Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2013, 13:21   #141
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Wideroe skal selges

SAS uttalte vel i november/desember at de regnet med å selge Widerøe i løpet av 2013. Det er fortsatt 11 måneder igjen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2013, 14:27   #142
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Videre styrker Per G. Braathen inntrykket av at SAS egentlig ikke ønsker å selge WF:
Nei, hvorfor skulle SAS egentlig ønske å selge Widerøe? Widerøe bidrar positivt til kassa i SAS. Grunnen til at de må selge Widerøe er et pålegg fra SAS's eiere. Salget av Widerøe er heller ikke en del av en sparepakke, men behovet for å skaffe cash i kassa. Derfor skulle det selges eiendeler for 3 milliarder kr.

Salget av eiendelene skulle tilsammen innbringe tre milliarder. Widerøe var ventet å innbringe 1-1,5 milliarder og SGH 500 millioner. Hvor disse tallene kommer fra aner jeg ikke, men det interessante er dersom noen har bommet grovt på estimatene for Widerøe, hva SAS da forvente å få for SGH?
Nå er jeg klar over at om Widerøe blir solgt blir sannsynligvis prisen høyere enn første tilbud. Men når første tilbud ligger på en tredel av maks estimat så er det vel ikke stor sannsynlighet for at man når minste estimatet? Eller hva? Kan SAS risikere at de får under en milliar for både Widerøe og SGH? Og hva skjer da med finansieringen av selskapet? Hva annet kan de selge for å nå opp i 3 milliarder.




Vidar

Last edited by LN-VLE; 25-01-2013 at 14:34. Reason: Endret SAS til SGH
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2013, 14:30   #143
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Hva annet kan de selge for å nå opp i 3 milliarder.
Sale og leaseback av piloter og CC
Dash is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2013, 18:39   #144
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Wideroe skal selges

En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??.
Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS.
Bare se til Flybe.
Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt.
Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional.
Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2013, 13:35   #145
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??.
Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS.
Bare se til Flybe.
Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt.
Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional.
Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke.
Kortbaneflyene (-100) til WF kan fortsette i 10-15 år til før de går ut på dato. De gjennomgår nå en slags "midlife update". Ellers så kan vel 300-maskinene byttes ut med Q400, og Q400-flåten begynner etterhvert å få en fin størrelse.

Hvorfor mener du det blir vanskelig uten SAS-paraplyen? Og hva har Flybe med det å gjøre?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2013, 05:55   #146
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Wideroe skal selges

http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=72758
Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
CHECK-IN.dk kunne i sidste uge fortælle om hvordan det mere end 2 måneder efter at selskaberne blev sat til salg, endnu ikke er lykkedes SAS at finde købere til det norske regionalflyselskab Widerøe og til SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling. Salgene skal skaffe penge i kassen til det trængte skandinaviske flyselskab. Og det begynder at haste med at finde købere.

Ændrede pensionsregler betyder, at SAS’ pensionsforpligtelser over for medarbejderne fra november i år skal modregnes selskabets egenkapital. Det betyder at egenkapitalen risikerer at blive reduceret til et meget lille beløb, som vil gøre det usikkert om selskabet kan leve videre. Derfor kan det være en god idé for SAS at polstre sig og få pengekassen fyldt op, påpeger en analytiker.

”Inden for tre til seks måneder bør SAS have gennemført frasalgene af Widerøe og SAS Ground Handling. Ellers begynder det at se sort ud for selskabet,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.
Quote:
. Salget er ennå ikke gjennomført, og prosessen blir forsinket av at Widerøe ikke har klart å komme til enighet med sine piloter om ny pensjonsordning, skriver Finansavisen.

Pilotene har sine pensjonsrettigheter nedfelt i tariffavtalen, og Widerøe kan derfor ikke endre disse uten aksept fra pilotene i selskapet først.

- Vi er ikke i mål med pensjonsforhandlingene, men vi er kommet langt på vei. Det er for eksempel enighet om at vi skal gå over fra ytelses- til innskuddspensjon, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteigen i Widerøe.
http://www.adressa.no/nyheter/okonom...cle7020845.ece



Spørs hvor mye dette haster. SAS har meldt om 1 kvartalet kan bli veldig dårlig. Man er uten tvil avhengig av penger forå øke egenkapitalen. Spørsmålet blir hvor fort man er avhengig av pengene. Dette setter SAS i en veldig dårlig forhandlings situasjon. Det vet evt kjøper(e). Dermed kommer neppe SAS kommer opp i de summene man har forventet fra fra salgene. Taper man rettsaken med linjeflyg pilotene kan det fort bli ennå mere akutt. Man kan komme til å behøve selge ytterligere.

