Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2012, 14:13   #141
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp.
Ja, det skulle ikke forundre meg om noen av de som nå er misfornøyde tidligere har gitt uttrykk at billettene er alt for billige og sammenlignet billettprisen med parkeringsprisen. For disse burde jo dette være midt i blinken. Dyrere billetter med minst 2,2 %.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:25   #142
ute_til_lunsj
ScanFlyer Blue

Sikkert ikke de største beløpene, men jeg synes det er veldig synd om SAS ikke snur her.
Man har rett og slett krysset en grense, over mot selskaper SAS ikke liker å sammenligne seg med.
Tror man kunne tjent mye på å snu her og heller øke prisen noe (bake kostnaden inn i en generell prisøkning).
Synes det er ganske spesielt å innføre dette, med tanke på at det ikke vil gjelde i Sverige. Tror nok mange vil oppfatte det som at "vi nordmenn betaler alt i SAS..." - ref "SAS i Norge går med overskudd..."osv...
ute_til_lunsj is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:38   #143
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette er bare starten. Så snart stormen har lagt seg her, så kommer garantert gebyr for bagasje, setevalg (i hvert fall for "gode" seter) osv.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:46   #144
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år for en middels stor arbeidsgiver med en del reiseaktivitet.
Jeg skulle tro at de aller fleste betaler jobbreisene sine med kredittkort og ikke debetkort. Sånn sett så virker det mildt sagt lite lurt av SAS å innføre et gebyr som gjør SAS ennå dyrere i forhold til Norwegian. Mellom Oslo og Bergen/Stavanger/Trondheim opererer Norwegian med en høy frekvens, noe som selvsagt er viktig for det høye antallet forretningsreisende mellom disse byene.

Når SAS i tillegg har et produkt som er av så dårlig kvalitet at forskjellen mot Norwegian er minimal så fremstår jo ikke dette kredittkortsgebyret (som vil være høyere enn det Norwegian tar hvis billetten koster mer enn 1818 kr) akkurat som et genitrekk i konkurransen om kundene mellom disse byene...
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:56   #145
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Når SAS i tillegg har et produkt som er av så dårlig kvalitet at forskjellen mot Norwegian er minimal så fremstår jo ikke dette kredittkortsgebyret (som vil være høyere enn det Norwegian tar hvis billetten koster mer enn 1818 kr) akkurat som et genitrekk i konkurransen om kundene mellom disse byene...
Prisforskjellen mellom SAS og Norwegian er også temmelig stor;
OSL-BGO-OSL på full flex.
4787,- med SAS betalt med kredittkort
3428,- med DY betalt med kredittkort
Old 30-07-2012, 15:08   #146
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Prisforskjellen mellom SAS og Norwegian er også temmelig stor;
OSL-BGO-OSL på full flex.
4787,- med SAS betalt med kredittkort
3428,- med DY betalt med kredittkort
For ikke fleksible billetter er forskjellen i pris litt mindre, spesielt hvis man tar høyde for kredittkortsgebyret til Norwegian. Men takket vare kredittkortsgebyret til SAS så vil forskjellen nå øke. Det er jo veldig mange forretningsreisende som reiser på ikke fleksible billetter, f eks de som ukependler (der tiden for ut- og hjemreise ofte er ganske vel definert på forhånd).
Old 30-07-2012, 15:37   #147
lerik
ScanFlyer Blue

Det er lettere å ungå å bli truffet av gebyret med en fast pris per transaksjon, da kan man spre gebyret på flere personer også.

Gebyret blir vel ganske likt for en relativ rimelig billett for en person, men bestiller man for flere personer... f.eks. familietur... da blir gebyret til SAS rådyrt sammenlignet med Norwegian. I tillegg er det vanskelig å regne ut hva gebyret blir i hodet.... så her bommer sas grovt ift. markedsføringen sin som går ut på forutsigbare priser. Dette var hovedoppslag på vg.no litt tidlgiere idag.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 16:23   #148
SE-AER
ScanFlyer Blue

Lurer på hva som skjer hvis en prøver å bestille SAS-billetter via f eks Expedia? Expedia tar jo ikke gebyr for kredittkort, så vil i sånn fall billettprisene til SAS inkludere 2.2 % påslag, uansett om man betaler med kreditt- eller debetkort?

Hvis en prøver å bestille en billett med Norwegian på Expedia så ser det ut som at dette er dyrere enn å bestille direkte fra Norwegian, så det ser som at Expedia sine priser inkluderer en del gebyrer.
Old 30-07-2012, 16:24   #149
RSL
ScanFlyer Silver

I tilegg til alt som er sagt så gjør jo dette gebyret det mindre attraktivt å kjøpe de dyreste billettene.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 17:02   #150
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Lurer på hva som skjer hvis en prøver å bestille SAS-billetter via f eks Expedia? Expedia tar jo ikke gebyr for kredittkort, så vil i sånn fall billettprisene til SAS inkludere 2.2 % påslag, uansett om man betaler med kreditt- eller debetkort?
Dette gebyret vil kun bli krevet inn i SAS sine egene salgskanaler. Reiserbyrå også videre velger selv om de vil dekke kostanden med eget gebyr eller baker det inn i prisen. De har også egne avtaler med kredittkortselskapene. Og grossistprisen på biletten går ikke opp med 2.2% for reisebyrået.
storg is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 18:04   #151
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?
Som følge av en dom i Danmark har dette vært bakt inn i noe de kaller "servicehonorar", og som fortsatt skal betales i tillegg til kortavgiften.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 18:05   #152
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Forklaringen i VG er ganske morsom. De sier vel mer eller mindre at SAS fortsatt er gebyrfritt til tross for at de innfører et gebyr. Forstå det de som kan.
Med den definisjonen SAS nå bruker er både Norwegian og Ryanair gebyrfrie.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 18:15   #153
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Som følge av en dom i Danmark har dette vært bakt inn i noe de kaller "servicehonorar", og som fortsatt skal betales i tillegg til kortavgiften.
Nei, nå blander du begrepene igjen. Servicehonraret har med drift av bookingsystemet å gjøre. Kostnadene for bruk av kredittkort er noe helt annet.

