS flyr med tom business på langrutene. Der er faktisk ofte helt fullt.
Old 27-03-2013, 16:16   #95
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Det er ofte en stor andel opgraderinger både via optiontown og poeng.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 16:21   #96
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS CC nevnet det her inn for en stund siden.

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Ja, det er planen, at 330 maskinerne får skiftet stole i Economy (da producenten er gået konkurs og det er svært at skaffe reservedele) og så er det planen, at crewmoduler fjernes, så der bliver plads til 8 ekstra stole. Om det er planen at flytte rundt på garderobe og fjerne piloternes crew rest area for at få plads til to ekstra business class stole er endnu uvist.
Old 27-03-2013, 19:08   #97
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is

Sånn - da vet vi alt. Også at SAS snart vil fly til Tampa og Mexico City.

Kanskje vært best å lansert en video uten å promotere app'en som bare var tigjengelig i 30 sekunder og ...

http://www.youtube.com/watch?v=4SUXU...ature=youtu.be
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 13:45   #98
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sånn - da vet vi alt. Også at SAS snart vil fly til Tampa og Mexico City.
Kanskje der kommer flere A343 fra LAN, når LAN får sine B787
Old 28-03-2013, 13:57   #99
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Det er ofte en stor andel opgraderinger både via optiontown og poeng.
Er det noen som har belegg for aa si at SAS sliter med aa selge biz paa langdistanse? Akkurat naa, groesser jeg like mye over aa fly LH i biz som SAS, saa de er ikke helt paa baertur enda. Men i slutten av 2014, vil de vaere det eneste amerikanske/europeiske selskapet som har gammel type C
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules