Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-07-2012, 10:45   #11
sidstar
Newcomer
 
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det var nok en annen flight tidligere på dagen fra HAU med et ekstremt hurtig innlagt koffertbytte på Storo mellom før avgangen til AMS - det som skulle vært 4:25 mellom avgangene ble plutselig mer enn en time mindre takket være Avinor og tårnfolket.

Tider (i parantes rutetider):
DY188 / LN-KKM
Push OSL 13:19 (13:05)
TO OSL 13:48
TD HAU 14:30
On blocks HAU 14:33 (14:00)
DY189 / LNKKM
Boarding completed HAU 14:54
Første varsel kl. 14:59: Ny slot for OSL - første mulige avgang 15:31
Push 15:06 (14:30) - APU only
Andre varsel kl. 15:20: Ny slot for OSL - første mulige avgang ikke før 15:57
Motorer startet 15:37
TO HAU 15:42
TD OSL 16:26
Ved gate 16:30 (15:25)

Her ble det både snudd av Norport på HAU i bånn gass og det samme kan en si om flytidene til DY over fjellet (i 500 knop på FL290 østover).
Hei!
Med tidspunktet midt i "ettermiddagsrushet" regner med at det også var en opprinnelig SLOT tid før den nye på 15:31 ? Hva var den og evt opprinnelig planlagt avgangstid?

Isåfall skyldes nok delay/ny slot at company ikke har sendt en delay message i tide. Nå vet jeg ikke hva taxitiden var der, men tipper den hvertfall er satt til 10 minutter. Det vil si at man må ha pushet senest på slottiden for og i det hele tatt rekke vinduet på -5/+10 minutter som ATC har disponibelt på slot tiden.
Sender du en Delay før Slot tiden vil du få plass i første ledige "hull", men går det så langt at ATC må sende en "Slot missed" melding havner du automatisk bakerst i tildeligskøen og dermed kan risikere stor delay.
Opplevde selv forrige uke 2 ganger crew som gamblet på og rekke slotvinduet og ikke klarte det, begge tilfellene ble 15 minutter delay til ca 2 timer.

Når ATC har satt en flowrate vil den normalt ikke bli mindre med mindre noe uforutsett skjer, sjansen er vel heller større at den vil bli forbedret. I dette tilfellet ser ut som noe har skjedd med flow raten her på ny slot tid 15:57.
Så en forverring i slot tiden er veldig ofte selskapenes egen skyld fordi de gambler på å bli klare i tide men ikke rekker det i steden for og sende en tidligere delay melding og komme seg før inn i køen for ny slot tid
sidstar is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 09:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.