![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det er mitt grunnlag for å synes at det er en vridning. For meg fremstår det mye som en vridning for å kunne kunstig bevise en nokså tynn teori om at Fagforeningene (spesiellt en er skyld i allt).
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Poenget med eksersisen har jo vært å vise hvor god lønnen ville vært om man fulgte den vanlige lønnsutviklingen (jfr tall fra Krok), og så har Wahoo indikert at han mener at årsaken til den historisk gode lønnen ligger i fagforeningene (om jeg forstår han rett). Andre må gjerne lansere andre forklaringer på dette. SSBs topplønnsberegning er jo ikke SSBs utregning. Det er igjen et forsøk på å illustrere hva dagens topplønn på 1.2 millioner ville vært uten lønnsreduksjoner og lønnsfrys de siste 10 årene. At det er en del godt betalte piloter i utvalget er nok sikkert riktig, men jeg vet ikke noe annet om datagrunnlaget til SSB enn det de selv skriver (og det er at rundt 65% av de ansatte i sektoren er innbefattet i grunnlaget). Last edited by TOS; 25-08-2012 at 16:16. |
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg skjønner godt at vi mister meget dyktige forumdeltagere - ikke bare i denne debatten - men dessverre for godt
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er synd dersom folk forsvinner, men man må nesten forvente at ens argumenter møtes med motargumenter der man mener at det har noe for seg. |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men dette er ikke lenger et forum for folk som jobber i bransjen. Dette er et forum for folk som liker å diskutere bransjen på egne premisser og forutsetninger. Last edited by TCAS; 27-08-2012 at 09:24. |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår forumet så har jeg aldri oppfattet dette som et bransjeforum, men et luftfartsforum for alle som er interesserte i luftfart - det være seg i den ene eller andre formen. Det har vel alltid så lenge jeg kan huske (og det er vel omtrent 10 år tilbake i tid på det gamle forumet) vært en salig blanding av folk som jobber i bransjen og folk som bare er interesserte i bransjen. Du skriver at det er et forum for "...folk som liker å diskutere bransjen på egne premisser og forutsetninger...". En outsiders syn på dette er muligens at man oppfatter bransjen som nokså konservativ (det synes jo også som at piloter utenfor Skandinavia har en litt annen oppfatning av saker og ting), og at man føler at bransjen har godt av å utfordres. Det er sjelden jeg oppfatter diskusjonene som å være helt frikoblet fra sakens faktiske forhold, men det er nok ikke tvil om at en del er uenige om både hvilke fakta som er relevante og de vurderinger man gjør. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er nok ikke mange her på forumet som sitter i den spisse ende av luftfarten, og det finnes flere andre forum som mer spesifikt retter seg mot denne gruppen (interne forum, PPRUNE etc). Det er helt greit å kunne lufte meningene sine her, men for de få skandinaviske piloter (og andre luftfartsansatte som er her), vil det nok være lite medlidenhet å føle, og det er ok.
Dagens marked etterspør billig pris, og der er man ikke i Skandinavia særlig utrustet til å matche kommende krav, der Kjos fyller opp flyene sine med østeuropeiske ansatte (også pilotene), og etter hvert asiatere - jfr. dagens artikkel i "Aftenposten". Morgendagens luftfart vil sannsynligvis være annerledes, men flyene skal nok komme trygt fra A til B, med disse nye utenlandske ansatte på kontrakt, selv på glatte rullebaner i stormkast. Jeg tror luftfarten er såpass høyt utviklet, at den vil fange opp den "downgrading" som man frykter. Når det er sagt er det selvfølgelig litt trist at det skandinaviske luftfartsmiljø smuldrer opp, og at bl.a. pilotyrket etter hvert helt klart blir mindre attraktivt her hjemme. Og hvilken klassereise (den negative vei) har det ikke villet vært for en CA i gamle SAS (der de jobbet med hvite hansker) om vedkommende skulle inn i dagens lavprisjungel, og der betjene dagens marked. (Her om dagen satt jeg på FR ved siden av en kar som kun hadde en slitt og illeluktende helsetrøye ovenpå....trodde ikke sånt var lov..) Lavprisselskapene må vel ansees som en miljøkatastrofe, når man flyr billigere over Nordsjøen, enn det koster å parkere bilen - og da tar man turen man egentlig ikke hadde noen planer å ta...Sånn sett hjelper det vel ikke hvor moderne og fuelgjerrige flyene er....Det er så billig å fly at det ikke er noe vi tenker særlig over... Kjos ble meget populær nordpå og andre steder da han utfordret SAS-monopolet - og det var alldeles flott å få en slik kar inn på banen. Man trengte ham! I dag har ex-fallskjermjegeren, ex-Starfighterpiloten, juristen, forfatteren og gründeren Bjørn Kjos utviklet seg til å bli en turbokapitalist - han er rett og slett steinhard, og tråkker gjerne på folk for å komme opp og frem. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvilke feil? Det er vel Wahoos vurdering at det er fagforeningene som er årsaken til dette. Det kan man selvsagt være enig eller uenige i, og man kunne sikkert formulert seg noe mer diplomatisk (men der er defintivt ikke Wahoo alene om å være spiss i formuleringene...). Jeg tror forklaringen er mer nyansert enn som så, men klarer ikke å unngå å se på fagforeningene som en forklaringsfaktor.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |