Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2012, 22:00   #1
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:47   #2
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:48   #3
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,522
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?




Vidar
Tviler på at det var 15kt tailwind, det var et worst case scenario.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:51   #4
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Tviler på at det var 15kt tailwind, det var et worst case scenario.
Det eneste tilfellet hvor de vil lande med 15kt tailwind på Rygge er ved dårlig sikt (kun ILS til en bane).
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 23:27   #5
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Det eneste tilfellet hvor de vil lande med 15kt tailwind på Rygge er ved dårlig sikt (kun ILS til en bane).
Jepp, og sjelden lander vi med mer enn 60 tonn, så der fikk man plutselig enda 170 meter ekstra margin folk er bekymret om dagen, men som pilot er jeg mer bekymret over alle avisartiklene med krigstyper så snart det pr def ikke er en normal landing. Dette er ikke noe mer enn en non-standard happening, som vi har prosedyrer for. Helt ufarlig så lenge man tar de forhåndsreglene man skal under den gitte situasjonen!

Det blir litt som å skrive en nyhetsartikkel hver gang trykkerimaskina til VG, Dagbladet eller Fredrikstad blad krøller litt nyhetspapir....

Skjønner ikke hva som får folk flest til å tro at jeg ville gått på jobb hver dag hvis jeg anså jobben min som utrygg?
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 23:30   #6
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Skjønner ikke hva som får folk flest til å tro at jeg ville gått på jobb hver dag hvis jeg anså jobben min som utrygg?
Forøvrig argumentet jeg pleier å bruke ovenfor medpassasjerer som har flyskrekk
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 00:41   #7
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Jepp, og sjelden lander vi med mer enn 60 tonn, så der fikk man plutselig enda 170 meter ekstra margin folk er bekymret om dagen, men som pilot er jeg mer bekymret over alle avisartiklene med krigstyper så snart det pr def ikke er en normal landing. Dette er ikke noe mer enn en non-standard happening, som vi har prosedyrer for. Helt ufarlig så lenge man tar de forhåndsreglene man skal under den gitte situasjonen!

Det blir litt som å skrive en nyhetsartikkel hver gang trykkerimaskina til VG, Dagbladet eller Fredrikstad blad krøller litt nyhetspapir....

Skjønner ikke hva som får folk flest til å tro at jeg ville gått på jobb hver dag hvis jeg anså jobben min som utrygg?
Det folk ikke skjønner er at det faktisk er piloter som også vil ha flyene trygt ned på bakken. Hadde en heftig diskusjon i et familieselskap sist helg ang Ryanair. Hvorpå vedkommende var så påstålig at ALT som stod i avisene var jo sant.
Da jeg prøvde å forklare henne at selv om det står i avisa er det ikke sant, hu skjønte jo heller ikke at noen turte å jobbe for Ryanair.

Diskusjonen endte med at jeg ba henne dra ett sted der hvor der er veldig varmt.

Synes dine innlegg er veldig informative og gir oss andre ett innblikk i hva som forgår bak dørene i Ryanair.
Må selv tilføye at jeg bare har positive og hyggelige erfaringer med Ryanair
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 16:25   #8
viking737
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 95
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?




Vidar
Hvor lang er banen pa Gardermoen?
viking737 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 16:27   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by viking737 View Post
Hvor lang er banen pa Gardermoen?
http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_lufthavn,_Gardermoen

Quote:
Lufthavnen har to parallelle rullebaner, med retningene 01/19. Den vestre rullebanen måler 3 600 meter, mens den østre måler 2 950 meter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 23:45   #10
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,627
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
Takker for et veldig bra svar. Veldig moro å få slike oppstillinger.

Men i BSL D1-4 Kapittel III § 7 punkt 3 står det; 3) Landingsdistansen i vindstille må ikke overstige 60% av tilgjengelig landingsdistanse av den lengste landingsbanen, jf. sjuende ledd.

Blir det i dette tilfelle på Rygge beregnet at det kan stoppes på 60% av 2442 (LDA) ? Som blir 1465 meter.
Piper is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 00:24   #11
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Takker for et veldig bra svar. Veldig moro å få slike oppstillinger.

Men i BSL D1-4 Kapittel III § 7 punkt 3 står det; 3) Landingsdistansen i vindstille må ikke overstige 60% av tilgjengelig landingsdistanse av den lengste landingsbanen, jf. sjuende ledd.

