Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2013, 22:27   #61
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Tipper den egentlige grunnen er økonomi, men at det er pakket inn i en kundetilfredshetsforklaring. Skjønner godt at de prioriterer annerledes nå, men de skal passe seg for å ikke bråvåkne om noen år med et skrekkelig utdatert Business-produkt med dertilhørende lav betalingsvilje.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 22:51   #62
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Sist jeg var med CPH-BKK på biz for et par år siden, var jo servicen grei. Stolen var derimot utrangert og slitt.
Jeg fløy SAS CPH-NRT på biz for vel en uke siden. Klarte ikke helt bli venn med stolen. Når jeg la setet helt ned lå jeg på et skrått plan, men midten av setet var endel høyere enn et rett plan mellom fot- og hode-enden så stillingen føltes ganske unaturlig og merkelig. Det var noen av de mange knappene som jeg ikke kunne se ga noen endring så det er mulig stolen ikke fungerte som den skulle.

Klarte forresten heller ikke bli venn med stolen sist jeg fløy biz med Lufthansa.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 09:34   #63
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Jeg henger meg litt opp i denne holdningen "alle andre har lie-flat, men ikke SK".

Hvis vi tar for oss *A selskaper som opererer med hjemmebase i Europa, hvor mange selskaper er det da bænkers at du får lie-flat på hvis du i dag bestiller en IC billett? Det er ikke så mange...
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:24   #64
Peppep
ScanFlyer Gold

Hvorfor avgrense på den måten? Konkurransen begrenser seg ikke til selskap med hjemmebase i Europa. Og i hvert fall ikke kun til *A i Europa. Det blir også unfair å kun ta med selskap hvor det er "bænkers" å få lie-flat allerede i dag i en diskusjon om SK burde gå til anskaffelse av det.

Av selskap som flyr interkontinentalt til/fra Europa i dag, og som enten har lie-flats eller holder på å oppdatere flåten, kommer jeg i hvert fall på LX, OS, LH, BA, TK, EK, SQ, OZ, EY, QR, WY, SA, VS. Og det er sikkert mange flere.

Last edited by Peppep; 20-03-2013 at 10:28.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:34   #65
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Min bedre halvdel og jeg fløy EWR-OSL i februar, og da gikk det plutselig ikke an å slå av lampene over setene våre i C (3a og 3b). Mens resten av kabinen var bekmørk og folk sov, måtte vi derfor ligge i flomlys. De ansatte beklaget det hele, men var kjent med problemet - og at det ikke var mulig å gjøre noe før landing.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:39   #66
SH 7
Newcomer

Har i det siste fløyet med både SAS og Thai Business.
Det er ikke bare stolene som må oppgarders
Servicen når det gjelde mat og drikke på SAS er under en hver kritikk, dårlig utvalg av matrette.etc.
TV skjermene er nesten halvparten av de hos Thai og utvalget av filmer osv. er minmalt i forhld til Thai
Sist gang jeg fløy med SAS til EWR virket ikke entertaiment systemet på hele turen.
SAS må skjerpe seg før de mister for mange kunder.
SH 7 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 18:26   #67
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS SAS har ikke råd til nye business-stoler

SAS har ikke råd til å kjøpe nye business-stoler

Ville kostet nærmere en halv milliard kroner.

http://www.dagbladet.no/2013/03/26/t...lass/26393051/

Vanskelig valg selvsagt i SAS sin situasjon, men jeg er vel ikke helt overbevist om at det hadde vært en feil innvestering.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:26   #68
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Er ikke prisen pr sete ekstremt høy? 1 mill for et sete? Det er jo noen alternativer i markedet som er "hyllevare"?
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:28   #69
TakeOff
ScanFlyer Blue

TakeOff's Avatar

Skjønner godt at SAS vegrer seg for å ta denne investeringen. Ikke bare på grunn av selskapets økonomiske situasjon, men også med tanke på en mulig utskifting av IC-flyene om ikke altfor mange år. Ikke sikkert mulige kjøpere da vil være villige til å legge så mye ekstra på bordet for nyere stoler.
TakeOff is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:31   #70
Dash
ScanFlyer Molded

- Nå har SAS leased en ekstra A340 i 6 år. Så da blir det vel ikke utskiftning av IC flåten med det første.
- SAS sine stoler er ikke så ille. De er flatbed, dog kun 170 grader.
- SAS fyller vel biz ganske greit med dagens stoler, eller? Hvor mye ekstra inntekt ville en utskiftning av biz setene generere?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:42   #71
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Det som jeg opfatter som det helt store problem med de nuværende stole er deres tekniske
standard...
Hører ofte og "teknik" på stolene, som crew må udbedre undervejs, og det er jo naturligvis
ikke optimalt...
Har flere gange fløjet til NRT med vores A340 og været meget heldig og fået plads på business..Jeg har endnu ikke selv oplevet problemer med stolen.
Det der trænges, efter min mening, er en ordentlig overhaling af stolene..og jo før jo bedre...
Om stolene kan tages ud 3-4 stk af gangen ved jeg ikke, men jeg hører ofte fra crew at det er det der skal til...Stolene synes jeg er helt ok, og jeg trives i den...
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:30   #72
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:42   #73
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
ja det var bestemt en tanke, jeg også tænkte, men alligevel, tror ikke det bliver tilfældet.
Men måske kunne business delen reduceres, således det kun helt foran der er business class
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:58   #74
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Default Re: Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Hvorfor det? C klasse på IC et vel noe av deg som får limet til å henge på SK skuta her om dagen, så hvorfor kvitte seg med noe så innbringende, er vel flere bedrifter som betaler for biz på LH enn innen Europa.
Ang stolene, har ikke prøvd de selv, men klart om SK forbereder seg på nye fly innen 3-6 år, hvorfor bytte nå?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:20   #75
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Hvorfor det? C klasse på IC et vel noe av deg som får limet til å henge på SK skuta her om dagen, så hvorfor kvitte seg med noe så innbringende, er vel flere bedrifter som betaler for biz på LH enn innen Europa.
Ang stolene, har ikke prøvd de selv, men klart om SK forbereder seg på nye fly innen 3-6 år, hvorfor bytte nå?
Hvorfor? Nei, jeg har vel ikke noen god grunn, bare spekulerer litt. At de ikke vil skifte ut disse stolene, som strengt tatt har vært moden for utskifting en stund, når de fleste konkurrentene driver og skifter ut til flate stoler, sier meg at det ikke så spennende å bruke penger for å tjene penger. Dermed står man igjen med å bruke mindre penger, men på flere stoler. Det blir myeav de samme argumentene som er brukt for å kutte ut business i Europa.
Old 26-03-2013, 22:26   #76
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Hvorfor? Nei, jeg har vel ikke noen god grunn, bare spekulerer litt. At de ikke vil skifte ut disse stolene, som strengt tatt har vært moden for utskifting en stund, når de fleste konkurrentene driver og skifter ut til flate stoler, sier meg at det ikke så spennende å bruke penger for å tjene penger. Dermed står man igjen med å bruke mindre penger, men på flere stoler. Det blir myeav de samme argumentene som er brukt for å kutte ut business i Europa.
Hvor mye penger tror du en utskiftning vil generere? Kan man øke billettprisen kraftig eller? Går load faktoren kraftig opp?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:28   #77
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hvor mye ekstra inntekt ville en utskiftning av biz setene generere?
Jeg mistenker at dette spørsmålet har stått sentralt .... Nye seter er nok nå mer 'nice to have' enn 'need to have' - og SAS har neppe råd til så mye annet enn 'need to have' akkurat nå.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:52   #78
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hvor mye penger tror du en utskiftning vil generere? Kan man øke billettprisen kraftig eller? Går load faktoren kraftig opp?
jeg tror heller ikke man kan øke prisen, den er allerede høy. Mer aktuelt er å beholde sine kunder. Det er en stadig stigende konkurranse, og kundene blir stadig mer bevisst på hva man får for pengene. Her ligger ikke SAS bra an i dag, med et prisnivå helt i toppen, mens stolene er slitne.
Old 26-03-2013, 23:14   #79
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Til og med de amerikanske selskapene er paa hoegget og oppdaterer alle flaatene til lie flat. Og United og American har skikkelige seter som slaar sokkene av SAS og Lufthansa. Proevde Delta sitt nye sete som er staggered. Det er flatt, men like bredt som ett oekonomisete, elendige greier som jeg ikke kommer til aa fly igjen.

Den dagen Lufthansa er ferdig med oppgradering av sin flaate til lie flat, har SAS ikke noe valg. Da vil de staa med ett raevva nedoverbakkesete og enn connecting flight som kan vaere i ett midtsete for folk som har en billett helt opp til 50K.

Og de kundene kommer ikke tilbake etter aa bli banket opp nedover en utslitt bakke og faatt kaffe i en pappkopp i ett midtsete paa en 737 fullstappa helt opp til maks tillatt.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 05:39   #80
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg tror SAS virkelig vil merke det når lufthansa m flere får nye seter samtidig som at lufthansa har bedret servering og service som jeg må påstå er et stykke foran SAS,
Jeg velger ikke SAS på langdistanse biz lenger etter et par turer med sete som låser seg å dårlig AVOD,ikke fikk jeg noen kompensasjon heller
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules