Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2012, 16:16   #201
OEH
ScanFlyer Gold

Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Det jeg er mer spent på enn luftfuktigheten ombord i "Dreamlineren" er støynivået. Jeg har alltid opplevd Boeing sine fly som mer bråkete enn Airbussene. Dette gjelder både 320 vs. 737, A330 vs. B777 og ikke minst A380 vs. B744 (det siste ikke så sammenlignbart iom. aldersforskjellen på de to typene.
Støynivået er for meg den viktigste faktoren når det kommer til opplevelse av behagelig eller ikke behagelig ombord i et fly.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:17   #202
pgaa
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Har DY rekord med antall seter ombord i B787 ?
Thomson Airways skal også ha 291 seter i sine 787.
Old 10-11-2012, 16:23   #203
1944vintage
ScanFlyer Gold

En skal høre mye før "ørene faller av".

I de aller fleste fly er støynivået avhengig av hvor en sitter i kabinen.

I et helt nytt fly vanligvis bedre enn et gammelt - pga slitasje.

forts evt følger
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:31   #204
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
...Se bare på antallet som elsker å fly med MD8X kontra 737.
Nå er vel strengt tatt MD et nyere fly enn 737

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:33   #205
darkcho
ScanFlyer Gold

Joda, men du ser nok poenget mitt
Old 10-11-2012, 16:37   #206
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Har DY rekord med antall seter ombord i B787 ?
Thomson har også 291 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:44   #207
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Nå er vel strengt tatt MD et nyere fly enn 737
[pirke] Er den? [/pirke]

''the initial 737-100 flew in 1967 and entered airline service in February 1968''

''The first DC-9, a production model, flew on February 25, 1965. This allowed the initial Series 10 to enter service with Delta Air Lines on December 1965''
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:28   #208
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Crew som jobber ombord i en 787 vil nok merke forskjell på luft og comfort over tid. Men pax som flyr 1-2 ganger i året vil nok ikke merke særlig forskjell fra 330/340/777/747. F.eks. vil det være vanskelig å merke forskjell på en kabinhøyde på 6000 ft vs. 8000 ft. Alt for å hype et produkt
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 18:01   #209
Futura
ScanFlyer Gold

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra luksusferie i Paris. Vi reiste med et av verdens største flyselskap. Vi opplevde noe av det ypperste som har blitt tilbudt flypassasjerer. Ble kjørt rundt i mersjedes med sjåfør, Vi opplevde kunst, glass og krystall og den ypperste luksus, vi drakk fantastisk sjampanje, spiste på den mest kjente restauranten på Champs-Elysees, virkelig herlig har det vært og jeg vil ikke ha det på noen annen måte.
Vi reiste med Ryanair til 350kr/pers t/r. Flybussen til sentrum var en Mersjedes, Vi var ombord i 2 stk Concorde på flymuseet på Le Bourget og en 747, vi besøkte Versailles. På hotellrommet, med gode senger og fint bad til 72€ for natten, spiste vi ost og kjeks og til det drakk vi champangnen, dvs, brutt til 4€ Alt kjøpt på Carrefour. Middagen på Champs-Elysees var på McDonalds.
Vi hadde det altså fantastisk i Paris, opplevde masse, spiste god mat og dette uten at det kostet så veldig mye. Jeg er sikkert ikke den eneste som har det slik. Jeg kan kjøpe mat på flyet om jeg ønsker(noe jeg gjorde) men slipper å betale for det om jeg ikke skal ha. Jeg klarer meg med vanlig M klasse på flyet enten det er til JFK eller BKK, så lenge sengen på hotellet er bra og temperaturen på rommet ok, så trenger jeg ikke så mye mer. Jeg har ikke flydd langdistanse på over 25år, men med dette nye tilbudet til DY så kan dette bli så billig at jeg er veldig fristet. Kanskje får jeg ikke tak i biletter til 1000,- per veg, men det dobbelte, det er alikavel levelig. Dersom jeg velger å forlenge mitt opphold i USA til andre deler av landet så kan jeg leve med å måtte ta en overnatting eller 2 i NY og på returen går flyet så sent at jeg kan komme fra andre deler av landet og rekke det med flere timers margin. Jeg og de fleste Ikke-DY-hatere på dette forumet har ventet i possitiv spenning på at DYs tilbud skal lanseres og legges ut for salg. Vi er derimot ikke alene om det. Det er flere hundre tusen skandinaver som har sett frem til dette, avtalt med venner når man skal reise dersom man får tak i biletter og hatt alt klart til lanseringen. Jeg er derfor ikke overrasket over at siden ble overbelastet, og at et enormt antall biletter er blitt revet bort på kort tid, jeg hadde nesten blit mer overrasket om det ikke hadde skjedd. At ikke alle biletter på en avgang selges til gibort pris vet vi fra før så å klage på at det ikke er fler billige biletter igjenn er etter min mening for dumt, flyene begynner rett og slett å bli fulle. Hvordan dette vil påvirke prisene og flybransjen på lang sikt vet vi ikke før på denne tiden til neste år, akkurat nå lever DY veldig på at dette er rammet av "nyhetens interesse" og noe folk har gledet seg til leenge.
For mange foretningsreisende vil Biz hos et nettverk selskap være det beste, men for de som skal på jobbreise kun til NY eller ikke må reise på gjennomgående bilett i USA så kan sikkert Premium være et bra alternativ, dessuten er det enda flere på vanlig ferie som har råd til å unne seg Premium, en de som unner seg Biz hos nettverk selskapene.

