![]() |
|
![]() |
#701 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]()
Tally-Ho er vel i Thomas Cook Scandinavia, som er et av få selskap som har det ganske så bra. Venner av meg i Thomas Cook UK som har vært på utlån til den skandinaviske armen i travle vintermåneder der oppe, har kun godt å si om dem (mye bedre enn UK avdelingen). På den annen side har ikke Thomas Cook UK det spesielt godt i disse dager, men de klarer seg nå foreløpig. Det eneste selskapet herover (UK) som vel kan sammenlignes med Thomas Cook Scandinavia er Monarch som fortsatt har holdt på sine tildels "gammeldagse" forhold. Hvorvidt du kan si at markedet de arbeider mot er "beskyttet" kan sikkert diskuteres. En del av deres marked er nok fortsatt absolutt noe "beskyttet" mens store deler av det vel ikke er det lenger, som er noe av grunnen til at charterselskapene også begynner å merke presset. Kanskje ikke så mye i Skandinavia enda.
Hva fagforeningene angår har du (Wahoo) en noe brauten måte å argumentere på, men kan forsåvidt være enig i en del av det du sier. Jeg kjenner ikke tilstanden i Norge/Skandinavia men det jeg har sett av tilsvarende fagforeninger i regionen jeg befinner meg (UK/Irland) er ikke spesielt imponerende. Når det er sagt er der mye mer fred og fordragelighet i charterbransjen her over i følge hva jeg er oppfattet fra bekjente i de selskapene og hva man hører på bussen fra parkeringsplassen til terminalen. Der er absolutt et snev av sannhet i det du sier om dannelse av A og B lag og kjøpslå med selskapene for å beskytte veldig mektige imperier på toppen og bortimot mafiametoder for å holde på/fange nye medlemmer. Jo mer "tradisjonelt" et selskap er jo værre ser denne tendensen ut til å være og mye virker å være drevet av desperasjon. Litt som at poden har blitt gitt for mye kontroll under oppveksten og dermed blir veldig vanskelig å temme når tenårene kommer. Mye skrik og spetakkel hvis frihetene nå pluteselig av forskjellige årsaker kanskje må innskrenkes. Argumentasjonesrekken som ble benyttet av foreningene i Norge under det siste bråket i Norwegian viste dessverre noe tilsvarende tendenser. |
![]() |
![]() |
#702 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå er det vel fortsatt slik at chartermarkedet er noe mer beskyttet enn normale lufttransporttjenester, ialleall for de som er en del av de store reiseselskapene (som jo Thomas Cook definitivt er). I Norge er det vel fortsatt tradisjon for å finne frem katalogene fra Ving, Star Tour osv. når ferie skal bestilles, og er man en av de store så sitter man vel enn så lenge relativt greit og trygt. Dette er en form for markedsmakt som kan gjøre det mulig å støtte opp under gode vilkår. Dette kommer muligens til å endre seg, men jeg er litt usikker på om vi kommer til å se den samme typen etablering av reiseselskaper som jeg har inntrykk av at finnes i UK (man skal ikke gå langt i en hvilken som helst by før man snubler over både 1, 2 og 3 ulike reiseselskaper her, og 4, 5 og 6 der). I tillegg har f.eks. UK et noe bedre og bredere tilbud på rene flyreiser til "charterdestinasjoner" fra mange byer på øya i sør-vest, som kanskje bidrar til en noe mer intens konkurranse enn vi har i Norge.
