Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).
Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):
* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter
= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)
Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