Vi ønsker lykke til. :-)
Futura is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 20:01   #210
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Nå har jeg aldri opplevd noen av de symptomene du nevner Wahoo og når de antagelig som Chriscross sier har valgt de billigste setene, så har jeg mine tvil om hvor komfortabelt dette såkalte overhypa superflyet til DY vil være. Ja jeg veit at 787 er det siste og mest moderne på markedet, men Kjos har jo hypa dette langt oppe i skyene.
Smaken er som baken, den er delt så trur jeg holder meg til QR inntil vidre.
Litt tuklete hvis du bor i Norge og skal til feks New York men lykke til. Skal du måtte fly såvidt svære omveier for å unngå raskest forbindelse så lykke til og god tur. Denne satsningen tror jeg uovertruffent vil lykkes da Norwegian har slank og smidig organisasjon. Vedtak implementeres etter kun kort tid(mens SAS er på 3 møte har norwegian implementert det ok?
Old 10-11-2012, 20:23   #211
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Det jeg er mest spent på er hvor mange sider denne tråden er på den dagen den første dy 787'n setter nesa mot NY fullt av forventningsfulle og lystige pax :-)
Old 10-11-2012, 21:22   #212
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Nå har jeg akkurat kommet hjem fra luksusferie i Paris. Vi reiste med et av verdens største flyselskap. Vi opplevde noe av det ypperste som har blitt tilbudt flypassasjerer. Ble kjørt rundt i mersjedes med sjåfør, Vi opplevde kunst, glass og krystall og den ypperste luksus, vi drakk fantastisk sjampanje, spiste på den mest kjente restauranten på Champs-Elysees, virkelig herlig har det vært og jeg vil ikke ha det på noen annen måte.
Vi reiste med Ryanair til 350kr/pers t/r. Flybussen til sentrum var en Mersjedes, Vi var ombord i 2 stk Concorde på flymuseet på Le Bourget og en 747, vi besøkte Versailles. På hotellrommet, med gode senger og fint bad til 72€ for natten, spiste vi ost og kjeks og til det drakk vi champangnen, dvs, brutt til 4€ Alt kjøpt på Carrefour. Middagen på Champs-Elysees var på McDonalds.
Vi hadde det altså fantastisk i Paris, opplevde masse, spiste god mat og dette uten at det kostet så veldig mye. Jeg er sikkert ikke den eneste som har det slik. Jeg kan kjøpe mat på flyet om jeg ønsker(noe jeg gjorde) men slipper å
betale for det om jeg ikke skal ha. Jeg klarer meg med vanlig M klasse på flyet enten det er til JFK eller BKK, så lenge sengen på hotellet er bra og temperaturen på rommet ok, så trenger jeg ikke så mye mer. Jeg har ikke flydd langdistanse på over 25år, men med dette nye tilbudet til DY så kan dette bli så billig at jeg er veldig fristet. Kanskje får jeg ikke tak i biletter til 1000,- per veg, men det dobbelte, det er alikavel levelig. Dersom jeg velger å forlenge mitt opphold i USA til andre deler av landet så kan jeg leve med å måtte ta en overnatting eller 2 i NY og på returen går flyet så sent at jeg kan komme fra andre deler av landet og rekke det med flere timers margin. Jeg og de fleste Ikke-DY-hatere på dette forumet har ventet i possitiv spenning på at DYs tilbud skal lanseres og legges ut for salg. Vi er derimot ikke alene om det. Det er flere hundre tusen skandinaver som har sett frem til dette, avtalt med
venner når man skal reise dersom man får tak i biletter og hatt alt klart til lanseringen. Jeg er derfor ikke overrasket over at siden ble overbelastet, og at et enormt antall biletter er blitt revet bort på kort tid, jeg hadde nesten blit mer overrasket om det ikke hadde skjedd. At ikke alle biletter på en avgang selges til gibort pris vet vi fra før så å klage på at det ikke er fler billige biletter igjenn er etter min mening for dumt, flyene begynner rett og slett å bli fulle. Hvordan dette vil påvirke prisene og flybransjen på lang sikt vet vi ikke før på denne tiden til neste år, akkurat nå lever DY veldig på at dette er rammet av "nyhetens interesse" og noe folk har gledet seg til leenge.
For mange foretningsreisende vil Biz hos et nettverk selskap være det beste, men for de som skal på jobbreise kun til NY eller ikke må reise på gjennomgående bilett i USA så kan sikkert Premium være et bra alternativ,
dessuten er det enda flere på vanlig ferie som har råd til å unne seg Premium, en de som unner seg Biz hos nettverk selskapene.

