Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2013, 18:15   #181
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
I en annen post antyder Someone at WF ikke selv er et A/S ... hvilken selskapsform er sä WF stiftet under ?
Det er vanskelig å diskutere med deg når du ikke evner/gidder lese hva jeg skriver. WF er et AS derimot har det ikle noe med Børsen å gjøre (annet enn å være eiet av SAS). Ei kan det heller børsnoteres da AS ikke kan det.....derimot så trengs det ikke kvoteres damer inn i styret
Old 07-02-2013, 18:20   #182
Spacetime
ScanFlyer Blue

Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
... Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. ...
Jeg er helt enig med deg at ut i fra en passasjers interesser er disse sakene helt uvedkommende og uinteressante. Denne tråden omhandler imidlertid selve det forestående salget og nå Finansavisens opplysninger om gjeld og restverdier. I så henseende er det det som er det interessante og ikke Widerøe/SAS som reiseleverandør. Ved et salg er det kun pengene som rår. Det nytter ikke å lure kjøper med hverken gamle Brønnøysund regnskaper eller nye flyruter.

Sakens kjerne er at en kjøper ER ekstremt opptatt av all gjeld som følger med på kjøpet. Det er sjelden gjeld er noe som gjør en kjøpelysten. Alt kan selges, som dere sier, men kjøpere er ofte svært kresne. Særlig er det mange som har brent seg på å kjøpe allt for etablerte flyselskaper. Prøv å selg en borettslag leilighet til noen som er ute etter en selveier. Mulig, men ikke lett.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:21   #183
Frequent Traveller
Anthill kicker

Frequent Traveller's Avatar

Quote:
Det er ingen minoritetseiere i WF, da de er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag heller ...
Jeg referer til posteringen om at WF ikke er et ASA ...
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:26   #184
robms
ScanFlyer Blue

Quote:
ASA = Allmennaksjeselskap
AS = Aksjeselskap.

Forskjellige regler gjelder for de to ovennevnte. Et børsnotert selskap må være ASA.
robms is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:26   #185
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
A/S=aksjeselskap
ASA= allment aksjeselskap

Kan anbefale en side som heter Google vist du lurer på flere forskjeller
Dash is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:29   #186
robms
ScanFlyer Blue

Quote:
I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.

Overførsel av mer aktivitet til Widerøe er ikke nødvendigvis bare attraktivt for eventuelle kjøpere, det spørs jo om denne aktiviteten er lønnsom og innenfor definert kjernevirksomhet.
robms is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:31   #187
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.
SAS og Widerøe har i dag en vanlig interlineavtale og WF kan i tillegg tilby gjennomgånde billetter til veldig mange (også utenfor Star Alliance). Det er jo ikke umiddelbart noe som skulle tilsi at alle interline-avtaler sies opp fordi man får ny eier.

Old 07-02-2013, 18:32   #188
Frequent Traveller
Anthill kicker

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
... Kan anbefale en side som heter Google ...
Goggle ... skal vi pä 3D-kino ?
Men tilbake til dette om ä ordne med ä fä WF solgt i en fei ... hvis en börsnotering er en vel kronglete vei ä gä som först innebaerer skifte av selskapsform fra a/s til ASA ... har man tenkt pä salg gjennom International Auctioneers (som Bukowskis, Sotheby's, Christie's ...). Jeg tror det ville bli en begivenhetsrik affaere !? SAS kan sikre seg sine interresser med en höy nok äpningspris. Jeg ser for meg en stor sal full av mennesker med Blackberry eller iPad, som rekker opp händen pä vegne av obskure interresser ?

Last edited by Frequent Traveller; 08-02-2013 at 10:05. Reason: auksjonssalg ?
Old 07-02-2013, 18:34   #189
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Som nevnt i post #101:

Quote:
En stor del av Widerøe's trafikk er basert på interlinesamarbeid. Det ville være å skyte seg i foten med en særdeles grovkalibret hagle å droppe en slik kontantgenerator ...
Det er også uttalt fra SAS at det er ønskelig med en eier som holder samarbeidet uendret ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 13:18   #190
Frequent Traveller
Anthill kicker