Blir det i dette tilfelle på Rygge beregnet at det kan stoppes på 60% av 2442 (LDA) ? Som blir 1465 meter.
Vel, du må huske på å skille mellom normal distanse ved jar/eu-ops evt bsl-d som gjelder i et planleggingsstadie. Man planlegger selvsagt aldri på forhånd å lande med flaps up, og dermed er man innenfor dispatch krav til 60% av LDA (Landing Distance Available).

En 737-800W i Ryanair spec har en referanse distanse for F40, 65 tonn (max landing weight) - threshold til full stopp, max manual braking og ingen korreksjoner for tw, altitude, etc. - på 915 meter, som inkluderer 305 meter rullebane hvor flyet fortsatt er i lufta. Dvs en ground roll på 610 meter

915 meter er som du ser innenfor 60% av LDAENRY

Last edited by 73H; 15-09-2012 at 00:28.
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 01:02   #12
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,627
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
En 737-800W i Ryanair spec har en referanse distanse for F40, 65 tonn (max landing weight) - threshold til full stopp, max manual braking og ingen korreksjoner for tw, altitude, etc. - på 915 meter, som inkluderer 305 meter rullebane hvor flyet fortsatt er i lufta. Dvs en ground roll på 610 meter

915 meter er som du ser innenfor 60% av LDAENRY

Når denne distansen blir beregnet forutsetter det da revers trust på motorene? Hva blir distansen uten revert trust ?
Skal de 60% kalkuleres uten revers trust, men med flaps?

Quote:
Synes dine innlegg er veldig informative og gir oss andre ett innblikk i hva som forgår bak dørene i Ryanair.
Det er vel ganske like prosedyrer for alle som bruker 737-800 eller?
Piper is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 07:30   #13
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Når denne distansen blir beregnet forutsetter det da revers trust på motorene? Hva blir distansen uten revert trust ?
Skal de 60% kalkuleres uten revers trust, men med flaps?


Det er vel ganske like prosedyrer for alle som bruker 737-800 eller?
60% kalkuleres på normal operations. Med andre ord så er flap normalt ved normal operations.

Vel, når det gjelder reverse thrust, så er det litt spesielt. Husk at idle reverse thrust ikke gir deg nevneverdig fordel av "ekstra bremsing" på tørr bane, annet enn å ta bort det lille skyvet fremover. Ved å nøytralisere thrusten fra motoren oppnår vi noe mindre bruk av bremsene. Ved autobrake 3, flap 30 er det f.eks ingen ekstra stoppdistanse ved "no thrust reversers", kontra "max reverse thrust". Det som skjer er at autobrake 3 gir deg en gitt deceleration rate, så ved max reverse thrust gir bremsene tilsvarende mindre bremsing som reverserne gir økt luftmotstand. Effekten er da mindre varme bremser og man kan oppnå 25 minutters turnaround selv om temperaturen er 30 grader ++, men på bekostning av ekstra fuelburn.

På max manual braking, tørr bane og flap 30 gir "no reversethrust" deg kun en ekstra stoppdistanse på 40 meter.

Snakker vi derimot om braking action Poor, så vil tilsvarende "no reversethrust" gi deg 1070 meter ekstra stoppdistanse selv på max manual braking.

Autobrake 1, 1250 psi, 4 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 2, 1500 psi, 5 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 3, 2000 psi, 7.2 ft/sec² deceleration rate
Autobrake Max, 3000 psi, 12 ft/sec² (under 80kts) 14 ft/sec² (over 80kts)
RTO or Max manual, Full psi, deceleration rate ikke kontrollert

73H

Last edited by 73H; 15-09-2012 at 17:20. Reason: Typo og skriving litt for tidlig om morgenen ;)
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 07:38   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
60% kalkuleres på normal operations. Med andre ord så er flap normalt ved normal operations.