Vi ønsker lykke til. :-)
Men så er det jo det at folk er forskjellige. For noen vil ha det mest mulig behagelig fra man drar hjemmefra, og det er jo heller ikke alle som synes €4s musserende og McD frister når man er i Paris
Old 10-11-2012, 21:38   #213
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Det jeg er mer spent på enn luftfuktigheten ombord i "Dreamlineren" er støynivået. Jeg har alltid opplevd Boeing sine fly som mer bråkete enn Airbussene. Dette gjelder både 320 vs. 737, A330 vs. B777 og ikke minst A380 vs. B744 (det siste ikke så sammenlignbart iom. aldersforskjellen på de to typene.
Støynivået er for meg den viktigste faktoren når det kommer til opplevelse av behagelig eller ikke behagelig ombord i et fly.
Jeg merker ikke forskjell på 744 og A380, selv om den siste visstnok skulle være et fremskritt når det gjelder passasjerkomfort. Jeg ville aldri betalt mer eller tatt en omvei for å fly sistnevnte, og jeg tror ikke så mange gidder å gjøre det for 787 når den har blitt litt mer dagligdags heller. Non-stop flighter er selvsagt et salgsargument, mens de som tror at 787 kommer til å gi merkbart bedre komfort nok kommer til å bli skuffet. Det er flyselskapets valg av sete-layout som er styrende, ikke om flyet kommer fra A eller B, heter 3 eller 7.
Det blir som 10-åringen som kom ombord i A380 og det første han så var La Premiere "WOW, Mom, I LOVE Airbus". Man kommer fort ned på jorden og ser at det bare er nok et fly som flyr fra A til B.
Old 10-11-2012, 22:02   #214
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Man kommer fort ned på jorden og ser at det bare er nok et fly som flyr fra A til B.
Yup! Og når flypratere ikke ser det helt store ved å fly Dreamliner, hvorfor skal da Hvermansen gjøre det? Jeg tipper han ville vært like begeistret over å fly til JFK og BKK med en sminket B707 så lenge prisen var lav.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 23:41   #215
geha
ScanFlyer Blue

