Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2012, 16:54   #21
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Default Re: SAS IC Business-produkt i full nedoverbakke?

Hvis det er maten dere er så opptatt av i C får dere fly med oss
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2012, 19:27   #22
jjessen
ScanFlyer Blue

Tja,

ønsker ikke å gjøre dette til en "hetsing" av danske kabinansatte, men purser flertallet av kabinansatte var danske. Og ja, vi satt i bakre business kabinen siden noen her mener det kan han noe å si.

Men man kan nesten ikke klandre de for manglende vin og mat som i mine øyne ikke holder i C:

Et kyllingbryst som var smakløst og svømte rundt i en merkelig saus med 2 poteter og litt grønnsaker. Det er greit i økonomiklasse men ikke i business. Er det en del av den nye "spare oss til fant strategien?".

Har ellers alltid vært fornøyd med service og mat i C men denne gang var en skuffelse.
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2012, 21:21   #23
Kjetil.L
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Dette kan jeg skrive under på. Spesielt tonefallet i københavner-dialekten kan oppfattes som nedlatende, og i tillegg er det ikke uvanlig at man på dansk starter en setning med "Jamen...", "Så skal der..." og "Altså...". Dette er ikke noe angrep på det danske språket, men heller en belysning av forskjellene og påfølgende konsekvenser.

Kilde: Jeg har tidligere bodd i Danmark, både på Sjælland og Jylland.
Tonefallet på københavnere variere like mye som tonefallet på osloborgere eller folk fra andre større byer rundt om i verden. I usa starter man ofte setninger med "but, you see, if so" og så videre. Man er ikke dermed nedlatende. Man snakker som regel til folk man kjenner og om norske passasjerer på sas opplever dette som nedlatende bør man kansje gå litt i seg selv. Danskene prøver nok bare å være hyggelige. Ikke alle nordmenn som faller for slikt.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 08:32   #24
SE-AER
ScanFlyer Blue

Slakten av SAS sin business-produkt fortsetter i akselererende fart. Nå har man sluttet å servere champagne pre-takeoff på interkontinenale ruter, pluss en rekke andre kjipe besparinger.

Se originaltråd på businessclass.se:
http://www.businessclass.se/sas-euro...ff-pa-sas.html

Last edited by SE-AER; 03-10-2012 at 08:58. Reason: Endret tempus etter kommentar fra Hickok
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 08:43   #25
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette er allerede innført. På gårsdagens C-klasse reise EWR-OSL ble det ikke tilbudt noen som helst for alkohol før ved første tur med vognen, altså nesten en time etter avgang. Før det fikk man en gang tilbud om juice eller vann.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:20   #26
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Dette blir bare verre og verre.
Argumentene for å fly med SAS sin billigutgave av business blir færre og færre.
Og når jeg sier billigutgave tenker jeg på serveringen.
For prisen har de sikkert ikke justert.

Hvor mye tror de at de kan kutte bort av servicen i C og beholde prisen før kundene finner bedre alternativer??

Sørgelige greier!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:27   #27
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Dette blir bare verre og verre.
Argumentene for å fly med SAS sin billigutgave av business blir færre og færre.
Og når jeg sier billigutgave tenker jeg på serveringen.
For prisen har de sikkert ikke justert.

Hvor mye tror de at de kan kutte bort av servicen i C og beholde prisen før kundene finner bedre alternativer??

Sørgelige greier!

BF
Nu er det vel ikke C som er hårdest ramt af disse "enhancements"... Det jeg umiddelbart ser er mest tydeligt i konceptet er at pretakeoff champagne er fjernet, men ellers bliver der vel ikke de store forskelle. Synes nu C-produktet stadig er meget sammenligneligt med f.eks. LH.

Naturligvis ærgerligt at salt/peper er erstattet af engangsudgaver, men på LH i sidste uge var der slet ikke salt/peper på bakken. Det blev kun udleveret hvis man spurgte.

At osten ikke serveres sammen med forretten er vel egentligt kun en fordel.