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Det er nok kun et problem dersom man er 'Oslo vestkant-börste med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hode', hva nå enn det er for noe
Jeg prövde ä portrettere en type spekulant-figur - en YUP'pie - som offisielt sier han önsker ä kjöpe WF fordi oppriktig talt han er prima facie interessert i ä medvirke politisk og transport-ökonomisk (via WFs ressurser) for ä desenklavere sekundaere destinasjoner i Nord-Norge og som kummunikerer via Media med noe à la "transport Kirkenes-Stavanger skal ikke ta lengre tid enn BGO-OSL" - vkslvs "samtlige destinasjoner i Nord-Norge skal minst ha seks frekvenser til/fra BGO, TRD OG SVG" - (mens egentlig han er kun interessert i merverdien som blir igjen i hans lomme - cash - efter umiddelbart videre-salg av WF til RYR eller EZY, DLH et alias ...). Var ord-valget mitt misledende ?
Old 08-02-2013, 13:28   #191
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Jeg prövde ä portrettere en type spekulant-figur - en YUP'pie - som offisielt sier han önsker ä kjöpe WF fordi oppriktig talt han er prima facie interessert i ä medvirke politisk og transport-ökonomisk (via WFs ressurser) for ä desenklavere sekundaere destinasjoner i Nord-Norge og som kummunikerer via Media med noe à la "transport Kirkenes-Stavanger skal ikke ta lengre tid enn BGO-OSL" - vkslvs "samtlige destinasjoner i Nord-Norge skal minst ha seks frekvenser til/fra BGO, TRD OG SVG" - (mens egentlig han er kun interessert i merverdien som blir igjen i hans lomme - cash - efter umiddelbart videre-salg av WF til RYR eller EZY, DLH et alias ...). Var ord-valget mitt misledende ?
Hvis du setter deg litt inn i hvordan anbuds-/FOT-rutene fungerer her i landet så vil du oppdage at problemstillingen din er irrelevant.
Og da har jeg ikke engang nevnt det faktum at lavprisselskapene du drar inn som (totalt urealistiske) potensielle kjøper ikke driver med regional feedselskaper, nettverk, etc. Store deler av WFs verdi ligger i hendholdsis anbudskontraktene og tilknyttningen til SAS-systemet. Dette vet en potensiell eier, og man derfor kan utelukke mange kjøpere
Old 08-02-2013, 16:10   #192
Frequent Traveller
Anthill kicker

Quote:
Hvis du setter deg litt inn i hvordan anbuds-/FOT-rutene fungerer her i landet så vil du oppdage at problemstillingen din er irrelevant ...
Takker, Someone ... jo, jeg tok en tur innom http://forum.flyprat.no/showpost.php...1&postcount=79 + poster för/efter og kan bare gjenta noe jeg har sagt för : WF blir ikke lett ä selge. Har man funnet en trolig Kjöper, foreslär jeg at SAS underholder mannen (eller damen ?) til Höyfjells-ski-WE, Laksefiske, og/eller Marlin-fiske i Maldives etc for ä bibeholde interessen ? Et brukbart alternativ er ä beholde WF som en integrert del av SAS og heller lete andre steder etter 3 GSEK !

Last edited by Frequent Traveller; 09-02-2013 at 10:15. Reason: norsk rettskrivning
Old 08-02-2013, 22:07   #193
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Et brukbart alternativ er ä beholde WF som en integrert del av SAS og heller lete andre steder etter 3 GSEK !
WF vilkår da...? Det hadde nok alle flygende i SAS jublet over; Hadde fått tilbake vår 15% lønnsnedgang (og litt til), og gått over til 7/7 etter avgitte fridager! Men spørs om det er helt i tråd med NG strategien til ledelsen om alle innrømmelser forduftet over natten...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 22:39   #194
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
WF vilkår da...? Det hadde nok alle flygende i SAS jublet over; Hadde fått tilbake vår 15% lønnsnedgang (og litt til), og gått over til 7/7 etter avgitte fridager! Men spørs om det er helt i tråd med NG strategien til ledelsen om alle innrømmelser forduftet over natten...?
Er lønnsnivået i WF høyere enn i SK?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 23:12   #195
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det er viktig å ikke unne hverandre vilkår man ikke selv har. Det gjør det så mye letter å komme ut av den nedadgående spiralen hele bransjen er inne i. La oss grave en felles grav for oss selv i stedet. Dooh.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 18:11   #196
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Widerøe Re: Wideroe skal selges

Braathen har lagt inn bud: http://e24.no/boers-og-finans/kampen-om-wideroee-naa-starter-budrunden/20341592
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 18:48   #197
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Artig å se nå om tidligere arbeidsgiver BU vinner innpass hos SAS gjennom et evt kjøp av WF. Ingen kan vel være mer tjent en nordlendingene selv med oldboysen BU som ny aktør på eiersiden i nord. Ikke akkurat nytt marked for godeste Per G...
Old 04-03-2013, 20:42   #198
fokkeren
ScanFlyer Blue

Blir Widerøe navnet borte hvis Braathen kjøper?

Hadde vert kjekt å Braathens navnet tilbake.
Ikke minst enn spennende utvendig lakkering.

Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerket.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 01:23   #199
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Blir Widerøe navnet borte hvis Braathen kjøper?
Det ville vært det dummeste en kjøper kunne ha gjort, og kommer aldri til å skje.
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 09:46   #200
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Det ville vært det dummeste en kjøper kunne ha gjort, og kommer aldri til å skje.
Jeg tror ogsaa SAS kjoepte varemerket Braathens da de kjoepte selskapet. Per G. Braathens Braathens Aviation er ikke samme selskap.
Reply

Posting Rules