|
![]() |
![]() |
#703 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
"Bucket-shops" har vel eksistert i Storbritannia i mere enn tredve år
De store selskapene har hatt gode inntekter fra disse. Men snakk om de offisiellt har jo vært bannlysst. Hvilket "hykleri" ! |
![]() |
![]() |
#704 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Disse "truslene" er vel egentlig noe media lager overskrifter av. Det er nå engang slik i lønnsoppgjørene i Norge at alle i sin ytterste konsekvens kan ende med streik, og ved enhver yrkesgruppes (fagforenings) oppstart av lønns-/tariff-forhandlingene skriver avisene "nå kan det bli streik blant xxxxx (fyll inn hvilkensomhelst yrkesgruppe)". Men det er nå engang slik hovedtariffoppgjørene foregår. Det leveres inn krav og tilbud om lønns- og arbeidstidsbestemmelser, det forhandles om innleverte krav og tilbud og man kan bli enige. Blir man ikke enige blir det brudd i forhandlingene, og da går oppgjøret til mekling. Blir man fortsatt ikke enige er det først nå man er i konflikt og kan streike. Så. ja, ethvert lønnsoppgjør kan ende i streik, men å dermed påstå at det trues med streik er en svært tabloid uttrykksmåte, De siste dagene har vi lest i avisene at "Nå kan det bli søppelstreik" og lignende formuleringer. Senest i dag kunne vi lese "Søppelstreiken avverget" i VG. Renovasjonsarbeiderne var i lønns-/tarifforhandlinger og det ble oppnådd enighet, å påstå at det ble truet med streik er egentlig bare å påpeke at det er slik spillereglene er i tariffoppgjør.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#705 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Poenget er at gode vilkår kan erverves uten at det streikes, så lenge streikevåpenet blankpusses fra tid til annen, klart til bruk. At ikke alle trusler gjennomføres er opplagt, men endrer likevel ikke mitt poeng. Spørsmålet her er hvorvidt arbeidsgiverne eller fagforeningene har vært de som opp gjennom tidende har klart å tilegne seg "mest". Ser man objektivt på det generelle lønnsnivået historisk blant, i det her tilfellet pilotene, så kan det vel ikke være noen tvil om at disse har hatt meget gode vilkår. Uten lønnsnedgang og lønnsfrys så ville altså topplønnen for en kaptein i Norge vært 2.5 millioner i dag, og gjennomsnittsinntekt for piloter ville vært på rundt 1.6-1.9 millioner (alle andre forhold holdt konstant, kun justert dagens tall i forhold til en lønnsnedgang på 20-30% over de siste 10 år, samtidig som alle andre har steget med 40-50% - dette er tall fra en av debattantene). Den enkelte debattant får så gjøre seg opp en vurdering om årsaken til disse betingelsene. Utover dette har man jo en del særegne forhold for piloter, som f.eks. felles ansiennitetslister og liten eller ingen anerkjennelse av arbeid utført hos annen operatør (om jeg nå har forstått dette riktig så starter man vel omtrent fra scratch om man bytter arbeidsgiver). Effekten av disse på lønnsdannelsen kan jo også være interessant å vurdere - det er iallefall en betydelig innelåsningsmekanisme, som gjør at man er lite interesserte i å bytte selskap og man er derfor helt avhengig av at selskapet man valgte i starten har en progresjon i karriereveien. Dette påvirker nok både det ene og det andre. Last edited by TOS; 24-08-2012 at 10:00. |
|
![]() |
![]() |
#706 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Tall som brukes som gjennomsnittslønn er helt feil, de kan aldri ha tatt i betraktning at mange både før og nå jobber i mindre selskaper med LAV LØNN. Når
kommunikasjonsdirektør Skånvik oppgir lønn til "900.000-1.500.000" i Norwegian (det er helt feil) så er det vel ikke lett å lage statistikk heller... |
![]() |
![]() |
#707 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#708 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#709 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Hva som gjør at SSB er så langt over det noen med kjennskap til lønnsskalaen i store og små selskap ville se som rimelig, det vet jeg ikke, men når SSB selv sier 50% av de ansatte er representert så kan det jo være ca SAS og HS. |
|
![]() |
![]() |
#710 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Det sies her at Norwegian sentralt oppgir 900.000 til 1.500.000 i lønn...Jeg burde tro at hun som kommunikasjonsansvarlig satt inne med de riktige tall, men nå sitter jeg med lønnskalaen foran meg, og topplønnen for de fastansatte pilotene tangerer såvidt millionen. Ikke dårlig det, men snittet blant de fastansatte ligger nok langt lavere, tatt i betraktning av at en fast ansatt ny FO ligger rundt 4-500.000.
Når man i tillegg vet at alle de som nå ansettes nå fremover får kontrakter, med lønninger for FO under 300.000 (Hel-base) og en del høyere for Malaga - så blir jo bildet et helt annet. Det siste nå er at man har begynt å ansette unge "MPL-guys", med i overkant av 200 timer erfaring, og så må de betale ratingen / utdanningen som en del av pakken. Lønnen etter trekk av utdanningskostnader er ikke all verden, men tallene jeg hører spriker noe, alt etter avtale / erfaring. Når det gjelder CA'er så er det påstått gjennom svenske medier at lønnen er helt nede i 425 euro pr måned for Malaga-baserte. Nå holdes disse lønnsavtalene tett til brystet, og det er ikke helt klart om tallet er riktig. Fra DY internt er det påstått at de mottar ca 1000 euro hver måned - uansett en lønn som ligger på ca en tredjedel av konkurrentenes... Det er ganske laber stemning blant mange av pilotene i DY om dagen, og det er lagt lokk på det meste av interne diskusjoner. En av de sentrale pilotene for de siste forhandlingene (der Kjos trakk det lengste strået) - har valgt å forlate firmaet - og søkt seg til Widerøe. De fastansatte her hjemme ser at kontraktsopplegget på sikt også kan være en trussel mot dem selv. Det siste som nå skaper turbulens og urolighet er ansettelsene nede på LPA / Malaga, der det er snakk om å ansette utenlandske piloter på kontrakt til administrative oppgaver / instruktører / check-pilots... To be continued... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#711 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
Wahoo: Stakkars deg.
TOS: Kan du være så snill å oppsummere din generelle mening i denne saken i et kortfattet og lettfattelig innlegg? Jeg skjønner ikke din agenda, eller hva som er motivasjonen din for å bruke så mye tid på å repetere oppleste og vedtatte sannheter (lovverk). Det jeg anser som kjernen i denne debatten, og som i mine øyne er det eneste interessante å diskutere, er hvordan de generelle ansettelsesforholdene i luftfarten utvikler seg, og hva folk føler og mener om dette i et mer "etisk" perspektiv. Det er nemlig ikke slik at vi alle mener at "alt som er lovlig er riktig". Vi er alle klar over at DY i dette tilfellet sikkert har sitt på det tørre, de er jo ikke helt idioter heller. Alle forsøk debattanter gjør på å diskutere de store linjene i denne tråden blir bare druknet i avsporinger, misforståelser, unødvendig oppheng i detaljer, lønnssynsing, paragrafer og faktaopplysninger fra Google, og generelt vissvass (à la "Jeg vet ingenting om dette, men jeg mener noe om det allikevel..."). Hvis du vil "diskutere" hva som pr idag er juridisk lovlig omkring disse temaene ifølge lovverket, må du gjerne invitere folk inn i en egen tråd, og se hvor mange som er interessert i det. (Jeg kan bare snakke for meg selv her, og jeg vet godt at jeg er en forum-nybegynner. Men jeg har fulgt flyprat.no i mange år, leser betraktelig mer enn jeg skriver, og det bør kanskje andre også vurdere. My 2 (probably worthless) cents). |
![]() |
![]() |
#712 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
En ting er sikkert, dugnadsånden og tro på en meget lys fremtid i cockpit hos Norwegian er borte. Kjos sin evige hunger etter ekspansjon og profitt på beskostning av trivsel og normale arbeidslivsrammer har ført til mørke skyer på himmelen. Spørsmålet er om det vil bli bedre, eller om norske fast ansatte Norwegian-piloter er en utdøende rase. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at det blir det siste. Hurra for 199,- og et ønske om å bli en stor europeisk LCC i stedet for en skarp konkurrent til SAS i Skandinavia med normale arbeidsbetingelser, rettigheter og plikter. LeMonde, "nail on the head". Last edited by Dag Viking; 24-08-2012 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
#713 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
W |
|
![]() |
![]() |
#714 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg er forøvrig usikker på om alle er av den oppfatning at det både DY og FR gjør av disposisjoner oppfattes som innenfor loven, og det er ikke uten grunn at dette har dukket opp i mange debatter (det er nettopp fordi så mange stiller spørsmålstegn ved lovligheten)... Quote:
Lønnsdiskusjonen som har foregått over noen sider er ikke synsing. Det er så objektivt som man kan få det basert på offentlig tilgjengelige tall. Hvis man mener at SSB opererer med gale tall så kan det selvsagt være, men jeg har ingen andre tall å forholde meg til. Forøvrig får jeg stadig bekreftelser på at jeg ikke har misforstått sentrale aspekter i debatten, så det kan ikke være så galt hele tiden. Det er mulig at enkelte ikke liker at jeg er kritisk innstilt, men det får jeg leve med. Quote:
Jeg bryr meg fint lite om hva pilotene tjener, men jeg bryr meg om hvordan informasjonen om lønn og betingelser fremstilles i debatten. Last edited by TOS; 24-08-2012 at 15:04. |
||||
![]() |
![]() |
#715 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
For uoffsielle tall kan du sjekke her:
http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Ryanair http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
#716 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
TOS: Takk for svar! Nå skjønner jeg bedre hvordan du tenker om dette, og du har mange gode poenger og refleksjoner.
