![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...lande-pa-rygge
Quote:
Last edited by wf145; 14-09-2012 at 09:06. Reason: manglande ingress |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...lande-pa-rygge
Quote:
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Emergency Check List. Helt riktig å ta opp den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,584
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Jo men når de ikke for ut flapsen hadde jeg også vært redd, å nødlandet. Det står jo at de måtte inta nødlandingsposisjon(passasjerene...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
|
![]() Quote:
Pilotene melder mayday eller pan-pan etter situasjon, og er nok ikke noe større forskjellig bedømt enn i andre selskap. Kabinen har igjen sine prosedyrer som gjelder ved evt. "nødlandinger", disse som blir utført, for så å sjekkes via sjekklister som finnes i kabinen. Instrukser om å innta nødstillinger er noe kapteinen vil kunne gi til kabin-personale om han mener dette er nødvendig. En flap-up landing krever ca 1700 meter landingsdistanse fra en 738 med maks manuell bremsing og full reverse thrust (60t, standard dag), 1900 meter er FR-minimum i non-normal situasjon. Rygge har 2442 meter tilgjengelig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
Med en så stor flåte, vil det skje slike hendelser innimellom. Og når media er på tuppa. som de er nå, og Gud Å Hvermannsen har 1000-tipset på Speeddial, blir det mye oppmerksomhet.
Det skjer ikke mer tekniske uregelmessigheter med FR enn det gjør med andre operatører. Tilsvarende har vi sett også med andre selskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
Forkjellen er at media nå skriver om alt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,584
|
![]()
Nei, jeg har ikke hadd noe problem med å reise med Ryanair med tanke på det tekniske.
Det verste er jo at du ikke får li med på flyet, av div grunner personalet har regler/finner på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Helt riktig MOW. Jeg har vært i bransjen i mange år nå og vært bort i mye rart. Nesten ikke noe av det har havnet i media. Men jeg et sikker på at mye kunne ha kommet i avisene nå i dag. Det er mange unormale men forholdsvis vanlige hendelser som raskt havner i media nå og blir blåst opp til noe mye større enn det faktisk er.
Et godt eksempel er sprekk i en frontrute. Det skjer en gang i blant. Det er en unormal situasjon men ikke uvanlig og ikke farlig. Allikevel har slikt blitt slått opp som noe veldig alvorlig noen ganger. Uten å vite noe detaljert om de hendelser i FR så er det ikke noe jeg har blitt skremt av. Overskrifter er krisemaksimering og du finner ofte ikke dekning for dem i selve artikelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
Og her har jeg gått rundt og trodd at jorunalister ofte sjekker flyprat. Men det er vel heller slik at de titter innom for å se om de finner noe de kan lage en skandale ut av dersom de ikke har noe annet å gjøre... ![]()
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]()
Ser ikke ut som at det var snakk om en nød/sikkerhetslanding en gang:
http://www.moss-avis.no/nyheter/pilo...feil-1.7538945 Storm i vannglass... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Landing med flaps retracted betyr vel litt høyere landingshastighet, og derav lengere nedbremsing.
Støtter også det som er skrevet ovenfor om C/A's "febrilske" blaing i bruksanvisningen. Det var nok sjekklisten for denne type feil hun bladde i. Det vil nok være i seneste laget å starte lesingen av bruksanvisningen når du er midt oppe i situasjonen. Vet noen forresten om det er standard prosedyre hos Ryanair å innta "posisjon for nødlanding" ved ffeil på flaps? Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Forøvrig imponerende artikkel, rart de klarte å stoppe på tilgjengelig rullebane når de ikke hadde bremser på hjulene: Quote:
Litt høyrere? Mange titalls knop. Vref40+70 (mener jeg å huske) Men med tørr og lang bane bør det være helt overkommelig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,614
|
![]()
Skal bruk av flaps regnes med når stoppdistanse skal beregnes? Motor-revers skal ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).
Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.): * Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight) * 60 tonn referansedistance: 1225 meter * pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter * pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter * Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter * slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter * approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter = worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind) Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
31/1.16 BA 747 nødlandet på LHR uten maingear | jameson82 | Flyforum | 1 | 31-01-2016 21:49 |
Landing uten flaps på Flesland | rkvalvaa | Småprat | 1 | 14-10-2012 21:25 |
Ryanair kutter på RYG | Skyhigh | Flyforum | 12 | 13-01-2010 19:50 |
Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps? | ENTO | Flyforum | 12 | 19-09-2008 19:47 |
Ryanair nødlandet på én motor i Malmø | TG923 | Flyforum | 0 | 02-11-2005 03:06 |