Quote:
- Flyselskapene må skille mellom kostnader på flytransport og flybooking. Det flyselskapene kaller servicehonor er kostnadene for å ha et bookingsystem. Reisebyråer har også slikt. Det er en juridisk realitet og har en lang og rotete bakgrunn. Kall det gjerne bookingomkostninger, sier reiselivsdirektør i HSH, Rolf Forsdahl.

- Alle flyselskaper som er medlemmer av IATA må operere på denne måten, sier Forsdahl.
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle4239387.ece
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 18:27   #154
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Ser at Widerøe også skal innføre dette. Hvordan vil det bli i forhold til billetter på FOT ruter som har makspris. Blir de bokingene "fritatt"?

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 18:35   #155
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, ettersom dette er en konsernbeslutning, gjelder det Widerøe også, men det er ikke anledning til å ta slike gebyrer på 'direkte salgskanaler', som wf.no.
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2012, 18:39   #156
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Skulle jeg hevet "totalprisen" ville jeg latt de billigste billettene være på samme nivå som i dag (slik at det ser billig ut - 499,-) og så hadde jeg heller lagt på alle de andre billettene med 2%. Ingen hadde merket noe, ingen hadde irritert seg.
Helt enig! Dette er en utrolig klønete måte å øke inntjeningen på, og SAS velger å spille bort halve reklamebudskapet sitt (punktlighet/0,-) for et meningsløst gebyr som i tillegg er vanskeligere å beregne seg til.

Ser at SAS sier at de jobber med en betalingsløsning som ikke vil kreve gebyr. Skal vi gå tilbake til papirfaktura kanskje?
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 19:26   #157
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, ettersom dette er en konsernbeslutning, gjelder det Widerøe også, men det er ikke anledning til å ta slike gebyrer på 'direkte salgskanaler', som wf.no.
Så man kan betale med kredittkort på wf.no uten å betale kredittkort avgift? Selv om det er en SK flight? Eller???
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 19:38   #158
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Så man kan betale med kredittkort på wf.no uten å betale kredittkort avgift? Selv om det er en SK flight? Eller???
Det gjaldt vel FOT rutene.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 19:48   #159
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det er klart at det viktigste problemet man har med dette latterlige trekket er at man endrer strategi fullstendig og dreper all troverdighet.

Du stiller deg i aftenposten og sier at kredittkort ikke er ett gebyr, mens SAS selv kaller dette ett gebyr paa sine websider:

http://www.flysas.com/en/shared/Trav...ays-with-SAS/#

Quote:
No hidden fees
When you buy a ticket with SAS, we don't expect you to pay any hidden or unwanted extras.
Taxes and fees are included in the total price. There are no extra fees when you pay by credit card.

Hvor dumme tror de folk virkelig er??

Men det er en del andre ting som er minst like viktig:

-De lyver om hva kostnadene med kredittkortinnkreving virkelig er.

- SAS kommer til aa diskriminere en stor del av kundene sine og forskjellsbehandle forskjellige markeder grovt her. Jeg som bor her i USA, vil ikke bli krevd dette gebyret fordi det er ulovlig her.

- All den sikkerheten forbrukerne faar ved aa bruke kredittkort, er grunnen til at dette boer vaere folks foretrukne betalingsmaate

- Man tar ett steg der man tar ett gebyr for kredittkortbruk, noe som er en del av veldig mange driftskostnader i en bedrift. Den ENESTE grunnen til at man velger akkurat kredittkortgebyr er at andre LCC har dette som gebyr og man velger aa tro at det er kosher aa begi seg ut paa glattisen her.

"Ikke alle bruker kredittkort, de som ikke gjoer det, burde ikke betale for andres ekstrakostnader" Det er FOERSTE budet i LCC bibelen.

Dersom jeg ikke drikker kaffe (hvis du kan kalle det pisset SAS betaler for kaffe) hvorfor skal jeg betale for andres kaffe? Jeg bruker ikke Travel pass portalen. Det er store kostnader aa drifte denne. Det er en del av SAS sine driftskostnader. Jeg leser ikke norske papiraviser, hvorfor skal jeg betale for SAS annonser i avisen eller for avisen ombord? osv osv....

I loepet av hele reiseopplevelsen er det ting ikke alle passasjerene bruker. Jeg sjekker inn paa nett, jeg bruker ikke papirboardingkort, jeg sjekker aldri inn bagasje. Hvorfor skal deler av min flybillett gaa til aa betale for alle disse tingene?

Nei, SAS, dette holder ikke.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 19:59   #160
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Kun på FOT-rutene ..
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules