Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2012, 23:12   #341
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Tviler hardt på at det er utspill fra den tillitsvalgte, men mer svar og spørsmål som er tatt ut av sammenheng. Ser ikke hva SVG skulle tjene på å gå ut med slikt helt ut av det blå. Typisl generert sak av media
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:32   #342
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Blir vel litt vanskelig å bruke "feilsitert" unnskyldningen etter dette.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 00:32   #343
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Tror man skal ta denne "nyheten", med ei stor klype mediasalt.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 05:30   #344
sidstar
Newcomer
 
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Bare for og friske opp litt at dette ikke direkte er en ny situasjon med mangel på flygeledere. Her er et par artikler fra 2006 og 2007.
Uttrykket "copy-paste" passer vel bra

http://nrk.no/okonomi/flygeledermang...lemer-1.562799

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=149054
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 08:31   #345
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Hvis dette stemmer så blir jeg litt matt. Men det passer kanskje bedre og er litt mindre slitsomt til 3000 kroner timen.

Merker at denne saken vil provosere mere en meg.

God lørdag.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 08:34   #346
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Tror man skal ta denne "nyheten", med ei stor klype mediasalt.
Når NRK skriver "har grunn til å tro" og kjører saken så hardt samt at tillitsvalgte i Røyken ikke vil kommentere så er det nok ikke bare agurknytt vil jeg tro.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 10:45   #347
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Når NRK skriver "har grunn til å tro" og kjører saken så hardt samt at tillitsvalgte i Røyken ikke vil kommentere så er det nok ikke bare agurknytt vil jeg tro.
Hvis du leser saken en gang til vil du se at tillitsvalgt ved Røyken ikke kjenner til tallene.

Jeg har undersøkt litt og det kan se ut til at enten har NRK Rogaland kokt sammen dette på rykter eller så har tillitsvalgt ved Stavanger kontrollsentral misforstått noe og satt i gang noe som han har mistet kontrollen over. Husk at arbeidet med sammenslåing av kontrollsentraler er i god gang og det er nok noen som kan bli fristet til å posisjonere egen enhet i disse tider.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 13:21   #348
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Eller er det Avinor som er så desperate: kan dere ikke bare gå xxx-timer overtid i xx år til, for vi har bommet litt på bemanningen...
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 22:16   #349
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Hvis du leser saken en gang til vil du se at tillitsvalgt ved Røyken ikke kjenner til tallene.

Jeg har undersøkt litt og det kan se ut til at enten har NRK Rogaland kokt sammen dette på rykter eller så har tillitsvalgt ved Stavanger kontrollsentral misforstått noe og satt i gang noe som han har mistet kontrollen over. Husk at arbeidet med sammenslåing av kontrollsentraler er i god gang og det er nok noen som kan bli fristet til å posisjonere egen enhet i disse tider.
Da er saken lest på nytt. Enig i at han sier at han ikke kjenner tallene, så da er det sikkert tatt rett ut av løse luften. En liten ting til, artig å se slutten av saken hvor Stavanger kontroll virker litt oppgitte over Oslo kontroll. Virker ikke som om det er bare harmoni internt blant flygelederene.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 22:21   #350
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
En smule kundefokus har nok avinor også, det vet vi nok begge Ting kan selvsagt gjøres bedre, det ses vel på denne sommeren og tidligere problemer med bemanning. Om privatisering er en bedre løsning vet ikke jeg, er nok av tilfeller hvor det privat heller ikke har gjort en spesielt bra jobb uten at det trekkes nevneverdig frem i debatter som dette. Staten er som alltid den stygge ulven og privatisering er "alltid" bedre
Har de egentlig fokus på kunden? For meg virker det som om de ikke har gjort en dritt. Restriksjonene fortsetter, selskapene blør og pax lider. Den eneste vinneren her er Avinor som ikke løfter en finger for å kompensere selskapene. Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs. Så dårlig har de faktisk opptrådt i mange år. Så ja, det er bare i staten man slipper unna med sånn tull.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 22:30   #351
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs.
Hvor skulle kundene flyktet? Til Flysikringsselskap nr 2 i Norge? Jeg tror det er rimelig å tro at om det er et privat eller et offentlig selskap som drifter denne delen av luftfarten så vil vi kun se ett enkelt selskap, så det vil uansett ikke være snakk om noen alternativer for kundene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 23:24   #352
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvor skulle kundene flyktet? Til Flysikringsselskap nr 2 i Norge? Jeg tror det er rimelig å tro at om det er et privat eller et offentlig selskap som drifter denne delen av luftfarten så vil vi kun se ett enkelt selskap, så det vil uansett ikke være snakk om noen alternativer for kundene.
Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.

Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.


Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 23:37   #353
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.

Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.
Dette er korrekt, men her peker du også på det som er noe av kjernen i problemstillingen: En spesifikasjon av tjeneste/betaling/sanksjoner, som per i dag mangler.

Mitt svar til BU016 var bare ment som en påminnelse om at dette ikke er et standard marked hvor man kan velge alternative tilbydere av tjenesten dersom man er misfornøyd med tjenesten en annen leverer. Utskifting av leverandøren over tid er naturligvis en mulighet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 23:57   #354
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det ble innført ytelsesbasert prising for Flysikringsdivisjonen i Avinor 1. januar i år. Dette vet både flyselskapene og NHO meget godt......
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 00:39   #355
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Har de egentlig fokus på kunden? For meg virker det som om de ikke har gjort en dritt. Restriksjonene fortsetter, selskapene blør og pax lider. Den eneste vinneren her er Avinor som ikke løfter en finger for å kompensere selskapene. Hadde Avinor vært privat med konkurranse så ville kundene flyktet og selskapet vært konkurs. Så dårlig har de faktisk opptrådt i mange år. Så ja, det er bare i staten man slipper unna med sånn tull.
Avinor er jo ingen vinner her. Negativ pr, misfornøyde ansatte, press fra kundene og mer fokus på privatisering. Dette er helt klart en situasjon hvor alle parter taper. Dette er jo penger avinor ville fått uansett om det er bra nok bemanning eller ei, ergo tjener de nada på situasjonen men taper på alle andre fronter...
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 13:57   #356
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending er faktisk IKKE tillitsmann, og uttaler seg dermed på ingen måte "på vegne av Stavanger kontrollsentral"som han sier i klippet. Det er vel nærliggende å tro at han ønsker å sette sine kolleger på østlandet i et dårlig lys i forbindelse med lokaliseringsdebatten rundt sammenslåing av kontrollsentraler.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 14:39   #357
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending er faktisk IKKE tillitsmann
Anbefaler deg å være litt hvar i måten du omtaler folk på. For alt du vet kan han være medlem på dette forumet.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 15:20   #358
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by QQsauce View Post
Den nyttige idioten på NRK Rogalands nyhetssending
Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Anbefaler deg å være litt hvar i måten du omtaler folk på. For alt du vet kan han være medlem på dette forumet.

Dette er vel ingen måte å omtale andre personer på, uavhengig av om man er medlem på forumet eller ikke.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 18:22   #359
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det utsagnet står jeg 100% bak. Spekulasjonene i innslaget er direkte feil og oppførselen hans er legendarisk illojal. Han burde uansett aldri uttalt seg om spekulasjoner i media "på vegne av" kontrollsentralen.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 19:12   #360
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

QQsauce. Dette er ikke riktig forum for denslags. Ta det heller på NFFs private forum(om du ikke allerede har gjort det da)
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 19:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.