Vil bare presisere igjen at mitt innlegg kun var beskrivelser mine personlige oppfatninger omkring både temaet i debatten, og denne debatten i seg selv. Jeg ønsker på ingen måte å diktere hva som skal være interessant for alle andre, dette var kun ment som en personlig oppfatning av stemningen her inne. |
![]() |
![]() |
#717 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Må vel bare generelt si meg enig med LeMonde, og flere innlegg dc-8-63 har skrevet litt lenger opp.
Jeg har de siste månedene registrert følgende for stort sett alle diskusjoner rundt lønn/betingelser eller operative forhold: de fleste argumentene fra oss som jobber i såkalte tradisjonelle selskaper avfeies som sutring eller ondsinnede rykter som skal skade lavprisselskapene. Dersom tilsvarende motgående rykter og synsing kommer fra pilotene her inne som angivelig jobber i lavprisselskaper eller på kontrakt, så mottas informasjonen langt på vei som sannhet og fakta. Dette er ikke vanskelig å få inntrykk av hvis man blar litt i denne og andre liknende tråder. Likeledes registrerer jeg at det har liten betydning om man har relevant erfaring som fagperson sålenge man ikke deler syn med de to, tre som til stadighet argumenterer i mot stort sett alt vi kommer med. Dette gjelder dog helt til fagpersoner i andre bransjer uttaler seg. Når f.eks forummedlemmer med juridisk bakgrunn kommer med synspunkter, så går det ofte frem at disse selvsagt har rett uansett hva andre måtte mene om juridiske problemstillinger. Bare en liten observasjon fra en sutrende, bitter pilot i SAS-gruppen ![]() |
![]() |
![]() |
#718 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva er det dere piloter vil med denne diskusjonen da? Er det slik at dere ønsker medfølelse for at vilkårene er forringet? Jeg kan, som jeg har nevnt flere ganger før, gjerne formidle at jeg skjønner veldig godt at dere ikke liker dette. Jeg ville ikke likt å måtte gå ned i lønn/få lønnsfrys over lange perioder, samt måtte jobbe mer enn før. Men hvis målsettingen er å diskutere hvorvidt dette er fælt, flott eller bare OK, så er det vel egentlig ikke så mye å diskutere? Jeg er personlig av den oppfatning at hovedregelen for ansettelse burde være fast ansettelse til ordinær produksjon, men jeg har også forståelse for at selskapene har andre prioriteringer og ønsker å tjene mest mulig penger så lenge det foregår innenfor lovens rammer. Det er selskapenes målsetting. Hvis man ikke liker implikasjonene av det lovverket vi har så må man evt jobbe for å endre dette.
Det er nok heller ikke slik at man tar alt for god fisk som kommer fra de som jobber i f.eks. FR eller DY, men det virker kanskje slik for en som jobber for konkurrenten. Det er jo tildels nokså oppsiktsvekkende hvor forskjellige oppfatninger norske piloter og piloter som jobber utenlands har på en del aspekter. Det er jo mulig at dere norske piloter også kan fundere på hvorfor det er slik. Det kan vel ikke være tvil om at mange som jobber i bransjen har en klar agenda? Da må man også ta høyde for at den informasjonen som spres tas med en klype salt. Det være seg om informasjonen kommer fra FR, DY, SK, WF, osv. Om det er snakk om onsinnede rykter eller noe annet som er motivasjonen er ikke så vesentlig. Ta diskusjonen om fuel policy'en. Noen formidler et syn om at FR synes å snike mye i køen pga av sin policy, mens andre som også har lang erfaring sier at de aldri har hørt dette på radioen. Når så noen i den første gruppen også tidligere har uttrykt sin misnøye med FR, så er det jo nærliggende å tenke seg at man ønsker å fremheve observasjoner som bekrefter det som er negativt, og undertrykke observasjoner som ikke gjør det. Om man så skal basere seg på denne gruppens informasjon til forumet så får man et inntrykk av at FR ofte agererer slik. Last edited by TOS; 24-08-2012 at 15:39. |
![]() |
![]() |
#719 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]()
Igjen jeg oppfatter ikke at pilotene på noen som helst måte ønsker medfølelse - men en må kunne svare på feilaktig kritikk - f.eks. som de gjentatte feilaktige beskrivelsene av fagforeningene og spesielt SAS sin pilot forening(er) - her er det ikke snakk om å ta side, men korrigere feilaktige opplysninger som setter mange forummedlemmer i et meget dårlig lys....
Vær glad i den piloten du har - det er ikke sikkert at den neste blir noe bedre.... ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
#720 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |