![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
SAS uttalte vel i november/desember at de regnet med å selge Widerøe i løpet av 2013. Det er fortsatt 11 måneder igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Salget av eiendelene skulle tilsammen innbringe tre milliarder. Widerøe var ventet å innbringe 1-1,5 milliarder og SGH 500 millioner. Hvor disse tallene kommer fra aner jeg ikke, men det interessante er dersom noen har bommet grovt på estimatene for Widerøe, hva SAS da forvente å få for SGH? Nå er jeg klar over at om Widerøe blir solgt blir sannsynligvis prisen høyere enn første tilbud. Men når første tilbud ligger på en tredel av maks estimat så er det vel ikke stor sannsynlighet for at man når minste estimatet? Eller hva? Kan SAS risikere at de får under en milliar for både Widerøe og SGH? Og hva skjer da med finansieringen av selskapet? Hva annet kan de selge for å nå opp i 3 milliarder. Vidar Last edited by LN-VLE; 25-01-2013 at 14:34. Reason: Endret SAS til SGH |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
En ny må kjøpe nytt datasystem,bruker vel mye ifra SAS idag.
Flyflåten begynner å dra på årende så enn må se snart etter nykjøp av nye fly.??. Widerøe er idag under SAS paraplyen,blir sikkert vanskelig uten SAS. Bare se til Flybe. Så verdien for Widerøe er kanskje ike verd så mange kroner verd til syende og slutt. Tror Per Braathen hadde greid å viderføre Widerøe videre,som Braathens Regional. Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Hvorfor mener du det blir vanskelig uten SAS-paraplyen? Og hva har Flybe med det å gjøre? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=72758
Quote:
Quote:
Spørs hvor mye dette haster. SAS har meldt om 1 kvartalet kan bli veldig dårlig. Man er uten tvil avhengig av penger forå øke egenkapitalen. Spørsmålet blir hvor fort man er avhengig av pengene. Dette setter SAS i en veldig dårlig forhandlings situasjon. Det vet evt kjøper(e). Dermed kommer neppe SAS kommer opp i de summene man har forventet fra fra salgene. Taper man rettsaken med linjeflyg pilotene kan det fort bli ennå mere akutt. Man kan komme til å behøve selge ytterligere. Last edited by branserud; 04-02-2013 at 06:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Widerøe skylder SAS over 600 millioner
Quote:
Quote:
__________________
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Her er det noe som ikke passer :
Enten er Wideröe sunn drift og verdt noen penger, og da blir mellom-regningene mellom datter-selskapet og SAS rutinemessig gjort opp etter hvert regnskapsär (dvs Wideröe betaler for sitt !), eller sä er Wideröe i virkeligheten IKKE ISTAND til ä gjöre opp for seg, hvorved det akkumuleres ulikviderte mellom-regninger fra ett regnskapsär til det neste osv, til en samlet verdi pä 600 MNOK over flere perioder ? Isäfall er utbudsprisen (vi antar (eksempelsvis) : tilsvarende ätte ärs kumulert netto drifts-resultat ?) bare humbug ... idet den ikke reflekterer virkeligheten. Eller kan det vaere noe annet ? ... hvis nä SAS-sjefene f.eks. har ordnet med ä overföre pä Wideröe's Aktiva noe gammelt skrot (fly ?) som SAS ikke selv har klart ä kvitte seg av med, er gjelds-posten i regnskaps-sammenheng useriös og kan underlegges Internal Audit, sä det er bare ä sende tilbake til mors-selskapet nevnte aktiva-post med hilsen og mange takk-vaersägod, hvoretter tilsvarende Passiva-post c/o Wideröe saneres til NULL og alt kommer iorden ? Mao, det gjelder ä fä vite nöyaktig HVA disse 600 MNOK (eller MSEK ?) stär for ? Imidlertid beviser denne mellom-posten at egentlig er ikke SAS-styrelsen fullt innstilt pä ä SELGE Wideröe (selge = kutte alle bänd) idet de tydeligvis önsker fortsatt ä kjöre videre med èn fot innenfor dören : med en gjeld pä 600M til forhenvaerende eier vil Wideröe stä som en hund i halsbänd ! Last edited by Frequent Traveller; 06-02-2013 at 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
Selve utbetalingen mellom selskapene trengs ikke gjennomføres for å få skattemessig effekt, men må bokføres i balansene som gjeld fra giver (WF) til mottaker (SAS). Det er hele konsernbidrag på 100m som bokføres, ikke skattefordelen. WF har gått med greie overskudd siste årene, og har dermed kunnet yte slikt bidrag til et skadeskutt morselskap. Det er akkumulert sum av dette som må gjøres opp ved et salg.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() Quote:
Minoritets-aksje-eierene i WF har all grunn for ä vaere utilfreds, pga av uklarhet som pr idag preger WFs egentlige aksjeverdi pä Börsen ?! Last edited by Frequent Traveller; 06-02-2013 at 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
|
![]() Quote:
Ellers forklarer TIB det veldig bra selv om du ikke evner/ønsker å forstå forhold mellom mor/datterselskaper og skatteregler/-muligheter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Uff ja ... LN-TIBs forklaring er Prima, men (for mitt beskjedne vedkommende, jeg som ikke vil/kan forstä slike innviklede ting) den gir ikke en tilfredstillende peiling for hva den egentlige Strategien er i SAS : to sell or not to sell, that is the question ? Hva menes med det der "600 MNOK-halsbändet" ? Som evntl Kjöper, önsker man nok sikkert ikke ä ha SAS bak seg, seende ned i WFs videre regnskaper fremover, sä og si "over skulderen" pä de nye eierene ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
Bare for å ødelegge diskusjonen med noen fakta .. disse midlene er ikke noen del av Widerøes egenkapital ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Hvis SAS har funnet det beleilig ä bokföre konsoliderings-bidrag fra WF (mäl : redusere skatte-eksponering pä Konsern-basis) kan det vaere at regnskaps-teknisk er datterselskapets ärs-resultat blitt oppbläst kunstig - tilpyntet - for ä skape grunnlag til et "fetere" enn forsvarlig koncern-bidrag ... etter min mening er det flere mäter dette kan gjennomföres pä, hvorav èn kunne evtlt vaere ä ta i "beskjedent" med nedskrivnings-mulighetene som f.eks. flyene gir ... Her gjelder det arbitrasje mellom motstridende finansielle interesser. Someone antyder WF og SAS er èn og samme, da den ene eies 100 % av den andre ? Jeg tror ikke medarbeiderene i WF og SAS tatt individuelt er helt av samme oppfatning dvs WF-folk mener ä ha rett til ä bli betraktet som en ressurs (og dèt fortjener de absolutt !), mens uansett de risikerer ä bli trukket ned under vannet hvis SAS synker, fordi deres fremtid festes med lenke à 600 MNOK til utviklingen i SAS ? Alternativet (i mitt eksempel) kunne evntlt ha vaert at WF istedenfor var eier av noen til en höyere grad nedskrevne fly - WF fär samme skatte-eksponering men ingen lenke fester WF lenger til SAS !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() Quote:
SAS har valgt ä ikke ta denne veien ... Jeg ser to mulige forklaringer : (1) SAS er nödt til ä selge (under press fra Bankene/Staten) men er ikke villig til ä la hvem-som-helst overta en aktivapost av strategisk verdi for SAS' egen drift i/fra Norge (f.eks. RYR, som er stinn med cash !); mao, igjen dette med hals-lenken som gär med salget ? eller (2) SAS önsker ä unngä at WFs regnskaper kommer for granskning av Börs-kommisjonen ? Var jeg spekulant (en säkalt Oslo vestkant-börste) ville jeg (a) stille opp med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hodet; og (b) prutte ned WF-prisen (takket vaere Rickard Gustavsson er dette en enkel affaere !); og (c) kjöpe og deretter (d) selge beistet umiddelbart til RYR, dvs : la RYR hugge opp WF's trafikk-rettigheter til det om-organiseres som et regionalfeeder-selskap inn i RYR's nettverk i/fra Skandinavia ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
??????? Og hvorfor i alle dager skulle det være et problem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mange flymodeller skal/selges | Tarzan | Samlerhjørnet | 3 | 06-01-2018 17:02 |
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") | 73H | Flyforum | 20 | 14-11-2012 06:44 |
Wideroe.no vs sas.no | seilfly | Reiseforum | 15 | 29-09-2010 19:23 |
SAS skal selges | imm | Flyforum | 13 | 02-03-2010 23:03 |
City airline skal selges | MartinL | Flyforum | 6 | 13-08-2009 23:18 |