Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 27-07-2012, 10:15   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
LOL.. Og hvilken annen bedrift har kommet seg unna med gjentatte problemer som dette i aarevis som koster kunder tap i milliardklassen?

Det riktige hadde vaert aa refundere alle avgifter, kostnader og gi kompensasjon naar det er Avinors skyld, akkurat som flyselskapene naar de maa punge ut.

Saa ja, staten er den stygge ulven -- med god grunn
Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Mens jeg er helt enig i at løsningen er å gjøre Avinor ansvarlige for å levere - og når de ikke leverer kan man redusere avgifter / betaling til leveransen er på plass - så er jeg ikke sikker på at private aktører nødvendigvis er løsningen. Jeg er overrasket over hvor kort hukommelse enkelte her har - det er ikke mange uker siden vi stod i lange køer - ja noen flyplasser var stengt i dagevis - og det fordi de private aktørene var i streik - og se på den jobben G4S har levert til OL i London - der snakker vi om en stor stygg ulv !!
Man har jo noe som kalles Chicago-skolen innenfor økonomifaget, og de har en særdeles stor tro på at det frie markedet løser alle problemer. Vi kaller dem ofte for ferskvannsøkonomer. Det kan synes som om Tommy har litt av samme grunnholdning... Som dc-8-63 korrekt påpeker så er ikke dette nødvendigvis et problem fordi det er staten som driver Avinor. Staten driver en mengde andre kommersielle aktiviteter uten at det som leveres er et dårlig produkt. Det som er kjerneproblemet her er vel ansvarlighet overfor kundene sine.

Som dc-8-63 også påpeker så er det ingen garanti at en privat aktør leverer bare fordi det er en privat aktør (eksempelet med G4S er jo i så måte spesielt aktuelt og slående, og vi kan vel også nevne manipulering med interbankrenter osv....). Det er altså ikke eierskap, men andre ting som betyr noe her. Den aktiviteten Avinor driver med er jo heller ikke egnet som et standard marked. Vi vil ikke se flere bedrifter i samme område som leverer de samme tjenestene på samme tid, så derfor ville en privat aktør som ikke var forpliktet til å levere uten finansiell straff ved avvik, opptre på samme vis som Avinor, for kundene har på et gitt tidspunkt ikke noen alternative tilbydere.

Last edited by TOS; 27-07-2012 at 10:37.
TOS is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 10:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.