Vel, når det gjelder reverse thrust, så er det litt spesielt. Husk at reverse thrust ikke gir deg nevneverdig fordel av "ekstra bremsing" på tørr bane, annet enn å ta bort idle thrust som også oppnås ved idle thrust. Ved å nøytralisere thrusten fra motoren oppnår vi noe mindre bruk av bremsene. Ved autobrake 3, flap 30 er det f.eks ingen ekstra stoppdistanse ved "no thrust reversers", kontra "max reverse thrust". Det som skjer er at autobrake 3 gir deg en deceleration rate, så istedenfor å bruke bare bremsene, gir bremsene tilsvarende mindre bremsing som reverserne gir økt motstand. Effekten er da mindre varme bremser og man kan oppnå 25 minutters turnaround selv om temperaturen er 30 grader ++

På max manual braking, tørr bane og flap 30 gir "no reversethrust" deg kun en ekstra stoppdistanse på 40 meter.

Snakker vi derimot om braking action Poor, så vil tilsvarende "no reversethrust" gi deg 1070 meter ekstra stoppdistanse selv på max manual braking

73H
Betyr dette at man f.eks bruker reversethrust for å spare bremser (mindre slitasje), eller bruker man f.eks. mere fuel ved reversethrust slik at man ikke får gevinst kontra bruk av bremser?
Betyr reversethrust annen type slitasje?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 08:07   #15
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Betyr dette at man f.eks bruker reversethrust for å spare bremser (mindre slitasje), eller bruker man f.eks. mere fuel ved reversethrust slik at man ikke får gevinst kontra bruk av bremser?
Betyr reversethrust annen type slitasje?

Vidar
Ja, det stemmer. Vi bruker kombinasjonen idle reverse og nødvendig mengde autobrake såfremt det ikke gir konflikt med brake cooling schedule. Stoppdistanse kalkuleres for hver landing, og da gjøres operasjonelle valg prioritert fremfor økonomiske
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 10:18   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Betyr dette at man f.eks bruker reversethrust for å spare bremser (mindre slitasje), eller bruker man f.eks. mere fuel ved reversethrust slik at man ikke får gevinst kontra bruk av bremser?
Betyr reversethrust annen type slitasje?




Vidar
Karbonbremser slites primært ved antall oppbremsinger, ikke hvor mye kinetisk energi de opptar.
Revers gir støy, vibrasjon, fare for FOD og mer bruk av drivstoff.
Tidligere var det vanlig med mye reverse motor, nå er det som regel bare idle hvis det ikke er veldig glatt.

Vil man vite noe om karbonbremser, kan man lese på
http://www.boeing.com/commercial/aer...icle_05_1.html

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
4 ft/sec2 = ?
Dette er retardasjons-størrelsen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 08:30   #17
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,627
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post

Autobrake 1, 1250 psi, 4 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 2, 1500 psi, 5 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 3, 2000 psi, 7.2 ft/sec² deceleration rate
Autobrake Max, 3000 psi, 12 ft/sec² (under 80kts) 14 ft/sec² (over 80kts)
RTO or Max manual, Full psi, deceleration rate ikke kontrollert

73H
Hmmmm. Her var mye interessant for meg som er litt opphengt i slike ting. Men hva betyr det i tabellen? 1250psi = hydraulikk-trykket på bremsen? 4 ft/sec2 = ?
Piper is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 13:36   #18
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Autobrake 1, 1250 psi, 4 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 2, 1500 psi, 5 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 3, 2000 psi, 7.2 ft/sec² deceleration rate
Autobrake Max, 3000 psi, 12 ft/sec² (under 80kts) 14 ft/sec² (over 80kts)
RTO or Max manual, Full psi, deceleration rate ikke kontrollert
Tallene gir kanskje mer mening for mange hvis vi konverter til G;

Autobrake 1, 1250 psi, 4 ft/sec² deceleration rate = - 0,12G
Autobrake 2, 1500 psi, 5 ft/sec² deceleration rate = - 0,16G
Autobrake 3, 2000 psi, 7.2 ft/sec² deceleration rate = - 0,22G
Autobrake Max, 3000 psi, 12 ft/sec² (under 80kts) 14 ft/sec² (over 80kts) = - 0,37-0,43G

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
31/1.16 BA 747 nødlandet på LHR uten maingear jameson82 Flyforum 1 31-01-2016 21:49
Landing uten flaps på Flesland rkvalvaa Småprat 1 14-10-2012 21:25
Ryanair kutter på RYG Skyhigh Flyforum 12 13-01-2010 19:50
Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps? ENTO Flyforum 12 19-09-2008 19:47
Ryanair nødlandet på én motor i Malmø TG923 Flyforum 0 02-11-2005 03:06


All times are GMT +2. The time now is 22:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.