Mye morsom synsing å lese her. Til dem som har greie på fly. Thai flyr moderne 5-6 år gamle 777 -200 fra Osl til Bkk. Det er fly som har rundt 290 seter, altså ganske så likt dreamlineren. Er det noen her som vet hvor mye mindre fuel en 787 med 290 passasjerer bruker sammenliknet med en relativt ny 777 med 290 passasjerer på denne strekningen. Morsomt å vite. Relativt sammenlignbare størrelser og det vil kunne si litt om lønnsomheten mellom flytypene? Kanskje litt på siden av tema, men prøver meg.
geha is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 00:17   #216
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Mye morsom synsing å lese her. Til dem som har greie på fly. Thai flyr moderne 5-6 år gamle 777 -200 fra Osl til Bkk. Det er fly som har rundt 290 seter, altså ganske så likt dreamlineren. Er det noen her som vet hvor mye mindre fuel en 787 med 290 passasjerer bruker sammenliknet med en relativt ny 777 med 290 passasjerer på denne strekningen. Morsomt å vite. Relativt sammenlignbare størrelser og det vil kunne si litt om lønnsomheten mellom flytypene? Kanskje litt på siden av tema, men prøver meg.
De er da ikke ca samme størrelse. Skulle Thai hatt samme density som DY så skulle det ha vært 440 seter i 777-200....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 07:44   #217
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
De er da ikke ca samme størrelse. Skulle Thai hatt samme density som DY så skulle det ha vært 440 seter i 777-200....
Nå var vel ikke akkurat dèt som var essensen bak spørsmålet kanskje...?

Om man i TG velger 290 seter i en 777, så skal nødvendigvis de samme (relative) utgiftene betales over et like stort antall seter der som i en 787 med 290 seter. Spørsmålet er dermed ikke så dumt, for seat/mile kost vil nok være betydelig lavere for DU nettopp fordi flyet er mindre og nyere designfilosofi (les lettere) på både fly og motor som i sin tur vil gi en bedre ratio mellom DOW og MTOW

Men spørsmål om "størrelse" kan jo selvsagt misforstås. Hva om man kanskje omformulerer spørsmålet litt og sier at både TG777 og DU787 vil ha omtrent lik setekapasitet. Hva er kostprisen for de respektive...?

Last edited by 73H; 11-11-2012 at 07:46.
73H is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 08:13   #218
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

hva med cargo ,seter alene blir vel feil
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 09:18   #219
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
hva med cargo ,seter alene blir vel feil
Ikke nødvendigvis - vet ikke hvordan business casen til Norwegian ser ut... F.eks. har ikke FR cargo på sine 1500 daglige ruter, med noen få unntak av kister mellom STN og NOC og noe AOG non-revenue cargo. Med et halvårsresultat etter skatt på 596 mill. €, så er kanskje ikke cargo en avgjørende navlestreng? Jeg vil iallefall strekke meg så langt som å påstå at det kommer helt an på forretningsmodellen, og cargo er ikke alltid så veldig lønnsomt hvis man ikke har egen cargo håndtering på bakken... CASM vil være høyere på en hvilken som helst 777 sammenlignet med en 787 med samme antall seter.

Jeg tror at DU lett kan ha en lønnsom modell uten cargo, men om de så skulle ha en cargomodell inne i budsjettet sitt vil de jo ha et bedre utgangspunkt enn TG med sine helt nye 787'er. ANA rapporterer om 21% fuelsave på langrute sammenlignet med f.eks 767-300ER.
73H is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 09:35   #220
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg er personlig litt skeptisk om DY kan lykke med dette modellen som de har sett opp na pa langruter.

Ja, er er grisebillig med startspriser pa 1.000 NOK. Men den store spörsmal blir til slutten om de far den riktige prismiks til stede, dvs om de ogsa klarer a selge nok dyre billetter. Og eksakt dette kan vaere vanskelig, fordi produkt spiller en litt annen rulle pa longhaul enn pa shorthaul. Her snakker vi ikke om hvilked fly de flyr, men pa 8 timers turer ma du spise/drikke noe og du sikkert vil ha bagasje med deg. Her ligger paradoxon. Dette hva gir Norwegian medvind pa shorthaul vil gi dem motvind pa langruter.

Den annen ting er jo at ingen av de konkurrenter vil sitte stille og glede seg over DU sitt inntok i marked. Jeg forventer at UA, SK, TG og de andre vil svare og senke sine priser. Og dermed smelter pris-fordelen for Norwegian enda mere, samtidlig som de andre tilbyr en bedre produkt med daglige frekvenser. Jeg tror denne parten kan virkelig knekke DU.

Jeg forstar at derfor ikke helt den hysteri som har blitt i de siste dagene. Vi far se hva star til slutt under streken. Hysk at selv en Air Asia ikke fikk KUL-LGW til a ga i pluss. Og dette har flere grunner enn at de brukte en gammelt dyrt fly...

Posting Rules