Last edited by branserud; 04-02-2013 at 06:49.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 07:42   #147
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Wideroe skal selges

Widerøe skylder SAS over 600 millioner

Quote:
Det drøyer med salget av Widerøe, men når det først skjer, må selskapet betale SAS over 600 millioner kroner i tilbakeholdte konsernbidrag fra flere år tilbake.
Quote:
Når et salg er på plass, sendes imidlertid egenkapitalen i Widerøe rett i minus på grunn av gjelden til morselskapet
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 08:03   #148
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Spikeren i kista for et WF-salg? På en eller annen måte må denne gjelden "forsvinne" før noen med kommersielt skjønn vil kjøpe selskapet? Eller?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 08:25   #149
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Spikeren i kista for et WF-salg? På en eller annen måte må denne gjelden "forsvinne" før noen med kommersielt skjønn vil kjøpe selskapet? Eller?
Eneste måte å få den til å forsvinne må være at WF betaler dette til SAS, noe jeg ikke umiddelbart tror de har kontanter til å gjøre. For nye eiere vil dette i første omgang redusere kjøpsprisen i forhold til verdivurdering noenlunde tilsvarende. Dersom de har lån som krever det vil jeg tro de må inn med ny kapital i tillegg for å holde egenkapitalandelen i henhold til låneavtaler.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 08:47   #150
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
...
Har jo gjort carve-out av WF fra CSC en gang jeg... ... 2006 ...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 11:01   #151
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Wideroe skal selges

Her er det noe som ikke passer :

Enten er Wideröe sunn drift og verdt noen penger, og da blir mellom-regningene mellom datter-selskapet og SAS rutinemessig gjort opp etter hvert regnskapsär (dvs Wideröe betaler for sitt !), eller sä er Wideröe i virkeligheten IKKE ISTAND til ä gjöre opp for seg, hvorved det akkumuleres ulikviderte mellom-regninger fra ett regnskapsär til det neste osv, til en samlet verdi pä 600 MNOK over flere perioder ? Isäfall er utbudsprisen (vi antar (eksempelsvis) : tilsvarende ätte ärs kumulert netto drifts-resultat ?) bare humbug ... idet den ikke reflekterer virkeligheten.

Eller kan det vaere noe annet ? ... hvis nä SAS-sjefene f.eks. har ordnet med ä overföre pä Wideröe's Aktiva noe gammelt skrot (fly ?) som SAS ikke selv har klart ä kvitte seg av med, er gjelds-posten i regnskaps-sammenheng useriös og kan underlegges Internal Audit, sä det er bare ä sende tilbake til mors-selskapet nevnte aktiva-post med hilsen og mange takk-vaersägod, hvoretter tilsvarende Passiva-post c/o Wideröe saneres til NULL og alt kommer iorden ?

Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ?

Imidlertid beviser denne mellom-posten at egentlig er ikke SAS-styrelsen fullt innstilt pä ä SELGE Wideröe (selge = kutte alle bänd) idet de tydeligvis önsker fortsatt ä kjöre videre med èn fot innenfor dören : med en gjeld pä 600M til forhenvaerende eier vil Wideröe stä som en hund i halsbänd !

Last edited by Frequent Traveller; 06-02-2013 at 11:20.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 11:15   #152
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ?
Det er ikke så humbug. Dette er konsernbidrag som gis mellom mor og datterselskap for å utligne skatteavregning mot staten. Det vil si at om SAS har 100m i minus, så kan WF slippe å betale skatt for 100m dersom de yter konsernbidrag til SAS. Dermed slipper konsernet samlet å betale 28m i skatt til staten.

Selve utbetalingen mellom selskapene trengs ikke gjennomføres for å få skattemessig effekt, men må bokføres i balansene som gjeld fra giver (WF) til mottaker (SAS). Det er hele konsernbidrag på 100m som bokføres, ikke skattefordelen. WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap. Det er akkumulert sum av dette som må gjøres opp ved et salg.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 12:13   #153
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
... WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap ...
... mao : SAS-strategene har ordnet med litt window-dressing for seg selv ved ä la Wideröe pumpes for surstoff til mors-selskapet som i flere är har ligget pä ICU v/sykehuset i Stockholm ... Isäfall, det som evntlt skulle saneres her er fortrinnsvis SAS-regnskapet, hvor minus-resultatene over de siste 6 regnskaps-perioder skal senkes videre ned pga kunstig grunnlag for konsoliderings-regnskap, sä kan man heller la WF söke Trond Giske og hans kollega v/Finansdepartementet for etter-inngivelse av skatte-gjeld; selvfölgelig kan det vurderes pä siden av dette hvorvidt det evntlt kunne legitimeres at SAS sakföres av Staten og/eller av WF ?

Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?!

Last edited by Frequent Traveller; 06-02-2013 at 12:23.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 12:43   #154
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
Default Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?!
Det er ingen minoritetseiere i WF, da de er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag heller

Ellers forklarer TIB det veldig bra selv om du ikke evner/ønsker å forstå forhold mellom mor/datterselskaper og skatteregler/-muligheter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 13:08   #155
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
... Ellers forklarer TIB det veldig bra ...
Uff ja ... LN-TIBs forklaring er Prima, men (for mitt beskjedne vedkommende, jeg som ikke vil/kan forstä slike innviklede ting) den gir ikke en tilfredstillende peiling for hva den egentlige Strategien er i SAS : to sell or not to sell, that is the question ? Hva menes med det der "600 MNOK-halsbändet" ? Som evntl Kjöper, önsker man nok sikkert ikke ä ha SAS bak seg, seende ned i WFs videre regnskaper fremover, sä og si "over skulderen" pä de nye eierene ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 16:06   #156
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: Wideroe skal selges

Bare for å ødelegge diskusjonen med noen fakta .. disse midlene er ikke noen del av Widerøes egenkapital ...

Quote:
I dagens utgave av Finansavisen spekuleres det i at Widerøes avsatte beløp i konsernbidrag til SAS belaster egenkapitalen vår, og at den blir negativ ved et salg. Dette er feil.

Konsernbidragene er midler som er satt av av overskuddet i Widerøe. Beløpet er penger som Widerøe skylder til SAS. En faktisk betaling av denne gjelden påvirker ikke egenkapitalen i Widerøe. Denne type disponering av overskudd i et konsern er helt normalt, og er ofte et ledd i å optimalisere den totale skattebelastningen for konsernet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 16:57   #157
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Wideroe skal selges

Hvis SAS har funnet det beleilig ä bokföre konsoliderings-bidrag fra WF (mäl : redusere skatte-eksponering pä Konsern-basis) kan det vaere at regnskaps-teknisk er datterselskapets ärs-resultat blitt oppbläst kunstig - tilpyntet - for ä skape grunnlag til et "fetere" enn forsvarlig koncern-bidrag ... etter min mening er det flere mäter dette kan gjennomföres pä, hvorav èn kunne evtlt vaere ä ta i "beskjedent" med nedskrivnings-mulighetene som f.eks. flyene gir ... Her gjelder det arbitrasje mellom motstridende finansielle interesser. Someone antyder WF og SAS er èn og samme, da den ene eies 100 % av den andre ? Jeg tror ikke medarbeiderene i WF og SAS tatt individuelt er helt av samme oppfatning dvs WF-folk mener ä ha rett til ä bli betraktet som en ressurs (og dèt fortjener de absolutt !), mens uansett de risikerer ä bli trukket ned under vannet hvis SAS synker, fordi deres fremtid festes med lenke à 600 MNOK til utviklingen i SAS ? Alternativet (i mitt eksempel) kunne evntlt ha vaert at WF istedenfor var eier av noen til en höyere grad nedskrevne fly - WF fär samme skatte-eksponering men ingen lenke fester WF lenger til SAS !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 20:18   #158
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
... WF ( ) er 100% eiet av SAS. Og således ikke på børs. Det er vel heller ikke et ASA idag ...
Takk, Someone ... men da forekommer det meg umiddelbart noe : det ä "selge" SAS (= innkassere tilsv. markedsverdi i NOK som WF er verdt) kunne da teoretisk ganske enkelt löses ved ä ordne med ä fä WF börsnotert 100 % ?

SAS har valgt ä ikke ta denne veien ... Jeg ser to mulige forklaringer :

(1) SAS er nödt til ä selge (under press fra Bankene/Staten) men er ikke villig til ä la hvem-som-helst overta en aktivapost av strategisk verdi for SAS' egen drift i/fra Norge (f.eks. RYR, som er stinn med cash !); mao, igjen dette med hals-lenken som gär med salget ? eller

(2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ?

Var jeg spekulant (en säkalt Oslo vestkant-börste) ville jeg (a) stille opp med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hodet; og (b) prutte ned WF-prisen (takket vaere Rickard Gustavsson er dette en enkel affaere !); og (c) kjöpe og deretter (d) selge beistet umiddelbart til RYR, dvs : la RYR hugge opp WF's trafikk-rettigheter til det om-organiseres som et regionalfeeder-selskap inn i RYR's nettverk i/fra Skandinavia ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 20:26   #159
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post

(2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ?
??????? Og hvorfor i alle dager skulle det være et problem?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 20:31   #160
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
??????? Og hvorfor i alle dager skulle det være et problem?
Det er nok kun et problem dersom man er 'Oslo vestkant-börste med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hode', hva nå enn det er for noe
EHBK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mange flymodeller skal/selges Tarzan Samlerhjørnet 3 06-01-2018 17:02
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") 73H Flyforum 20 14-11-2012 06:44
Wideroe.no vs sas.no seilfly Reiseforum 15 29-09-2010 19:23
SAS skal selges imm Flyforum 13 02-03-2010 23:03
City airline skal selges MartinL Flyforum 6 13-08-2009 23:18


All times are GMT +2. The time now is 21:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.