M-klasse derimod er godt nok blevet noget ramponeret og er efterhånden ren LCC.
Old 03-10-2012, 10:55   #28
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nu er det vel ikke C som er hårdest ramt af disse "enhancements"... Det jeg umiddelbart ser er mest tydeligt i konceptet er at pretakeoff champagne er fjernet, men ellers bliver der vel ikke de store forskelle. Synes nu C-produktet stadig er meget sammenligneligt med f.eks. LH.

Naturligvis ærgerligt at salt/peper er erstattet af engangsudgaver, men på LH i sidste uge var der slet ikke salt/peper på bakken. Det blev kun udleveret hvis man spurgte.

At osten ikke serveres sammen med forretten er vel egentligt kun en fordel.

M-klasse derimod er godt nok blevet noget ramponeret og er efterhånden ren LCC.
Nuvel!
De har også spart bort håndklær på toalettene og erstattet disse med våtpapir, og av en eller annen grunn har de også sett seg nødt til å spare bort den lille klesklypen man fikk på servietten for å feste denne om man ikke hadde skjorte på. Småting, men summerer man opp alt blir det definitivt ikke til det bedre.

Man kan godt si at dette er småting. Men for folk som reiser mye og som vet hva som tilbys i markedet, blir valget enkelt. Og er det ikke folk som reiser mye foran i bussen at SAS tjener sine penger på da? Det må da være den siste kundegruppen SAS bør legge seg ut med. At folk som reiser annet hvert år må betale for en brus bakerst i bussen er vel kanskje lettere å leve med, billettprisene tatt i betraktning og utviklingen i markedet.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:03   #29
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Når de har bestemt seg for å kutte, så kan de kutte på de områdene hvor folk i mindre grad bryr seg, som f.eks. økologisk mat:

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...ten-av-verden/
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:03   #30
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Nuvel!
De har også spart bort håndklær på toalettene og erstattet disse med våtpapir, og av en eller annen grunn har de også sett seg nødt til å spare bort den lille klesklypen man fikk på servietten for å feste denne om man ikke hadde skjorte på. Småting, men summerer man opp alt blir det definitivt ikke til det bedre.

Man kan godt si at dette er småting. Men for folk som reiser mye og som vet hva som tilbys i markedet, blir valget enkelt. Og er det ikke folk som reiser mye foran i bussen at SAS tjener sine penger på da? Det må da være den siste kundegruppen SAS bør legge seg ut med. At folk som reiser annet hvert år må betale for en brus bakerst i bussen er vel kanskje lettere å leve med, billettprisene tatt i betraktning og utviklingen i markedet.

BF
jeg er forsåvidt enig med dig i at det absolut ikke er en forbedring, men umiddelbart tror jeg nu ikke disse ting gør en større forskel.

Mht. håndklæder, så mener jeg ikke disse er sparet væk, men at der p.t. er nogle leveringsproblemer el.lign. Hottowels skal vist også skiftes ud når der kommer ny leverance til en bedre kvalitet end idag, så ikke alt går den forkerte vej

Småting som den lille røde klemme og Georg Jensen salt/peper synes jeg personligt er enormt ærgerligt at de fjerner, da det netop har været en signatur-ting for SAS i mange år. Og jeg har svært ved at se de skulle spare mange penge på det. Men når alt kommer til alt, så er begge disse ting i min verden ret ubetydelig når det kommer til stykket.

Efter sidste tur med SK på IC, så synes jeg faktisk de har et udemærket produkt, som fint lever op til f.eks. LH, men de trænger gevaldigt til at få skiftet stolene ud til nogle tidssvarende og mere behageligt. Hvis de bare vil gøre det, så lever jeg fint uden røde klemmer og med salt/peper i engangsemb.

Jeg tror ikke pax generelt vil opdage mange ændringer på C med det nye koncept - udover pretakeoff champagnen, som nok er det mest synlige.
Old 03-10-2012, 11:05   #31
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Når de har bestemt seg for å kutte, så kan de kutte på de områdene hvor folk i mindre grad bryr seg, som f.eks. økologisk mat:

