Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2013, 22:27   #61
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Tipper den egentlige grunnen er økonomi, men at det er pakket inn i en kundetilfredshetsforklaring. Skjønner godt at de prioriterer annerledes nå, men de skal passe seg for å ikke bråvåkne om noen år med et skrekkelig utdatert Business-produkt med dertilhørende lav betalingsvilje.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 22:51   #62
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Sist jeg var med CPH-BKK på biz for et par år siden, var jo servicen grei. Stolen var derimot utrangert og slitt.
Jeg fløy SAS CPH-NRT på biz for vel en uke siden. Klarte ikke helt bli venn med stolen. Når jeg la setet helt ned lå jeg på et skrått plan, men midten av setet var endel høyere enn et rett plan mellom fot- og hode-enden så stillingen føltes ganske unaturlig og merkelig. Det var noen av de mange knappene som jeg ikke kunne se ga noen endring så det er mulig stolen ikke fungerte som den skulle.

Klarte forresten heller ikke bli venn med stolen sist jeg fløy biz med Lufthansa.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 09:34   #63
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Jeg henger meg litt opp i denne holdningen "alle andre har lie-flat, men ikke SK".

Hvis vi tar for oss *A selskaper som opererer med hjemmebase i Europa, hvor mange selskaper er det da bænkers at du får lie-flat på hvis du i dag bestiller en IC billett? Det er ikke så mange...
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:24   #64
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hvorfor avgrense på den måten? Konkurransen begrenser seg ikke til selskap med hjemmebase i Europa. Og i hvert fall ikke kun til *A i Europa. Det blir også unfair å kun ta med selskap hvor det er "bænkers" å få lie-flat allerede i dag i en diskusjon om SK burde gå til anskaffelse av det.

Av selskap som flyr interkontinentalt til/fra Europa i dag, og som enten har lie-flats eller holder på å oppdatere flåten, kommer jeg i hvert fall på LX, OS, LH, BA, TK, EK, SQ, OZ, EY, QR, WY, SA, VS. Og det er sikkert mange flere.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 20-03-2013 at 10:28.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:34   #65
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 262
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Min bedre halvdel og jeg fløy EWR-OSL i februar, og da gikk det plutselig ikke an å slå av lampene over setene våre i C (3a og 3b). Mens resten av kabinen var bekmørk og folk sov, måtte vi derfor ligge i flomlys. De ansatte beklaget det hele, men var kjent med problemet - og at det ikke var mulig å gjøre noe før landing.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 10:39   #66
SH 7
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 23
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Har i det siste fløyet med både SAS og Thai Business.
Det er ikke bare stolene som må oppgarders
Servicen når det gjelde mat og drikke på SAS er under en hver kritikk, dårlig utvalg av matrette.etc.
TV skjermene er nesten halvparten av de hos Thai og utvalget av filmer osv. er minmalt i forhld til Thai
Sist gang jeg fløy med SAS til EWR virket ikke entertaiment systemet på hele turen.
SAS må skjerpe seg før de mister for mange kunder.
SH 7 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 18:26   #67
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
SAS SAS har ikke råd til nye business-stoler

SAS har ikke råd til å kjøpe nye business-stoler

Ville kostet nærmere en halv milliard kroner.


http://www.dagbladet.no/2013/03/26/t...lass/26393051/

Vanskelig valg selvsagt i SAS sin situasjon, men jeg er vel ikke helt overbevist om at det hadde vært en feil innvestering.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:26   #68
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Er ikke prisen pr sete ekstremt høy? 1 mill for et sete? Det er jo noen alternativer i markedet som er "hyllevare"?
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:28   #69
TakeOff
ScanFlyer Blue
 
TakeOff's Avatar
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 112
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Skjønner godt at SAS vegrer seg for å ta denne investeringen. Ikke bare på grunn av selskapets økonomiske situasjon, men også med tanke på en mulig utskifting av IC-flyene om ikke altfor mange år. Ikke sikkert mulige kjøpere da vil være villige til å legge så mye ekstra på bordet for nyere stoler.
TakeOff is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:31   #70
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

- Nå har SAS leased en ekstra A340 i 6 år. Så da blir det vel ikke utskiftning av IC flåten med det første.
- SAS sine stoler er ikke så ille. De er flatbed, dog kun 170 grader.
- SAS fyller vel biz ganske greit med dagens stoler, eller? Hvor mye ekstra inntekt ville en utskiftning av biz setene generere?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 20:42   #71
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Det som jeg opfatter som det helt store problem med de nuværende stole er deres tekniske
standard...
Hører ofte og "teknik" på stolene, som crew må udbedre undervejs, og det er jo naturligvis
ikke optimalt...
Har flere gange fløjet til NRT med vores A340 og været meget heldig og fået plads på business..Jeg har endnu ikke selv oplevet problemer med stolen.
Det der trænges, efter min mening, er en ordentlig overhaling af stolene..og jo før jo bedre...
Om stolene kan tages ud 3-4 stk af gangen ved jeg ikke, men jeg hører ofte fra crew at det er det der skal til...Stolene synes jeg er helt ok, og jeg trives i den...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:30   #72
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:42   #73
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
ja det var bestemt en tanke, jeg også tænkte, men alligevel, tror ikke det bliver tilfældet.
Men måske kunne business delen reduceres, således det kun helt foran der er business class
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 21:58   #74
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er det rom for litt spekulasjon her i denne posten? Skudd fra hoften: Hovedgrunnen til at de ikke byttes ut, er at SAS Plus skal innføres på LH også, og derfor skal de helt bort og byttes med en stol nærmere Y+. Dermed får de flere seter i flyene og alle hjerter gleder seg.. *dukker og gjømmer seg*
Hvorfor det? C klasse på IC et vel noe av deg som får limet til å henge på SK skuta her om dagen, så hvorfor kvitte seg med noe så innbringende, er vel flere bedrifter som betaler for biz på LH enn innen Europa.
Ang stolene, har ikke prøvd de selv, men klart om SK forbereder seg på nye fly innen 3-6 år, hvorfor bytte nå?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:20   #75
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Hvorfor det? C klasse på IC et vel noe av deg som får limet til å henge på SK skuta her om dagen, så hvorfor kvitte seg med noe så innbringende, er vel flere bedrifter som betaler for biz på LH enn innen Europa.
Ang stolene, har ikke prøvd de selv, men klart om SK forbereder seg på nye fly innen 3-6 år, hvorfor bytte nå?
Hvorfor? Nei, jeg har vel ikke noen god grunn, bare spekulerer litt. At de ikke vil skifte ut disse stolene, som strengt tatt har vært moden for utskifting en stund, når de fleste konkurrentene driver og skifter ut til flate stoler, sier meg at det ikke så spennende å bruke penger for å tjene penger. Dermed står man igjen med å bruke mindre penger, men på flere stoler. Det blir myeav de samme argumentene som er brukt for å kutte ut business i Europa.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:26   #76
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvorfor? Nei, jeg har vel ikke noen god grunn, bare spekulerer litt. At de ikke vil skifte ut disse stolene, som strengt tatt har vært moden for utskifting en stund, når de fleste konkurrentene driver og skifter ut til flate stoler, sier meg at det ikke så spennende å bruke penger for å tjene penger. Dermed står man igjen med å bruke mindre penger, men på flere stoler. Det blir myeav de samme argumentene som er brukt for å kutte ut business i Europa.
Hvor mye penger tror du en utskiftning vil generere? Kan man øke billettprisen kraftig eller? Går load faktoren kraftig opp?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:28   #77
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hvor mye ekstra inntekt ville en utskiftning av biz setene generere?
Jeg mistenker at dette spørsmålet har stått sentralt .... Nye seter er nok nå mer 'nice to have' enn 'need to have' - og SAS har neppe råd til så mye annet enn 'need to have' akkurat nå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 22:52   #78
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS har ikke råd til nye business-stoler

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hvor mye penger tror du en utskiftning vil generere? Kan man øke billettprisen kraftig eller? Går load faktoren kraftig opp?
jeg tror heller ikke man kan øke prisen, den er allerede høy. Mer aktuelt er å beholde sine kunder. Det er en stadig stigende konkurranse, og kundene blir stadig mer bevisst på hva man får for pengene. Her ligger ikke SAS bra an i dag, med et prisnivå helt i toppen, mens stolene er slitne.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 23:14   #79
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Til og med de amerikanske selskapene er paa hoegget og oppdaterer alle flaatene til lie flat. Og United og American har skikkelige seter som slaar sokkene av SAS og Lufthansa. Proevde Delta sitt nye sete som er staggered. Det er flatt, men like bredt som ett oekonomisete, elendige greier som jeg ikke kommer til aa fly igjen.

Den dagen Lufthansa er ferdig med oppgradering av sin flaate til lie flat, har SAS ikke noe valg. Da vil de staa med ett raevva nedoverbakkesete og enn connecting flight som kan vaere i ett midtsete for folk som har en billett helt opp til 50K.

Og de kundene kommer ikke tilbake etter aa bli banket opp nedover en utslitt bakke og faatt kaffe i en pappkopp i ett midtsete paa en 737 fullstappa helt opp til maks tillatt.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 05:39   #80
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Jeg tror SAS virkelig vil merke det når lufthansa m flere får nye seter samtidig som at lufthansa har bedret servering og service som jeg må påstå er et stykke foran SAS,
Jeg velger ikke SAS på langdistanse biz lenger etter et par turer med sete som låser seg å dårlig AVOD,ikke fikk jeg noen kompensasjon heller
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 Trdfly Flyforum 6 14-03-2017 03:27
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? Ståle Reiseforum 10 04-06-2011 22:59
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) SAS-Steward Reiseforum 7 09-11-2010 19:55
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 19:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 20:04


All times are GMT +2. The time now is 15:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.