Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 24-08-2012, 13:03   #11
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Det sies her at Norwegian sentralt oppgir 900.000 til 1.500.000 i lønn...Jeg burde tro at hun som kommunikasjonsansvarlig satt inne med de riktige tall, men nå sitter jeg med lønnskalaen foran meg, og topplønnen for de fastansatte pilotene tangerer såvidt millionen. Ikke dårlig det, men snittet blant de fastansatte ligger nok langt lavere, tatt i betraktning av at en fast ansatt ny FO ligger rundt 4-500.000.

Når man i tillegg vet at alle de som nå ansettes nå fremover får kontrakter, med lønninger for FO under 300.000 (Hel-base) og en del høyere for Malaga - så blir jo bildet et helt annet.

Det siste nå er at man har begynt å ansette unge "MPL-guys", med i overkant av 200 timer erfaring, og så må de betale ratingen / utdanningen som en del av pakken. Lønnen etter trekk av utdanningskostnader er ikke all verden, men tallene jeg hører spriker noe, alt etter avtale / erfaring.

Når det gjelder CA'er så er det påstått gjennom svenske medier at lønnen er helt nede i 425 euro pr måned for Malaga-baserte. Nå holdes disse lønnsavtalene tett til brystet, og det er ikke helt klart om tallet er riktig. Fra DY internt er det påstått at de mottar ca 1000 euro hver måned - uansett en lønn som ligger på ca en tredjedel av konkurrentenes...

Det er ganske laber stemning blant mange av pilotene i DY om dagen, og det er lagt lokk på det meste av interne diskusjoner. En av de sentrale pilotene for de siste forhandlingene (der Kjos trakk det lengste strået) - har valgt å forlate firmaet - og søkt seg til Widerøe.

De fastansatte her hjemme ser at kontraktsopplegget på sikt også kan være en trussel mot dem selv. Det siste som nå skaper turbulens og urolighet er ansettelsene nede på LPA / Malaga, der det er snakk om å ansette utenlandske piloter på kontrakt til administrative oppgaver / instruktører / check-pilots... To be continued...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  

Posting Rules