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...ten-av-verden/
Helt enig. SK bruger idag alt for mange penge på ligegyldige varer som absolut skal være økologiske (mælk, smør osv). Her er virkeligt potentiale for at spare mange millioner årligt. De kunne fint erstatte det med almindelige produkter for min skyld og så servere mig en glas cola undervejs til USA
Old 03-10-2012, 11:37   #32
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Efter sidste tur med SK på IC, så synes jeg faktisk de har et udemærket produkt, som fint lever op til f.eks. LH, men de trænger gevaldigt til at få skiftet stolene ud til nogle tidssvarende og mere behageligt. Hvis de bare vil gøre det, så lever jeg fint uden røde klemmer og med salt/peper i engangsemb.
Nå har kanskje ikke akkurat LH det beste C-produktet, men f eks LX er jo lysår foran SAS. For fritidsreisende, der kortest mulig reisetid kanskje ikke er helt kritisk, finnes det mange andre konkurrenter som tilbyr et bedre produkt og ofte til en lavere pris.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:02   #33
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Nuvel!

BF
Håndklene på toalettet er ikke spart bort.
Men mange pax kastet disse i toalettet, og klogget igjen rørene, som skapte store og dyre problemer. Det er årsaken til at de er borte fra toalettene.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:18   #34
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Håndklene på toalettet er ikke spart bort.
Men mange pax kastet disse i toalettet, og klogget igjen rørene, som skapte store og dyre problemer. Det er årsaken til at de er borte fra toalettene.
Da burde de jo laert av de andre flyselskapene som har haandkleer? jeg er saa hobby-paranoid at jeg tror slike ting i hovedsak er for aa spare penger.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:20   #35
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Efter sidste tur med SK på IC, så synes jeg faktisk de har et udemærket produkt, som fint lever op til f.eks. LH, men de trænger gevaldigt til at få skiftet stolene ud til nogle tidssvarende og mere behageligt.
Her har man jo ofte forskjellig preferanser - men etter aa ha flydd en god del LH LH (morsomt?) siste tiden maa jeg si at LH fortjener klart aa ligge en klasse over SK.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:07   #36
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Da burde de jo laert av de andre flyselskapene som har haandkleer? jeg er saa hobby-paranoid at jeg tror slike ting i hovedsak er for aa spare penger.
Ikke noe paranoia her.
Jeg og de fleste trodde også dette var besparelser, frem til vi så bildene av blokkerte rør og skader på toalettanleggene.
Så på den måten blir det jo besparelser, SAS slipper å bruke store summer på å reparere toalettrør på flyene.
:-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:20   #37
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Hva? Er den røde klypen borte?
Da var begeret fullt!
Old 03-10-2012, 15:58   #38
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Hva? Er den røde klypen borte?
Da var begeret fullt!
Klypen var med på fredag, men kanskje den ble fjernet fra 1.?
Old 03-10-2012, 17:48   #39
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
De turer vi lige har haft med SK og LH på IC har været på C. Der er lidt små forskelle på koncepterne, men alt i alt synes jeg faktisk produkterne var nogenlunde lige gode og sammenlignelige. Lidt skønhedsfejl hos begge, men generelt gode oplevelser hos begge selskaber.

Lang tid siden jeg har fløjet LH på M, så det kan jeg ikke sammenligne. M på SAS synes jeg dog gennem de senere år var været for nedadgående og jeg har meget svært ved at se at de nye "forbedringer" skulle ændre det i positiv retning. Med predinner drink borte og betaling for softdrinks, så skal "forbedringer" af maden godt nok være ganske betydelige. De billeder jeg har set af det nye 2nd meal tyder ihvertfald ikke på at det bliver meget mere interessant. Den bakke ser ganske kedelig ud, Men lad tiden vise det - jeg håber da jeg bliver positivt overrasket næste gang
Old 03-10-2012, 18:21   #40
jjessen
ScanFlyer Blue

Forslag til besparings- og excelnissen (som han ble døpt på businessclass.se):

Kanskje SAS skal spare inn litt på de lyseblå annonsene som hele tiden dukker opp i DN og overalt ellers for å fortelle oss kunder at 23 kilo bagasje, setevalg og kaffe er gratis. Det er ting alle som reiser med SAS mere enn 1 gang i året vet.

Man kan få mye "skumpa" og mat det går an å spise i C for de pengene...

Man er inne i en ond sirkel når man stadig forverrer produktet og bruker millioner på annonsere et produkt man selv tror er så fantastisk.
jjessen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules